F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Niin no. Ehkä juuri se, että lisävuosi ei vaikuta pahalta vaihtoehdolta, on syy vaihtaa luokkaa. Sennahan havittelee paikkaa ykkösistä lähinnä nimellään. Pelkkä kuuluisa nimi ei kuitenkaan kanna ikuisesti ja GP2:ssa olisi jo näytön paikka - jos ei vauhti riitä, selittelyt eivät enää kelpaa. DTM on kuitenkin niin erilainen luokka, ettei mitään hävittävää olisi... eihän siellä edes F1-mestari päässyt kunnolla vauhtiin, joten menestys olisi pelkkää plussaa.
Minä näkisin DTM:n kyllä aika suurena riskinä. Siinä missä GP2 on Sennalle tuttu ja sarjalla vielä jonkunlaista nostetta ihan F1-tasolle pääsemisenkin suhteen, on DTM:ssä vastus huomattavasti kokeneempaa sekä paremmin perillä sarjan nikseistä ja sarjan mainekin vähän niin ja näin. Lupausten suhteen se on ollut enemmänkin näiden Mercedesiin yhdistettyjen kuskien (Paffett, Green etunenässä) hautuumaa kuin porras ylöspäin. Lisäksi kunnon kaluston saaminen lienee tuskan takana sekin sarjan tulokkaalle. Kaiken kaikkiaan riski jäädä pyörimään keskikastiin on varsin suuri, enkä ole varma siitäkään, onko painava koppiauto (vaikka kuinka siluetti onkin) kovin hyvä paikka kykyjen hiomiseen Ykkösiin halajavalle.

Sekin lienee nähty, että nämä kuuluisaa nimeä taakkanaan kantavat saavat takellellessaan huomattavasti kärkkäämpää palautetta kuin vaikeuksia kokevat kilpakumppaninsa.
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Ferrarille keväällä oma supersimulaattori

Corriere dello Sport -lehti kertoo Ferrarin saavan uuden supermodernin simulaattorinsa jo loppukeväällä. Sotateollisuuden viimeisillä teknisillä hienouksilla kehitetty ajosimulaattori on suunniteltu nimenomaan F1-tarkoitukseen.

Ferrarilla ei ole ollut omaa simulaattoria Maranellon tehtaalla, vaan talli on käyttänyt Fiatin laitetta Torinossa. Simulaattorien merkitys vain kasvaa, kun ratatestejä ei MM-kauden aikana enää ajeta.

TS/Heikki Kulta
Tiedossa oli jo että tämä on tilauksessa. Tiedossa on myös että Kimille tulee huono olo simuista. Massako tässä hyötyy? Kimi vie alkukaudesta ja Massa löytää simusta lisävauhtia, kun testaus on kielletty kauden aikana. Noh, kausi näyttää.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Tiedossa oli jo että tämä on tilauksessa. Tiedossa on myös että Kimille tulee huono olo simuista. Massako tässä hyötyy? Kimi vie alkukaudesta ja Massa löytää simusta lisävauhtia, kun testaus on kielletty kauden aikana. Noh, kausi näyttää.
Tai sitten Kimi ajaa Simua huonovointisena. Töissä ei tarvi olla aina kivaa ja jos siitä on hyötyä, uhrauksia voi joutua tekemään. Riippuen ehkä millainen huonovointisuus kyseessä on.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Mistäs sitä tietää saako uus supersimu Kimiä sen huonovoitisemmaksi kuin hävittäjä, ykkönen, s2000 tai muu vempain.. Testikielto korostaa simulaattorin käyttöä varmaan sen verran että Kimiäkin sinne istutetaan entistä enemmän. Aikasemmin käyttö on ollut lähinnä uusien ratojen opettelussa jossa Kimi on onnistunut ilman simujakin.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Englanniksi on termi simulator sickness. Oon tästä jotain lukenut. Harvinaista, mutta silloin räiskintäpelitkin on liikaa. Vaikutukset lähellä meritautia ja matkapahoinvointia. En suostu tähän yli-ihmisajatteluun jonka takia juuri Kimi olisi F1-kuskina poikkeuksellinen tämän suhteen, jotain muistan ainakin Alexander Wurzin merisairaudesta mainittaneen jossain.

Juttua pitemmän kaavan mukaan: http://www.loonygames.com/content/1.2/feat/

Gaming has advanced to a level of reality that is beginning to infringe on our senses' ability to discern simulated environments from the real world. Sure, we know that we're not running around a dungeon with a shotgun, but our ears and eyes have a harder time reaching the same conclusion. The result? Confusion between the senses that can cause headaches, nausea, vertigo, and dizziness while playing and, even more surprising, sometimes for long periods of time after playing.

Welcome to the world of simulator sickness, a condition similar to motion sickness that is caused by exposure to virtual environments.


Kimi: "...ne eivät oo mun juttu. Mulle tulee niissä huono olo"

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/arkisto.shtml/arkistot/f1/2007/09/564945?Japani_2007_F1A

-
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Englanniksi on termi simulator sickness. Oon tästä jotain lukenut. Harvinaista, mutta silloin räiskintäpelitkin on liikaa. [/url]

-
Itsellä räiskintäpelit aiheutti joskus 10-15v sitten pahoinvointia enkä sen jälkeen ole pelannut. Ongelma tuntui olevan se, että kuva venyy epäluonnollisesti kääntyillessä ja liikkuessa. Ajopeleissä en ole kokenut ongelmaa, mutta niissäpä ei seinät ole niin lähellä ja liikutaan pääasiassa eteenpäin. Kuvan nyppiminen voi myös aiheuttaa pahoinvointia.

Itse asiassa vähän samanlaista pahoinvointia aiheutti, kun joutui katsomaan Massan kypäräkameralla kuvattua videota. Aistit sekoaa kun itse pyrkii aistimaan kuvaa, mutta sitten se kuva heiluu löysästi Massan niskan mukana. Niin ja noissa räiskintäpeleissä oli kanssa se kun se hahmo kävelee niin kuva vaappuu, hyh.
 
Viimeksi muokattu:

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Itsellä räiskintäpelit aiheutti joskus 10-15v sitten pahoinvointia enkä sen jälkeen ole pelannut. Ongelma tuntui olevan se, että kuva venyy epäluonnollisesti kääntyillessä ja liikkuessa. Ajopeleissä en ole kokenut ongelmaa, mutta niissäpä ei seinät ole niin lähellä ja liikutaan pääasiassa eteenpäin. Kuvan nyppiminen voi myös aiheuttaa pahoinvointia.

Itse asiassa vähän samanlaista pahoinvointia aiheutti, kun joutui katsomaan Massan kypäräkameralla kuvattua videota. Aistit sekoaa kun itse pyrkii aistimaan kuvaa, mutta sitten se kuva heiluu löysästi Massan niskan mukana. Niin ja noissa räiskintäpeleissä oli kanssa se kun se hahmo kävelee niin kuva vaappuu, hyh.
Mahtaakohan tuo ongelma pienentyä kun mennään realistisempiin simulaattoreihin sieltä työpöydän ja 19" näytön äärestä? Meinaan siis sellaisia lentoyhtiöiden käyttämiä lentokonesimulaattoreita, joissa on hydrauliikat alla, ollaan aidossa ohjaamossa ja kuvan & äänen pitäisi kulkeutua käyttäjän korviin ja silmiin mahdollisimman uskottavasti. F1-tallit varmaan pyrkivät näillä uusimmilla laitteillaan samanlaiseen realismin tasoon.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Williams-tallin käyttämät uudet siivet on asennettu pystyyn kuljettajan molemmin puolin. Michaelin mukaan siivet eivät tuota downforcea (autoa tien pintaan painava voima) vaan ohjaavat auton ohi virtaavan ilman kulkua.

- Kuljettajan pään alueella 75 millimetrin sääntö ei päde. BMW Sauber on jo päätynyt autossaan vastaavaan ratkaisuun. Muut seuraavat perässä, kertoi Michael saksalaiselle Auto Motor und Sport -lehdelle.

(MTV3)
Tää on just tätä. Siis kohta nuo kärryt on täynnä jotain ihme eviä ja siipiä, kun jokainen lukee noita sääntöpykäliä suurennuslasin kans.

FI jo näytti suunnan millä voidaan lähes tulkoon vetäistä keulaan viime kauden Bemarin keulasarvet. Sen kun heittää niiden sarvien päähän peilit, niin johan toimii :yuck:

Näiden nynyisten autojen pointtina oli saada ne jotenkin ruotuun noiden extrasiipien osalta. Kaikki näytti vielä suht hyvälle siinä vaiheessa kun Ferrari toi oman autonsa radalle. Ok siivet olivat karmeat mut muuten auto oli sulvana oloinen ja sopivan radikaali ollakseen myös nopea(ulkonäöllisesti). Nyt näitä extra siipiä alkaa olemaan, jos nyt ei ihan yhtälailla ku viime kauden Bemarissa mut ei kovin kaukanakaan olla ku isketään kaikki samaan kärryyn.

Normi hainevä -Renu ja Toyo
Tupla "delfiinievät" - Williams ja ilmeisesti Bemari(tämä härpäkkeiden mestaruuskisan voittaja talli :yuck:)

Jokaisessa näyttää jo olevan nuo Ferrarilla vielä peilin kiinnittiminä toimineet ponttoonihärpäkkeet.

Nyt tuli sit vielä Forcelta uudenlaiset "siivet" peilinkiinnittiminä.

Siis kun nämä kaikki isketään samaan ja sit vielä katellaan noita nykyisiä erittäin hienoja taka ja etusiipiä koko eroineen, niin ei kyllä voi kukaan sanoa rehellisesti, että kyllä auto on kaunis. Voittaminen ei auta kyllä tähän sit yhtään.

Vetää melkein surulliseks
:(
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Tää on just tätä. Siis kohta nuo kärryt on täynnä jotain ihme eviä ja siipiä, kun jokainen lukee noita sääntöpykäliä suurennuslasin kans.
Luulis että sääntökirja kannattais lukea ennen auton suunnittelemista. Jos noista erinäisistä evistä ja siivekkeistä jotka vielä on sallittuja on yleensä hyötyä, eikö olisi järkevää laittaa autoon valmiiksi kaikki sääntöjen sallimat härpäkkeet maksimikoossaan ja vaikka sitten testien myötä karsia/muotoilla mahdollisia ei toimivia siivekkeitä? Vai joko kaikki sallitut lisäosat on suunniteltu, mutta odottavat piilossa (kilpailijoiden katseilta) sopivaa kisaa jossa niitä voitaisiin tarvia.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Jokaisessa näyttää jo olevan nuo Ferrarilla vielä peilin kiinnittiminä toimineet ponttoonihärpäkkeet.
Jokaisessa, ei kai nyt sentään? Oliko tarkoitus olla yleistys?

Siis kun nämä kaikki isketään samaan ja sit vielä katellaan noita nykyisiä erittäin hienoja taka ja etusiipiä koko eroineen, niin ei kyllä voi kukaan sanoa rehellisesti, että kyllä auto on kaunis. Voittaminen ei auta kyllä tähän sit yhtään.

Vetää melkein surulliseks
:(
Sitten vielä auton väri valitaan rumimmaksi autonsa maalanneelta tallilta. Renu ja Imatran Voima on ainakin kerännyt miinusmerkkisiä kommentteja värityksestään. :thumbup:
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Kohukaunotar tylynä:
Kimi on tökerö jääkalikka!



Anne-Mari Berg avautuu Urheiluviikon verkkohaastattelussa suomalaisten formulakuskien mediakäyttäytymisestä.

Kohukaunotar Anne-Mari Berg tietää oman suosikkinsa formula ykkösissä. Berg arvostaa Heikki Kovalaisen herrasmiesmäistä esiintymistä. Kimi Räikkösen linja saa puolestaan pyyhkeitä.

- Heikki Kovalainen, tietysti. Olin pr-töissä F1-kisassa Saksassa. Kun Heikki Kovalainen ja Kimi Räikkönen antoivat haastatteluja, ero oli kuin yöllä ja päivällä. En ymmärrä, miten joku voi olla tökerö mediaa kohtaan. Hei, painota sitten sitä sanaa tökerö, Berg kertoo Urheiluviikon verkkohaastattelussa.

- Heikki huomioi fanit, mutta Kimi oli tosi tökerö. Häntä sanotaan Jäämieheksi, mutta hän oli enemmänkin jääkalikka. Heikki Kovalainen oli iloinen ja huomioi fanit, Berg jatkaa höykytystä.

IL
 

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
Kohukaunotar tylynä:
Kimi on tökerö jääkalikka!



Anne-Mari Berg avautuu Urheiluviikon verkkohaastattelussa suomalaisten formulakuskien mediakäyttäytymisestä.

Kohukaunotar Anne-Mari Berg tietää oman suosikkinsa formula ykkösissä. Berg arvostaa Heikki Kovalaisen herrasmiesmäistä esiintymistä. Kimi Räikkösen linja saa puolestaan pyyhkeitä.

- Heikki Kovalainen, tietysti. Olin pr-töissä F1-kisassa Saksassa. Kun Heikki Kovalainen ja Kimi Räikkönen antoivat haastatteluja, ero oli kuin yöllä ja päivällä. En ymmärrä, miten joku voi olla tökerö mediaa kohtaan. Hei, painota sitten sitä sanaa tökerö, Berg kertoo Urheiluviikon verkkohaastattelussa.

- Heikki huomioi fanit, mutta Kimi oli tosi tökerö. Häntä sanotaan Jäämieheksi, mutta hän oli enemmänkin jääkalikka. Heikki Kovalainen oli iloinen ja huomioi fanit, Berg jatkaa höykytystä.

IL
Kas kun ei itse Tukiainen haastattelua antanut...
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Joku tyhjäpää kokenu yhtäkkisen valaistumisen että Kimi ei huomioi mediaa. Mikä uutinen. :thumbdown
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös