F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Niko Sääksi sanoi:
Ihan asiaa puhuu mielestäni :alppu:
Kyllä on kaikkea muuta paitsi asiaa Alonson osalta. Mitä se on nyt sitten muka näyttänyt? Kaksi kisaa joissa olisi ollut mahdollisuuksia aina palkinnoille asti keskinkertaisella kalustollakin eli Monaco ja Kanada meni Alonson omien mokien takia penkin alle. Muutama hyvä aika-ajo kevyellä autolla on ainoa mitä se on tänä vuonna esittänyt, kisoissa ei Alonso ole todellakaan loistanut ja tuonut autoa korkeammalle kuin sen kuuluisi sijoittua.

Kubican osalta on Minardi kyllä ihan oikeassa.
 

Stedos

Banned
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
1189
Sijainti
kuussa
herb sanoi:
Kyllä on kaikkea muuta paitsi asiaa Alonson osalta. Mitä se on nyt sitten muka näyttänyt? Kaksi kisaa joissa olisi ollut mahdollisuuksia aina palkinnoille asti keskinkertaisella kalustollakin eli Monaco ja Kanada meni Alonson omien mokien takia penkin alle. Muutama hyvä aika-ajo kevyellä autolla on ainoa mitä se on tänä vuonna esittänyt, kisoissa ei Alonso ole todellakaan loistanut ja tuonut autoa korkeammalle kuin sen kuuluisi sijoittua.

Kubican osalta on Minardi kyllä ihan oikeassa.
Alonsolla on kuitenkin meriittejä toisin, kuin Hamiltonilla ja ei voi sanoa, että Alonso olisi ollut floppi. Paremmin kyllä Alonsokin olisi tällä kaudella voinnut ajaa, mutta ihan hyvin Alonso on sinnitellyt heikomman autonsa kanssa.
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Stedos sanoi:
Alonsolla on kuitenkin meriittejä toisin, kuin Hamiltonilla ja ei voi sanoa, että Alonso olisi ollut floppi. Paremmin kyllä Alonsokin olisi tällä kaudella voinnut ajaa, mutta ihan hyvin Alonso on sinnitellyt heikomman autonsa kanssa.
No, ottamatta sen enempää kantaa siihen onko Alonso kausi ollut floppi vai ei, niin ei se nyt kyllä mitenkään niin hyväkään ole ollut että se ansaitsisi erikoismaininnan Kubican ohella. Kuitenkin mtv3:n uutisen mukaan Minardi nimesi juuri nämä kuskit kauden "stand out" kuskeiksi, tätä vastaan protestoin.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Kyllähän Alonso on esityksillään alleviivannut sen että on ehdottomasti viiden parhaan kuskin joukossa. Lisää MMiä tulee heti pelkästään tasaveroisella kalustolla.

Lisäksi itseä on yllättänyt Alonson suhteellinen rentous.

Alonsohan on aina puinut asioita lehdistössä eikä häntä siinä pelissä käytetä tahtomattaan hyväksi senenempää kuin muita.

Ilman Alonsoa monta kautta olisi ollut varsin laimeita...
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
talakem sanoi:
Kyllähän Alonso on esityksillään alleviivannut sen että on ehdottomasti viiden parhaan kuskin joukossa.
On se varmasti viiden parhaan joukossa, mutta kas kun en minä ole ole nähnyt mitään keskiverto esitystä kummempaa Alonsolta tänä vuonna vaikka olen kaikki kisat katsonut. Oliskohan näillä jotka on sitä mieltä että Alonso on ajanut loistavasti tänä vuonna pikkasen jo lähtökohtana ennen jokaista kisaa että kun se on kerran tuplamestari niin varmaan ajaa nytkin hyvin, sitten huolimatta siitä miten kisat menee niin edelleen ollaan sillä kannalla että, juu, kyllähän se ajoi hyvin kun kerta on mestari.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24274
Sijainti
lappeen Ranta
Onkos Alonsolla nyt muuten kuinka paljon enemmän pisteitä kuin oli Kovalaisella viime kaudella tähän aikaan? Ei sillä, että pistemäärä mitään todistaisi suuntaan tai toiseen, tulipahan vaan mieleen.

edit. Piti käydä laskemassa. Laskuihin otettu mukaan tänä vuonna tähän mennessä ajetut kisat ja samat kisat viime vuodelta. Tulos Kovalainen-Alonso on 11-10. Kuten tuossa ylempänä kirjoitin, ei nuo pisteet sinänsä mitään kerro. Sellaisen pikku arvelun voisi kuitenkin heittää, että jos Kovalaisella olisi ennen viime kautta ollut kaksi maailmanmestaruutta niin hänkin olisi tässä vaiheessa kautta vissiin ollut neljän parhaan kuskin joukossa sen sijaan että edes tallipaikka loppukaudeksi ei ollut varma, ainakaan julkisissa arveluissa.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
2009 kalenterin myötä tulee ikään kuin tämäkin F1-vuosikymmen täyteen. Kokosin mielenkiinnosta tilaston ratojen vaihtuvuudesta. Siis kuinka paljon on tullut uusia, kuinka paljon poistunut lopullisesti.

Tässä tilastossa Span, Nürburgringin, Österreichringin/A1-Ringin ja Indianapolisin tapauksissa radan uusiminen ja palaaminen kalenteriin on huomioitu poistumisena ja uutena ratana. Muita uusimisia, kuten Kyalamia, Hockenheimia tai Fujia ei. Käytäntöni on siis tuossa ollut hieman häilyvää.

Koodi:
1950-1959
	Uusia  12 (+ alkuperäiset 7)
	Pois   7
1960-1969
	Uusia  13
	Pois   9
1970-1979
	Uusia  12
	Pois   8
1980-1989
	Uusia  12
	Pois   12
1990-1999
	Uusia  7
	Pois   10
2000-2009
	Uusia  7
	Pois   3
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
herb sanoi:
Kyllä on kaikkea muuta paitsi asiaa Alonson osalta. Mitä se on nyt sitten muka näyttänyt? Kaksi kisaa joissa olisi ollut mahdollisuuksia aina palkinnoille asti keskinkertaisella kalustollakin eli Monaco ja Kanada meni Alonson omien mokien takia penkin alle. Muutama hyvä aika-ajo kevyellä autolla on ainoa mitä se on tänä vuonna esittänyt, kisoissa ei Alonso ole todellakaan loistanut ja tuonut autoa korkeammalle kuin sen kuuluisi sijoittua.
Kyllähän se Alonso on ollut kalustoon nähden uskomattoman nopea aika-ajon kakkososioissakin. Aina onnistuu venymään pitkälle.

On pitkälti Alonson ansiota sekin, ettei Piquetin vauhti näytä riittävän mihinkään. Kyllä tuollaisella nöyryytyksellä rupeasi kokeneemmankin puntti tutisemaan.

Alonson virhe Kanadassa ei ollut sen kummempi kuin Kimin monacossa.

Faktaa on, ettei Renault ole autona aivan Toyotan tai Re Bullin tasolla, mutta niin vain se Alonso siellä joukossa keikkuu. Ja kevyen bensalastin turvin sekoittaa jopa kärkipakkaa.
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
Zaikom sanoi:
Kyllähän se Alonso on ollut kalustoon nähden uskomattoman nopea aika-ajon kakkososioissakin. Aina onnistuu venymään pitkälle.

On pitkälti Alonson ansiota sekin, ettei Piquetin vauhti näytä riittävän mihinkään. Kyllä tuollaisella nöyryytyksellä rupeasi kokeneemmankin puntti tutisemaan.

Alonson virhe Kanadassa ei ollut sen kummempi kuin Kimin monacossa.

Faktaa on, ettei Renault ole autona aivan Toyotan tai Re Bullin tasolla, mutta niin vain se Alonso siellä joukossa keikkuu. Ja kevyen bensalastin turvin sekoittaa jopa kärkipakkaa.
Nopea se Alonso on ollut aika-ajoissa, mutta kuten viime vuonna nähtiin Hamilton oli rookie kaudella yhtä nopea ellei nopeampikin aika-ajoissa, tänä vuonna taas Heikki uutena kuskina on ollut suht lähellä Hamiltonin vauhtia ja usein jopa nopeampikin fuel-corrected, joten ei se Rellu nyt hirveen hidas voi olla. Piquet on ollut surkea tähän asti lukuun ottamatta viimestä kisaa jossa oli Alonsoa parempi, se voi tarkoittaa kahta eri asiaa: Alonso on super nopea tai Piquet on ollut surkea. Itse veikkaan että Piquet on ollut surkea.

Vaikka Alonson ja Kimin virheet olivat samanlaiset, niin tilanne on näiden kuskien osalta vähän erilainen. Kaikki kuskit tekevät virheitä, mutta nämä kaksi kisaa olivat Alonsolle luultavasti ainoat mahdollisuudet podiumille tällä kaudella, Kimille Monaco taas oli vaan yksi kisa muiden joukossa. Alonso tärväsi siis kaksi perättäistä kisaa omiin virheisiinsä juuri silloin kun hyvän kuskin olisi pitänyt loistaa ja tuoda keskikastin auto palkinnoille.

Toyota ja Redbull saattaa olla aavistuksen verran edellä tai sitten aivan tasoissa Rellun kanssa, mistään ylivoimasta ei kuitenkaan voi näiden tallien kesken puhua. Kuitenkin Alonso jonka pitäisi ajamalla tehdä ero tasavertaisiin tai hitusen nopeampiinkin autoihin on 8 pinnaa jäljessä sekä Weberiä että Trullia.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8744
Sijainti
Vantaa
herb sanoi:
Nopea se Alonso on ollut aika-ajoissa, mutta kuten viime vuonna nähtiin Hamilton oli rookie kaudella yhtä nopea ellei nopeampikin aika-ajoissa, tänä vuonna taas Heikki uutena kuskina on ollut suht lähellä Hamiltonin vauhtia ja usein jopa nopeampikin fuel-corrected, joten ei se Rellu nyt hirveen hidas voi olla. Piquet on ollut surkea tähän asti lukuun ottamatta viimestä kisaa jossa oli Alonsoa parempi, se voi tarkoittaa kahta eri asiaa: Alonso on super nopea tai Piquet on ollut surkea. Itse veikkaan että Piquet on ollut surkea.

Vaikka Alonson ja Kimin virheet olivat samanlaiset, niin tilanne on näiden kuskien osalta vähän erilainen. Kaikki kuskit tekevät virheitä, mutta nämä kaksi kisaa olivat Alonsolle luultavasti ainoat mahdollisuudet podiumille tällä kaudella, Kimille Monaco taas oli vaan yksi kisa muiden joukossa. Alonso tärväsi siis kaksi perättäistä kisaa omiin virheisiinsä juuri silloin kun hyvän kuskin olisi pitänyt loistaa ja tuoda keskikastin auto palkinnoille.

Toyota ja Redbull saattaa olla aavistuksen verran edellä tai sitten aivan tasoissa Rellun kanssa, mistään ylivoimasta ei kuitenkaan voi näiden tallien kesken puhua. Kuitenkin Alonso jonka pitäisi ajamalla tehdä ero tasavertaisiin tai hitusen nopeampiinkin autoihin on 8 pinnaa jäljessä sekä Weberiä että Trullia.
Aika naurettavaa minusta ruveta ryvettämään Alonsoa kahden peräkkäisen epäonnistuneen kisan jälkeen (Monaco ja Kanada). Monacossa olosuhteet olivat erikoiset, joten muillakin kärkimiehillä (Hamilton, Räikkönen jne..) sattui virheitä. Kanadan mälli oli Alonson yliyrittämistä. Se mikä Räikkösen ja Alonson ajoissa on tällähetkellä eroa, on yrittäminen. Alonso ajaa aivan limitillä kokoajan, koska hänen on pakko puristaa. Eihän Räikkösen esim. Ranskassa tarvinnut ajaa ihan äärirajoilla, koska muut jäivät taakse kierros kierrokselta.

Kyllä Alonso on kaikenkaikkiaan varma kuljettaja, jolta löytyy nopeutta. Osoittihan sen aiemmat Renault- ja McLaren-kaudet.
 

herb

Well-known member
Liittynyt
10.1.1999
Viestit
339
JML82 sanoi:
Kyllä Alonso on kaikenkaikkiaan varma kuljettaja, jolta löytyy nopeutta.
On, on. Enhän minä ole mitään muuta väittänytkään. Olen vaan eri mieltä mösjöö Minardin kanssa joka hehkuttaa Kubicaa ja Alonsoa kauden parhaiksi kuskeiksi. Kubica on ollut todella vakuuttava, ehkäpä jopa paras kuski kun kalusto otetaan huomioon mutta Alonso ei ole kyllä loistanut millään kriteereillä katsottuna, paitsi tietysti fani-näkökulmasta.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8744
Sijainti
Vantaa
herb sanoi:
On, on. Enhän minä ole mitään muuta väittänytkään. Olen vaan eri mieltä mösjöö Minardin kanssa joka hehkuttaa Kubicaa ja Alonsoa kauden parhaiksi kuskeiksi. Kubica on ollut todella vakuuttava, ehkäpä jopa paras kuski kun kalusto otetaan huomioon mutta Alonso ei ole kyllä loistanut millään kriteereillä katsottuna, paitsi tietysti fani-näkökulmasta.
Joo, en tarkoittanut sinua tässä vaan ihan yleisesti. Olis pitäny jättää lainaamatta tuota sinun kommenttia.

Minusta positiivisin yllätys on juuri ollut Kubica. Muiden suoritus ollu ihan OK. Kaikille muille on sattunut virheitä, toki Kubican suorituksia hiukan himmensi Ranskan vaatimaton suoritus. Silti miehen otteet ovat olleet varmoja.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8744
Sijainti
Vantaa
Joni sanoi:
Korjataas:



:ahem:
No toki noin voidaan sanoa aina, että auton vaatimaton suoritus. BMW ei soveltunut sinne, kuten McLaren ei Malesiaan. Se on yhteispeliä kuljettajan ja auton.
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Hamiltonin viime aikaiset suoritukset ovat kyllä olleet vähintäänkin mielenkiintoisia ja en lyttää Minardin kommentteja, mutta yksi hyvä kisa Britanniassa alle ja mies saa uuden timantin valtikkaansa ja lehdistö ihmettelee, kuinka rautahermoinen ja tuhkasta nouseva mies on kyseessä.

Korjataas vielä omankin filosofian mukaan:

JML82 sanoi:
toki Kubican ja tiimin suorituksia hiukan himmensi Ranskassa auton vaatimaton suoritus.
JML82 sanoi:
Se on yhteispeliä kuljettajan ja auton.
Eli sanoisin, että yhteispeliä tiimin ja kuljettajan välillä, josta syntyy nopea auto.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Misa1 sanoi:
Millä tavalla tämä on McLarenin vika?

Mclarenin laadunvalvonta on pettänyt pahasti. Vanteiden valmistaja Enkei ei ollut tuota maalausmokaa tehnyt.... Tuo vanteen ja jarrulevyn väli on tarkotuksella tehty mahdollisimman pieneksi ja tietävät että se on riski. Se että tämä tapahtui nyt jo toisen kerran kertoo McLarenin prosesseista ja niiden toimimisesta vähän liikaa.

Koska jo Lewisillä oli vuosi sitten vastaava onnettomuus tiesi McLaren aika tarkkaan mistä oli kysymys. Alkoivat vaan syyttämään alkuun Heikkiä ajovirheestä ja seuraavaksi vannevalmistajaa.

Joutuivat pyytämään Enkeiltä julkisesti anteeksi ja toivottavasti pyysivät myös Heikiltä....


10. toukokuuta FIAn sivuilla oli jo lisäinfoa asiasta... sekä Lewisin että Heikin onnettomuus olisivat voineet viedä kuljettajan hengen. Se että tapahtuu toisenkerran samanlainen moka on anteeksiantamatonta. Kuten moni muistaa tälläisiä mokia esiintyy joillain talleille enemmän kuin toisilla...


Following Heikki Kovalainen's dramatic accident in Spain - (caused by a wheel manufacturing fault) (tämähän oli maalaus tai lakkaus virhe, eikä vannevalmistajan tekemä) leading to continuous contact between the inner side of the rim and the carbonfibre brake drum - in Turkey, McLaren have been using a special device to monitor the drum's dimensions. The device (silver) is attached to the wheel nut and rotated around the circumference of the brake drum to check whether, after use, there is significant dilation of the drum due to the heat generated under braking. The gap between rim and drum is purposely tiny to ensure maximum aerodynamic efficiency, but it also means that even a small dilation could potentially cause contact problems.
http://www.formula1.com/news/technical/2008/791/532.html



http://www.britsonpole.com/f1-mclaren-reveals-the-cause-of-kovalainens-crash-post721/

http://www.forumula1.net/2008/f1/f1-news/exclusive-heikkis-barcelona-crash-the-truth/

Its story quotes McLaren CEO Martin Whitmarsh as saying: "We now thoroughly understand how the failure occurred; not, as was originally reported, as a result of a wheel failure but by the incorrect application of a lacquering process which was beyond the control of our wheel supplier, Enkei, with whom we have enjoyed a fantastic relationship for more than 10 years.”
Heikin ja Lewisin onnettomuudet
http://jalopnik.com/384497/mclarens-heikki-kovalainens-close-scare
http://www.youtube.com/watch?v=0vzOXrfP0gg&NR=1
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
mtv3.fi/f1 sanoi:
Hamilton ylisti Mandelan tapaamista
30.06.2008 19:44


F1-kuljettaja Lewis Hamilton oli todella otettu saatuaan kutsun Etelä-Afrikan ensimmäisen mustan presidentin ja Nobelin rauhanpalkinnon voittajan Nelson Mandelan 90-vuotispäiville, jotka järjestettiin viime viikolla Lontoossa.

- Nelson on ollut todella tärkeä minulle. Kun tapasin hänet, oli se kuin olisin mennyt kuninkaan luokse - tai ollut Jumalan edessä, Hamilton hehkutti The Sun -lehden mukaan. Apartheidin vastaista työtä tehnyt ja vankilassa yhteensä 27 vuotta viettänyt Mandela kuului Hamiltonin lapsuuden sankareihin.

- Koulussa opitaan paljon Britannian historiasta, mutta minä pidin tärkeänä oppia myös omasta taustastani, mustien historiasta. Aloin lukea Muhammad Alista ja Nelson Mandelasta. He olivat minulle esikuvia ja innoittajia, Hamilton kertoi.

Mandelan tapaaminen meni Hamiltonin arvoasteikossa jopa ensi viikonlopun kotikisan edelle.

- Jos minun pitäisi valita herra Mandelan tapaamisen tai Britannian GP:n voittamisen väliltä, niin tapaisin herra Mandelan, Hamilton vakuutti.
Noissa pirskeissä ei varmaan kovin montaa jauhonaamaa näkynyt.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös