Wesselius
Well-known member
- Liittynyt
- 15.2.2008
- Viestit
- 276
elätteli toiveita että schumi loukkaantuis ym.CamoN sanoi:Olisi hauska tietää miten Barrichello kuvitteli uransa kehittyvän Ferrarilla esimerkiksi kauden 2003 alussa.
elätteli toiveita että schumi loukkaantuis ym.CamoN sanoi:Olisi hauska tietää miten Barrichello kuvitteli uransa kehittyvän Ferrarilla esimerkiksi kauden 2003 alussa.
Tottakai saa, mutta takanatulevan on syytä olettaa, että edelläajava ajaa ihannelinjaa. Muu on ylioptimistista. Ei siellä armopaloja jaella.Sami H sanoi:Cuutio puolustelee kolareitaan: "Sitä kutsutaan ajolinjaksi, jonka ensimmäiset kilpa-autoilijat keksivät monta, monta vuotta sitten". Ahaa eli ajolinjaa ei saa muuttaa missään olosuhteessa ei edes jos joku ohittaa tai ohitat toista?
En jaksa tähän hätään tarkistaa tuota videolta, mutta muistaakseni Glock ei ollut DC:n rinnalla (edes osittain). Jolloin ei ole mitään järkeä eikä syytä antaa tilaa. Ohituspaikat otetaan, ei niitä anneta. Elleivät autot ole joltain osin rinnakkain mutkaan tultaessa, syy on aina takanatulevassa. Muistini mukaan Glock vain jarrutti aivan liian myöhään.Kyllä jos kaikki olisi yhtä itsepäisiä kuin scotti niin kolisisi vielä enemmän.
Njoo kai tää oli odotetavissa. Sillon kun talli tuli sarjaan niin oli haisteltavissa, että Honda on mukana moottorin kehityksen merkeissä. Itse ainakin näin tilanteen silloin noin, eli saatiin kilometrejä koneille, varsinkin kun testirajoitukset vaikeutti testaamista. Nyt kun on kehitykset kehitetty niin tallin voi pyyhkäistä maton alle.Ronzo sanoi:F1-talli meni nurin: Super Aguri vetäytyy MM-sarjasta
06.05.2008 10:42
Super Aguri -talli vetäytyy formula 1 -luokan MM-sarjasta, tallin perustaja Aguri Suzuki ilmoittaa.
Suzukin mukaan tallin kilpailutoiminta päättyy välittömästi. Super Aguri on talousvaikeuksissa.
MM-sarjan viides kilpailu ajetaan viikonloppuna Istanbulissa. Super Agurin vetäytymisen myötä sarjaan jää kymmenen tallia.
MM-sarjaa on viimeksi ajettu kymmenen tallin voimin vuonna 2005.
STT
Että tällasia juttelee Heikki. Mistähän nämä prosentit on peräisin? Lisäks muistaakseni etusiipeä nostettiin aikoinaan juuri siksi että pitoa saataisiin heikennettä etupäästä.TS/HK sanoi:50 prosentin heikennys aerodynamiikkaan toteutuu seuraavalla kaavalla:
Takasiiven leveys on nyt metri. Ensi vuonna se on 75 senttiä. Kavennuksen lisäksi sitä korotetaan 15 senttiä ja viedään nykyistä taaemmas.
Sääntönikkarit laskevat, että takasiiven muutoksilla aerodynamiikka heikkenee 15 prosenttia.
Etusiivestä tulee 40 senttiä nykyistä leveämpi ja sitä lasketaan viisi senttiä alemmas. Tällä muutoksella aerodynamiikka heikkenee 10 prosenttia.
Etupyörien taakse sijoitetut ilmanohjaimet kielletään ja tämä tuntuu aerodynamiikassa peräti 13 prosentin heikennyksenä.
Kaiken kaikkiaan etupään muutoksilla F1-auton ilmaa puhkaiseva voima tylsistyy kahdeksalla prosentilla.
Ilmanohjaimien poistaminen takapyörien edestä vie viisi prosenttia lisää.
Pakoilman poistoaukkojen ympärillä tapahtuvat muutokset vaikuttavat kolmen prosentin verran. Ylempien ilmanohjaimien kieltäminen heikentää tehoa kahdella prosentilla, kuten sivuponttoonien lisäkkeiden poistuminen.
Joo, en oikeen ymmärrä, siiven kasvattaminen ja sen alemmas vieminen ovat toimenpiteitä, jotka molemmat kasvattavat downforcen määrää. Onko Kulta taas sekoillut, vai mistä on kyse???Misa1 sanoi:Että tällasia juttelee Heikki. Mistähän nämä prosentit on peräisin? Lisäks muistaakseni etusiipeä nostettiin aikoinaan juuri siksi että pitoa saataisiin heikennettä etupäästä.
Nyt jos sitä lasketaan taas alaspäin ja vielä levennetään siipeä, niin minun pään mukaan se mahdollistaa paremman pidon etupäähän? Onko siis oletuksena, että aerodynamiikka heikentyy etupäästä joa sille luodaan enemmän pinta-alaa, jolloin autojen vauhdit hidastuu?
Tässä videossa on neljän minuutin ja 20 sekunnin jälkeen in-car-kuvaa Glockin autosta tuosta kyseistä tilanteesta. Coulthard tosiaan vain ajoi ihan normaalia linjaa, Glock teki erittäin huonon ratkaisun ja lähti yrittämään aivan olemattomaan rakoon.WebSlave sanoi:En jaksa tähän hätään tarkistaa tuota videolta, mutta muistaakseni Glock ei ollut DC:n rinnalla (edes osittain). Jolloin ei ole mitään järkeä eikä syytä antaa tilaa. Ohituspaikat otetaan, ei niitä anneta. Elleivät autot ole joltain osin rinnakkain mutkaan tultaessa, syy on aina takanatulevassa. Muistini mukaan Glock vain jarrutti aivan liian myöhään.
Edellisissä Barcelonan testeissä ilmeisesti viime vuoden Monzan siivet.Misa1 sanoi:Tähän vielä sellanen, että en nyt muista missä testeissä se oli mut McLaren testasi ns riisutulla autolla ja heillä oli siinä käytössä sellanen omituisen kapea etusiipi. Sillä käsittääkseni pyrittiin hieman hakemaan juuri ensi kaudelle tuntumaa?
Siivestä on noin pyritty tekemään vähemmän herkkä turbulenssille. Tehokkuutta rajoitetaan sitten muilla keinoin, esim. standardoidulla siiven keskiosalla.CamoN sanoi:Mutta on tuo leventäminen ja madaltaminen silti aika radikaali veto, kun halutaan downforcea pois.
Mites se standardisoidaan? Vaikuttaakohan esim. Ferrarin reikäkeulaan niin, että ilmaa ei saada syötettyä etusiiveltä reikään optimaalisella tavalla?Bobakki sanoi:Tehokkuutta rajoitetaan sitten muilla keinoin, esim. standardoidulla siiven keskiosalla.
Varmaan ihan hyvä ratkaisu. Ei juurikaan vaikuta mihinkään taktikointeihin ja aika-ajosta tulee kokonaisuutena vähän loogisempi.MTV3.fi sanoi:Super Agurin poistuminen muuttaa hieman aika-ajoa
09.05.2008 00:11
Formula ykkösten aika-ajokäytäntö muuttuu Super Aguri -tallin poistumisen jälkeen. Lajissa on jatkossa mukana enää 20 autoa aiemman 22 auton sijaan.
Turkin GP:stä lähtien aika-ajon ensimmäisen osion jälkeen jatkosta putoavat viisi hitainta kuljettajaa. Aiemmin jatkosta pudotettiin kuusi hitainta. Toisen osion jälkeen karsitaan myös viisi hitainta, kun aiemmin siinäkin vaiheessa putosi kuusi.
Kärkipään lähtöruudut ratkaisevalla aika-ajojen päätösosiolla on vanhaan tyyliin mukana kymmenen autoa.
(MTV3-Reuters)
Ja eikös takasiipeäkin työnnetty joku vuosi sitten eteenpäin samasta syystäMisa1 sanoi:Että tällasia juttelee Heikki. Mistähän nämä prosentit on peräisin? Lisäks muistaakseni etusiipeä nostettiin aikoinaan juuri siksi että pitoa saataisiin heikennettä etupäästä.
ASIAA!!Rednef sanoi:
Kuutio puhuu ajolinjalla olemisesta mutta oheinen kuva osoittaa hänen puhuvan bullshittiä. Toki blokkaaminen on sallittua mutta ajolinjan vaihtaminen kahdesti ei...CamoN sanoi:Coulthard tosiaan vain ajoi ihan normaalia linjaa, Glock teki erittäin huonon ratkaisun ja lähti yrittämään aivan olemattomaan rakoon.
Loistavaa!!Rednef sanoi: