Fernando Alonso-Oviedon ihmisohjus

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Juppi sanoi:
Eipä sitä Kimiäkään voi huonoksi autonkehittäjäksi haukkua, kun katsoo vaikkapa viime kauden kehitystä. Alkukaudesta auto ei oikein sopinut hanskaan mutta loppukaudesta, kun autoa oltiin kehitetty Kimin toiveiden mukaisesti pyyhittiin Massalla (ja muillakin) lattioita.
Tuskinpa huono auton kehittäjä voittaa mestaruutta. Taatusti Räikkönen on autonkehittäjänä ainakin parempaa keskitasoa, ei missään nimessä huono. Todellisuuttahan emme mekään tiedä
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
JML82 sanoi:
Tuskinpa huono auton kehittäjä voittaa mestaruutta. Taatusti Räikkönen on autonkehittäjänä ainakin parempaa keskitasoa, ei missään nimessä huono. Todellisuuttahan emme mekään tiedä
Eikös Briatore tuossa ennen kauden alkua maininnut, että Alonso, Kimi, Heikki ja Ruusperi olis ne ykkösten parhaat "auton kehittäjät"? Saatan toki muistaa väärinkin ainakin jonkun nimen osalta. Briatore on kyllä toisaalta sen verran poliittinen eläin, ettei aina voi tietää, mitä mahtaa sanomisillaan tarkoittaa.

Edittiä: typosia
 
Viimeksi muokattu:

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Juppi sanoi:
Eipä sitä Kimiäkään voi huonoksi autonkehittäjäksi haukkua, kun katsoo vaikkapa viime kauden kehitystä. Alkukaudesta auto ei oikein sopinut hanskaan mutta loppukaudesta, kun autoa oltiin kehitetty Kimin toiveiden mukaisesti pyyhittiin Massalla (ja muillakin) lattioita.
Tai sitten Kimi kehittyi ja oppi hyödyntämään autoaan ja erityisesti renkaitaan parhaalla mahdollisella tavalla. Tai sekä että. Pääasia, että suorituskyky löytyi. :ahem:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Tästä on ollut jokunen kerta ennenkin juttua, mutta ei ne kuskit taida juuri muuten autoa kehittää kuin että kertovat millaiseksi haluavat autoa muutettavan ja tekninen henkilökunta sitten tekee muutokset jos ovat saaneet puheesta tolkkua. Voi tietysti olla kuljettajia, jotka roikkuvat mekaanikkojen persauksissa ja naputtavat "voisitsä tsiikaa sitä auton pohjaa kun sieltä taitaa olla pari pulttia löysällä ... ... ..." ja katselevat telemetrialiuskoja pitkälle aamuyöhön, mutta onko silloin kyseessä enemmänkin rasittava persoona kuin kova auton kehittäjä.

Jos Alonso olis onnistunut menemään BMW:lle täksi kaudeksi niin alettaisiin kyllä jo heppua aika jumalana varmaan pitää.
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
JPP sanoi:
Tästä on ollut jokunen kerta ennenkin juttua, mutta ei ne kuskit taida juuri muuten autoa kehittää kuin että kertovat millaiseksi haluavat autoa muutettavan ja tekninen henkilökunta sitten tekee muutokset jos ovat saaneet puheesta tolkkua. Voi tietysti olla kuljettajia, jotka roikkuvat mekaanikkojen persauksissa ja naputtavat "voisitsä tsiikaa sitä auton pohjaa kun sieltä taitaa olla pari pulttia löysällä ... ... ..." ja katselevat telemetrialiuskoja pitkälle aamuyöhön, mutta onko silloin kyseessä enemmänkin rasittava persoona kuin kova auton kehittäjä.

Jos Alonso olis onnistunut menemään BMW:lle täksi kaudeksi niin alettaisiin kyllä jo heppua aika jumalana varmaan pitää.
Enemmän tai vähemmän samalla lailla olen myös asian ymmärtänyt. Eli kokeneempi (tai muuten vaan parempi) kuski osaa kokemattomampaa tarkemmin kuvailla miten auto käyttäytyy jarrutuksissa, hitaissa ja nopeissa mutkissa jne. Ja jos auto käyttäytyy oudosti, niin osaa myös sitten kuvailla millä tavalla se ilmenee. Näiden tietojen avulla tekninen henkilökunta sitten tietää mitä etsiä telemetriatiedoista. Kuskin tietämys nopeuttaa siis ongelmakohtien löytämistä, mutta siinä datan penkomisessa ja teknisten ratkaisujen suunnittelussa sinänsä kuskilla ei ole osaa eikä arpaa. Sitä vartenhan talleissa on omat asiantuntijansa, turha siihen kuskin mennä säätämään... Nykyäänhän ongelmana ei ole datan puute vaan pikemminkin sen runsaus, kun auton kaikkien sensorien ja tietokoneiden tietoa aletaan purkamaan ja sen kaiken hutun seasta pitäisi löytää ne olennaiset asiat.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
JML82 sanoi:
Okkei. Kyllähän se on kai yleisesti ottaen tiedossa (asiantuntijoiden kommentteja), että Schumi ja Alonso ovat autonkehittelijöinä muita hitusen parempia.
Ei tiedossa, vaan luulossa. Tosiasiassa voi olla montakin parempaa, mutta heistä ei vain media ja "asiantuntijat" syystä tai toisesta innostu, niin eipä heitä hehkutetakaan. Vähän sama juttu kun Schumia pidettiin fysiikaltaankin ylivoimaisena, vaikka todennäköisesti löytyi useampikin kovempikuntoinen kuljettaja, he eivät vain tehneet fitness-intoilusta numeroa, toisin kuin Schumi, eikä se siten leviä läpi kaiken median.

Jos minun nyt jotain pitäisi veikata, niin veikkaisin että tällä hetkellä N. Rosberg on kisakuskeista arvokkain kehitystyössä. Pelkkää mutua sekin. Enkä usko sillä olevan mitään todellista merkitystä Williamsin auton kilpailukykyyn, siitä ovat inssit vastuussa.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Revolt sanoi:
Tämä on kyllä ihan validi pointti. Vaikka Fernandon käytös ehkä olikin välillä kyseenalaista on kuitenkin aivan kylmän karu fakta, että McLaren olisi edes hieman enemmän häntä tukemalla voittanut kuljettajien mestaruuden, voisi jopa sanoa helposti. Mitä ihmeen haittaa olisi ollut laittaa Lewis edes hieman tukevaan rooliin? Kyllä hän olisi siitä yli päässyt, ajoi kuitenkin vasta ensimmäistä kauttaan. Fernando todellakin tiesi, miten mestaruus olisi voitettu.

Ja muuten Arzipuppy, ei ehkä kannata jonkin kausikoosteen perusteella vetää ihan hirveen pitkälle vedettyjä johtopäätöksiä. Siinä on nimensäkin mukaisesti vain osia kauden tapahtumista ja eiköhän kaikki tiedä, miten helppoa on antaa tietynlainen kuva asioista kun ei tarvitse ihan kaikkea näyttää. Veikkaanpa, että tuokin kooste on pitkälle brittien käsialaa ja heillä saattanee olla hieman intressejä esittää asia tietyllä tavalla...
Fernando todellakin tiesi, miten mestaruus voitetaan.
Fernando, joka istuu tällä hetkellä Renault-autossa, ja ajaa huonommin kuin Fisico Force Indiallaan. Ja, laitoin muistaakseni tuohon omaan viestiini, että katseltuani kausikoostetta + viime kautta, että en tietenkään tulisi tänne huutelemaan jonkun kausikoosteen perusteella mitään, ehen. :) En tietenkään väitä, että olisin täysin oikeassa ja mielipiteeni onkin kärjistetty, mutta en näe oikeastaan kamalasti epäselvyyttä siinä, miksi jossain vaiheessa kautta käännyttiin suosimaan Hamiltonia, kun Alonsolla oli lähes täydellinen tuki takanaan kauden alkupuolella.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Hauki sanoi:
Enemmän tai vähemmän samalla lailla olen myös asian ymmärtänyt. Eli kokeneempi (tai muuten vaan parempi) kuski osaa kokemattomampaa tarkemmin kuvailla miten auto käyttäytyy jarrutuksissa, hitaissa ja nopeissa mutkissa jne. Ja jos auto käyttäytyy oudosti, niin osaa myös sitten kuvailla millä tavalla se ilmenee. Näiden tietojen avulla tekninen henkilökunta sitten tietää mitä etsiä telemetriatiedoista.
Tähän täytyy vielä lisätä, että varmaan ajan kuluessa kuskin ja kisainssin välille kehittyy oma "yhteinen kieli", joka nopeuttaa oikean suuntaisten muutosten tekemistä autoon. Kuljettaja tietää miten inssille kannattaa kertoa ongelmista, ja inssi tietää mitä kuski tarkoittaa. Kun sitten saadaan yhteen kokenut kuski ja kokenut kisainssi joilla on kokemusta myös toisistaan, ei homman pitäisi jäädä ainakaan kiinni siitä ettei autoa saada sopimaan kuskin käteen.

arzipuppy sanoi:
En tietenkään väitä, että olisin täysin oikeassa ja mielipiteeni onkin kärjistetty, mutta en näe oikeastaan kamalasti epäselvyyttä siinä, miksi jossain vaiheessa kautta käännyttiin suosimaan Hamiltonia, kun Alonsolla oli lähes täydellinen tuki takanaan kauden alkupuolella.
Mutta ei myöskään kannata sekoittaa sitä, että kuljettaja joka tietää miten maailmanmestaruuksia voitetaan olisi maailman paras työkaveri ja muutenkin täydellinen myös ihmisenä. Se, että McLarenin ja Alonson sukset menivät ristiin ei ollut pelkästään Alonson syytä, vaan mielestäni keskeistä oli McLarenin politiikan ja Alonson egon eriäväisyydet.

Renaultillahan Briatore tiesi tasan tarkkaan kausilla 2005 ja 2006 miten Fernandoa tulee kohdella jotta hän johdattaisi tallin mestaruuksiin. Siellä mestaruudet tulivat nimenomaan siitä syystä, että Fernando tiesi tasan tarkkaan miten hyödyntää sekä oma että tallinsa suorituskyky täydellisesti MM-taistossa, saalistaen kaikki tarvittavat pisteet. Aina ei ollut mahdollista voittaa, mutta Fernando teki maksimisuorituksen siitä huolimatta.

McLarenilla ei voitu taipua samoihin Renaultilla käytettyihin raameihin Alonson tukijana monista eri syistä. Hamiltonin yllättävän vahvojen suoritusten myötävaikutuksesta tallin oli "helppo" kääntää Alonsolle selkänsä, joka tietysti merkitsi hänelle täydellistä imagotappiota.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Calvin sanoi:
Ei tiedossa, vaan luulossa. Tosiasiassa voi olla montakin parempaa, mutta heistä ei vain media ja "asiantuntijat" syystä tai toisesta innostu, niin eipä heitä hehkutetakaan.
Niin. Luciano Burtiahan esimerkiksi pidettiin oivana testikuskinsa hänen antamansa palautteen tason vuoksi. Mutta kun kaveri ei ajanut huipputallissa kilpaa, niin aika vähän tuosta näkyi tai näkyy mainintoja.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
WebSlave sanoi:
Niin. Luciano Burtiahan esimerkiksi pidettiin oivana testikuskinsa hänen antamansa palautteen tason vuoksi. Mutta kun kaveri ei ajanut huipputallissa kilpaa, niin aika vähän tuosta näkyi tai näkyy mainintoja.
Täytyy kuitenkin aina muistaa, että nämä käsitykset kuskien palautteen tasosta, autonkehitystaidoista yms. tulevat aina oman tiimin henkilökunnalta, jolloin he saattavat useinkin kehua vain ns. lämpimikseen. Lisäksi näitä lausuntoja antavat henkilötkin ovat vain ihmisiä ja jotkut heistä ovat hanakampia kehumaan kuin toiset ja lisäksi he pystyvät vertaamaan kuskeja ainoastaan omiin kokemuksiinsa (esim. Schumin kanssa työskenneillä on varmasti rima "hieman" korkeammalla kuin muilla). Suomalaiset ottavat liikuttavan usein täysin todesta ja sanatarkasti ulkomaalaisten antamat kehut ja muutkin lausunnot kun täällä on totuttu siihen, että "sanasta miestä" ja niin edelleen. Ulkomailla on enemmän sääntö kuin poikkeus, että aina kehutaan vaikkei olisi aina syytäkään. Jos kuskin X kotimaasta tulee toimittaja kyselemään X:stä, pyritään lausunnot aina antamaan positiivisina. Toki tämä on myös ihan normaalia PR-toimintaakin mutta on siinä myös tuo kulttuurieroaspektikin olemassa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Heh, ihailtavaa mediauskollisuutta havaittavissa. Jotenkin en vaan näe Kimiä tai vaikka Heikkiä antamassa lausuntoja, että "tein autosta puoli sekuntia nopeamman. Niinkuin Alonso tyylipuhtaasti ilmoitti ekasta Renault-tessistään viime kauden kärrystä. Sai kuulemma korjattua näppärästi muutamia koko vuoden autoa vaivanneita ongelmakohtia. Ei mitenkään Kovalaista halventaen tietenkään :) Jotkut vaan osaa suunnitella ja säätää. Huoh. :thumbup:

edit. Kuinka huono Renault olisikaan nyt ilman Alonsoa, vaikka Symonds on kertonyt tallin ratkaisseen viime vuoden ongelman???
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Revolt sanoi:
Täytyy kuitenkin aina muistaa, että nämä käsitykset kuskien palautteen tasosta, autonkehitystaidoista yms. tulevat aina oman tiimin henkilökunnalta, jolloin he saattavat useinkin kehua vain ns. lämpimikseen.
Toki mediakriittisyyttä pitää olla. Median varassahan tässä kaikki käytännössä ollaan, joten minkään muunkaan perusteella on paha tietää asioita, joita ei itse televisioruudulta näe.

Burtin tapauksessa tietysti jollain on selitettävä se, ettei kisoissa kovinkaan kummoisesti loistanut kuski palkattiin Ferrarille testikuskiksi. Loogisin selitys löytyy juuri hyvistä testikuskin ominaisuuksista.
 
Viimeksi muokattu:

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Vieläköhän Alfonso on tyytyväinen siirtoonsa takaisin Renulle. Aika susi auto, mutta eipä ole sentään vittumaista tallikaveria josta olisi haastetta. Viime vuotinen siirtohan onnistui paremmin kuin moni olisi odottanut. Kimin alla McLada hajosi milloin mistäkin syystä ja heti kun Räikkönen viimein vaihtoi maisemaa, kasvoi Mäkkäristä luotettavuuden (siis teknisen, muutenhan Rehti-Ronin jengi on huijareita kaikki) perikuva. Seuraavaksi sitten Fernando Ferrarille? Hope not.
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
Veikkaisin että Alonso siirtyy joko BMW:lle tai Toyotalle, jos ei pysy Rellulla. En tosin näe syytä miksi BMW vaihtaisi saksalaista pr-miestä tai nopeaa lahjakasta kuskia pois, joten vaihtoehdot olisivat Toyo ja Rellu. En usko vähääkään että Ferrari olisi kiinnostunut kuskista joka ei ole lojaali tallilleen vaan alkaa kiristämään vakoiluskandaalilla.. Kyllä ne pitää Massan, pojan joka on elohopeaa.
 

trotwood

Well-known member
Liittynyt
20.1.2007
Viestit
285
Kovasti sitä Alfonsoa ollaan nyt joka suunnasta työntämässä Ferrarille. Alkaa väkisin pikkuhiljaa hiipia sellainen pelko persiiseen, että Kimi lopettaa tämän kauden jälkeen. :dunno:
 

Aruba

पंजीकृत
Liittynyt
27.2.2008
Viestit
907
Sijainti
Redemption Island
Ai, että Kimi lopettaisi keksken sopimuskauden ja heti vuosi sen jälkeen, kun "rakastui" uudelleen lajiin.
 

trotwood

Well-known member
Liittynyt
20.1.2007
Viestit
285
Aruba sanoi:
Ai, että Kimi lopettaisi keksken sopimuskauden ja heti vuosi sen jälkeen, kun "rakastui" uudelleen lajiin.
Jaa niin, onhan sillä vielä sopimus ensi kaudesta. Muistin, että nykyinen sopimus loppui tähän kauteen. Noh, saa nähdä miten käy.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
WebSlave sanoi:
Toki mediakriittisyyttä pitää olla. Median varassahan tässä kaikki käytännössä ollaan, joten minkään muunkaan perusteella on paha tietää asioita, joita ei itse televisioruudulta näe.

Minusta kyse on juuri mediakriittisyydestä. Siitä, miten olisi syytä tulkita eri medioita, ja vaikka talliväen antamia haastatteluja. Esim. Nämä tarkoittanevat suurinpiirtein samaa asiaa:

Alonso: "Tein autosta puoli sekuntia nopeamman, ja suunnittelin etusiiven uusiksi"

Kimi: "testi meni hyvin, kokeilimme autoon uutta etusiipeä, ja se tuntui toimivan"

edit. Tässä on siis helppo mennä helppoon, eli että Alonso on autonsuunnittelija näin kärjistetysti.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
formulastara sanoi:
Minusta kyse on juuri mediakriittisyydestä. Siitä, miten olisi syytä tulkita eri medioita, ja vaikka talliväen antamia haastatteluja.
Kyllä. Oman väen itsestään antamiin lausintoihin tulee aina suhtautua varauksella. Mutta ei se sitä tarkoita ettei mikään koskaan ole totta.

Lähinnä tuossa testikuskin hyvyydessä kuitenkin kyse siitä kenestä niitä ylistäviä lausuntoja on jaettu ja minkä verran. Toisista kuskeista kun ei niitä anneta lainkaan.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös