F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
F1-tallit keskustelevat pian kilpailun pituuden lyhentämisestä. Itse olen tottunut tuohon noin 1,5 tunnin kilpailuun enkä toivo sitä lyhennettävän. En nimittäin usko, että lyhentäminen karsisi tehokkaasti juuri ne kilpailun tylsät hetket pois. Jos kuljettajien ja autojen erot radalla ovat tarpeeksi suuria tilanne ehtii vakiintua lyhyemmässäkin kilpailussa ja ainoana erona on se, että lyhyessä kilpailussa on vähemmän aikaa yllättäville muutoksille virheiden, tekniikan pettämisen, säätilan vaihtumisen tai turva-auton tuomina.

Asiasta on lyhyt uutinen Ilta Sanomissa: http://www.iltasanomat.fi/urheilu/uutinen.asp?id=1582253
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9277
Omasta puolestani kisoja voisi jopa pidentää. Omalla tavallaan mielestäni suuri vika on siinä, että Monzan kisa kestää tunnin ja vartin, Hungaroringin kisa ainakin 20 minuuttia enemmän.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Toivottavasti tuo on vain uutisankka. Ei moottoriurheilun "kuninkuusluokka" saisi olla mitään sprinttikisailua. :thumbfh:
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9277
Toisella foorumilla oli laskelmoitu kisapituuksia, eli kisalla pituus 1h45min.

"Puhtailla" kisoilla (ei sadetta, ei turva-autoa) kisakierrosmäärät olisivat jotakuinkin tällaiset. Nämä ensi kauden ratoja.

Melbourne 72
Sepang 63
Sakhir 66
Barcelona 76
Monaco 83
Montreal 81
Magny Cours 79
Silverstone 76
Nürburgring 66
Hungaroring 77
Istanbul 71
Valencia 62
Spa 58
Monza 74
Singapore 63
Suzuka 66
Shanghai 63
Interlagos 85
Abu Dhabi 60

Jos heittäisi myös omat arviot parista tän kauden radasta:
Fuji 77
Hockenheim 79
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18215
Itsekkin toivoisin kisoista mielummin pidempiä kuin lyhyempiä. Eihän kuskien fysiikkakaan joudu sitten enää millekkään koetukselle, jos kisoista tehdään jotain sprinttejä. Noi tuossa edellisessä viestissä olevat kierrosmäärät olisivat ihan hyviä, ja tuon maksimipituuden voisi nostaa vaikka 2h 20 minuuttiin.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Juuri niin että enemmin pitempiä kisoja. Ehkä vaihtelua vois tuoda esim. 1 "endurance" kisa? 5 h luulis menevän vielä samalla koneella. Tosin mahtaakohan kuskit jaksaa?

Niin misäköhän johtuu että viimeinen puolisko on usein köröttelyä? Hankala ohittaa ja koineita säätellään aina lopussa. Jos kisa olis lyhyempi koneita säästeltäis silti siinä lopussa joten mikään ei muuttuis.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin misäköhän johtuu että viimeinen puolisko on usein köröttelyä? Hankala ohittaa ja koineita säätellään aina lopussa. Jos kisa olis lyhyempi koneita säästeltäis silti siinä lopussa joten mikään ei muuttuis.
Koneita säästellään siinä vaiheessa, kun sijoitukset on jo "valettu betoniin", eikä repimisellä ole saavutettavissa mitään. Kyllä siellä edelleen pyritään ottamaan ne pisteet mitkä on otettavissa, mutta ne edelläajavat eivät yleensä ole riittävästi (jos ollenkaan) hitaampia. Viimeisten varikkokäyntien jälkeen asetelmat ovat yleensä jo selvät.

F1-kisat ovat nykyäänkin sprinttikisoja, niitä sprinttejä on vain kolme putkeen. Jos niitä vähän lyhentäisi, mikään ei olennaisesti muuttuisi. Joskin renkaista sitten varmaankin tehtäisiin vastaavasti pehmeämpiä ja siis vähemmän kestäviä (eli suhteessa kestäisivät sen minkä nytkin).

Eri asia sitten on, jos lyhentämiseen liitettäisiin se, että joko tankkaus tai renkaanvaihto - tai molemmat - kiellettäisiin. Se voisi toimiakin.

Itse kyllä näen nykytelevisioinnin aikana järkevämpänä muutoksena sen, että pyritään tekemään kisoista mielummin about saman mittaisia, jolloin saadaan ne järkevästi sovitettua ohjelmakarttaan. Kierrosmäärät siis sovitettaisiin valittuun kisa-aikaan, eikä matkaan, kuten nyt. Kahden tunnin rakonen riittäisi ihan hyvin. Siirretään lähtö 10 minuuttia myöhemmäksi, niin lähetyksen voi aloittaa tasalta, ajetaan se 90 minuuttia, jolloin jää vielä 20 minuuttia podiumille ja lehdistötilaisuudelle. Näin koko homma on purkissa kahdessa tunnissa. Nyt esim. Span lähetykselle on varattu MAXilla 2 h 20 min.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Todella mielenkiintoista jo tosiaan toteutuu se että DC lähtee jo Monzan kisan jälkeen ja Vettel tulee tilalle ja Vettelin tilalle Sato niin kun tiedetään millaisessa iskussa STR on ollu ja vielä Sato ratin takana niin voi tulla tosi jänniä kisoja loppukaudesta! ;):thumbup: Toisaalta taas jää harmittaa DC:n lähteminen. :( Kaveri josta oli varmasti mestariainesta mutta oli epäonnea ja omaa vikaa jossain kohtiin matkassa mutta hieno äijä silti! :cool:
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Niinkuin jo aiemmin on sanottu, Vettelillä on aikaa ajaa kisoja Red Bullilla. Antaa skotin vetää kausi kunnialla loppuun asti.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Hmm. Mun mielestä Vettelin itsensä kannalta ei kyllä kannata siirtyä Red Bullille. Tuskin hän siellä pesee porukkaa siihen malliin kuin Toro Rossolla. Kyllähän sen näkee että näillä nopeilla radoilla Toro on nopeempi.

Niin, loppukaudestahan tulee toki niitäkin kisoja, joissa ei ajeta lättypohjassa. Silloinhan voi toki RB olla parempi. Samapa tuo mulle, Sato olisi mukava nähdä kuitenkin.


Tässä on kuitenkin se ainoa mutta iso syy olla tykkäämättä Felipe Massasta!
Massa: Olen parempi kuin ihmiset luulevat
06.09.2008 19:30

Ferrarin Felipe Massa vakuuttaa olevansa mainettaan parempi F1-kuljettaja.

- Olen tyytyväinen tämänvuotisiin aika-ajokierroksiini. Olin melko tyytyväinen myös viime vuonna. Teen hyvää työtä aika-ajoissa - enkä pelkästään aika-ajoissa, vaan myös kisoissa. Olen paljon parempi kuljettaja kuin mitä ihmiset luulevat, Massa vakuutti Belgian GP:n aika-ajon jälkeen.

Massaa on aiemmin pidetty paineiden alla virheherkkänä kuljettajana, mutta tällä kaudella hän on ajanut aiempaa tasaisemmin. Massa on päihittänyt tallikaverinsa Kimi Räikkösen tämän kauden 13 aika-ajossa 9 kertaa. MM-sarjassa Massa johtaa Räikköstä pistein 64-57. Massalla on tältä kaudelta 4 paalupaikkaa ja 4 voittoa.

(MTV3)
Minä en yksinkertaisesti tykkää tällaisesta puheesta, edelleenkin tulee mieleen se, että Massa ei ole paras, vaan haluaa olla paras. Kimi ei ole koskaan sanonut moista, eikä tule sanomaan.

Viime kauden jälkeen olen hieman alkanut pitää Massasta, kun selittelyt on jäänyt vähälle, mutta nyt taas toivon miehen pilaavan oman MM haavensa täysin. Mitä ihmettä mies hakee tuolla hokemisellaan?
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Mitä ihmettä mies hakee tuolla hokemisellaan?
Itsehän mietin vielä enemmän että mistä Felipe vetää sen johtopäätöksen että muut - edelleenkin - ajattelevat Massan olevan keskiverto(a heikompi)kuljettaja? Massa on jo todistanut nopeutensa ja kykynsä niin hyvin kun vain on voinut ja päät kääntyilee yhdellä jos toisellakin.

Vai onko niin ettei Ferrari sovi kummankaan käteen täydellisesti? Massalla on vielä pieniä ongelmia kun taas Kimillä t-o-d-e-l-l-a isoja. :doubtful:
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Massa on jo mielestäni todistanut kyvykkyytensä kilpakuljettajana. Sadekelitaidot ja paineen sietokyky ovat ehkä enää ne kysymysmerkit.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ihan asiaahan Massa tuossa puhuu.
Aivan kuten Lancer mainitsi, niin itsekin mietin sitä, että mitä Massa kuvittelee ihmisten ajattelevan hänestä. Ehkä hän vieläkin tuntee olevansta "koulukiusattu".

Tuo Massan kommentti tarkoittaa, ettei kukaan arvosta häntä tarpeeksi. Eikö se ole jo hieman "haisevaa" puhetta?
Ja vielä se, että kuka tahansa kuskeista voisi sanoa, että on parempi kuin ihmiset luulevat.

Miks muut kuljettajat eivät sano noin? Koska he ovat aikuisia. (ei ollut tarkoitettu provoksi, mun mielipide vain)


PS: Olen monesti sanonut, että jos Kimi on lapsellinen niin Massa on lapsi.


EDIT: Jotenkin mää vaan aattelen tuon niin, että Massa haluaa olla paras, mutta pelkää itsekin ettei ole sitä. Voin tehdä vääriä johtopäätöksiä, mutta miks se on Massa joka nuita joutavia on pitkin uraa jaellu... Nyt en muista tarkkaan, mutta taisi olla että Alonsokin oli vähän tuollainen ärsyttävä ennenkuin voitti mestaruutensa. Sen jälkeen on ollut vähän rauhallisempaa.
 
Viimeksi muokattu:

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Vettelin tilalle Sato niin kun tiedetään millaisessa iskussa STR on ollu ja vielä Sato ratin takana niin voi tulla tosi jänniä kisoja loppukaudesta! ;):thumbup:
Missäköhän mielessä Saton istahtaminen STR:n rattiin tekee kisoista jänniä. Tietysti, jos haluaa jännittää sitä, koska Sato vetää ulos tai jonkun konttiin. Kyllä loppuu STR:n kärkikympissä kahinointi tasan siihen, jos Vettel vaihdetaan Satoon.

Paska diili myös Vettelin kannalta siirtyä tässä vaiheessa Red Bullille, kun STR:n auto on jopa paremmassa iskussa, kuin emotallin. Toki syy voi olla myös siinä, että Webber ja DC ovat yksinkertaisesti väsähtäneitä. Vettel tulee todennäköisesti pyyhkimään Webberillä lattiiaa mennen tullen.

Pakko vielä ihmetellä, miksi Sato? Kysymyshän on sikäli retorinen, että vastaus on tietysti raha, mutta kun tarjolla olisi nippu nopeampia/potentiaalisempia nuoria kuljettajia, niin kovin omituiselta ratkaisulta vaikuttaa. Toki, jos kyse on pelkästä loppukauden pestistä, niin silloin on toki ymmärrettävää, että rahan perässä mennään..
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Missäköhän mielessä Saton istahtaminen STR:n rattiin tekee kisoista jänniä. Tietysti, jos haluaa jännittää sitä, koska Sato vetää ulos tai jonkun konttiin. Kyllä loppuu STR:n kärkikympissä kahinointi tasan siihen, jos Vettel vaihdetaan Satoon.
Takumahan ei ole ollut mielestäni "tikissä" sitten kauden 2005. Oikeastaan ainoa näkyvä suoritus on jäänyt mieleen Montrealista viime kaudella, eikä silloinkaan ollut mitään kolarointia kyseessä.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Paska diili myös Vettelin kannalta siirtyä tässä vaiheessa Red Bullille, kun STR:n auto on jopa paremmassa iskussa, kuin emotallin. Toki syy voi olla myös siinä, että Webber ja DC ovat yksinkertaisesti väsähtäneitä. Vettel tulee todennäköisesti pyyhkimään Webberillä lattiiaa mennen tullen.

Pakko vielä ihmetellä, miksi Sato? Kysymyshän on sikäli retorinen, että vastaus on tietysti raha, mutta kun tarjolla olisi nippu nopeampia/potentiaalisempia nuoria kuljettajia, niin kovin omituiselta ratkaisulta vaikuttaa. Toki, jos kyse on pelkästä loppukauden pestistä, niin silloin on toki ymmärrettävää, että rahan perässä mennään..
Empä tiiä, kyllä Webber hanttiin panee ainakin aika-ajoissa... Kyllä Vettelistä meuhkataan vähän liikaa. Nuori on ja älyttömästi virheitä on tehnyt mutta tietty niin on tehnyt esim. Nicokin...

Saton ymmärrän jos Ferrarin myllyt häipyvät emotallille ja Saton mukana tulevat Hondan koneet niinkuin yksi huhu kertoo...
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Saisivat ajaa tämän kauden loppuun, ennenkä alkavat pistää paikkoja uusjakoon Red Bullilla.

Kuutio ansaitsee ajaa kauden loppuun kunniakkaasti. Ellei sitten mies itse ole kypsynyt ajamiseen.:dunno:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös