F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Jos tuo kisa perutaan niin tuleeko korvaavaa kisaa vai onko sitten vain 18 kisaa?

Jonkunlaisia mahdollisuuksia voisi olla
- Fuji (ollaan jo valmiiksi sillä suunnalla)
- Portimao (onko kelvollinen kisoihin?)

Nürburgringillä lienee jo liian kylmää silloin.
-Fuji, ei ole rahaa
-Portimao, ehkä mahdollinen...

Nürrellä saattavi olla tosissaan liian kylmää...
 

Saara

Faster Than You
Liittynyt
27.3.2008
Viestit
1215
On ihmeellistä että mukaan hyväksytään ratoja jotka ei valmistu, talleja jotka on sekuntikaupalla hitaampia kuin muut, talleja joilla on liian pieni bensatankki, talleja jotka ei pääse edes aloittamaan koko sirkusta.
 

jps

nimimerkkien jahtaaja
Liittynyt
17.11.2000
Viestit
31093
Sijainti
täällä
On ihmeellistä että mukaan hyväksytään ratoja jotka ei valmistu, talleja jotka on sekuntikaupalla hitaampia kuin muut, talleja joilla on liian pieni bensatankki, talleja jotka ei pääse edes aloittamaan koko sirkusta.
Uusille talleille ilmoitukset sarjaan pääsystä tulivat myöhään. F1-auton suunnittelu ja valmistus on aikaa vievää ja uudet tallit saivatkin autonsa valmiiksi varsin myöhään. Kun testiaika on vielä rajattua eikä uusille talleille ole siinä helpotuksia niin ei se vauhdin puute ole mikään ihme.
 

4stroke

Well-known member
Liittynyt
17.1.2010
Viestit
592
Aivan niin, ja muistaako kukaan enää miten hitaita esim Minardi ja kumppanit
olivat 90-luvulla ja vielä 2000-luvun alussa? useita sekunteja perässä vuosi toisensa jälkeen... Lotus ja Virgin ovat tehneet autonsa muutamassa kuukaudessa, joten pitäisi niille antaa aikaa ainakin tämä vuosi ennen kuin
teilataan ne kokonaan
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
No, nuo promoottorit ovat eri mieltä:
Autosport sanoi:
Promoter says Korean track on schedule

By Edd Straw and Pablo Elizalde Monday, April 12th 2010, 12:37 GMT

Korean GP track in FebruaryKorean Grand Prix organisers have denied its maiden Formula 1 race is in danger, stating that the construction of the circuit is right on schedule.

The circuit, located in Yeongam-gun, Jeollanam-do, is scheduled to host the grand prix on 24 October.

Korea Auto Valley Operation CEO Yung Cho Chung told AUTOSPORT on Monday that the construction was in fact ahead of schedule and that there were no concerns about it not being ready for the race.

"The construction progress for our circuit is well ahead of its schedule and we have absolutely no issues with completion," Cho Chung said.

"I understand that Mr. Ecclestone is quite happy with not only the progress of the track but the direction the Korean F1 race is headed and he has raised no questions and concerns."

A report in German magazine Focus claimed there was major problems with the construction of the new track, which was designed by Herman Tilke.

"For the first time I fear that a [Tilke] circuit is not going to be ready in time," Tilke was quoted as saying by the magazine.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1101
Kaveria lainatakseni. Turbot on köyhille, kyllä mielestäni nykyajan F1 täytyy olla vapaasti hengittävä.

Oikeastaan vaikka moottorikehityksen jäädytys ei ehkä ole lajin imagon mukaista, on hienoa ettei konerikot näyttele enää niin merkittävää osaa.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Myöhästynyt aprillipila tuo vannesekoilu?
Ongelmahan on että nyt rengas toimii osana jousitusta, mutta 18" vanne tekisi renkaasta hyvinkin matalan, täten mitätöisi renkaan sivun joustot...
Ei tietenkään mahdton ajatus, mutta monocoqueen noin sot kumit muuttais jousituspuolta radikaalisti, hyvä vai huono juttu?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Myöhästynyt aprillipila tuo vannesekoilu?
Ongelmahan on että nyt rengas toimii osana jousitusta, mutta 18" vanne tekisi renkaasta hyvinkin matalan, täten mitätöisi renkaan sivun joustot...
Ei tietenkään mahdton ajatus, mutta monocoqueen noin sot kumit muuttais jousituspuolta radikaalisti, hyvä vai huono juttu?
Ei se mikään aprillipila ole, juttu tuli esiin Michelinin mahdollista paluuta käsitelleissä jutuissa. Ranskalaiset tahtoisivat sarjaan matalampiprofiilisen renkaan.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/82623
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Ei se mikään aprillipila ole, juttu tuli esiin Michelinin mahdollista paluuta käsitelleissä jutuissa. Ranskalaiset tahtoisivat sarjaan matalampiprofiilisen renkaan.

http://www.autosport.com/news/report.php/id/82623
Misukallahan oli muitakin ehtoja mahdollisessa paluussaan, kuten esim rengaskilpailu (aluksi meinasin laittaa :ahem: hymiön, mutta sitten tajusin, että se toisi vain parempia gumeja, joita ei nyt tankkauskiellon aikana haluta) ja ja ja.... nyt iskee tyhjää, mutta jotain siihen kuului...
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Misukallahan oli muitakin ehtoja mahdollisessa paluussaan, kuten esim rengaskilpailu (aluksi meinasin laittaa :ahem: hymiön, mutta sitten tajusin, että se toisi vain parempia gumeja, joita ei nyt tankkauskiellon aikana haluta) ja ja ja.... nyt iskee tyhjää, mutta jotain siihen kuului...
Ainiinjuu, se oli että renkaista pitäisi tehdä ekologisempia. TS:n juttu:
Michelin vaatii F1-rengaskilpailua ja vihreää haastetta

Turun Sanomat 11.4 2010 20:39:37

Ranskalaislainen rengasjätti Michelin antoi ymmärtää viikonloppuna, että se olisi kiinnostunut palaamaan formula 1 -tasolle vain, jos kansainvälinen autoliitto FIA vapauttaa taas ns. rengassodan ja sallii taas kehityskilpailun eri valmistajien välillä.

Michelinin edustajat esittivät Le Castelletin Le Mans -kilpailun yhteydessä kolme ehtoa paluulleen F1-rengastoimittajaksi.

– Olemme kiinnostunut, mutta vain tietyillä edellytyksillä, Micheliniltä tiedotettiin.

Ensimmäinen ehto on, että rengaspuolelle tulee kilpailua. Michelin ei halua toimia monopoliasemassa, mitä Bridgestone on pitänyt nyt neljättä vuotta.

Toinen ehto on, että tämän F1-kehityskilpailun myötä tarjoutuu taas tilaisuus parantaa rengasteknologiaa.

Kolmas ehto on edistää ns. vihreyttä myös tällä saralla. Michelin haluaa ehdottomasti vaikuttaa osaltaan ekologiaan rengaspuolen haasteilla.

Turun Sanomat, Le Castellet
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Misukallahan oli muitakin ehtoja mahdollisessa paluussaan, kuten esim rengaskilpailu (aluksi meinasin laittaa :ahem: hymiön, mutta sitten tajusin, että se toisi vain parempia gumeja, joita ei nyt tankkauskiellon aikana haluta) ja ja ja.... nyt iskee tyhjää, mutta jotain siihen kuului...
Rengaskilpailu on toisaalta yleensä johtanut kumeihin, jotka ovat niin pehmeät kuin suinkin mahdollista. Täten renkaiden kestävyys olisi nykyistä huomattavasti huonompi, mikä kyllä sopisi nykytilanteeseen oikein hyvin. Todennäköisesti taktiikatkin olisivat tällöin aggressiiviswempia.

Todellinen ongelma rengaskilpailussa on se, että sen vaikutuksesta kierrosajat paranevat sekunteja per kausi. Raja nopeuksien suhteen on (FIA:n näkemyksen mukaan, en täysin allekirjoita) tullut vastaan aika nopeasti ja hidastaminen täytyisi tehdä muutoksilla teknisiin sääntoihin, mikä taas on yleensä johtanut vähemmän fiksuihin ratkaisuihin.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Rengaskilpailu on toisaalta yleensä johtanut kumeihin, jotka ovat niin pehmeät kuin suinkin mahdollista. Täten renkaiden kestävyys olisi nykyistä huomattavasti huonompi, mikä kyllä sopisi nykytilanteeseen oikein hyvin. Todennäköisesti taktiikatkin olisivat tällöin aggressiiviswempia.
Totta tuokin on... Kaikkein parasta tietysti olisi, jos Misukoitten lisäksi saataisiin sekä Kumho että Hancook, niin siinä sitten olisi sitä jotain...

Nyt muuten FIA ei voi käyttää perusteenaan kustannusten nousua, sillä pelkkien rengastestien järkkääminen on nykyisellään mahdotonta...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Todellinen ongelma rengaskilpailussa on se, että sen vaikutuksesta kierrosajat paranevat sekunteja per kausi. Raja nopeuksien suhteen on (FIA:n näkemyksen mukaan, en täysin allekirjoita) tullut vastaan aika nopeasti ja hidastaminen täytyisi tehdä muutoksilla teknisiin sääntoihin, mikä taas on yleensä johtanut vähemmän fiksuihin ratkaisuihin.
Toisaalta tuo pakottaisi riisumaan nykyistä merkittävämmin aeropitoa, kun mekaaninen pito paranisi koko ajan.

Michelinin kannan kilpailun vapauttamisesta ymmärtää entistä paremmin nyt, kun kokemuksesta tiedetään, että monopolivalmistajalle tulee lunta tupaan joka tapauksessa. Ensin Bridgestonea syytettiin liian huonojen renkaiden tekemisestä, nyt liian hyvien.

Kustannukset toki nousisivat, mutta jos se ei rasita tallien kukkaroa, niin mikäs siinä on kilpailun vapauttamisessa. Paitsi tietysti se, että ratkaiseva tekijä aika-ajoissa ja kisoissa tulisi taas olemaan autojen ja kuskien sijaan renkaat.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Toisaalta tuo pakottaisi riisumaan nykyistä merkittävämmin aeropitoa, kun mekaaninen pito paranisi koko ajan.
Juu, vaan kun sen aeropidon karsimisenkin voi tehdä hyvin tai huonosti. Edellisellä kerralla ratkaisu oli vähitellen nostaa etusiipeä, mikä sekoitti aerobalanssin. Sääntöjen sallimat ratkaisut tilanteen korjaamiseen lisäsivät etupään herkkyyttä turbulenssille, mikä korosti ongelmia nopeissa mutkissa seuraamisen suhteen. Aerodynamiikan karsimisen kohdalla ongelma on aina se, että "helpot" ratkaisut johtavat helposti huonoihin tuloksiin ja uusien porsaanreikien löytymiseen, minkä lisäksi toivottu ja todellinen vaikutus ovat yleensä olleet pahasti ristiriidassa.
 
Viimeksi muokattu:

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Ei se aerodynaamisen pidon karsiminen nyt niin vaikeaa ole. Ei todellakaan. Jos aeroekspertit pystyvät joka vuosi suunnittelemaan huippunopeita autoja, kyllä he osaisivat helposti hidastaakin niitä hallitusti. Mutta onko experteiltä kysytty ja onko kuunneltu vastauksia ? Ja onko muutosehdotuksia testattu päivätolkulla niissä tallien kalleissa tuulitunneleissa ? No ei tietenkään, vaan FIA:n konttorin lottokone on arponut ne aikaisemmin yritetyt muutokset. Ei se tietenkään niin onnistu ja asia saadaan tahallaan näyttämään vaikealta.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ei se aerodynaamisen pidon karsiminen nyt niin vaikeaa ole. Ei todellakaan. Jos aeroekspertit pystyvät joka vuosi suunnittelemaan huippunopeita autoja, kyllä he osaisivat helposti hidastaakin niitä hallitusti. Mutta onko experteiltä kysytty ja onko kuunneltu vastauksia ? Ja onko muutosehdotuksia testattu päivätolkulla niissä tallien kalleissa tuulitunneleissa ? No ei tietenkään, vaan FIA:n konttorin lottokone on arponut ne aikaisemmin yritetyt muutokset. Ei se tietenkään niin onnistu ja asia saadaan tahallaan näyttämään vaikealta.
No eikös tämä overtaking working group mikälie koostunut juurikin näistä "eksperteistä"? Nokalle asennettiin lumikola ja takasiivestä napsaistiin puolet pois. Tulokset on kaikkien nähtävissä.

Aeropidon muokkaaminen olisi todella paljon helpompaa jos kaikilla olisi samat rungot. Ymmärrettävästi jokainen talli tavaa sääntökirjaa suurennuslasin kanssa yrittäen kiertää sääntöjä kaikilla mahdollisilla tavoilla. Sääntöjä on hankala kirjoittaa siten, että jonkinlaista tulkinnanvaraisuutta ei jää.

Positiivista on kuitenkin se, että asia on ainakin tiedostettu ja todennäköisesti sille yritetään jotain tehdäkin. Tupladiffujen kieltäminen on ainakin ensimmäinen askel.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös