F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
On tietysti, mutta ei siinä valossa, että samankokoisesta otettiin jo 80-luvulla reippaasti yli tonnit.
Mutta silloin tietysti oli harjoitus, aika-ajo ja kisa koneet ihan erikseen.
Eikä ollut mitään sääntöä moottorin kestävyydestä, vaan koneita vaihdettiin suhteellisen rivakkaan tahtiin.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Ross Brawn sanoi:
- Lewis on erittäin nopea, todellinen supermies, mutta hänellä ei ole vielä kokemusta. Kimiä puolestaan pidetään kuskina, joka ei osaa kehittää autoa vahvasti, mutta on erittäin nopea, Brawn puntaroi.

Näin Ross nyt sanoo. Mielipiteitä monella, tuskin Brawn totutta tietää välttämättä.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Mutta silloin tietysti oli harjoitus, aika-ajo ja kisa koneet ihan erikseen.
Eikä ollut mitään sääntöä moottorin kestävyydestä, vaan koneita vaihdettiin suhteellisen rivakkaan tahtiin.
Taisi kisakoneestakin irrota se tuhannen hevosta, joten aivan ylitsepääsemätöntä ongelmaa ei liene kestävyyden lisäämisessä.

Nykyvehkeillä kaksinkertainen teho ei liene mikään mahdottomuus. Tuon ajan koneet kun kiersivät vain reilu 10000rpm ja nykytekniikalla tuo voitaisiin tuplata.

Tosin tuohon aikaan polttoaineena oli pääosin tolueeni, oikealla bensalla saatiin vaatimattomammat tehot.

Kaudelle 2013 oli jossain ehdotuksena 1,5 L koneet 1,5 barin ahtopaineella.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
:D Paitsi jos moottorisääntö heitetään yhteistuumin romukoppaan...
Kerranhan tiimit jo sitä ruuvasivat itselleen sopivammaksi - siis kun lyhennettiin alunperin 10 vuodesta (mikä oli kyllä aivan naurettava, jopa naiivi) viiteen vuoteen.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Taisi kisakoneestakin irrota se tuhannen hevosta, joten aivan ylitsepääsemätöntä ongelmaa ei liene kestävyyden lisäämisessä.

Nykyvehkeillä kaksinkertainen teho ei liene mikään mahdottomuus. Tuon ajan koneet kun kiersivät vain reilu 10000rpm ja nykytekniikalla tuo voitaisiin tuplata.
En mene vannomaan, mutta luulisin, että yli tuhannen meneviä tehoja käytettiin kisassa vain hetkellisesti.

Varmasti ei olisi ongelmia tuottaa tuplasti tehokkaampi kone, jos säännöt sen sallisivat. Kestäisikö se kisaa on toinen juttu. Tonnihevosvoimainen kyllä saataisiin kestämään.
Kaudelle 2013 oli jossain ehdotuksena 1,5 L koneet 1,5 barin ahtopaineella.
Viimeisellä turbokaudella oli 2,5 barin ahtopaineet, eli kyllä matalatehoisempaa haetaan.
 
Viimeksi muokattu:

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Kaudelle 2013 oli jossain ehdotuksena 1,5 L koneet 1,5 barin ahtopaineella.
Ainakin virallisesti ehdotettu: 2.2L ja V6, FIA:n suunnitelmassa yli vuoden takaa (toukokuu '07). Siis jo aiemmin kuin nykyisestä jäädytyksestä päätettiin joten vuosiluvut voi sivuuttaa.

Sitten myös Autosportin uutisessa kuukautta myöhemmin on 1.3-1.5L ja 4 sylinteriä. Mainittu myös ettei rajoituksia kierrosten eikä ahtopaineen suhteen. Biobensat ei ole poissuljettu.

Tosin en ymmärrä miksi tuo Autosportin uutinen silti ehdottaa jotain ihan muuta kuin itse FIA:n PDF, vaikka uutinen juuri linkittää sinne.
 

Teemu.I

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
448
Hamiltonin olisi kannattanut laittaa oikaisun jälkeen hetkeksi jäitä hattuun, niin ei tarvitsisi salaliittoteorioita miettiä. Ja itse edelleen odotan niitä kunnon kynnöspeltoja noihin shikaaneihin niin loppuis tämä arpominen. Kisat kuitenkin kuuluu ajaa rataa pitkin.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Ja itse edelleen odotan niitä kunnon kynnöspeltoja noihin shikaaneihin niin loppuis tämä arpominen. Kisat kuitenkin kuuluu ajaa rataa pitkin.
Hitaisiin mutkiin kuuluisi tosiaan laittaa hiekkaesteet vanhaan tapaan. Ei tarvitsisi arpoa enää.

Ja nopeisiin mutkiin jotkin matalat styroksipaalit tms, jotka joutuisi kiertämään kaukaa hidastelenkin kautta. Paaliin osumisesta penaltia, paitsi jos spinnaa / työnnetään ulos.
 

tommii

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
773
- Tällaisista tilanteista on usein keskusteltu kuljettajien kokouksissa. Siellä on tehty täysin selväksi, että shikaanin oikaisevan kuljettajan on aina luovutettava sijoitus ja kaikki muu saavutettu etu takaisin. Jos Lewis olisi ajanut shikaanin oikein, hän ei olisi mitenkään pystynyt ohittamaan Kimiä sen jälkeisellä lyhyellä suoralla, Massa jatkoi.

Tuossa se, mitä itsekin olen yrittänyt takoa niiden päähän, jotka väittävät että Lyyis ei hyötynyt.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuossa se, mitä itsekin olen yrittänyt takoa niiden päähän, jotka väittävät että Lyyis ei hyötynyt.
Mitä minuun tulee, niin kuten aiemmin totesin, en tunne sääntökohtaa tarkasti. Jos siinä edellytetään tuo vaikeammin arvioitava saavutetun hyödyn luovuttaminen taakse jättäytymisen lisäksi, niin sikäli perusteita rangaistukselle on. Tosin olen edelleen sitä mieltä, että Kimi kiilasi Lewisin. Mielestäni se on se pointti jota McLaren voi käyttää protestissaan, ei niinkään se, mitä oikaisun jälkeen nähtiin.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Mitä minuun tulee, niin kuten aiemmin totesin, en tunne sääntökohtaa tarkasti. Jos siinä edellytetään tuo vaikeammin arvioitava saavutetun hyödyn luovuttaminen taakse jättäytymisen lisäksi, niin sikäli perusteita rangaistukselle on. Tosin olen edelleen sitä mieltä, että Kimi kiilasi Lewisin. Mielestäni se on se pointti jota McLaren voi käyttää protestissaan, ei niinkään se, mitä oikaisun jälkeen nähtiin.
Periaatteessa läpiajorangaistuksesta ei kai voi valittaa...

Drive-through penalties cannot be appealed.

http://www.onestopstrategy.com/dailyf1news/nieuw/article/5518-McLaren+appeal+perhaps+'not+admissible'.html
 

Arzei

Well-known member
Liittynyt
25.8.2008
Viestit
53
Sijainti
Pieksämäki
Lewis Hamiltonin isä Anthony Hamilton on katkera poikansa menettämästä Belgian GP:n voitosta. McLaren-kuski sai aikasakon shikaanin oikaisemisesta ja putosi kolmanneksi sunnuntaina ajetussa kilpailussa.

Hamiltonin perhe tuleekin aina pitämään Lewisia Belgian osakilpailun moraalisena voittajana.

- He voivat pyyhkiä tämän voiton F1-tuloksista mutta meiltä sitä ei viedä pois, Anthony Hamilton uhosi PA-uutistoimiston haastattelussa.

Isäpapan mielestä Lewis ei tehnyt mitään väärää tilanteessa, jossa hän ohitti Kimi Räikkösen ja nousi kilpailun kärkeen.

- Hän oli mutkassa ensimmäisenä, pelasi varman päälle eikä halunnut osua Kimiin. Hän luovutti sijoituksen takaisin - ainakin näin maallikon silmin - ja suoritti ohituksen uudelleen.


- Halutaanko kuljettajien ajavan kilpaa vai pelkästään ajavan jonossa peräkkäin? isä-Hamilton kyseli.
Miksi jotkut tuijottavat vain sitä, että Hamilton päästi Kimin ohitse. Lewis sai joka tapauksessa oikaisemisesta etua. Ei Lewis olisi mitenkään ollut yhtä lähellä Kimiä, jos olisi ajanut mutkan puhtaasti.

E: Ja uutinenhan on MTV3:n nettisivuilta.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Massan moottori vuorostaan FIA:n syyniin
08.09.2008 17:14



Felipe Massan Belgian GP:ssä ajaman Ferrari-auton moottori menee Kansainvälisen autoliiton FIA:n tutkimuksiin.

Kyseessä on rutiinitarkastus. FIA tarkastaa tällä kaudella moottoreita varmistaakseen, ettei niihin ole tehty sääntöjenvastaista kehitystyötä. F1:n moottorikehitys on pysäytetty.

Saksan GP:n jälkeen FIA tarkasti Lewis Hamiltonin McLaren-auton Mercedes-moottorin, joka läpäisi tarkastuksen.

(MTV3)
FIA yrittää nyt tällä hälventää Belgian tulossotkusta noussutta savua ottamalla rutiinitarkastukseen Massan moottorin. Tästähän saa jopa sellaisen kuvan että Ferrari saa samanlaisen kohtelun kuin kaikki muutkin! :rolleyes:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
FIA yrittää nyt tällä hälventää Belgian tulossotkusta noussutta savua ottamalla rutiinitarkastukseen Massan moottorin. Tästähän saa jopa sellaisen kuvan että Ferrari saa samanlaisen kohtelun kuin kaikki muutkin! :rolleyes:
Höpsis. Jokainen moottorivalmistaja joutuu siihen vuorollaan. Ei noista rutiinitarkastuksista kannata mitään salaliittoteoriaa rakentaa.
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
Miksi jotkut tuijottavat vain sitä, että Hamilton päästi Kimin ohitse. Lewis sai joka tapauksessa oikaisemisesta etua. Ei Lewis olisi mitenkään ollut yhtä lähellä Kimiä, jos olisi ajanut mutkan puhtaasti.

E: Ja uutinenhan on MTV3:n nettisivuilta.
Sama. Mä en oikeasti tajua miten jengi mussuttaa jostain Kimin ohi päästämisestä. Katsokoot sen incar-kamerasta, niin tajuavat että päästi ohi juuri kun jarrutus alkaa ja leikkas ite välittömästi sisälle... Siihen asti tultiin rinnan.

Ja Massa ku sanoo että ei ois päässy normisti ajamalla ikinä noin konttiin kiinni, niin se on siinä.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Höpsis. Jokainen moottorivalmistaja joutuu siihen vuorollaan. Ei noista rutiinitarkastuksista kannata mitään salaliittoteoriaa rakentaa.
Juu, näinhän se on. Vähän on mittarit olleet herkemmällä ja näihin pikkuasioihin on tullut kiinnitettyä huomiota. Vielä saa jännittää meneekö läpi vai alkaako taas jonkin sortin hässäkkä. Toivoisin tilanteen rauhoittumista tässä vaiheessa, nyt kun kilpailun pitäisi tapahtua radalla eikä kabinetissa kuten viime vuonna.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös