F1-videoita

• Viestiketjun aloittaja abc
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

FFff

Well-known member
Lisään vielä mainittujen MPEGien olleen muuta kuin formuloita, hidastempoisempia joten materiaali voi olla pakkaukselle helpompaa. Perusteluna sille että VJR:n 4 MB / min DivX ei toimi full screeninä läheskään yhtä hyvin kuin 10 MB / min MPEG. Siispä suosittelisin mutu-perusteella muuta kuin DivX:ä jos on pienikin epäilys katsella niitä tulevaisuudessa isommassa ikkunassa ts. esim. TV:stä. Tarkoitushan oli arkistoida kisat digitaalisesti videonauhurin sijaan? Siispä alle TV+VHS-tason ei kannata mennä nykyisillä CD-R:n hinnoilla :)

Ja ehdottomasti nauhoitus videolle jos on käytettävissä, Windowsilla on tapana kaatua juuri silloin kun ei missään nimessä saa. Vaikka varmuuskopiona, sekä kone että video nauhoittamaan.

<small>[ 15-02-2002, 16:03: Message edited by: FFff ]</small>

abc

DNF
FFff:
Lisään vielä mainittujen MPEGien olleen muuta kuin formuloita, hidastempoisempia joten materiaali voi olla pakkaukselle helpompaa. Perusteluna sille että VJR:n 4 MB / min DivX ei toimi full screeninä läheskään yhtä hyvin kuin 10 MB / min MPEG. Siispä suosittelisin mutu-perusteella muuta kuin DivX:ä
Oman kokemukseni perusteella mpegit ovat olleet poikkeuksetta selvästi huonompia kuin vastaavan kokoiset divx:t. Kannattaa ottaa huomioon, että noilla vertaamillasi videoilla on 2,5-kertainen kokoero. Jos koneessa potkua riittää, niin resoksi 640*480 ja DivX:n bitratea suuremmaksi, niin kuvanlaatuparanee huomattavasti.

abc

DNF
Testailin nyt rippailla tv-lähetystä (ei formuloita vaan jotain nelosen paskaohjelmaa):

Tässä 800kbit/s bitratella (noin 4mt/min)

Ja tässä 1200kbit/s bitratella (noin 10mt/min)

TV-korttini ei ole oikein kunnolla win2k yhteensopiva. Tuo jälkimmäinen on lähes samanlainen kuin suoraan ripattu picvideolla pakattu kuva.

FFff

Well-known member
VJR:
Kannattaa ottaa huomioon, että noilla vertaamillasi videoilla on 2,5-kertainen kokoero. Jos koneessa potkua riittää, niin resoksi 640*480 ja DivX:n bitratea suuremmaksi, niin kuvanlaatuparanee huomattavasti.
Varmasti totta, mulla on koko ajan ollut mielessä arkistointi jossa ei vaadita suht nopeata konetta ja laadukasta tv-outtia vaan lopputuloksena CD jonka voi työntää dvd-soittimeen aivan kuin VHS-nauhan työntää videoon miettimättä millainen nauhuri se on. Toisaalta en ole nähnyt nykyisiä tv-out-kortteja, voivat olla ihan hyviäkin ja samoin dvd-soitin on vielä jossain määrin harvinaisuus.

Millainen prosessori sulla on, olen kuullut ettei 640x480-kaappaus onnistu ilman frame droppeja ihan mopolla koneella?

<small>[ 15-02-2002, 16:46: Message edited by: FFff ]</small>

abc

DNF
FFff:
Originally posted by VJR:
Millainen prosessori sulla on, olen kuullut ettei 640x480-kaappaus onnistu ilman frame droppeja ihan mopolla koneella?
AMD 1,2GHz.
Lisäksi pakkasin lennosta kuvaa picvideon codecilla (se pienentää kuvanlaatua verrattuna pakkaamattomaan huomattavasti. pakkaamaton 15mt/s -> picvideo 2,2mt/s). Ääntä en pakannut ennen kuin lopuksi

FFff

Well-known member
VJR:
Ääntä en pakannut ennen kuin lopuksi
Tarkoitatko että otit waviksi rinnalle vai meneekö se pakkaamatta Picvideolla tehtyyn tiedostoon?

abc

DNF
FFff:
VJR:
Ääntä en pakannut ennen kuin lopuksi
Tarkoitatko että otit waviksi rinnalle vai meneekö se pakkaamatta Picvideolla tehtyyn tiedostoon?
se tulee siihen rinnalle. tai siis se tulee siihen samaan avi-tiedostoon mihin picvideon kuvakin

<small>[ 15-02-2002, 17:11: Message edited by: VJR ]</small>

bigbear

Well-known member
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
tyhmänä tässä vielä kyselen ,että miten seurava homma toimis? Eli ostais hauppaugen digi-tv kortin ja sillä kaappais/tallentais videot.. onko järkeä vai ei? Eli tuleeko parempi laatuista jälkeä kuin analogi kortilla?

abc

DNF
Ei ole kokemusta, mutta olettaisin, että sillä voisi saada selvästi parempaa kuvanlaatua, koska analogisen lähetyksen kuvan rakeisuus vaikeuttaa kuvanpakkausta

abc

DNF
bigbear: Kuinka nopea tietokone sulla on? Vanhalla hitaalla koneella kannattaa miettiä pari kertaa ennen kuin alkaa videoiden kanssa räpläämään.

FFff

Well-known member
VJR:
se tulee siihen rinnalle. tai siis se tulee siihen samaan avi-tiedostoon mihin picvideon kuvakin
Ottaako Picvideo äänet itse vai täytyykö se valita erikseen, esim. Microsoft PCM vai mikä se "vakio-AVI-ääni" on?

abc

DNF
FFff:
VJR:
Ottaako Picvideo äänet itse vai täytyykö se valita erikseen, esim. Microsoft PCM vai mikä se "vakio-AVI-ääni" on?
picvideo on vain kuvanpakkaus. millä softalla sä värkkäilet niitä?

Jere1983

Well-known member
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Oli ihan pakko kokeilla muuttaa pulkkisen dont push the river spesiaali divx --> mpeg ja kokeilla kattoo DVD soittimella.
Oli muuten yllättävän hyvä kuvanlaatu.
Tosin tilaa 40 min pätkä vei 350 megaa.
Pitänee kokeilla polttaa joku uus leffateatterissa kuvattu leffa ja katella sekin :)

jukkis

Well-known member
VJR:
Käsittääkseni tv-in:llä varustetulla näytönohjaimella saa videoiden avulla siirrettyä kuvaa ilman tv-korttia.
Näin on. Ominaisuudet eivät kaikissa näytönohjeimissa ole hirveän korkeat, mutta ihan kohtalaisella laadulla saa kuvaa tuotua. Tv- tai video-in -ominaisuus on kyllä käyttökelpoinen näytönohjaimeen; ei maksa kovinkaan paljoa ekstraa ja harrastelijakäytössä riittää vallan mainiosti kevyeen kuvansiirtoon.

Lisäksi pelkällä video-in:llä varutetulla näytönohjaimella voi näytöstä tehdä myös telkkarin, jos laittaa välin esim. videonauhurin virittimeksi.

FFff

Well-known member
VJR:
picvideo on vain kuvanpakkaus. millä softalla sä värkkäilet niitä?[/QB][/QUOTE]

Joo, niinhän se on. Meillä, tai ainakin mulla, on vähän puheet ja ajatukset ristissä :) Tarkoitus on käyttää VirtualDubia ja koska olen sen asentanut tiedän jotain, kaappauksia en ole tehnyt muista syistä vielä. Eli video compression on picvideo mutta mikä on ensivaiheessa äänen pakkaus?

the hoopi

kakkosnick
Sijainti
Hjalliksen hallis (hartwallis)
FFff:
Joo, niinhän se on. Meillä, tai ainakin mulla, on vähän puheet ja ajatukset ristissä :) Tarkoitus on käyttää VirtualDubia ja koska olen sen asentanut tiedän jotain, kaappauksia en ole tehnyt muista syistä vielä. Eli video compression on picvideo mutta mikä on ensivaiheessa äänen pakkaus?
Itse en pakkaa ääntä ollenkaan kaappausvaiheessa, sillä äänet vie pakkaamattomanakin vähän tilaa verrattuna videoon. 44khz, 16bit, stereo vie noin 10mt/min ja tv-kortin kanssa riittää huonompikin äänenlaatu yleensä. En ole tosin kokeillutkaan, minkä verran mp3-pakkaus rasittaa konetta videokaappauksen yhteydessä. kuitenkin se jonkun verran aiheuttaa ylimääräistä ja se saattaa aiheuttaa jonkun verran frame droppeja(mitä nyt onkaan suomeksi wink )

Status
Ei avoinna uusille viesteille.