F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Joe Tanto

Well-known member
Liittynyt
30.3.2009
Viestit
383
Sijainti
Katalanian laiva
Yksi asia mikä mielestäni on huonontanut lajia on autojen liika luotettavuus. 1990-luvun alussa Valencian kaltaisella radalla ja olosuhteissa varmaankin puolet autoista olisi jäänyt radan varteen, ja se toi mukanaan paljon enemmän arvaamattomuutta.
Näin Räikkösen kannattajana tulee nopeasti mieleen kuka olisi lisääntyneen viihdearvon suurin uhri...
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13770
Yksi asia mikä mielestäni on huonontanut lajia on autojen liika luotettavuus. 1990-luvun alussa Valencian kaltaisella radalla ja olosuhteissa varmaankin puolet autoista olisi jäänyt radan varteen, ja se toi mukanaan paljon enemmän arvaamattomuutta.
Samaa mieltä olen itsekin jo vuosia ollut. Ulosajossa kärsii sekunnin ja pääsee takaisin radalle. Vanhalla pistesysteemillä pääsi välillä hänniltäkin varmemmin pisteille top 6een, nykyään tulee tavallisesti ainakin 15 autoa maaliin... Tylsää.
 

DexDexter

Formuloita vuodesta 1982
Liittynyt
28.9.2008
Viestit
1025
Sijainti
Helsinki
Häh? Nythän kuskien ja autokuntien erot pyritään saamaan selville ajamalla - tuo tästä nyt vielä puuttuisi, että luotettavuusongelmatkin lisääntyisivät. Tarpeeksi ( = lue liikaa ) rasitetta ja siis sattumanvaraisuutta on tuoneet paskat renkaat, tupladiffuusorin ja kersin keskeneräisyydet sekä tallien kuskien väliset erilaiset ns kohtelut.

Jos ohituksia tarvitaan lisää, ei niitä pidä kaivaa esiin millään lotto-systeemillä. Ratasuunnittelu ja autojen takajättö-ilman aerodynaaminen puhtaus tässä aivan keskeiset tekijät. Tietenkin myös pito ja varikkokäyntien määrä vaikuttavat kisan luonteeseen.
Jos ohituksia oikeasti haluttaisiin lisätä, tulisi aika-ajoa muuttaa niin että nopein auto ei koskaan starttaa paalulta, mutta se olisikin sitten hyvin keinotekoista. Niin kauan kun lähtöjärjestys perustuu autojen/kuskien nopeuteen, ei mitään kovin kummoisia kisoja yleensä ilman poikkeusoloja nähdä. Jos nopein kuski/auto tekee työnsä hyvin, starttaa se paalulta ja häipyy horisonttiin. Siihen ei auta mikään autonsuunnitteluun liittyvä sääntömuutos.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Välitankkauksen kieltäminen tuonee sen mahdollisuuden, että jokin auto toimii suhteessa muihin paremmin raskaalla lastilla ja jokin toinen sitten loppukisasta kevyellä. Samaten tietenkin kuskien taito käsitellä raskaampaa autoa vaihtelee.

Kovin suurta silminnähtävää tai varsinkaan ohitustilastollista vaikutusta en tällä(kään) usko olevan.
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Jos ohituksia oikeasti haluttaisiin lisätä, tulisi aika-ajoa muuttaa niin että nopein auto ei koskaan starttaa paalulta, mutta se olisikin sitten hyvin keinotekoista. Niin kauan kun lähtöjärjestys perustuu autojen/kuskien nopeuteen, ei mitään kovin kummoisia kisoja yleensä ilman poikkeusoloja nähdä. Jos nopein kuski/auto tekee työnsä hyvin, starttaa se paalulta ja häipyy horisonttiin. Siihen ei auta mikään autonsuunnitteluun liittyvä sääntömuutos.
Jos nykytilaa mietitään, niin eipä sekään tunnu olevan mikään ratkaisu. Erinomaisena esimerkkinä Kimin viime kausi. Starttasi hieman keskijoukon paremmalta puolelta, mutta jumiutui aina hitaampien taakse. KERS toki saattaisi muuttaa tätä tilannetta. Ainut vaan, ettei sitäkään välttämättä ole ensi kaudella kiitos FOTAn... Se onkin mielestäni ollut slicksirenkaiden lisäksi toinen positiivinen muutos tälle kaudelle.
 

Juzb€

Well-known member
Liittynyt
18.10.2008
Viestit
112
Välitankkauksen kieltäminen tuonee sen mahdollisuuden, että jokin auto toimii suhteessa muihin paremmin raskaalla lastilla ja jokin toinen sitten loppukisasta kevyellä. Samaten tietenkin kuskien taito käsitellä raskaampaa autoa vaihtelee.

Kovin suurta silminnähtävää tai varsinkaan ohitustilastollista vaikutusta en tällä(kään) usko olevan.
Onko välitankkaukset siis kielletty ensi kaudella, koska siitä en ole kuulut mitään varmistusta. Hyvä juttu jos olis kielletty, samalla voisi miettiä kisojen lyhentämistä?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Onko välitankkaukset siis kielletty ensi kaudella, koska siitä en ole kuulut mitään varmistusta. Hyvä juttu jos olis kielletty, samalla voisi miettiä kisojen lyhentämistä?
Ei siitä ole ollut mitään epäselvyyttä missään vaiheessa. Se oli mukana kaikissa FIA:n julkistamissa sääntöversioissa, myös tässä viimeisimmässä. Sehän kulkee tavallaan käsi kädessä tämän Q3:n ajamisen kevyillä kanssa.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Samaa mieltä olen itsekin jo vuosia ollut. Ulosajossa kärsii sekunnin ja pääsee takaisin radalle. Vanhalla pistesysteemillä pääsi välillä hänniltäkin varmemmin pisteille top 6een, nykyään tulee tavallisesti ainakin 15 autoa maaliin... Tylsää.
Totta. Badoerikin sijoittui 4. kisassa Lolallaan seitsemänneksi Imolassa, koska 16 autoa kärsi teknisen vian.
Myönnän: tekniset viat eivät välttämättä tuo lisää "kilpailua" radalle, mutta ainakin tapahtumia ja yllätyksellisyyttä kilpailuun. Keskeytys kun on aina tapahtuma toisin kuin puhdas kisakierros vailla tapahtumia.
Nykyään luotettavuus on sitä luokkaa, että mitään yllätyksiä on turha odottaa tekniikan puolesta. Ennen jännittävyyttä lisäsi kuljettajan suorituksen ja ulosajoriskin lisäksi auton luotettavuus.
Nyt yksi jännityselementti on poistunut - tai sen yleisyys ainakin selvästi vähentynyt.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Hyvä juttu jos olis kielletty, samalla voisi miettiä kisojen lyhentämistä?
Toivottavasti ei. Yksi formuloiden parhaita puolia on juuri kisojen kesto. 2 h jossa välillä tapahtuu ja välillä kyttäillään. Parhaimmillaan 1,5 h tutkitaan säätutkia ja kytätään sektoriaikoja, lopulta jännitys tiivistyy viimeisten kierrosten/varikkokäyntien lähestyessä. Ja loppu jännitetään pysyykö radalla, kestääkö tekniikka vai pääseekö toinen kuittaamaan.

Nuo WTCC ja MotoGp kisat melko hanurista juuri lyhyyden takia. Tapahtumia niissä ehkä on mutta ei sellaista pitkään kehittyvää jännitystä mitä formuloissa.

Mielelläni näkisin Fykkösissä esim. 4 h kestävyyskisan, ehkä jopa kuskin vaihdolla. Siinä tallikaveruus punnittaisiin.
 

Pecca

Well-known member
Liittynyt
9.6.2009
Viestit
2004
Sijainti
Suomi
Se on juuri näin pituuden suhteen!

Hieno idea tuo kestävyyskisa! Kerran kaudessa olisi todella hienoa!
 

Timmyh

Formuloita vuodesta -98..
Liittynyt
23.2.2009
Viestit
2933
Sijainti
Tampere
Kertokaa miten kilpailut paranisivat jos ne kestäisivät vaikka vain tunnin, tai vähemmän?
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Toivottavasti ei. Yksi formuloiden parhaita puolia on juuri kisojen kesto. 2 h jossa välillä tapahtuu ja välillä kyttäillään. Parhaimmillaan 1,5 h tutkitaan säätutkia ja kytätään sektoriaikoja, lopulta jännitys tiivistyy viimeisten kierrosten/varikkokäyntien lähestyessä. Ja loppu jännitetään pysyykö radalla, kestääkö tekniikka vai pääseekö toinen kuittaamaan.

Nuo WTCC ja MotoGp kisat melko hanurista juuri lyhyyden takia. Tapahtumia niissä ehkä on mutta ei sellaista pitkään kehittyvää jännitystä mitä formuloissa.

Mielelläni näkisin Fykkösissä esim. 4 h kestävyyskisan, ehkä jopa kuskin vaihdolla. Siinä tallikaveruus punnittaisiin.
Juuri näin. Kisasta riippuen, kun ollaan puoliväli saavutettu tuntuu välillä että joko se kohta loppuu, eihän tässä kerennyt ees tunnelmaan päästä vielä. Tämä vielä korostuu paikan päällä katsoessa, aika menee yllättävän nopeasti. 3 tuntia menis helpostikin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Kertokaa miten kilpailut paranisivat jos ne kestäisivät vaikka vain tunnin, tai vähemmän?
En tiedä.

Mutta minulle on tullut se vaikutelma että moni asiasta puhunut (kuski/moguli) luulee, että pudottamalla puoli tuntia pois on sama kuin pudottaisi viimeisen puoli tuntia pois. Massakin taisi perustella, että eihän viimeisen puolen tunnin aikana tapahdu mitään joten samahan se on lyhentää kisa siihen tuntiin.

No eihän se näin mene! Jos kisat lyhennetään tuntiin, niin silloin se viimeinen 20 min on tylsää, tai kenties jopa se puoli tuntia mikäli taktiikat muuttuu yhden käynnin taktiikoiksi. Eli se puoli tuntia onkin pois kisan keskivaiheesta.

Timmyh, en todellakaan tiedä miten kilpailut paranisivat niitä lyhentämällä, eikä tunnu tietävän moni muukaan jotka ovat lyhentämisen kannalla. Itsekin olet varmaan huomannut tämän seikan?


Edit: Se on sitten eri asia että kisoja olisi kaksi, tunnin ja puolen tunnin sprintti.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Edit: Se on sitten eri asia että kisoja olisi kaksi, tunnin ja puolen tunnin sprintti.
Tämä sprintti on itsestä ollut aina mielenkiintoinen vaihtoehto. Vielä kun joku 20 kierrosta ja varikkokäynti väliin, nii olisi raivokasta taistelua suht tyhjällä autolla ja uusilla renkailla.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Niin, Grosjeanhan sanoi että oli järkytys huomata miten paljon vaikeampaa on ohittaminen/toisen auton seuraaminen F1:ssä. GP2:ssa pääset ihan toisen konttiin kiinni, mutta F1:ssä kun pääset 0.8 sekunnin päähän, alkaakin pahat vaikeudet pitää oma auto penkkojen välissä kun pito katoaa.

Tupladiffu FTW.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Toivottavasti ei. Yksi formuloiden parhaita puolia on juuri kisojen kesto. 2 h jossa välillä tapahtuu ja välillä kyttäillään.
Ei ne kyllä kaksituntiaisia ole nytkään. Ellei sada, sunnuntain kisa Spassa ei tule kestämään edes puoltatoista tuntia. Viimevuotinen kesti 1 h 22 min. Noin puolitoistatuntisia valtaosa kisoista on.
 

ÖÖ.

Well-known member
Liittynyt
2.3.2006
Viestit
688
Ei ne kyllä kaksituntiaisia ole nytkään. Ellei sada, sunnuntain kisa Spassa ei tule kestämään edes puoltatoista tuntia. Viimevuotinen kesti 1 h 22 min. Noin puolitoistatuntisia valtaosa kisoista on.
Nojoo eihän ne kaikki tosiaan kahta tuntia kestä mutta kuitenkin pitempään kuin monissa muissa sarjoisa olevat 30-45 min kisat.

Niin ja varsinkin vaihtelevien säiden aikaan mulla alkaa "kisa" jo reilusti ennen lähtöä kun kytätään tutkakuvia ja mitä renkaita kukin laittaa alle. Tätä voi tietty harrastaa muidenkin luokkien kanssa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Niin ja varsinkin vaihtelevien säiden aikaan mulla alkaa "kisa" jo reilusti ennen lähtöä kun kytätään tutkakuvia ja mitä renkaita kukin laittaa alle. Tätä voi tietty harrastaa muidenkin luokkien kanssa.
Tuohon itse kisan pituudella ei luonnollisestikaan ole vaikutusta. ;)

Omasta puolestani koko kisan voisi kyllä puristaa kahden tunnin pakettiin siten, että televisiointi helpottuisi. 5 min ennakko + lämmittelykierros + kisa + podium + lehdistötilaisuus = 2 h. Käytännössä se noin useissa kisoissa meneekin, mutta voisi aivan hyvin mennä lopuissakin - sadekisat mukaanlukien. Lähtö vain siirrettäisiin 5 min. eteenpäin, jotta ennakko saataisiin alkamaan fiksumpaan kellonaikaan. Lähetys siis 15.00-17.00. Mahdolliset extrat ennen ja jälkeen olisivat sitten kansallisten tv-yhtiöiden harkinnassa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös