Felipe Massa kaudella 2013 - Mestarillisen Massan paluu vai lopullinen floppaus?

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Bladerunner

Well-known member
Liittynyt
24.11.2012
Viestit
287
En ole Mäcin Perez sopparin enkä nyt Ferrarille tulevan kuskin spekuloinnissa käsittänyt yhtään, miksi Mäcin tai Ferrarin tarvitisisi ikinä palkata kuskia, josta tarvitsee kasvattaa/hioa huippu? Kyllähän kumpikin tiimi nyt saa seuraavan kauden parhaan kuskin (tai siis yleisesti huippukuskin) jos vain haluavat? Eikö noiden kannattaisi aina ottaa paras päältä ja hakea seuraavan kauden tulosta, sillä ainoa miinus kuskien nopeassa vaihtamisessa taitaa olla pieni totuttelu uuteen tiimiin?

Siis lyhyesti: Miksi kestohuipputiimit tekisivät pitkän tähtäimen kuskin kasvatusta, kun ne saisivat aina hetken nopeimman kuskin?
No tuo toki totta, enkä minäkään ajatellut ihan junnua. Mutten ottaisi kyllä esim Webberia tai Buttonia, jotka tavallaan osoittaneet että se ihan viimeinen puristus puuttuu. No Button voitti mestaruuden, mutta on laskusuunta alkanut jo. Siis kun Ferkulla on jo se ykkönen, ei takuulla Webber tai Button mahtaisi mitään Alonsolle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Heikkihän olisi noista kolmesta kokenein, suostuisi varmasti kakkosmieheksi ja käsittääkseni Kovalaiselle ja Alonsolle sopivat samantyyppiset autot(?). Rellu aikoina oli sellaista juttua..
Lisäksi Heikki nimesi Alonson aktiivikuskeista "parhaimmaksi kaverikseen", kun Maikkari Caterham-aikana noita intti, ja joku piti sanoa. Eivät he oikeasti ole juurikaan tekemisissä toistensa kanssa, mutta siis kyse oli jostain "kenen kanssa lähtisit syömään tai kaljalle"-jutusta. Silloin, kun Heikki huimia testikilometrejä Renaultilla ajoi, niin käytännössä Alonsolle hän testityötä ensisijaisesti teki, koska Fernando oli ykköskuski.
Ferkku ei varmasti ota mitään parhaat päivänsä nähnyttä varamiestä vaan ihan kärkilupauksen Alonson rinnalle oppimaan. Esim. Hülkenberg, Bianchi jne.
Eipä Ferrari ole juuri kärkilupauksia viime aikoina talliinsa ottanut, ellei Massaa aikoinaan halua sellaisena nähdä. Kohtuu kokenutta porukkaa siellä on palkattu jo vuosikymmenet.

Mutta ei siinä mitään, nyt olisi ihan hyvä sauma siihen. Vaikka Alonso vuoteen 2016 (ja ehkä pidemmälle) ykköskuskina pysyisikin.
Samaa mieltä tästä. Strategisesti ainoa järkevä ratkaisu, ykkösnyrkki on, mutta alkaa ikääntymään.
Reilu puolitoista vuotta nuorempi Alonso on kuin Kimi. Nyt 31-vuotiaana aika hyvässä iässä vielä, vaikka laji onkin 2000-luvulla ollut selvästi nuorentumassa.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7211
En ole Mäcin Perez sopparin enkä nyt Ferrarille tulevan kuskin spekuloinnissa käsittänyt yhtään, miksi Mäcin tai Ferrarin tarvitisisi ikinä palkata kuskia, josta tarvitsee kasvattaa/hioa huippu? Kyllähän kumpikin tiimi nyt saa seuraavan kauden parhaan kuskin (tai siis yleisesti huippukuskin) jos vain haluavat? Eikö noiden kannattaisi aina ottaa paras päältä ja hakea seuraavan kauden tulosta, sillä ainoa miinus kuskien nopeassa vaihtamisessa taitaa olla pieni totuttelu uuteen tiimiin?

Siis lyhyesti: Miksi kestohuipputiimit tekisivät pitkän tähtäimen kuskin kasvatusta, kun ne saisivat aina hetken nopeimman kuskin?
Jos tarjolla sattuu olemaan huippulahjakas tulokas, niin tottakai huipputalli joka tarvitsee sillä hetkellä kuljettajaa valitsee huippulahjakkaan tulokkaan, koska ei ole mitään järkeä päästää huippulahjakasta tulokasta menemään pahimmalle kilpailijalle.

Onhan se myös huipputallille hyvää mainosta kun onnistuu kasvattamaan huippulahjakkaasta kuljettajasta maailmanmestarin ja tässä on kunnostaunut erityisesti McLaren joka on kasvattanut maailmanmestariksi sellaisia huippulahjakkaita kuljettajia Mika Häkkinen, Kimi Räikkönen ja Lewis Hamilton.

Räikkönen tosin voitti maailmanmestaruutensa Ferrarilla, mutta McLarenilla hänkin kuitenkin kasvoi huippulahjakkaasta kuljettajasta maailmanmestariksi.

Nyt McLaren yrittää jatkaa samaa hyväksi havaittua linjaansa Perezillä ja jos historia toistaa itseään voi tuloksena olla taas yksi McLarenilla maailmanmestariksi kasvatettu kuljettaja.

Voidaan myös kysyä, että miksi huipputalli palkkaisi uransa ehtoopuolella olevan kuljettajan jos vaihtoehtona olisi huippulahjakas tulokas.
 

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
TS

Massalla kolme kisaa aikaa pelastaa Ferrari-paikkansa

Mark Webber, Nico Hülkenberg ja Jules Bianchi ovat nousseet kolmeksi vahvimmaksi ehdokkaaksi Felipe Massan tilalle toiseen Ferrariin kaudeksi 2014.

Tallipäällikkö Stefano Domenicali on tosin haluton keskustelemaan Massan tilanteesta.

– Ei kuljettajaa parane arvostella vain kahden viikonlopun perusteella, kun yksi hänen haavereistaan johtui mekaanisesta rikosta. Meillä on täysi luottamus Felipeen ja jos hän jatkaa ajamista neljän ensimmäisen kisan tyyliin, emme epäröi uusia hänen sopimustaan.

Massan asema on kuitenkin käynyt paljon hankalammaksi hänen Monacon ja Kanadan missiensä vuoksi. Kolme ulosajoa kahtena viikonloppuna on paljon, kun kaksi niistä johtui ajovirheestä. Niinpä Massa on kahdesta kisasta saanut yhteensä kasaan vain neljä MM-pistettä.

Ferrarilla varaudutaan kulissien takana siihenkin, että Massa kompuroisi jatkossakin viime kauden kymmenen ensimmäisen kisan tapaan ja siksi vaihtoehtoja ensi vuodellekin mietitään kuumeisesti.

Kahdessa ensimmäisessä kisassa Massa löi Fernando Alonson aika-ajoissa ja näytti vahvasti säilyttävän paikkansa myös kaudeksi 2014. Nyt se ei enää ole yhtä varmaa.

Webber on korkealla Ferrarin listalla, ja toisin kuin vuosi sitten Maranellon osoitettua kiinnostusta, kuljettajakin vaikuttaa paljon kiinnostuneemmalta vaihtamaan tallia ennen F1-uransa päättymistä. Webberin viime vuonna Ferrarille antamat rukkaset sekä hänen vaikeutensa päästä parhaaseen vauhtiin Red Bullilla, pelaavat kyllä häntä vastaan neuvotteluissa.

Webber on jäänyt peräti 63 pistettä tallikaveristaan Sebastian Vettelistä.

Näin Sauberin Nico Hülkenberg on kirinyt suurimmaksi suosikiksi Massan paikalle, vaikka sveitsiläistallin kausi onkin ollut paha pettymys tähän mennessä. Ferrarilla on väylät Sauberin telemetriaan moottoriensa kautta ja tietojemme mukaan saksalaiskuski on tehnyt sitä kautta suuren vaikutuksen Ferrarin insinööreihin.

Varikkohuhujen mukaan Hülkenberg itse asiassa olisi Ferrarin kuljettaja, joka on vain vuokralla Sauberilla. Tätä kumpikaan osapuoli ei suostu vahvistamaan – joskaan ei kiistäkään sellaista mahdollisuutta.

Bianchi sopisi Alonsolle hyvin
Varmuudella Ferrarin kuskikiintiöön lukeutuu ranskalainen Jules Bianchi, joka on ollut selvästi vahvin kuljettaja Marussian ja Caterhamin välisessä kamppailussa jumbotilan välttämiseksi. Ferrari on rahoittanut Bianchin uraa tämän F3-päivistä lähtien ja kouluttanut tätä ensin Force Indian harjoituskuskina ja nyt Marussialla kilpailuissa.

Näistä kolmesta ehdokkaasta Bianchi olisi myös mieluisin tallikaveri Fernando Alonsolle, joka ei näe tätä uhkaksi asemalleen tallin ehdottomana ykköskuskina.

Mitä ilmeisimmin Massalla on nyt kolme kisaa ennen kesätaukoa vakuuttaa vielä Ferrari-johto vahvuuksistaan. Mikäli Silverstone, Nürburgring ja Unkari menevät yhtä huonosti kuin kaksi edellistä kisaa, elokuussa Ferrari voi lähteä kuskimarkkinoille palkkaamaan uuden kuskin ensi kaudeksi.

Turun Sanomat, Lissabon

LUIS VASCONCELOS
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Miksi kestohuipputiimit tekisivät pitkän tähtäimen kuskin kasvatusta, kun ne saisivat aina hetken nopeimman kuskin?
Siksi, että tallissa on jo ehdoton ykköskuski kaikilla mittareilla, joka ei varmasti halua rinnalleen vakavaa haastajaa. Ja ei voida mitenkään sanoa, että kestohuipputiimit noin vain saisivat aina kulloisenkin hetken nopeimman kuskin. Kyllä se on enemmän niin, että huippukuskit ovat ne, jotka voivat tallinsa valita, eikä suinkaan toisinpäin. Eli ei tämä sinun logiikkasi nyt oikein toimi.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Siksi, että tallissa on jo ehdoton ykköskuski kaikilla mittareilla, joka ei varmasti halua rinnalleen vakavaa haastajaa. Ja ei voida mitenkään sanoa, että kestohuipputiimit noin vain saisivat aina kulloisenkin hetken nopeimman kuskin. Kyllä se on enemmän niin, että huippukuskit ovat ne, jotka voivat tallinsa valita, eikä suinkaan toisinpäin. Eli ei tämä sinun logiikkasi nyt oikein toimi.
No vielä 2000-luvun alkupuolella mäkki ja ferrari kyllä valitsivat kuskinsa :) Nykyää on paljon tasaisempaa ollut, mitä nyt redbull vaikuttaisi edelleen olevan ainaki puoliaskelta edellä pitkässä juoksussa. Tällähetkellä ei varmaa montaa kuskia ole, joka ei rb:lle tahtois. Tietenkin ainut kysymys on asema tallissa. Toisaalla tuntuu, että nykyinen meininki rb:llä johtuu vain ja ainoastaan siitä, että jätkät ei kunnioita toisiaan yhtään, että välttämättä samaa meininkiä ei toisen kuskin kans olis.

edit.
Toinen juttu noista kuskivalinnoista; Kaks huippukuskia on yksinkertaisesti helekutin kallista. Eli todellakin, miksei ottaa "superlupausta" halvalla?
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kyllä se on enemmän niin, että huippukuskit ovat ne, jotka voivat tallinsa valita, eikä suinkaan toisinpäin.
Vain, jos talli haluaa kuskin. Kukapa ei Red Bullille haluaisi, mutta talli päättää kenet ottaa, jos ketään.
Toinen juttu noista kuskivalinnoista; Kaks huippukuskia on yksinkertaisesti helekutin kallista. Eli todellakin, miksei ottaa "superlupausta" halvalla?
Koska voi käydä niin kuin McLarenille on käymässä Perezin kanssa. Isoilla talleilla on kyllä varaa kahteen huippukuskiin, varsinkin nykyään kun kuskipalkat ovat tulleet alemmas.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Koska voi käydä niin kuin McLarenille on käymässä Perezin kanssa. Isoilla talleilla on kyllä varaa kahteen huippukuskiin, varsinkin nykyään kun kuskipalkat ovat tulleet alemmas.
Rookien/tuoreen naaman saa ~1-2 miljoonalla, huippukuskin 15-30miljoonalla. Tee laskutoimitukset. Voi säästyä miljoonia. Kaks huippukuskia vois nyhjästä nykyisellä budjettikatolla(250M?) viidesosan koko budjestista.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Rookien/tuoreen naaman saa ~1-2 miljoonalla, huippukuskin 15-30miljoonalla. Tee laskutoimitukset. Voi säästyä miljoonia. Kaks huippukuskia vois nyhjästä nykyisellä budjettikatolla(250M?) viidesosan koko budjestista.
Ei nykyään makseta 30 miljoonan palkkoja. Tuolla on yksi lista tämänvuotisista palkoista. Arvioita epäilemättä (ja menestysbonuksia ei huomioida), enkä tiedä mistä Business Book GP lukunsa onkii, mutta ei nuo ole suuressa ristiriidassa niiden lausuntojen kanssa, joita mediassa on nähty. Ainakin luvut ovat vuodesta toiseen varsin hyvin linjassa keskenään.

Kuskipalkat eivät kuulu FOTA:n resurssirajoitusten piiriin. Tuo 250 miljoonan budjettikatto oli kai Ecclestonen ehdotus, jolle tallit eivät lämmenneet. Tai sitten minulta on mennyt jotain ohi.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Ei nykyään makseta 30 miljoonan palkkoja. Tuolla on yksi lista tämänvuotisista palkoista. Arvioita epäilemättä (ja menestysbonuksia ei huomioida), enkä tiedä mistä Business Book GP lukunsa onkii, mutta ei nuo ole suuressa ristiriidassa niiden lausuntojen kanssa, joita mediassa on nähty. Ainakin luvut ovat vuodesta toiseen varsin hyvin linjassa keskenään.
Juu samaa listaa itsekin katselin, 30 milliä heitin vaa, jos joku tahtois esim Alonson Ferrarilta. Hinta olis varmasti yli 20M?

Kuskipalkat eivät kuulu FOTA:n resurssirajoitusten piiriin. Tuo 250 miljoonan budjettikatto oli kai Ecclestonen ehdotus, jolle tallit eivät lämmenneet. Tai sitten minulta on mennyt jotain ohi.
ah, no sitten. Joka tapauksessa rahaa se 10-20 miljoonaa on talleillekkin. Jonka voivat kuskissa säästää. Kärkiautothan kyllä hitaammallakin jantterilla hyville pisteille ajelee. Kunhan on varma kuski. Kakkoskuskista kun puhutaan. McLarenilla vaikuttais olevan selkeä tulevaisuudenvisio Perezille, nii antavat iha rauhassa hakea rajojaan toistaiseksi? Eiköhä siitä vielä jotain tule, ainaki jos "Kimejä" alkaa tulla enempi eteen, niin ehkä se nöyryyttä ja toisten kunnioittamista tulee lisää.

Kappas, Massa-topic :D
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Vain, jos talli haluaa kuskin. Kukapa ei Red Bullille haluaisi, mutta talli päättää kenet ottaa, jos ketään.
Toki, mutta kirjoitinkin vain, että se on enemmän niin, että huippukuski valitsee tallinsa kuin toisinpäin.

Esim. hypoteettinen tilanne, jossa Vettel nyt oliskin ilmoittanut lähtevänsä Red Bullilta (ilman että olisi vielä tehnyt kenenkään kanssa uutta sopimusta). Aika suurella todennäköisyydellä tarjoukset olisivat tulleet Ferrarilta, McLarenilta ja Mersulta pöydälle. Aivan sama vaikka nykykyskeilla olisi kuinka "vedenpitävät" sopparit.
 

Keano

Well-known member
Liittynyt
13.3.2009
Viestit
948
Menikö se keskeytys ihan omiin nimiin? Jos meni, niin ei hyvältä näytä.

Kyllä Ferrari tarvitsee Alonson aisapariksi joka tapauksessa tasaisemman ja enemmän pisteitä tuovan kuljettajan, jos aikovat joskus valmistajien mestaruuden voittaa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Menikö se keskeytys ihan omiin nimiin? Jos meni, niin ei hyvältä näytä.

Kyllä Ferrari tarvitsee Alonson aisapariksi joka tapauksessa tasaisemman ja enemmän pisteitä tuovan kuljettajan, jos aikovat joskus valmistajien mestaruuden voittaa.
Vaikea uskoa, että omiin nimiin puhtaasti menisi.

Jollei sitten ole ratissa räplännyt jarrubalanssia pieleen tms.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Menikö se keskeytys ihan omiin nimiin? Jos meni, niin ei hyvältä näytä.
Massa otti spinnin omiin nimiinsä, mutta itse keskeytyksen aiheutti vaihdelaatikko, joka juuttui vitoselle. Vitosella Massa ei päässyt liikkeelle, vaan auto sammui.
Autosport
 

DW

2009-2016
Liittynyt
13.5.2009
Viestit
6137
Ennen oli miehet ja autotkin rautaa. Schumihan ajeli joskus puolet kisasta vitonen silmässä ja kävi varikollakin siinä ohessa.
3.5 ja 2.4 litraisessa saattaa olla jotain eroja tuon liikkeellelähdön kanssa pidemmillä välityksillä...emt
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
3.5 ja 2.4 litraisessa saattaa olla jotain eroja tuon liikkeellelähdön kanssa pidemmillä välityksillä...emt
Ei kait. Riittävästi jenkaa ja kytkin raakasti ylös.

Tai emt...
 

kempula

Well-known member
Liittynyt
14.4.2013
Viestit
630
Eiköhän Massan ura ala olla paketissa. Ainakin suuresti ihmettelen jos vielä jatkaa Ferrarilla tämän kauden jälkeen. Voihan se johonkin keskitason talliin päästä, mutta tuskin enää mihinkään kärkikastin talliin.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös