F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

T. Salama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
240
Sijainti
Helsinki
Turbo- ja moottoriteknologia on kahdessa vuosikymmenessä kehitynyt paljon. Viimeksi F1:ssä taisi olla käytössä 1,5 litraiset turbokoneet, joista aika-ajoissa saatiin 1500 hevosvoimaa. Nykyisellään siis moottorin koko saattaisi olla lähellä yhtä litraa matalillakin ahtopaineilla, jotta tehot pysyisivät turvallisella alueella :eek:

Tietysti tehoja voidaan rajoittaa helposti isommistakin koneista, mutta formula ykkösiin sopisi mielestäni parhaiten äärirajojen etsiminen. Siksi konseptina pieni moottori+turbo sopii tähän FIA:n esittämään suunnitelmaan tuoda formuloihin "ekologisia" piirteitä, kuten liike-energian varastoiminen, polttoainerajoitukset jne.

Turbomoottorihan on ihan tavallinen moottori, siinä vain imuilma ahdetaan pakokaasujen pyörittämällä kompressorilla, jos joku ei ole tätä vielä sisäistänyt...:p
 

hurjapäätön

formulat kulkee kovaa
Liittynyt
20.10.2006
Viestit
218
Sijainti
MONACO!!!
Formula1Fan sanoi:
ootko livenä kuullu ikinä? mun mielestä se on aika jytisevä.
Niin miten sen nyt ottaa, ainakaan isoilla kierroksilla ei minusta ole nämä nykyiset mitenkään korvia hivelevä, en ole tosin kuullut livenä kuin kerran, joten minun käsitys niistä äänistä perustuu pitkälti siihen mitä olen telkkarista kuullut. Kerran oon kuullut livenä turbo vekottimen, taisi olla Tyrrell vuodelta 1986 jos en muista väärin, hyvät oli äänet:thumbup:

EDIT:Tuolla taitaa olla semmoinen myynnissä, heti säästämään:D http://www.race-cars.com/carsales/other/1077111594/1077111594ss.htm
 
Viimeksi muokattu:

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4359
Itse mietin kanssa että mikä olisi oikea moottorin koko nykytekniikalla varustetulle turbomoottorille, varmaan 500cc :thumbup:.

Mutta luulen että koko voi hyvinkin pysyä samana, ahtopaineita ja kierroksia rajoitetaan vaan vastaamaan moottorien nykytehoja ja kuskeille annetaan kissa x-kertaa boost-nappi ohituksia varten.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mun mielestä ei ole kyllä mitään järkeä tuoda jotain turbotekniikkaa mukaan, ja sitten rajoittaa kaikkea mahdollista ahtopaineista kierroslukuihin.

Vähän niinku sulle annettais alaston Salma Hayek kolmenkymmenen sentin päähän ja kädet sidottais kiinni. Ei yllä ei.

Jos Turbot tulee, niin tulkoon sitten ryminällä. Sehän tietty tarkoittaisi sitä, että koneet olis jatkossa tosiaan jotain 250cuutioisia, mutta olispahan pieniä supertehtaita sitten :thumbup:
 

hurjapäätön

formulat kulkee kovaa
Liittynyt
20.10.2006
Viestit
218
Sijainti
MONACO!!!
formulastara sanoi:
Mun mielestä ei ole kyllä mitään järkeä tuoda jotain turbotekniikkaa mukaan, ja sitten rajoittaa kaikkea mahdollista ahtopaineista kierroslukuihin.

Vähän niinku sulle annettais alaston Salma Hayek kolmenkymmenen sentin päähän ja kädet sidottais kiinni. Ei yllä ei.

Jos Turbot tulee, niin tulkoon sitten ryminällä. Sehän tietty tarkoittaisi sitä, että koneet olis jatkossa tosiaan jotain 250cuutioisia, mutta olispahan pieniä supertehtaita sitten :thumbup:
Tarkotatko omias vai Salma Hayekin käsiä?:D

:idea: Kuningasidea:idea: : Laitetaan formula kaaroihin kymmenen litrane tuplawee kuustoista ja miljoona turboo ja rajotetaan kierrokset 500rpm...vielä parempaa ei mitään rajoituksia auton suhteen, mutta radalla saa ajaa vain 60mph tai tulee sakot. Elikkäs eiköhän nuo ole ihan hyvä pitää ennallaan.
 
Viimeksi muokattu:

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Diisselit tulee ykkösiin. Sitten ajellaan myös samalla koneella sisältäen naftat kaksi kisaa :rolleyes:
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
mustakaari sanoi:
Diisselit tulee ykkösiin. Sitten ajellaan myös samalla koneella sisältäen naftat kaksi kisaa :rolleyes:
Ei niihin mitää moottoreita enskauden jälkeen tule:doubtful: !
Niistä tehdään polkuautoja:D
 

hurjapäätön

formulat kulkee kovaa
Liittynyt
20.10.2006
Viestit
218
Sijainti
MONACO!!!
Mosley olisi lähettänyt Alonson kotiin Unkarista

Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosley olisi hyllyttänyt Fernando Alonson elokuisesta formula ykkösten Unkarin GP:stä, mikäli päätösvalta olisi ollut hänellä.

Mosleyn mielestä Alonsolle olisi kuulunut ajokielto Unkarin GP:n perjantain harjoituksen tapahtumista. Alonso oli tyytymätön siihen, ettei saanut radalla tilaa Red Bullin kolmoskuskilta Robert Doornbosilta. Alonso näytti Doornbosille käsimerkkiä ja käänsi autonsa suoralla pois normaalilta ajolinjalta kohti Doornbosia. Päästyään Doornbosin edelle Alonso jarrutti seuraavassa mutkassa arvaamattomasti tarpeettoman paljon, jolloin perässä seurannut hollantilaiskuski joutui väistämään.

- En olisi antanut Alonsolle kahden sekunnin aikarangaistusta aika-ajoon. Olisin lähettänyt hänet kotiin. Jarrutuksen testaaminen on auton käyttämistä aseena toisen kuljettajan pelottelussa. Se on vaarallista ja johtaisi siviililiikenteessä ajokortin hyllyttämiseen, Mosley jyrisi F1 Racing -lehden kolumnissaan.

Mosleyllä ei ole valtaa langettaa kuljettajille sanktioita, vaan rangaistuksista päättää kilpailun tuomaristo.

- Olen usein eri mieltä tuomareiden kanssa, Mosley myöntää todeten, ettei olisi päättyneellä kaudella antanut Michael Schumacherille kahden sekunnin aikarangaistusta Unkarin GP:n harjoituksissa punaisten lippujen aikana suoritetusta ohituksesta eikä olisi rangaissut Alonsoa Felipe Massan estelystä Italian GP:n aika-ajossa.

(MTV3)
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Siinä kolumnissaan Mosley harmittelee, kuinka jotkut ex-kuljettajat pilasivat Monzassa epäloogisella vouhotuksellaan koko estely-keskustelun. Mosley itse silloin Martin Brundlen haastattelussa lähtösuoralla puolusteli kovasti tuomariston ratkaisua, mutta nyt kauden jälkeen sanoo ettei olisikaan itse rangaissut Alonsoa, mikä tietenkin todistaa sen, että tuomaristo on puolueeton, koska Mosley väittää nyt olevansa eri mieltä kuin tuomaristo silloin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9308
World champion Fernando Alonso on Saturday married his fiancée, Spanish singer Raquel del Rosario, at a secret ceremony in the Maldives.

The pair, who met about a yet ago, selected the island location in the Indian Ocean after a recent holiday. About fifty guests attended their wedding, reports said.

In the German newspaper Suddeutsche Zeitung, meanwhile, Alonso's now retired rival Michael Schumacher said the Spaniard deserves his 2006 title.

"He didn't win it because of luck," the German said.
"Not for a long time had a season taken so long to conclude. Was he the best? I believe that, at the very least, he deserves his title."

Source GMM
CAPSIS International
Onnittelut!
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Hurmurisija sanoi:
Oikein nätti tyttö, onnea vain!

Eiköhän tästäkin vankkumattomasta totuudesta eli kauneudesta joku väkäleuka ole eri mieltä!? Onnea vaan maailman toiseksi parhaalle nyky-F1-kuskille ja siipalle!
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös