Fernando Alonso kaudella 2017: Vieläkö kärsivällisyys riittää?

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Jos vastaa koko ketjuun, ei tarvitse quotata mitään. Jos haluaa vastata tiettyyn kommenttiin, on järkevää, että vain se kommentti on lainattuna. Useampaankin kommenttiin vastaaminen samassa postissa on toki teknisesti mahdollista. Mutta se on pelkästään hyvä asia, ettei quoteen tule koko ketjua. Tästä foorumista tulisi maratonquotejen takia lukukelvoton. Joissakin ketjuissa on tuhansia viestejä!

Oma tapasi vastata quoten yläpuolelle on F1-Forumin tapojen vastainen. Normaalina tapana on, että ensin on quote, jotta lukija tietää mistä on kyse ja vasta sitten vastaus siihen.
Onhan se sanomattakin selvää jos vastaa koko ketjuun niin ei tarvitse quotata mitään. Joissan käyttämissäni Forumeissa tuo multi-quote on käytössä ja siinä on sekä hyvät että huonot puolensa. Mutta ei siitä sen enempää.

En tiennyt näistä F1-Forumin quote-tavoista vaikka kyllä olen lukenut Forumin säännöt. No tehdään jatkossa kuten on ohjeistettu. Tuo ajatustenluku näiden kirjoittamattomien sääntöjen suhteen on ollut aina heikkouteni :)
 

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Alonson suurin yksittäinen ongelma on mielestäni se, että hänellä on jonkinlainen jumala-kompleksi:

Hän saa kritisoida autoa-tiimiä-ketä tahansa, mutta häntä ei saa kritisoida. Hyvä esimerkki on kaverin ajat Ferrarilla: kymmenien miljoonien dollarien arvoinen kaveri ei kuitenkaan ole tiimipelaaja - hyvät tulokset ovat hänen ansiotaan, huonot tulokset auton huonoutta tai muiden vikaa. Eihän tällä asenteella voi tulla kuin ongelmia ja niitä on kyllä riittänytkin.

Äijän pitäisi keskittyä ajamiseen, unohtaa kritisointi ja tukea tiimiä vaikeina hetkinä helvetillisen valittamisen ja itsemisen sijaan. Enpä usko että Alonso on kovin korkealle arvostettu kuljettaja tiimin sisällä juuri tämän vuoksi.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4091
Alonson suurin yksittäinen ongelma on mielestäni se, että hänellä on jonkinlainen jumala-kompleksi:

Hän saa kritisoida autoa-tiimiä-ketä tahansa, mutta häntä ei saa kritisoida. Hyvä esimerkki on kaverin ajat Ferrarilla: kymmenien miljoonien dollarien arvoinen kaveri ei kuitenkaan ole tiimipelaaja - hyvät tulokset ovat hänen ansiotaan, huonot tulokset auton huonoutta tai muiden vikaa. Eihän tällä asenteella voi tulla kuin ongelmia ja niitä on kyllä riittänytkin.

Äijän pitäisi keskittyä ajamiseen, unohtaa kritisointi ja tukea tiimiä vaikeina hetkinä helvetillisen valittamisen ja itsemisen sijaan. Enpä usko että Alonso on kovin korkealle arvostettu kuljettaja tiimin sisällä juuri tämän vuoksi.
Onhan Alonson kriitikit ihan asiasta, samaa lokaa heittää tallipäällikkö Boullier Hondan suuntaan.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Ernst Stavro Blofeld

Well-known member
Liittynyt
25.3.2017
Viestit
274
Sijainti
Canned
Onhan Alonson kriitikit ihan asiasta, samaa lokaa heittää tallipäällikkö Boullier Hondan suuntaan.
Alonsolla on kyllä ollut tapana kritisoida auton huonoutta, tallin strategiaa etc. jo ennen tätä toista McLaren-stinttiään. Muistaa kuitenkin aina tuoda oman erinomaisuutensa esille.
 
Viimeksi muokattu:

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Alonsolla on kyllä ollut tapana kritisoida auton huonoutta, tallin strategiaa etc. jo ennen tätä toista McLaren-stinttiään. Muistaa kuitenkin aina tuoda oman erinomaisuutensa esille.
Näkisin että tilanne on tässä kohtaa hieman eri sillä Mclarenin hitauden syy on vain ja ainoastaan Hondan moottori. Ja syy moottorin surkeuteen löytyy Hondan japsikulttuurista/tavasta hoitaa asiat.
 

Gollum

Well-known member
Liittynyt
5.10.2012
Viestit
179
Sijainti
Pjongjang
Ja syy moottorin surkeuteen löytyy Hondan japsikulttuurista/tavasta hoitaa asiat.
Tämän kommentin perusteella kaikki japanilaiset moottoriurheilun osallistujat olisivat epäonnistujia mikä historian valossa ei ole paikkaansa pitävää.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4091
Näkisin että tilanne on tässä kohtaa hieman eri sillä Mclarenin hitauden syy on vain ja ainoastaan Hondan moottori. Ja syy moottorin surkeuteen löytyy Hondan japsikulttuurista/tavasta hoitaa asiat.
Ei niitä menestyksiä kulttuureilla napata, vai oliko kulttuurissa jokin eroavaisuus kun Mclaren ja Honda tekivät viimeksi yhteistyötä? Brawnin auto 2009 oli myös japanilaisen kulttuurin aikaansaannos.
 

Raikku

Well-known member
Liittynyt
26.2.2010
Viestit
3911
Toisaalta selvästi joissain tapauksissa japanilaisten sisäänlämpiävä ja kasvojen menettämistä pelkäävä kulttuuri vaikuttaa näissä asioissa. Ei kovin helposti haluta tehdä oikeasti monikulttuurisia kehitystiimejä, okei TMäkisen rallitouhut ja Toyotan LM-tiimi isoja poikkeuksia, vaan yritetään vaan sitkeästi oman maan viisailla homma tehdä.

Japani ei muutenkaan ole enää sellainen ideasampo yksinään mitä oli 60-70 luvulla tekniikan alalla, muut on mennyt jo monessa ohi. Hierarkia taitaa edelleen olla suuri ongelma, alempi salaryman ei vaan voi kyseenalaistaa jonkun vanhan pomogurun näkemystä vaikka se olisi täysin väärä.

Tämä näin vahvasti mutulla täältä vantaalta, toki uskon olevani oikeassa kuten aina.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1306
Ei niitä menestyksiä kulttuureilla napata, vai oliko kulttuurissa jokin eroavaisuus kun Mclaren ja Honda tekivät viimeksi yhteistyötä? Brawnin auto 2009 oli myös japanilaisen kulttuurin aikaansaannos.
Lisäksi moottoripyöräpuolella on japanilaisella kulttuurilla tullut aika mukavaa menestystä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4235
Japani ei muutenkaan ole enää sellainen ideasampo yksinään mitä oli 60-70 luvulla tekniikan alalla, muut on mennyt jo monessa ohi. Hierarkia taitaa edelleen olla suuri ongelma, alempi salaryman ei vaan voi kyseenalaistaa jonkun vanhan pomogurun näkemystä vaikka se olisi täysin väärä.

Tämä näin vahvasti mutulla täältä vantaalta, toki uskon olevani oikeassa kuten aina.
Näinhän se on ollut, epäonnistunut Toyotan F1-projekti, Honda F1-talli ja nyt moottorituotanto kaikki olleet Japanilaisen johdon alaisuudessa, kaikki päätökset on pitänyt kierrättää Japanin kautta vaikka se ei ole ollut toiminnan ja reagoiniin kannalta millään perusteltua eikä järkevää. Palaveria, palaveria jossa selitetään rautalangasta linjan takana olevalla pomolle mistä kiikastaa ja miksi asia pitää korjata tavalla x. Toyotan LMP-projektia pyöritetään Saksasta käsin, en osaa sanoa mikä on Japanin päämajan rooli tässä kuviossa.
 

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Toisaalta selvästi joissain tapauksissa japanilaisten sisäänlämpiävä ja kasvojen menettämistä pelkäävä kulttuuri vaikuttaa näissä asioissa. Ei kovin helposti haluta tehdä oikeasti monikulttuurisia kehitystiimejä, okei TMäkisen rallitouhut ja Toyotan LM-tiimi isoja poikkeuksia, vaan yritetään vaan sitkeästi oman maan viisailla homma tehdä.

Japani ei muutenkaan ole enää sellainen ideasampo yksinään mitä oli 60-70 luvulla tekniikan alalla, muut on mennyt jo monessa ohi. Hierarkia taitaa edelleen olla suuri ongelma, alempi salaryman ei vaan voi kyseenalaistaa jonkun vanhan pomogurun näkemystä vaikka se olisi täysin väärä.

Tämä näin vahvasti mutulla täältä vantaalta, toki uskon olevani oikeassa kuten aina.

Näinhän se on ollut, epäonnistunut Toyotan F1-projekti, Honda F1-talli ja nyt moottorituotanto kaikki olleet Japanilaisen johdon alaisuudessa, kaikki päätökset on pitänyt kierrättää Japanin kautta vaikka se ei ole ollut toiminnan ja reagoiniin kannalta millään perusteltua eikä järkevää. Palaveria, palaveria jossa selitetään rautalangasta linjan takana olevalla pomolle mistä kiikastaa ja miksi asia pitää korjata tavalla x.
Juurikin näitä asioita tarkoitin. Kun näki ettei Hondan touhu ala skulaamaan niin millään oli helppo arvata mistä kyse. Myös uutisotsikot tukivat epäilyksiä vahvasti, esim. 7.7.2015: https://www.motorsport.com/f1/news/mclaren-urges-honda-to-put-corporate-culture-aside/

Jossain haastiksessa Honda pamppu kertoi nimenomaan että moottorin pitää olla täysin japanilainen ja talossa kehitetty. Mclaren myöskin ojensi auttavaa kättää muttei kelvannu(ainakaan yhdessä vaiheessa) Ja ilmeisesti touhu ei ole muuttunut toissa vuodesta sillä parisen viikkoa sitten: http://www.sportti.com/uutinen.asp?CAT=1-1&ID=334675

Kun alaisten näkemykset jää piiloon ja mennään jäykästi runsaan kokoustamisen kautta kaikki pikkujututkin niin onhan selvää että kehitystyö uuden tekniikan parissa on vaivalloista, varsinkin kun F1 piireissä odotetaan/tarvitaan nopeaa kehitystä.

Se että on onnistuttu asioissa joista on siihen aikaan on/ on ollut kokemusta, ei kerro kaikkea. Kilpamoottoripyörä esimerkiksi on kuitenkin tietyllä tapaa paljon yksinkertaisempi kapistus kuin moderni F1 hybridi pannu kulutus ja kestävyys vaatimuksineen. Ja vastassa on tiimit joilla on jo reippaasti kokemusta aiheesta. Pärrä menestys selittynee pitkälti jo sillä että kaikilla isoilla japsimerkeille on jo valtava vuosikymmenten kokemus nopeiden sporttipyörien parista ja toki ihan moottoriurheilustakin ylipäänsä. Ja myös isot budjetit kehittää näitä yritykselle reippaasti rahaa tuovia prokkiksia.

EDIT typo
 
Viimeksi muokattu:

Vämpylä

Well-known member
Liittynyt
2.10.2005
Viestit
1016
Sijainti
South Park
Ei niitä menestyksiä kulttuureilla napata, vai oliko kulttuurissa jokin eroavaisuus kun Mclaren ja Honda tekivät viimeksi yhteistyötä? Brawnin auto 2009 oli myös japanilaisen kulttuurin aikaansaannos.
Kulttuurissa tuskin mutta vallitsevassa tilanteessa kyllä. Nyt vastassa on Mercedes, jonka moottorit kaikilla alueillaan ovat olleet vuosikymmeniä aina huipputasoa, joka on kehittnyt & testannut näiden sääntöjen mukaista moottoria jo vuosia ennen ensimmäistä niillä ajettu ensimmäistä kilpailua. Ja muillakin valmistajilla toki etumatkaa ja myös katkeamaton kokemus Fykkösmaailmasta ylipäätään. Brawnista sen verta et; kaudelle 2009 aerosääntöjä muutettiin reippaasti, -08 kauden aikana kärkitallit kävivät kuitenkin tiukkaa kisaa keskenään ja hioivat sen hetkistä kalustoaan kun taas Honda teki työtä uusien sääntöjen aerodynamiikan eteen. Selvästi muita pidempi kehitystyö myös näkyi, kauden ekalla puoliskolla nähtiinkin aikamoista ylivoimaa, joka kyllä suli kauden loppuun tultaessa. Ross Brawnin peliliike on kenties F1 historian näppärin veto.
 
Viimeksi muokattu:

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8490
Sijainti
Vantaa
Alonso ajoi jälleen fantastisen aika-ajon. Tallitoveri valovuoden jäljessä.
 

FCY

Well-known member
Liittynyt
12.3.2016
Viestit
92
Pidän Vandoornea huippulahjakkuutena, mutta niin vain Alonso päihitti herran 0,7 sekunnin erolla. Kyllä tuolla suorituksella kehtaa vähän Hondaa ja autoa haukkuakin. :thumbup:
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Alonso on ihan maaginen. Harmi että sarjan paras kuski rämpii luokattomalla kalustolla.
 

kempula

Well-known member
Liittynyt
14.4.2013
Viestit
630
Alonso on ihan maaginen. Harmi että sarjan paras kuski rämpii luokattomalla kalustolla.
Aika rajusti sanottu kun herralla ei ole tarvinnut vuosiin kilpailla kärkikuskien kanssa, joten nykykuntoa vähän vaikea arvioida. Saattaisi olla, että se maagisuus haihtuisi äkkiä kun vastassa olisi mersun ja red bullin tämän hetkiset kuskit.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Aika rajusti sanottu kun herralla ei ole tarvinnut vuosiin kilpailla kärkikuskien kanssa, joten nykykuntoa vähän vaikea arvioida. Saattaisi olla, että se maagisuus haihtuisi äkkiä kun vastassa olisi mersun ja red bullin tämän hetkiset kuskit.
Ihan sama hommahan se on kaikilla. Yhtä lailla voi olla että Red Bull -kuskien maagisuus haihtuisi savuna ilmaan jos laitettaisiin ajamaan Mersukuskeja vastaan samanlaisella autolla - tai päinvastoin. Tallikaveri on ainoa, johon voi luotettavasti verrata ja ainakaan sen perusteella ei vielä näy viitteitä siitä, että Alonson taso olisi ainakaan laskemaan päin.
 

Krtecek

Pirkanmaan tietäjä
Liittynyt
25.5.2015
Viestit
837
Alonsolta taas hieno kisa auton piiputtamiseen asti.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4091
Bottaksen ohitus Alonsosta suoralla, huh huh. Tuttu siviililiikenteestä kun auto ohittaa mopoauton suoralla. On syytäkin antaa raippaa Hondalle!
 
Ylös