F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
Laitetaan tänne kun ei tuu mieleen parempaakaan tekniikka topikkia.

FIA selvensi iskunvaimennukseen liittyvää sääntöä



Mutta jos muutos tapahtuukin auton painon kasvaessa (tankkaus) tai vasta lähtöruudukossa tahi muutoin kun auto on ajettu ulos parc fermeestä? Tosin autot kait tankataan ennen parc fermeetä? Joten säätö pitäis tehdä ennen sitä tai muuten auto on maassa kiinni sunnuntai aamuna...
Auton painon kasvaessa, esim, ilmajousituksen johdosta se on sallittu, koska mitään muutoksia ei tehdä. Kun auto on otettu ulos parc fermestä ja ajetaan ruudukkoon, muutoksia ei mekaanikot saa tehdä, vaan se on ajettava sellaisenaan lähtöruudukkoon. Lähtöruudukossa kuski saa tehdä omia toimenpiteitään ohjaamossa, mekaanikot saavat startata auton ja säätää renkaiden ilmanpaineita.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Aikas hankala pääteltävä tämän perusteella tuo RB konstruktio. Sääntöjenmukaiseksikin jo todettu Fian toimesta. Tunnistaako jousitus tankkauspainon ja nostaa silloin iskunvaimennusta? Vapauttaako kuski aika-ajon jälkeen kytkimen joka mahdollistaa em painonlisäystunnistuksen ja toisaalta estää sen tapahtumisen vahingossa.

Kaikkein yksinkertaisin tuo lienee, kun bensatankissa on antura joka tankin täyttyessä vapauttaa maavaran noston. Siihen nyt saa palaset vaikka vessanpöntöstä tai vanhan kuplan tankista - tosin varmasti RB on astetta hienostuneempi värkki jos se olisi tankissa. Bansatankkiin yhdistettynä se voisi olla lähestulkoon mekaaninen.

Tai vapauttaako kuski yksinkertaisesti aika-ajon lopussa alustaa madaltavan lukon?

Toivottavasti tähän tulee tietoa RB:lta vakoiltuna.
 

paska jätkä

ja muutenkin hieno mies
Liittynyt
17.9.2009
Viestit
597
Onko ylipäänsä olemassa evidenssiä että Red Bullin maavara vaihtelee aika-ajon ja kisan välillä? .jpg anyone?
Vai pitäisikö sanoa että pysyy samana...

Kateelliset italiaanot ja lädit ne vaan huutelee. :wink:

Tarkemmin kun muistelen niin jotkin tahot ihmettelivät kun pohjalevy hipoi maata aika-ajossa...
 
Viimeksi muokattu:

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Toivottavasti tähän tulee tietoa RB:lta vakoiltuna.
Toivottavasti ei. Pääsisivät nauttimaan oman työnsä hedelmistä vähän pidempään. Jos tällainen tasonsäätö autosta todella löytyy, niin ei auta muu kuin nostaa hattua. Ovat onnistuneet siinä missä muut eivät.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Onko ylipäänsä olemassa evidenssiä että Red Bullin maavara vaihtelee aika-ajon ja kisan välillä? .jpg anyone?
Vai pitäisikö sanoa että pysyy samana...

Tarkemmin kun muistelen niin jotkin tahot ihmettelivät kun pohjalevy hipoi maata aika-ajossa...
Juu ei kait siihen muuta ole kuin se, että pohja koski maata paikoittain Aussien aika-ajossa.

Toki jos ajokorkeus pysyy tismalleen samana oli sitten bensaa kyydissä viis kiloo tai 160 kiloo niin jokin mekanismi kait pitäs olla olemassa... Puhutaan kuitenkin suuresta kuorman kasvusta auton kuivapainoon nähden.

Mutta ei sillä, jos ovat jotain oikeesti fiksua keksineet niin pongot siitä.

Mulle on edelleen epäselvää se, että pysyykö ajokorkeus samana myös kisassa vai ei? Eli onko muutos vain aika-ajon matalasta kisan alun korkeampaan vai myös kisan aikana kohti matalempaa... Korkea ja matala voi olla huonoja sanoja, mutta ymmärtänette varmaan.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Renu käskeny Petrovia laihduttaan.
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/04/1096048

Saksalaisen Auto Motor und Sport -lehden mukaan 25-vuotias Petrov on huomattavasti painavampi kuin puolalainen tallikaverinsa Robert Kubica. Erään arvion mukaan ero olisi jopa 10 kilogrammaa.

185-senttimetrinen Petrov on sarjan kookkaimpia kuljettajia.
Hauskaa, että se oli juuri Kubica joka kokeili mäkihyppääjien kuuria pari vuotta sitten, kun oli sen kymmenen kiloo Heidiä painavampi.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Toivottavasti ei. Pääsisivät nauttimaan oman työnsä hedelmistä vähän pidempään. Jos tällainen tasonsäätö autosta todella löytyy, niin ei auta muu kuin nostaa hattua. Ovat onnistuneet siinä missä muut eivät.
No joo, kyllä näin. Red Bull kärjessä sopii mullekin.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Eihän tuollainen painonmukaan säätyvä järjestelmä ole ideana kovin haastava, toteutukseskin mulla on pari ajatusta.

Siitä voisi tehdä täysin mekaanisen, johon vaikuttaa polttoainemäärä eli tankin paino
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eihän tuollainen painonmukaan säätyvä järjestelmä ole ideana kovin haastava, toteutukseskin mulla on pari ajatusta.

Siitä voisi tehdä täysin mekaanisen, johon vaikuttaa polttoainemäärä eli tankin paino
Ongelma lieneekin se, ettei siinä saa olla yhtään liikkuvaa osaa. Muutoin se on laiton.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tuon kohdan olen missannut, missä siitä on maininta?
En jaksa tarkistaa, mutta sehän on ikivanha "totuus" ettei liikkuvia aerodynaamisia osia saa olla. "Aerodynaamisia" tässä tapauksessa tarkoittaa aerodynamiikkaan vaikuttavia. Sillä perusteellahan Renaultin massavaimentimetkin kiellettiin, vaikka olivat korin sisällä. Ja samaten ilmavirrassa liikaa liikkuvia siipiä on kielletty. Nyt toki säädettävä etusiipi on sallittu, mutta se on poikkeus.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
En jaksa tarkistaa, mutta sehän on ikivanha "totuus" ettei liikkuvia aerodynaamisia osia saa olla. "Aerodynaamisia" tässä tapauksessa tarkoittaa aerodynamiikkaan vaikuttavia. Sillä perusteellahan Renaultin massavaimentimetkin kiellettiin, vaikka olivat korin sisällä. Ja samaten ilmavirrassa liikaa liikkuvia siipiä on kielletty. Nyt toki säädettävä etusiipi on sallittu, mutta se on poikkeus.
Mikäli maavara pidetään vakiona, niin eihän silloin tehdä liikkuvia aerodynaamisia osia.

Aktiivijousituksestakaan ei voi puhua, koska jousitus ei elä tilanteen mukaan vaan siis pitää auton vakiokorkuisena :) Sama asia olisi käyttää jäykkää alustaa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Mikäli maavara pidetään vakiona, niin eihän silloin tehdä liikkuvia aerodynaamisia osia.
Se oli periaatteessa massavaimentimienkin tarkoitus, ja ne kiellettiin. Liikkuva osa, joka pyrkii pitämään aerodynamiikan muuttumattomana on silti liikkuva aerodynamiikkaan vaikuttava osa.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Se oli periaatteessa massavaimentimienkin tarkoitus, ja ne kiellettiin. Liikkuva osa, joka pyrkii pitämään aerodynamiikan muuttumattomana on silti liikkuva aerodynamiikkaan vaikuttava osa.
Näinhän se taitaa olla. Kyllähän tallien propellipäät yrittävät keksiä kaikkea, jota ei ole jo kielletty. Kuten Mäcin ilmaputki jne.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ei säännöt nyt sentään liikkumatonta iskunvaimennusta tai renkaiden ripustusta vaadi. Kysehän on nyt normaalin joustovaran rajoittamisesta tai vapauttamisesta kärjistetysti ilmaisten.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9338
Jos tuo kisa perutaan niin tuleeko korvaavaa kisaa vai onko sitten vain 18 kisaa?

Jonkunlaisia mahdollisuuksia voisi olla
- Fuji (ollaan jo valmiiksi sillä suunnalla)
- Portimao (onko kelvollinen kisoihin?)

Nürburgringillä lienee jo liian kylmää silloin.
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Korean GP peruuntumassa?

Rakennustyöt ilmeisesti myöhässä, joten kisa saatetaan jättää ajamatta tänä vuonna.
Törkeää, että tällaista edes esitetään! Vain jokin ö-sarja, kuten Champ Car saa perua osakilpailunsa Koreassa, eikä siihen pitäisi olla kuninkuusluokalla nokan koputtamista!! Röyhkeää ruumiin panettelua, sanon minä!!! :mad:

Toisaalta ainahan F1 voi käyttää Ansanin moottorirataa, jos ei tuosta rojektista tule valmista ajoissa. Ai niin, mutta eihän sekään ole vieläkään valmistunut... :eek:
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös