Sairaala haki mallia F1-varikolta
Torstai 03.07.2008 klo 16:42 Kauppalehti
Tässä mallia sairaaloille.
Terveydenhuollon tehottomuuteen löytyi Britanniassa lääke erikoisen tuntuisesta paikasta: formula-ykkösten varikolta.
Kirurgian ja tehohoidon laatua ja tehokkuutta voidaan parantaa merkittävästi, kun siihen sovelletaan formula-ykkösten varikkotoiminnan oppeja. Asiasta kertoo Valitut Palat heinäkuun numerossaan.
Autourheilulla ja terveydenhoidolla tuntuisi äkkiseltään olevan vain vähän yhteistä. Brittiläinen Ormond Streetin lastensairaala osoitti vääräksi luulon siitä, että autourheilulla ja terveydenhoidolla tuntuisi äkkiseltään olevan vain vähän yhteistä.
Sairaala pystyi parantamaan hoitonsa laatua ja nopeutta kopioimalla toimintamallinsa McLarenin ja Ferrarin F1-varikoilta, jotka ovat tunnettuja salamannopeasta ja huippuunsa organisoidusta toiminnastaan.
Great Ormond Streetin sairaalassa ajatus formulaoppien soveltamisesta teho-osaston toimintaan syntyi miltei sattumalta muutaman lääkärin katsoessa teho-osaston lepohuoneessa formulakisoja televisiosta.
Lääkärit olivat turhautuneita ja tyytymättömiä, kun leikkauksissa kuoli heidän mielestään enemmän potilaita kuin olisi pitänyt. Kuolemantapausten taustalta löytyi henkilökunnan suunnitelmallisen yhteistyön puute, josta seurasi kohtalokkaiden virheiden ja laiminlyöntien sarja.
Hoitotyön puutteita analysoitaessa huomattiin, että ratkaisevin ja potilaan kannalta vaarallisin vaihe oli tämän siirtäminen leikkauksen jälkeen leikkaussalista teho-osastolle.
Toisinaan teho-osastolla ei tiedetty odottaa potilasta, jolloin tarvittavia valmisteluja ei ollut tehty. Hoitajia vilisevässä kaoottisessa tilanteessa potilaan kaikkien letkujen ja johtojen irrottamiseen ja uudelleen kytkemiseen saattoi mennä jopa puoli tuntia.
– Mistä tuo melu johtuu, ja miksi ihmiset törmäilevät toisiinsa? Miksi heitä ei sijoiteta oikeille paikoille ja tehdä jokaiselle tarkkoja toimintaohjeita?, sanoi formula-asiantuntija, joka kutsuttiin arvioimaan teho-osaston toimintaa videolta.
Formulavarikolla on noin 20 hengen miehistö, joka pystyy vaihtamaan auton renkaat, täyttämään tankin, puhdistamaan ilmanottoaukot ja lähettämään auton renkaat ulvoen matkoihinsa seitsemässä sekunnissa. Varikkomiehet toimivat suunnitelmallisesti, kurinalaisesti ja valmennuksen mukaisesti.
Kauppalehti