F1-uutisia

Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Ehkä noita blingbling-vanteita kannattaisi kuitenkin kokeilla jossain muussa sarjassa ensin?
Varmasti olis nautittavaa ajaa noilla kanttarien yli kovaa. Eikös tästä samasta asiasta puhuttu joskus kauan sitten. Tuskin on toteutumassa. Toivottavasti ei.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kuten Le Mans - prototyypeissä? :doubtful:
Minä tietysti osaan oma-aloitteisesti ajatella vain avopyöräisiä ;), mutta juu, LMS-kokemukset varmasti ovat arvokasta tietoa.

Esteettisesti en tykkää, mutta joissain asioissa olenkin vanha jäärä.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
CARTer tuossa jo hienovaraisesti taisi asiaa yrittää selventää eli Le Mans protot ovat kyllä ajaneet jo ainakin vuosikymmenen ajan 18" vanteilla. Saattaa mennä historia pidemmällekin taaksepäin, mutta ainakin Pösön 908, Audit ja BMW V12 LMR (oli vanhin, jonka tarkistin Mulsannescornerista) ovat olleet kyseisellä vannekoolla, joten kyllä se pitäisi F1:siin varsin helposti taipua. Samaa tekniikkaahan ne karkeasti ovat jousitukseltaan -ja pitkästi hiilikuiturungoltaan, proto vaan pikkasen isommalla ohjaamolla...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei kai tuohon sen suurempaa magiaa pitäisi sisältyä noin muutenkaan. Jos rengasvalmistajat näkevät matalamman profiilin palvelevan paremmin omaa kehitystyötään, niin hyvähän tuo on. Auton balanssin pitäisi muuttua yliohjaavammaksi ja rengaspaineiden kanssa pitäisi olla vähemmän säätöä. Samoin jousitus tekee sitä mitä jousituksen kuuluu renkaan sivuseinän sijaan.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Sekö olisi maailmanloppu, jos ajettaisiin radalla, eikä oikaistaisi jokaisen kanttarin kautta?
Hmm, se olisikin itse asiassa mielenkiintoista jos kanttarit olisivat sellaisia että ne hidastavat menoa. Eli että niitä käyttämällä tulee hitaampia kierroksia, samoin turva-alueet hidastaisivat oikein kunnolla jos niille menee. Vaadittaisiin kuskeilta ihan erilaista tarkkuutta. Tämä olisi hyvä juttu. Ja niitä virheitä ja ohituspaikkoja tulisi varmasti paljon lisää kun jokainen kanttarin ylitys antaisi takana tulevalle mahdollisuuden yrittää ohi.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Ei kai tuohon sen suurempaa magiaa pitäisi sisältyä noin muutenkaan. Jos rengasvalmistajat näkevät matalamman profiilin palvelevan paremmin omaa kehitystyötään, niin hyvähän tuo on. Auton balanssin pitäisi muuttua yliohjaavammaksi ja rengaspaineiden kanssa pitäisi olla vähemmän säätöä. Samoin jousitus tekee sitä mitä jousituksen kuuluu renkaan sivuseinän sijaan.
Sinänsä mielenkiintoista että Michelin on tämän ehdotuksen takana. Michelinin renkaissahan oli reilusti joustoa noissa korkeissa profiileissa, taisipa niiden vuoksi tulla sanaharkkaakin 2003 lopulla kun Bridgestonella vastaavaa ei ollut ja väitettiin että Michelinin renkaat rikkovat jotain sääntöä. En tämän tarkemmin nyt muista miten se meni, mutta Michelinin rengas tosiaan hieman "taipui alle" jos mutkassa siihen tuli kova sivuttainen rasitus, joka sitten lisäsi pitoa ja tästä ei Bridgestone ja Ferrari oikein tykännyt.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Sinänsä mielenkiintoista että Michelin on tämän ehdotuksen takana. Michelinin renkaissahan oli reilusti joustoa noissa korkeissa profiileissa, taisipa niiden vuoksi tulla sanaharkkaakin 2003 lopulla kun Bridgestonella vastaavaa ei ollut ja väitettiin että Michelinin renkaat rikkovat jotain sääntöä. En tämän tarkemmin nyt muista miten se meni, mutta Michelinin rengas tosiaan hieman "taipui alle" jos mutkassa siihen tuli kova sivuttainen rasitus, joka sitten lisäsi pitoa ja tästä ei Bridgestone ja Ferrari oikein tykännyt.
Eturenkaiden leveys kasvoi renkaiden lämmetessä, mikäli oikein muistan.
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18428
Ilmeisesti asia on niin, että rengaskilpailu tullaan avaamaan joka tapauksessa jos Michelin valitaan. Avoneilla ajelu voisi siis hyvinkin olla Ecclestonen vaihtoehto, jolla voitaisiin pitää kiinni rengasmonopolista.
Odotan sitä todella paljon että Michelin tulee takaisin f1 sarjaan ja myös rengaskilpailu alkaisi esim Avoneita vastaan...

Loppuun kysymys: onko koskaan ollut kolmea rengasvalmistajaa samaan aikaan ja mikä oli vuosi?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18428
Keken ajaessa Fittipaldilla oli neljäkin.
Aivan mutta tuossahan on kysymys vain yhdestä tallista jolla ollut neljä rengasvalmistajaa kauden aikana.

Eli periaatteessa sarjassa on aina vain ollut yksi tai kaksi rengasvalmistajaa mukana jos ei tuota Fittipaldi tiimiä lasketa?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18428
Ei, kyllä rengastoimittajia oli ihan käytännössäkin neljä. Voit katsoa millä renkailla mikäkin talli ajoi Wikipediasta.
Niin näkyi olevan, itsestäni kaksi rengasvalmistajaa olisi hyvä olla ei kolmekaan huonolta tuntuisi, yhtä valmistajaa olen aina pitänyt liian vähäisenä ja nykyinen Bridgestonenkin lähtö tekee hyvää tullut nähtyä valmistajaa jo vuodesta 97.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös