F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
WebSlave sanoi:
Tosin "medialapsenvahti" piti Kimille aikoinaan hankkia. ;)
Kimihän tarvitsi kaitsijan. Pari kertaa kävi ulkona, matalaa profiilia. Cassius Lewis sen sijaan on Pr unelma joka ei vielä ilmeisesti kaikilta osiltaan ole täysin puhjennut kukkaan...
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Muistelen että Schumin ja Ross Brownin suhde oli valmentaja/ valmennettava -kaltainen. Ainakin he puhuivat paljon kisan aikana tapahtumista, toimintamalleista ja taktiikoista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Oikeastaan tuo henkilökohtaisen valmentajan tarve on F1:n tapauksessa hieman poikkeuksellinen. Kuntovalmentaja hoitaa fyysisen valmennuksen, tallipäällikkö ja kisainssi vastaavat joukkuelajien managerin ja taktisen valmentajan tehtäviä, ja taitaa ainakin joillain talleilla olla myös henkisen puolen osaajia. PR-vastaava taas ohjaa suhdetta mediaan. Aika vähän jää tilaa ja tehtävää yksityiselle "coachille".
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
WebSlave sanoi:
Oikeastaan tuo henkilökohtaisen valmentajan tarve on F1:n tapauksessa hieman poikkeuksellinen. Kuntovalmentaja hoitaa fyysisen valmennuksen, tallipäällikkö ja kisainssi vastaavat joukkuelajien managerin ja taktisen valmentajan tehtäviä, ja taitaa ainakin joillain talleilla olla myös henkisen puolen osaajia. PR-vastaava taas ohjaa suhdetta mediaan. Aika vähän jää tilaa ja tehtävää yksityiselle "coachille".
Eikös kuntovalmentajat joissain tapauksissa ole myös "kallonkutistajia", jos niin voisi sanoa psyykkaajista. Ainakin Aki Hintsa on tietääkseni kyseisen kaltainen valmentaja.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
WebSlave sanoi:
Oikeastaan tuo henkilökohtaisen valmentajan tarve on F1:n tapauksessa hieman poikkeuksellinen. Kuntovalmentaja hoitaa fyysisen valmennuksen, tallipäällikkö ja kisainssi vastaavat joukkuelajien managerin ja taktisen valmentajan tehtäviä, ja taitaa ainakin joillain talleilla olla myös henkisen puolen osaajia. PR-vastaava taas ohjaa suhdetta mediaan. Aika vähän jää tilaa ja tehtävää yksityiselle "coachille".

No kyseessähän oli ehkä pehmeä kehotus hankkia Hamiltonille apua muualtakuin perhepiiristä ja Kuortaneelta....:D

No Stewart on kyllä valitettavasti onnistunut mokaamaan tuon uskottavuutensa paremmin kuin kukaan ex. F1 kuski. Maailmanmestari tai ei...:nope:
 
Viimeksi muokattu:

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
talakem sanoi:
No kyseessähän oli ehkä pehmeä kehotus hankkia Hamiltonille apua muualtakuin perhepiiristä ja Kuortaneelta....:D

No Stewart on kyllä valitettavasti onnistunut mokaamaan tuon uskottavuutensa paremmin kuin kukaan ex. F1 kuski. Maailmanmestari tai ei...:nope:
Ehkä ex-kuskitkin tarvitsisi sellaista valmentajaa, jotkut jopa kipeämmin kuin pääosa nykyisistä kuskeista.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Kimin moottori vaihtoon

mtv3 sanoi:
Ferrarin F1-tallin päällikkö Stefano Domenicali vahvistaa, että Kimi Räikkösen F2008-autoon aiotaan vaihtaa uusi moottori ensi viikonlopun Britannian GP:tä varten.

Räikkösen moottori joutui koville edelliskisassa Ranskan GP:ssä, jossa hän ajoi vioittuneella pakoputkella. Räikkösen pitäisi sääntöjen mukaan käyttää samaa moottoria peräkkäisissä Ranskan ja Britannian kisoissa, mutta nykysäännöt sallivat jokaiselle kuljettajalle kauden ensimmäisen ylimääräisen moottorinvaihdon ilman rangaistusta. Näin Räikköselle ei aiheudu rangaistusta tästä moottorinvaihdosta.

- Mitä tulee Kimin moottoriin, niin pitäen mielessä säännön, jonka mukaan vältämme rangaistuksen, uskon meidän käyttävän uuden moottorin vähentääksemme riskiä, Domenicali sanoi tiistaina.
Itse mietiskelin tässä, että jos ei muilla moottorit laukea ennen viimeistä kisaa, niin kilpailijoilla on mahdollisuus käyttää kahdessa viimeisessä kisassa kahta moottoria. Esim. McLaren ja Massa voisivat virittää niihin kisoihin moottorin äärimilleen.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
JML82 sanoi:
Itse mietiskelin tässä, että jos ei muilla moottorit laukea ennen viimeistä kisaa, niin kilpailijoilla on mahdollisuus käyttää kahdessa viimeisessä kisassa kahta moottoria. Esim. McLaren ja Massa voisivat virittää niihin kisoihin moottorin äärimilleen.
Näin se menee, tosin saattaa olla että tiimin pitää todistaa moottorin huono kunto jotta sen saa vaihtaa. Saattaa olla että tuota porsaanreikää FIA:n puolesta tarkkaillaan.

Viime vuonnahan Kimille ihan avoimesti tehtiin vain yhtä kisaa varten viritetty moottori viimeiseen kilpailuun kun vaihtotahti sen mahdollisti.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Toni_V sanoi:
Näin se menee, tosin saattaa olla että tiimin pitää todistaa moottorin huono kunto jotta sen saa vaihtaa. Saattaa olla että tuota porsaanreikää FIA:n puolesta tarkkaillaan.

Viime vuonnahan Kimille ihan avoimesti tehtiin vain yhtä kisaa varten viritetty moottori viimeiseen kilpailuun kun vaihtotahti sen mahdollisti.
Itekin sottailin sitä. Toisaalta jos vedätetään äärimilleen ennen viimeistä kisaa, niin toki se moottori on huonomassa kunnossa. Riittäneekö perusteeksi, sitä ei kukaan tiedä.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9313
Sääntö ei taida mahdollistaa kuitenkaan koneen vaihtoa viimeiseen kisaan ilman rangaistusta (niin että on ajanut Shanghaissa maaliin). Eli ehkä paras taktikointimahdollisuus lienee ottaa Fujiin uusi kone, ajaa sillä lisäksi Shanghain kisa ja sitten voi ajaa Interlagosissa uudella.

Tällä hetkellä tilanne näyttää sitten siltä, että ilman jatkossa keskeytyksiä/koneenvaihtoja Kimi joutuu tyytymään Interlagosissa käytettyyn moottoriin. Mäkeillä sama tilanne. Massa ja Kubica saavat tällä tahdilla uuden koneen Brasiliaan.
 

Feretti

Well-known member
Liittynyt
3.7.2007
Viestit
678
JML82 sanoi:
Itse mietiskelin tässä, että jos ei muilla moottorit laukea ennen viimeistä kisaa, niin kilpailijoilla on mahdollisuus käyttää kahdessa viimeisessä kisassa kahta moottoria. Esim. McLaren ja Massa voisivat virittää niihin kisoihin moottorin äärimilleen.

Miten tuo moottorin virittäminen äärimmilleen tarkalleen tapahtuu kun on kierrosrajottimet käytössä:thumbfh:
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Feretti sanoi:
Miten tuo moottorin virittäminen äärimmilleen tarkalleen tapahtuu kun on kierrosrajottimet käytössä:thumbfh:
Otetaan moottorista enemmän tehoja kuin ehkä olisi hyväksi, niinkuin Ferrarit viimeksi Brasiliassa.

"Voimme esimerkiksi käyttää korkeampia kierroslukuja, ottaa irti maksimaalisen suorituskyvyn ja käyttää moottorissa korkeampaa lämpötilaa, Binotto selvitti."
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No Kiminhän on käytettävä tätä Briteissä käytettävää konetta seuraavassa kisassa, saksassa. Joten tilanne ei ole suinkaan sama kuin viime vuoden Brasiliassa, jossa kyseisellä koneella ei ollut enää tarvetta ajaa yhtään kisaa.

Eli Brasialiassa Ferrari pystyi ottamaan koneesta hieman normaalia enemmän irti. Tämä brittikisa menee normi kaavan mukaan. Joka tarkoittaa säästelykierroksia kisan loppuvaiheessa, olipa sijoitus mikä tahansa :(
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Misa1 sanoi:
Joka tarkoittaa säästelykierroksia kisan loppuvaiheessa, olipa sijoitus mikä tahansa :(
Ei se moottorin säästely nyt sentään täysin kilpailutilanteesta riippumaton toimenpide ole. Eli ei kilvanajoa estetä tällä tavoin, jos ohittamiseen on hyvät mahdollisuudet. Silverstonessa ei myöskään ole yleensä erityisen kuuma, joten moottori ei joudu niin suurelle rasitukselle kuin monissa muissa kisoissa. Myöskään saksa ei ole sieltä kuumimmasta päästä ja nämä seikat otetaan varmasti huomioon. Ihan eri asia lähteä esimerkiksi australiaan ja malesiaan samalla moottorilla.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1999
Misa1 sanoi:
Tämä brittikisa menee normi kaavan mukaan. Joka tarkoittaa säästelykierroksia kisan loppuvaiheessa, olipa sijoitus mikä tahansa :(

No kyllähän tuon ymmärtää, varsinkin kun seuraava kisa on se Saksa :jaska:
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Torres sanoi:
Myöskään saksa ei ole sieltä kuumimmasta päästä ja nämä seikat otetaan varmasti huomioon.
Hockenheimissa on kyllä aika monesti viime vuosina ollut jotain 30 asteen helteitä. Joo, ei mitään Maleasian/Bahrainin lukemia, muttei mitään Suomen kesää vastaavia olosuhteitakaan.
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Felipeltä mahtavaa settiä vaihteeksi

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2008/07/669039

Ferrarin Felipe Massa sanoo olevansa formula ykkösten ahkerin ohittaja.

Viime kaudelta Massalta nähtiin ohitusshow Britannian GP:ssä, jossa hän putosi hännille autonsa sammuttua lähtöruutuun, mutta nousi ruutulipulle tultaessa viidenneksi. Tänä vuonna Massa kunnostautui Kanadan GP:ssä nousten ylimääräisen varikkokäynnin jälkeiseltä 17. sijalta viidenneksi.

- Eräs F1-lehti tutki äskettäin, että minä ohitin enemmän kuin kukaan muu F1:ssä viime vuonna. Tänä vuonna tilanne on sama, etenkin jos katsoo, kuinka monta autoa ohitin Kanadassa. Se on osa ajotyyliäni, joka on hieman aggressiivinen. Se ei ole erityisen helppoa ja mieluummin en ohittelisi lainkaan, koska olisin johdossa, joten tämä tilasto voidaan nähdä myös kielteisenä, koska se tarkoittaa, että minun täytyy ohittaa, Massa kommentoi.

:alppu:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Juu, kyllähän tuo Brundle ihan aika pitkälti asiaa puhuu.

Tosin alkaa kyllästyttämään tuo, ettei kuljettaja muka voi menettää nopeuttaa talven aikana. Siis näinhän käy jopa mestareille kun se tulinen kipinä hiipuu. Jotkut lopettaa huipulla, jotku eivät pääse sinne mutta lopettavat omalla tasollaan "huipulla".
Toisille käy niin, että jyystävät mukana ihan selkeästi liian pitkään ja nopeudessa jäädään nuorempien jalkoihin. Ja lopulta aletaan suorastaan näyttämään tunarilta. Homma on tietty aika pitkälti kiinni korvien välistä, minkä Brundlekin kuitenkin toteaa.

Alkaa Nickin kohdalla näyttämään jälkimmäiselle. Ellei alle tule ensi kaudella selkeää voittaja-autoa, niin se viimeinenkin kipinä hiipuu niin himmeäksi, että vauhti katoaa tyystin. Toivottavasti ei tee Villeneuveja.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös