Turbo- ja moottoriteknologia on kahdessa vuosikymmenessä kehitynyt paljon. Viimeksi F1:ssä taisi olla käytössä 1,5 litraiset turbokoneet, joista aika-ajoissa saatiin 1500 hevosvoimaa. Nykyisellään siis moottorin koko saattaisi olla lähellä yhtä litraa matalillakin ahtopaineilla, jotta tehot pysyisivät turvallisella alueella
Tietysti tehoja voidaan rajoittaa helposti isommistakin koneista, mutta formula ykkösiin sopisi mielestäni parhaiten äärirajojen etsiminen. Siksi konseptina pieni moottori+turbo sopii tähän FIA:n esittämään suunnitelmaan tuoda formuloihin "ekologisia" piirteitä, kuten liike-energian varastoiminen, polttoainerajoitukset jne.
Turbomoottorihan on ihan tavallinen moottori, siinä vain imuilma ahdetaan pakokaasujen pyörittämällä kompressorilla, jos joku ei ole tätä vielä sisäistänyt...
Tietysti tehoja voidaan rajoittaa helposti isommistakin koneista, mutta formula ykkösiin sopisi mielestäni parhaiten äärirajojen etsiminen. Siksi konseptina pieni moottori+turbo sopii tähän FIA:n esittämään suunnitelmaan tuoda formuloihin "ekologisia" piirteitä, kuten liike-energian varastoiminen, polttoainerajoitukset jne.
Turbomoottorihan on ihan tavallinen moottori, siinä vain imuilma ahdetaan pakokaasujen pyörittämällä kompressorilla, jos joku ei ole tätä vielä sisäistänyt...