F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Wesselius

Well-known member
Liittynyt
15.2.2008
Viestit
276
CamoN sanoi:
Olisi hauska tietää miten Barrichello kuvitteli uransa kehittyvän Ferrarilla esimerkiksi kauden 2003 alussa. :eek:
elätteli toiveita että schumi loukkaantuis ym.
 

Sami H

Well-known member
Liittynyt
22.9.2003
Viestit
613
Sijainti
Pori
Cuutio puolustelee kolareitaan: "Sitä kutsutaan ajolinjaksi, jonka ensimmäiset kilpa-autoilijat keksivät monta, monta vuotta sitten". Ahaa eli ajolinjaa ei saa muuttaa missään olosuhteessa ei edes jos joku ohittaa tai ohitat toista?"Mutta ehkä Saksassa tai GP2:ssa on erilainen filosofia, Coulthard piikitteli". Kyllä jos kaikki olisi yhtä itsepäisiä kuin scotti niin kolisisi vielä enemmän. Mietein että milloin Cuutio olisi tunnustanut syyllisyytensä enkä muista kyllä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sami H sanoi:
Cuutio puolustelee kolareitaan: "Sitä kutsutaan ajolinjaksi, jonka ensimmäiset kilpa-autoilijat keksivät monta, monta vuotta sitten". Ahaa eli ajolinjaa ei saa muuttaa missään olosuhteessa ei edes jos joku ohittaa tai ohitat toista?
Tottakai saa, mutta takanatulevan on syytä olettaa, että edelläajava ajaa ihannelinjaa. Muu on ylioptimistista. Ei siellä armopaloja jaella.
Kyllä jos kaikki olisi yhtä itsepäisiä kuin scotti niin kolisisi vielä enemmän.
En jaksa tähän hätään tarkistaa tuota videolta, mutta muistaakseni Glock ei ollut DC:n rinnalla (edes osittain). Jolloin ei ole mitään järkeä eikä syytä antaa tilaa. Ohituspaikat otetaan, ei niitä anneta. Elleivät autot ole joltain osin rinnakkain mutkaan tultaessa, syy on aina takanatulevassa. Muistini mukaan Glock vain jarrutti aivan liian myöhään.
 
Viimeksi muokattu:

Mikkoz

Well-known member
Liittynyt
28.11.2003
Viestit
839
Sijainti
JKL
Ronzo sanoi:
F1-talli meni nurin: Super Aguri vetäytyy MM-sarjasta
06.05.2008 10:42

Super Aguri -talli vetäytyy formula 1 -luokan MM-sarjasta, tallin perustaja Aguri Suzuki ilmoittaa.

Suzukin mukaan tallin kilpailutoiminta päättyy välittömästi. Super Aguri on talousvaikeuksissa.

MM-sarjan viides kilpailu ajetaan viikonloppuna Istanbulissa. Super Agurin vetäytymisen myötä sarjaan jää kymmenen tallia.

MM-sarjaa on viimeksi ajettu kymmenen tallin voimin vuonna 2005.

STT
Njoo kai tää oli odotetavissa. Sillon kun talli tuli sarjaan niin oli haisteltavissa, että Honda on mukana moottorin kehityksen merkeissä. Itse ainakin näin tilanteen silloin noin, eli saatiin kilometrejä koneille, varsinkin kun testirajoitukset vaikeutti testaamista. Nyt kun on kehitykset kehitetty niin tallin voi pyyhkäistä maton alle.
Vai mitä on arvon raati mieltä.
Moottoreiden kehityksen ja niiden vikojen löytämisen vuoksi moottoreita myydään "kilpailijoille"(Hondalle:)) . Toki onhan siellä rahan saanti myös taustalla.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
15 10 13 8 5 5

TS/HK sanoi:
50 prosentin heikennys aerodynamiikkaan toteutuu seuraavalla kaavalla:

Takasiiven leveys on nyt metri. Ensi vuonna se on 75 senttiä. Kavennuksen lisäksi sitä korotetaan 15 senttiä ja viedään nykyistä taaemmas.

Sääntönikkarit laskevat, että takasiiven muutoksilla aerodynamiikka heikkenee 15 prosenttia.

Etusiivestä tulee 40 senttiä nykyistä leveämpi ja sitä lasketaan viisi senttiä alemmas. Tällä muutoksella aerodynamiikka heikkenee 10 prosenttia.

Etupyörien taakse sijoitetut ilmanohjaimet kielletään ja tämä tuntuu aerodynamiikassa peräti 13 prosentin heikennyksenä.

Kaiken kaikkiaan etupään muutoksilla F1-auton ilmaa puhkaiseva voima tylsistyy kahdeksalla prosentilla.

Ilmanohjaimien poistaminen takapyörien edestä vie viisi prosenttia lisää.

Pakoilman poistoaukkojen ympärillä tapahtuvat muutokset vaikuttavat kolmen prosentin verran. Ylempien ilmanohjaimien kieltäminen heikentää tehoa kahdella prosentilla, kuten sivuponttoonien lisäkkeiden poistuminen.
Että tällasia juttelee Heikki. Mistähän nämä prosentit on peräisin? Lisäks muistaakseni etusiipeä nostettiin aikoinaan juuri siksi että pitoa saataisiin heikennettä etupäästä.

Nyt jos sitä lasketaan taas alaspäin ja vielä levennetään siipeä, niin minun pään mukaan se mahdollistaa paremman pidon etupäähän? Onko siis oletuksena, että aerodynamiikka heikentyy etupäästä joa sille luodaan enemmän pinta-alaa, jolloin autojen vauhdit hidastuu? :confused:
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Misa1 sanoi:
Että tällasia juttelee Heikki. Mistähän nämä prosentit on peräisin? Lisäks muistaakseni etusiipeä nostettiin aikoinaan juuri siksi että pitoa saataisiin heikennettä etupäästä.

Nyt jos sitä lasketaan taas alaspäin ja vielä levennetään siipeä, niin minun pään mukaan se mahdollistaa paremman pidon etupäähän? Onko siis oletuksena, että aerodynamiikka heikentyy etupäästä joa sille luodaan enemmän pinta-alaa, jolloin autojen vauhdit hidastuu? :confused:
Joo, en oikeen ymmärrä, siiven kasvattaminen ja sen alemmas vieminen ovat toimenpiteitä, jotka molemmat kasvattavat downforcen määrää. Onko Kulta taas sekoillut, vai mistä on kyse???

Itseasiassa takasiiven ylöspäin vieminenkin yleensä lisää siiven tuottamaa downforcea (puhtaampaa ilmaa). Tietysti mitä korkeammalla siipi on, sitä vähemmän auton alusta luo downforcea, jos siipi ja alusta on aikasemmin ollut ns. yhteistyössä (ja siihenhän yleensä pyritään, jos mahdollista). Eli siiven itsensä tuottama downforce luultavasti kasvaa, mutta auton kokonais downforce voi laskea (tietysti siipeä tässä tapauksessa myös kavennettiin ja vietiin taaksepäin).
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8256
Sijainti
Helsinki
Tähän vielä sellanen, että en nyt muista missä testeissä se oli mut McLaren testasi ns riisutulla autolla ja heillä oli siinä käytössä sellanen omituisen kapea etusiipi. Sillä käsittääkseni pyrittiin hieman hakemaan juuri ensi kaudelle tuntumaa?
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
WebSlave sanoi:
En jaksa tähän hätään tarkistaa tuota videolta, mutta muistaakseni Glock ei ollut DC:n rinnalla (edes osittain). Jolloin ei ole mitään järkeä eikä syytä antaa tilaa. Ohituspaikat otetaan, ei niitä anneta. Elleivät autot ole joltain osin rinnakkain mutkaan tultaessa, syy on aina takanatulevassa. Muistini mukaan Glock vain jarrutti aivan liian myöhään.
Tässä videossa on neljän minuutin ja 20 sekunnin jälkeen in-car-kuvaa Glockin autosta tuosta kyseistä tilanteesta. Coulthard tosiaan vain ajoi ihan normaalia linjaa, Glock teki erittäin huonon ratkaisun ja lähti yrittämään aivan olemattomaan rakoon.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Misa1 sanoi:
Tähän vielä sellanen, että en nyt muista missä testeissä se oli mut McLaren testasi ns riisutulla autolla ja heillä oli siinä käytössä sellanen omituisen kapea etusiipi. Sillä käsittääkseni pyrittiin hieman hakemaan juuri ensi kaudelle tuntumaa?
Edellisissä Barcelonan testeissä ilmeisesti viime vuoden Monzan siivet.


Tuossa Kullan jutussahan ei mainita mitään etusiiven profiilista. Että jos ne vaikka saavat olla ensi vuonna vain yksiprofiilisia ja kaikki pienet härpäkkeet siivotaan niistäkin, kuten nuo päätykappaleiden eturenkaiden edessä olevat pikkusiivet. Mutta on tuo leventäminen ja madaltaminen silti aika radikaali veto, kun halutaan downforcea pois.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
CamoN sanoi:
Mutta on tuo leventäminen ja madaltaminen silti aika radikaali veto, kun halutaan downforcea pois.
Siivestä on noin pyritty tekemään vähemmän herkkä turbulenssille. Tehokkuutta rajoitetaan sitten muilla keinoin, esim. standardoidulla siiven keskiosalla.
 

Tööt

Well-known member
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
196
Jos takasiipi siirtyy takarenkaiden taakse niin eikös se silloin ala keventämään etupäätä eikä näin lisää downforssii?
 

Fool

Well-known member
Liittynyt
3.8.2007
Viestit
76
Bobakki sanoi:
Tehokkuutta rajoitetaan sitten muilla keinoin, esim. standardoidulla siiven keskiosalla.
Mites se standardisoidaan? Vaikuttaakohan esim. Ferrarin reikäkeulaan niin, että ilmaa ei saada syötettyä etusiiveltä reikään optimaalisella tavalla?
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Aika-ajosessioita viilataan Turkin GP:hen Super Agurin lopetettua.

Super Agurin poistuminen muuttaa hieman aika-ajoa

MTV3.fi sanoi:
Super Agurin poistuminen muuttaa hieman aika-ajoa
09.05.2008 00:11

Formula ykkösten aika-ajokäytäntö muuttuu Super Aguri -tallin poistumisen jälkeen. Lajissa on jatkossa mukana enää 20 autoa aiemman 22 auton sijaan.

Turkin GP:stä lähtien aika-ajon ensimmäisen osion jälkeen jatkosta putoavat viisi hitainta kuljettajaa. Aiemmin jatkosta pudotettiin kuusi hitainta. Toisen osion jälkeen karsitaan myös viisi hitainta, kun aiemmin siinäkin vaiheessa putosi kuusi.

Kärkipään lähtöruudut ratkaisevalla aika-ajojen päätösosiolla on vanhaan tyyliin mukana kymmenen autoa.

(MTV3-Reuters)
Varmaan ihan hyvä ratkaisu. Ei juurikaan vaikuta mihinkään taktikointeihin ja aika-ajosta tulee kokonaisuutena vähän loogisempi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Misa1 sanoi:
Että tällasia juttelee Heikki. Mistähän nämä prosentit on peräisin? Lisäks muistaakseni etusiipeä nostettiin aikoinaan juuri siksi että pitoa saataisiin heikennettä etupäästä.
Ja eikös takasiipeäkin työnnetty joku vuosi sitten eteenpäin samasta syystä :eek:
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4336
CamoN sanoi:
Coulthard tosiaan vain ajoi ihan normaalia linjaa, Glock teki erittäin huonon ratkaisun ja lähti yrittämään aivan olemattomaan rakoon.
Kuutio puhuu ajolinjalla olemisesta mutta oheinen kuva osoittaa hänen puhuvan bullshittiä. Toki blokkaaminen on sallittua mutta ajolinjan vaihtaminen kahdesti ei...


Kolahtaako tänä viikonloppuna?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös