F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
AksuPaksu sanoi:
moen (ja muutaman muun) fantasiat kävivät toteen :thumbfh:
Haista paska!:mad_old:

Tässä kukaan ole fantasioinut Agurin nurinmenosta mitään.

Opetele peelo lukemaan ennen urputtamista. Ja samalla toivo että kivekses laskeutuu vähitellen.:mad:
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
Erittäin valitettava uutinen. Tavoitteena olleesta 24 autosta tipahdettiin nopeasti takaisin 20 autoon. Suurin syy taitaa olla tuo päätös kieltää ostoautojen/aputallien käyttö, mikä torpedoi ensin 12 tallin mukaantulon ja nyt myös Agurin mahdollisuudet. Ts. Super Agurille ei löytynyt ostajaa, kun Toro Rosso on tulossa myyntiin ja se on varteenotettavien ostajaehdokkaiden näkökulmasta kiinnostavampi talli.

Uusien yrittäjien mukaantulo on edelleen vaikeaa, koska tarvittavaa osaamista ei moneltakaan löydy. Pelkkä osaaminen ei edes riitä, pitäisi olla myös resurssit oman auton valmistamiseen. Olisi ehkä pitänyt toteuttaa kustannusleikkaukset ensin ja vasta sen jälkeen siirtyä erityisesti Frank Williamsin vaalimalle linjalle siitä, että jokainen talli tekee oman autonsa itse.

Pahimmassa tapauksessa voi vielä käydä niin, että myös Toro Rosson paikalta tipahtaa talli pois, sillä vaaditun rahasumman kerääminen ei ole niin helppoa. Arabien ja intialaisten rahat alkavat olla jo tehokäytössä. Autonvalmistajia ei ole tulossa mukaan.
 

Luckyman

Well-known member
Liittynyt
18.10.2000
Viestit
825
Barrichello avautui Ferrari-vuosistaan

F1-historian kokenein ajaja Rubens Barrichello lausui brasilialaisen Globo-Tv:n haastattelussa paljastavia kommentteja vuosista 2000-05, jolloin hän toimi Ferrari-tallissa kakkosviulun soittajana. Barrichellon mukaan sopimuksessa ei ollut erillistä mainintaa siitä, että hän olisi tallin kakkoskuljettaja, mutta Michael Schumacher sai selvää erityiskohtelua ja Barrichello joutui tarvittaessa päästämään Schumacherin edelleen, kuten vuoden 2002 Itävallan kisan viimeisessä mutkassa.

- Sisäisesti olin useasti vihainen Itävallan tapahtumista. Kaikki sanoivat, ettei minun ja Michaelin välillä ollut eroa, mutta se oli silti hyvin epätasaista taistelua, Barrichello kertoi.

Vuoden 2005 USA:n tynkäkisan jälkeen Barrichello teki lopullisen päätöksensä lähdöstään Ferrarilta. Kisaan osallistui Michelinin rengasongelmien takia vain kuusi autoa, mutta Ferrari käski Barrichelloa hidastamaan ja päästämään Schumacherin edelleen, vaikka Schumacherilla ei ollut mahdollisuuksia maailmanmestaruuteen.

- Sillä hetkellä tiesin, että olisi aika lähteä. USA:n kisa oli päätökseni osalta ratkaisevassa asemassa
Massan avautumisia odotellessa..
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2503
Pahaa kanssa pelkään, että Toro Rossolle ei potentiaalista ostajaa löydy, jolla rahaa ja mielenkiintoa riittäisi useaksi vuodeksi eteenpäin :doubtful:

Harmillista kyllä tuo Agurin poistuminen, nyt on 2 kuskia työttömänä, unohtamatta toki kaikkia mekaanikkoja ja insinöörejä yms. Davidsonia nyt ei liiemmin ikävä tule, mutta jotenkin Takuman puuttuminen lähtöruudukosta tuntuu oudolle. Tuo ikuinen kamikaze-mies, tylsien kisojen väriläiskä.
 

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Super Agurista:

Täydellinen osoitus siitä, kuinka kallista on pyörittää F1-tallia. Ja kun rahaa ei ole älyttömästi, se loppuu jossain vaiheessa. Olkaat Max Mosleysta mitä mieltä tahansa, hän on ollut oikeilla linjoilla kustannusleikkausten suhteen. Älytön hintataso on ollut myös se syy, miksei Volkswagen-konserni (VW, Audi, Porsche) ole halunnut tulla mukaan F1-tasolle. Waste of time and money. Sarjaan ei vain 'tulla' ja ruveta voittamaan kisoja. Se asema, missä esim. Ferrari ja McLaren ovat tällä hetkellä on seurausta valtavista rahavaroista, joita kummallakin tallilla on ollut käytettävissään.

Mistä kaikesta ne järjettömät kulut sitten muodostuvat? Mulla ei ole tarkkaa käsitystä, mutta jos vuosibudjetti liikkuu jossain 1 miljardin USD:n kantturoilla, niin se on aivan järkyttävän suuri rahasumma. Siinä ei kuskien palkat ole kuin pulun pieru Saharassa, mutta on niilläkin oma osuutensa. Mikä maksaa? Paljonko Ecclestone kuppaa talleilta, että ne saavat ajaa sarjassa? Paljonko syydetään rahaa promootioon ja markkinointiin? Auton kehittäminen? Kuka perkele vetää välistä?

Vielä 1990-luvulla oli mahdollista menestyä huomattavasti pienemmillä budjeteilla (vrt. Williams) kunhan asiat tehtiin hyvin ja oikein. Nykyään tuntuu sille, että vaikka rahaa on 'rajattomasti' (vrt. Toyota), niin menestystä on hyvin vaikeaa saavuttaa. Mitä vittua täällä oikein tapahtuu?
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Taitaa olla nykyään jottei yksi loistava tekniikan asiantuntija (Williams, Newey) yksin riitä kehittämään autosta voittajaa. Tarvitaan sen 500 työntekijää, tuulitunneli tai pari pyörimään 24/7, huippuluokan osaajia ja kuljettajia, testaamista ja muuta matkaamista.. Vissiin 600 miljoonaa taalaa isoimpien tallien budjetit, jottei sentäs miljardia(?)
 

quartal

the rule
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
331
En nyt tiedä formuloissa työskentelevien palkoista perusteknikon tasolla, mutta ei 500 tiimihenkilön vuosipalkatkaan voi olla kauhean suurta osaa tuommosesta budjetista. Kyllä ne suurimmat kustannukset tulee varmasti kaikesta muusta auton rakentamiseen ja kilpailuun liittyvästä kuten valmistusmateriaaleista, bensoista, renkaista, tuulitunneleista ja yleisestä logistiikasta.

Olisi kyllä erittäin hauska nähdä jonkunlainen erittely tallin budjetista. :)
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
sääli Agurin suhteen, mutta toisaalta ymmärtää kyllä ettei Hondallakaan ollut haluja antaa tiimin omistuspohjaa liki ilmaiseksi millekään ryhmittymälle ihan vaan huvin vuoksi.... :/

mitä noihin kustannusten leikkauksiin tulee, niin ymmärrettävää moinen toki on, mutta sinänsä hieman outoa että kv. autoliitto tulee sanomaan yrityksille paljonko he saa käyttää rahaa oman yrityksensä pyörittämiseen :jaska:

noh joo, parempia aikoja odotellessa, toivottavasti ensi kaudella olisi taas enempi tiimejä mukana....
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Kumma juttu ettei Bernie kuitenkaan laittanut mitään tukiaisia pystyyn. Sen pussistahan tuo loppujen lopuksi on pois, show must go on jne.

Mutta olihan tuosta ennusmerkit ilmassa jo aika pitkään, ettei tullut sinänsä yllätyksenä. Kaipa sitä kuka vaan voisi pyörittää F1-tallia jos talousennuste on sen kaltainen, että kahdessa vuodessa kertyy velkaa 60 000 000 euroa. :eek:

Enpä jää varsinaisesti tallia kaipaamaan, mutta miten käy Takuma-sanille? Ainoa potentiaalinen japanilainen kuskilupaus pitkään aikaan. Honda voisi työntää sen Barrichellon pois keulimasta niillä eniten ajettuja kisoja -tilastoillaan vaikka jonkun jenkkisarjan puolelle ja ottaa Saton aiheuttamaan hermostuneisuutta keskijoukossa vielä pariksi kaudeksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
FO110K sanoi:
mitä noihin kustannusten leikkauksiin tulee, niin ymmärrettävää moinen toki on, mutta sinänsä hieman outoa että kv. autoliitto tulee sanomaan yrityksille paljonko he saa käyttää rahaa oman yrityksensä pyörittämiseen
Moniko talleista on oma yrityksensä ja moniko vain yksikkö autotehtaan (tms.) sisällä? Tuskin FIA autotehtaiden budjetteja lähtee rajaamaan. :D
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Rälle sanoi:
Olkaat Max Mosleysta mitä mieltä tahansa, hän on ollut oikeilla linjoilla kustannusleikkausten suhteen.
Kuten ovat kaikki selväjärkiset tallipäällikötkin F1-varikolla. Minkäänlaiseksi "ansioksi" Mosleylle en tuota kyllä laskisi.

John Menard joutuu nyt sitten etsimään uuden vuokralaisen, kun Super Aguri on sananmukaisesti poistunut rakennuksesta. Menardin huhuttiin olleen yksi kiinnostunut ostajaehdokas, mutta hänellekin hintalappu oli aivan liian korkea.

Super Agurin kohdalla jää nyt yksi mielenkiintoinen asia auki. Löytääkö Sato kodin ensi vuonna uudistuvasta Formula Nippon -sarjasta Suzukin tallista, vai palaako Super Aguri IRL-sarjaan. Mutoh siellä nyt ajelee Suzukille varatuilla jeneillä, mutta nähtäväksi jää saako mies siirrettyä Hondan F1-tuen mikrokoossa Amerikkaan. Kolmas vaihtoehto voisi tietenkin olla Hondan ALMS-projekti, johon Honda nostaa talleja ja lojaaleja kumppaneitaan kuin sieniä sateella.

Toivottavasti Sato ja Davidson, sekä SA:n muut työntekijät löytävät nopeasti uuden kodin.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
WebSlave sanoi:
Moniko talleista on oma yrityksensä ja moniko vain yksikkö autotehtaan (tms.) sisällä? Tuskin FIA autotehtaiden budjetteja lähtee rajaamaan. :D
aika moni on "oma" yritys, mm. TTE, McLaren, Ferrari, Williams, RB, TR, FI... Renault, Honda ja BMW taitaa olla vain yksiköitä, not so sure niiden kohdalla :)
pointtihan oli että FIA kertoo paljonko yritys saa rahaa käyttää omaan toimintaansa, oli se sitten "vain" oma yksikkö tai yritys, niin silti aika huvittavaa mun mielestä...
(ja millä sitä edes valvottaisiin, ainahan rahareikiä on löytynyt muuta kautta vaikka kuinka yritetään rajoitella, mm. moottorien valmistusmääriä :rolleyes: )
nojoo, mutta tuo nyt oli vain oma näkemys aiheesta....
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
burb sanoi:
Fordia ei taida Jaguar-kokeilun jälkeen kiinnostaa...
tuskin Nissaniakaan, eikös niilläkin ala nyt vasta parantumaan toi taloudellinen puoli, tuskin on halua heittää rahaa heti palamaan ;)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös