F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuli ihan kirkkaalta. Missä on sanottu että kulukattoon sitoutuvat eivät saisi erikoisvapauksia Mosleyn mielen mukaan?
Ei missään. Tallit vain tulivat yksimielisyyteen siitä, ettei kaksiin sääntöihin mennä. Käytännössä kaikki kilpailevat kulukaton alla tai eivät ollenkaan.
 

eepy

Well-known member
Liittynyt
10.6.2008
Viestit
384
Mikä järki siinä olisi nyt jos vuodeksi 2010 tulisi kaikille talleille yhteinen KERS-järjestelmä? Tälle kaudelle oman kerssinsä tehneitä talleja saaattaisi vähän :jaska:
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105

ilkkahy

Well-known member
Liittynyt
14.3.2006
Viestit
104
Minusta tuntuu että kers kokee suurta vastarintaa senkin takia että kyseessä on sähköinen laite ja ihmiset pelkää, sekä vieroksuu asioita joita eivät oikein ymmärrä. Jos kers korvattaisiin moottorien ahtamisella tai muulla vastaavalla tutulla ja turvallisella tekniikalla, vastarinta ei varmasti olisi samanlaista.

Tuo logiikka että "kun kaikilla on kers, ei siitä ole enää mitään hyötyä", on ainakin täyttä paskaa. Jos kyseessä on tekniikkalaji niin eikö idea ole juuri kehittää oma laite muita paremmaksi? Jos siirryttäisiin yhtäkkiä v12 moottoreihin niin selittäisikö samat neropatit samalla logiikalla että "kun kaikilla on saman tilavuuksinen kone, ei lopulta synny mitään eroa"?

Koko homman juju on siinä että kehitys kohdistettaisiin uuteen asiaan jossa on oikeasti uuden kehittämisen varaa. Se on sitten tallien oma häpeä jos syytävät satoja miljoonia kerssin kehitystyöhön eivätkä saa kuin rävellettyä jotain paskaa aikaan.
 

hesus christ

Well-known member
Liittynyt
19.4.2009
Viestit
120
Tainnut jutun kirjoittajalta jäädä huomaamatta että nykyisissäkin sähkö-/hybridiautoissa on jo jarruenergian talteenottavia järjestelmiä käytössä. Ja muutenkin tuo vertailu F1 ja siviililiikenteen välillä on ihan turhaa.

Samaa mieltä olen kyllä tuosta että nykyinen F1:ssä käytettävä KERS tekniikka ei tuo mitään uutta kehitystä siviililiikenteen puolelle ja ainoat parannukset mitä voidaan nähdä on hyötysuhteiden ja akkutekniikan parantuminen. Ainoana ongelmanahan tuossa on se kun nykysäännöt sallii akkupaketin vaihtamisen joka kisan välissä, joten mitään mullistavaa parannusta ei akkuihin ole tulossa, ainakaan siihen malliin että niitä voitaisiin käyttää pidemmässä ajossa.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
KERS:stä pitäisi saada ottaa kaikki mahdollinen teho irti, johan alkaisi kehitystyö saamaan vauhtia ja muutenkin kapistusta kohtaan kiinnostus kasvaisi. Tietty akkujen pitäisi kestää vähintään saman verran kuin moottoreiden. Moottoreiden tehoja vaan pitäis pienentää...

Toisaalta olen myös sitä mieltä, että turbot moottoreihin ja tilavuutta reilusti pois. Kunnon KERS:t + litran turbomoottorit?
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ferrarin leiristä ensimmäistä kertaa muu vastaus Alonson siirtymiselle talliin kuin tyly tyrmäys:

"- Katsotaan, katsotaan, totesi Domenicali, kun häneltä kysyttiin mahdollisuutta, että Alonso ajaisi ensi kaudella Ferrarilla. "@Sportti.com

Lieneekö irroitettu asiayhteydestään täysin, jälleen kerran. Vai voisiko huhuissa olla sittenkin perää? :idea:
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
No mä sainoisin näin..vaikka olenkin suunnaton kimi fani ja vihaan alonsoa sekä hämäläistä, niin uskon että lonso ajaa ferkkua ensi kaudella. Kimi ajelee jossain muussa luokassa.

Kun katsoo sekä Alonson,Kimin että Ferrari väen haastatteluja ja kommentteja niin jotenkin se alkaa näyttämään melko selvältä. Harmi vain jos kimi lopettaa nyt kun auto ei kulje ja alonso tulee paikalle kun auto on taas kunnossa (tämän vuoden voi taas kehitellä ensivuoden autoa).

Mutta juu pointti on se että jos alonso ei aja ensikaudella ferraria niin mulle voi heittää 1kk bannit sen kunniaksi:alppu:
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
No mä sainoisin näin..vaikka olenkin suunnaton kimi fani ja vihaan alonsoa sekä hämäläistä, niin uskon että lonso ajaa ferkkua ensi kaudella. Kimi ajelee jossain muussa luokassa.

Kun katsoo sekä Alonson,Kimin että Ferrari väen haastatteluja ja kommentteja niin jotenkin se alkaa näyttämään melko selvältä. Harmi vain jos kimi lopettaa nyt kun auto ei kulje ja alonso tulee paikalle kun auto on taas kunnossa (tämän vuoden voi taas kehitellä ensivuoden autoa).

Mutta juu pointti on se että jos alonso ei aja ensikaudella ferraria niin mulle voi heittää 1kk bannit sen kunniaksi:alppu:
Mikä Kimin haastatteluissa antaa tämmöisen käsityksen? Kimi on valmis ajamaan muissa luokissa,jos Ferrari vetäytyy.Kuulostaa enempi lojaalisuudelta.
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
Ferrarin leiristä ensimmäistä kertaa muu vastaus Alonson siirtymiselle talliin kuin tyly tyrmäys:

"- Katsotaan, katsotaan, totesi Domenicali, kun häneltä kysyttiin mahdollisuutta, että Alonso ajaisi ensi kaudella Ferrarilla. "@Sportti.com

Lieneekö irroitettu asiayhteydestään täysin, jälleen kerran. Vai voisiko huhuissa olla sittenkin perää? :idea:
Kun haastattelu on tehty espanjalaislehdelle, niin se kertoo paljon. Toki mistäs minä tiedän vaikka totta olisikin.

Ferrarin tallijohtaja Stefano Domenicali ei kieltänyt espanjalaisen AS-lehden haastattelussa, etteikö Fernando Alonso ensi kaudella voisi ajaa Ferrarilla.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Toisaalta olen myös sitä mieltä, että turbot moottoreihin ja tilavuutta reilusti pois. Kunnon KERS:t + litran turbomoottorit?
Tällä hetkellä turboja kannattaisi veikata kaudelle 2013. Näistä suunnitelmista ei ole paljon puhetta sitten viime ja toissa vuoden ollut, mutta kaikkea väliltä 1.3-2.2 litrasta neli- tai kyysisylinterisiin on ehdottu, suorasuihkutuksella, rpm/paine rajoituksilla (muutenhan oltaisiin äkkiä järjettömissä lukemissa nykytietotaidolla, kieltämättä). Tiedä sitten mitä nykyään suunnitellaan, tämän Maxien "world engine" idean jälkeen, jossa moottori olisi suht standardi mutta kineettisen ja lämpöenergian uudelleen käytön kehitys vapaata.

Hassua että 80-luvulla bensarajoituksineen oli enemmän "vihreää agendaa" periaatteessa. Olisiko tulevaisuus taas bensarajoituksissa, moottorinohjaus ja elektroniikka on kuitenkin hieman 80-luvulta edistynyt, että tuskin nähtäisiin viimeiselle kierroksella jääviä autoja. Ja bensan määrää rajoittamalla olisi erittäin helppo rajoittaa moottorien tehot kohtuulliselle tasolle, kuitenkin pitämällä kehitys vapaana...

.
 
Viimeksi muokattu:

bond85

Well-known member
Liittynyt
20.5.2009
Viestit
222
Sijainti
Rovaniemi
No mä sainoisin näin..vaikka olenkin suunnaton kimi fani ja vihaan alonsoa sekä hämäläistä, niin uskon että lonso ajaa ferkkua ensi kaudella. Kimi ajelee jossain muussa luokassa.
Jos ja kun kulukattokiistassa päästään sopuun ja Ferrari ajaa ensi kaudellakin F1:stä niin kyllä luulen Kimin ajavan Ferrarilla sopimuksen loppuun asti. Niin on Kimi itsekin sanonut. Kausi on alkanut huonosti niin tottakai mediassa spekuloidaan heti, että Kimi on lentämässä ulos. Loppukausi voi mennä kuinka hyvin tahansa ja sitten Kimistä ei olla luopumassa missään nimessä. Näin se mediapeli toimii.
Enkä näkisi mahdottomana etteikö Alonso sitten voisi tulla Massan paikalle? Tältäkään kaudelta ei ole sitä mestaruutta tulossa, joten onko mahdotonta jos Massa vaihtaisikin tallia? Nykyisessä sarjassa kun on muitakin talleja joilla on hyvät mahdollisuudet voittaa se mestaruus. Massan sopimuksesta en tiedä tarkemmin, mutta on sitä ennenkin siirrytty muualle vaikka sopimus on ollut. Kimi taas puolestaan on sanonut, että ura päättyy Ferrarilla. Joten en usko, että Kimi Formuloissa enää muissa talleissa ajaa. Se on ens kaudella joko Ferrari F1:ssä tai sitten Ferrari jossain muussa sarjassa.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Tällä hetkellä turboja kannattaisi veikata kaudelle 2013. Näistä suunnitelmista ei ole paljon puhetta sitten viime ja toissa vuoden ollut, mutta kaikkea väliltä 1.3-2.2 litrasta neli- tai kyysisylinterisiin on ehdottu, suorasuihkutuksella, rpm/paine rajoituksilla (muutenhan oltaisiin äkkiä järjettömissä lukemissa nykytietotaidolla, kieltämättä). Tiedä sitten mitä nykyään suunnitellaan, tämän Maxien "world engine" idean jälkeen, jossa moottori olisi suht standardi mutta kineettisen ja lämpöenergian uudelleen käytön kehitys vapaata.

Hassua että 80-luvulla bensarajoituksineen oli enemmän "vihreää agendaa" periaatteessa. Olisiko tulevaisuus taas bensarajoituksissa, moottorinohjaus ja elektroniikka on kuitenkin hieman 80-luvulta edistynyt, että tuskin nähtäisiin viimeiselle kierroksella jääviä autoja. Ja bensan määrää rajoittamalla olisi erittäin helppo rajoittaa moottorien tehot kohtuulliselle tasolle, kuitenkin pitämällä kehitys vapaana...

.
Kaivetaan varaston perältä esille ne 1.5 litraset 4 tai 6 sylinteriset moottorit 80-luvulta. :D
Polttoaineen rajoituksissa ei ole järkeä, nostaa vaan tolkuttomasti moottorin kehitykseen meneviä kuluja (jos niitä kehittää saa), ahtopaineen rajoitin olisi järkevämpi ja taloudellisempi vaihtoehto.
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Jos ja kun kulukattokiistassa päästään sopuun ja Ferrari ajaa ensi kaudellakin F1:stä niin kyllä luulen Kimin ajavan Ferrarilla sopimuksen loppuun asti. Niin on Kimi itsekin sanonut. Kausi on alkanut huonosti niin tottakai mediassa spekuloidaan heti, että Kimi on lentämässä ulos. Loppukausi voi mennä kuinka hyvin tahansa ja sitten Kimistä ei olla luopumassa missään nimessä. Näin se mediapeli toimii.
Enkä näkisi mahdottomana etteikö Alonso sitten voisi tulla Massan paikalle? Tältäkään kaudelta ei ole sitä mestaruutta tulossa, joten onko mahdotonta jos Massa vaihtaisikin tallia? Nykyisessä sarjassa kun on muitakin talleja joilla on hyvät mahdollisuudet voittaa se mestaruus. Massan sopimuksesta en tiedä tarkemmin, mutta on sitä ennenkin siirrytty muualle vaikka sopimus on ollut. Kimi taas puolestaan on sanonut, että ura päättyy Ferrarilla. Joten en usko, että Kimi Formuloissa enää muissa talleissa ajaa. Se on ens kaudella joko Ferrari F1:ssä tai sitten Ferrari jossain muussa sarjassa.

Kimi on antanut hätiköityjä lausuntoja, miksi se pitäisi lopettaa ferrarilla?
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös