Fernando Alonso-Oviedon ihmisohjus

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ja yhtäkkiä asiasta onkin tullut Alonso-myytti johon vain ja ainoastaan kritisojat uskoivat.

Niin ne ajat muuttuvat...

EDIT: Oman muistini mukaan kritisoijat eivät siihen uskoneet ja siitä oli tappelua niiden kanssa jotka siihen uskoivat.

Nyt kun uskotaan niin ei sekään kelpaa.
Renault aikaan Alonso oli Mr. 4tenths. McLarenilla se Alonson työpanos sitten ilmeisesti ulottui myös tallikaveriin, joka oli heti kättelyssä yhtä nopee :D

Ei voi lakata ihmettelemästä, miten jotkut alkavat pitämään mitä ihmeellisimpiä asioita faktioina, kun niitä riittävästi toistellaan mediassa ja keskusteluissa.
 

W124

Well-known member
Liittynyt
21.4.2008
Viestit
716
Aldo Costaa on haastateltu italialaisessa lehdistössä. Tässä pari erikoisempi kysymys, arvaatte varmaankin kuka haastatteli:



Ja Maranellossa ei kuulemma olla yhtään mielissään siitä että Costa meni nimenomaan Mersulle ja kohtapuolin ottaa mukaansa inssejä Ferrarilta. Hänen mielestä peli on vasta alkamassa. Mene ja tiedä.
Tämä on juuri tallipäällikön("johtavan" kuljettajan) tehtävä - luoda ilmapiiri - missä uskalletaan toimia. Menestys seuraa sitten automaattisesti. Nyt Ferrarilla on pelon ilmapiiri - pelätään virheitä. Kun pelätään virheitä niin seurauksena on nykyisen kaltainen taantumus. Ei romahdusta, mutta ei toisaalta saavutuksiakaan.

P.S. kiitos että toit jutun tietoomme
 
Viimeksi muokattu:

MS12

Well-known member
Liittynyt
1.7.2005
Viestit
630
Ja tiimin ilmapiiri, sehän huokuu positiivisuutta, katsokaa vain Massan naamaa niin laakista heijastuu Ferrarin ilmapiiri - mikä siis on aivan loistava :thumbup:
Jos Ferrarin ilmapiiri pitäisi päätellä kakkoskuskin ilmeestä, niin harvoin se kovin loistava on ollut.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Herää jo! Siinä missä Ferrari vielä elelee menneisyydessä uskoen että kyllä perinteisellä metodilla hyvä tulee ja lamaantuu kun pitäisi elää mukana kehityksessä ja muuttua itse, siinä vaiheessa Newey jo innolla odottaa mitä uutta on tulossa ja miten suunnitella rajoitusten ja säännösten sisäpuolella jotakin sellaista mitä muut sitten hädissään kopioivat.

Onko se niin vaikeata sanoa: Newey osaa asiansa ja tietää mitä tekee :thumbup:
Höpö höpö. Kun testaaminen on kielletty (siis kauden aika pl kisaperjantait), ei kai Ferrari missään "menneisyydessä" elä. Mitä kirjoitin oli juuri se, että organisaation tapaa tehdä työtä on erittäin vaikea muuttaa. Siitä on kysymys. Schumacher oli ilmeisesti ideaali kuski, koska toimi itsekin tuolla iteroivalla tavalla. Lisäksi pystyi antamaan hyvää palautetta.

Newey on kyllä erittäin taitava sitähän ei kukaan kiellä. Mutta mikään sateentekijä toki ei, tätä todistaa Todt, Schumi, Brawn kolmikon valtakausi.
Toisekseen, ei Adrian niitä autoja yksin suunnittele, siellä taustala työskentelee muitakin lahjakkaita heppuja, tosin julkisuudelta piilossa. ja: tärkeinpänä on oikenlainen ympäristö:
Hyvä esimerkki on McLarenin ajoilta, kun Newey suunnitteli etupään niin, että ylemmät tukivaret meni bargeboard:n (en muista onko oikea termi) läpi. Ja silloin, kun sai testata mielin määrin, noitahan tietysti testattiin useita erilaisia. Ongelma oli vaan se, että aina, kun tuo levy irrotettiin. piti irrottaa myös tukivarsi. mekaanikot kirosivat moisen konstruktion Ja vaativat, että levy etureinaan olisi tehty pieni viillos, josta tukivarren olsi saanut sujautettua kätevästi. Tämä ei mr täydelliselle käynyt lainkaan :) , koska virtauksethan olisi sotkeutuneet varmaan 0,0001% huonommaksi...
RB:llä ei ehkä tuollaisia ongelmia ole, tiedä häntä.
Tai, jos Newey ei nin hyvä olekaan, vaan Vettel :idea:
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Höpö höpö. Kun testaaminen on kielletty (siis kauden aika pl kisaperjantait), ei kai Ferrari missään "menneisyydessä" elä.

Minusta tuo menneisyydessä eläminen kuvaa juuri oikein Ferrarin nykyistä tilannetta. Sen sijaan, että alettaisiin miettimään prosesseja ja muita toimintatapoja päätetään vaihtaa kuljettaja "parempaan johtajaa" kun se toimi ennenkin. Samalla unohdetaan että koko johto-porras oli silloin eri ja koko aika sääntöineen oli erilainen ts. samat lainalaisuudet eivät vain enään päde. Ei siinä mitään jos kuljettajaa vaihdetaan (vaikka se Kimi olikin) mutta minusta se kuvastaa sitä ettei koko omaa ongelmaa olla hahmotettu lainkaan.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1394
Minusta tuo menneisyydessä eläminen kuvaa juuri oikein Ferrarin nykyistä tilannetta. Sen sijaan, että alettaisiin miettimään prosesseja ja muita toimintatapoja päätetään vaihtaa kuljettaja "parempaan johtajaa" kun se toimi ennenkin. Samalla unohdetaan että koko johto-porras oli silloin eri ja koko aika sääntöineen oli erilainen ts. samat lainalaisuudet eivät vain enään päde. Ei siinä mitään jos kuljettajaa vaihdetaan (vaikka se Kimi olikin) mutta minusta se kuvastaa sitä ettei koko omaa ongelmaa olla hahmotettu lainkaan.
One more time: Ferrari ei elä menneisyydessä, mutta ei ole onnistunut muuttumaan tarpeeksi ja tarpeeksi nopeasti. Ajan takaa, että tietävät tilanteen, mutta monen sadan työntekijän firman toimintatapaa ei ihan heti muuteta. Ja: onhan siellä voinut koko ajan käydä taustalla kuhina, että tuo testauskielto kumottaisiin, mitäs sitä prosesseja koko aika muuttamaan. Sitten, kun testikieltoa ei kumottukaan (eikös tälle vuodelle jo kaavailtu jotain vapautuksia, joita ei tullut) pysytään suossa.
Epäilen, että tota dream team aikaa ei ole koskaan analysoitu ja mietitty, että mites nyt hommat pitäisi tehdä, kun ukot lähti. Kimin palkkaaminen oli kyllä virhe, vaikka mestaruus heti tulikin. Kaverihan on täydellinen negaatio Schumin tiimille, siis tavassa johtaa tiimiä.
Edelleen. kilpatiimiä voi pyörittää usealla tavalla oikein. Ei ole yhtä oikeaa tapaa. Ferrarilla selvästi tuo "johtava kuski" asetelma toimi, ei varmaan toimisi esim McLarenilla ja tokkopa muuallakaan.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Ferrari ei elä menneisyydessä. Ovat vaan jääneet jälkeen nykyisyydestä. :idea:
 

Nicole

Well-known member
Liittynyt
15.6.2008
Viestit
744
One more time: Ferrari ei elä menneisyydessä, mutta ei ole onnistunut muuttumaan tarpeeksi ja tarpeeksi nopeasti. Ajan takaa, että tietävät tilanteen, mutta monen sadan työntekijän firman toimintatapaa ei ihan heti muuteta. Ja: onhan siellä voinut koko ajan käydä taustalla kuhina, että tuo testauskielto kumottaisiin, mitäs sitä prosesseja koko aika muuttamaan. Sitten, kun testikieltoa ei kumottukaan (eikös tälle vuodelle jo kaavailtu jotain vapautuksia, joita ei tullut) pysytään suossa.
Epäilen, että tota dream team aikaa ei ole koskaan analysoitu ja mietitty, että mites nyt hommat pitäisi tehdä, kun ukot lähti. Kimin palkkaaminen oli kyllä virhe, vaikka mestaruus heti tulikin. Kaverihan on täydellinen negaatio Schumin tiimille, siis tavassa johtaa tiimiä.
Edelleen. kilpatiimiä voi pyörittää usealla tavalla oikein. Ei ole yhtä oikeaa tapaa. Ferrarilla selvästi tuo "johtava kuski" asetelma toimi, ei varmaan toimisi esim McLarenilla ja tokkopa muuallakaan.
Sanoit sen itse: Ferrari elää menneisyydessä
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Ferrarilla tuntuu välillä aina olevan joku johtajan kaipuu. Enzon kuoltuakin haettiin arvojohtajaa ja kun noin pari vuotta hallinnut tallipäälikkö Cesare Fiorio heitettiin ulos niin seuraava pomo ei ollut myöskään kauan.

Sen jälkeen di Montezemolo ja Niki Laudakin yrittivät olla voimamiehiä vaikka virallinen nokkamies oli vain tallipäälliköiden kiukkupussi jonka vain Flavio sai vähäksi nöyräksi kun hänen valiokuljettaja oli käynyt Flavion kuljettajan kimppuun. Ferrarilla vaihtui tallipääliköitä nopeasti Fiorion jälkeen ja muutakin henkilökuntaa.

Todtin tultua talli saatiin nopeasti järjestykseen vaikka Maranellon paniikkinappula oli jollakin tasolla voimassa aina kauden 1995 loppuun asti vaikka kauden 1993 jälkeen kaaos vähenikin. Lopullisesti Schumin ja Benettonin avainhenkilöiden saanti avasi tien menestykseen.

Nykypäivänä tallipäälikkönä on noiden aikojen kaaoksesta selvitynyt entinen bisnesharjoittelija ja myöhempi tallin talousmanageri osoittautumassa pian samanlaiseksi heikoksi johtajaksi.

Erona täydelliseen katastrofiin ovat olleet vain huippukuljettajat ja hyvä henkilöstö. Myös hyvät automallit kauden 2009 mallia lukuunottamatta ovat antaneet Ferrarille hieman anteeksi Schumin ajan jälkeisiä vikoja. Domenicali on kuitenkin hyvää vauhtia erottanut työntekijöitä joista muut tallit kiittävät. Lucalla voi olla pian tähtäimessä toinen tallipäälikkö joka saa irti tuloksia.

Täydellinen apulaisjohtaja ei välttämättä koskaan ole hyvä johtaja tallissa. Tai ainakin Todtia olisi vielä tarvittu 1-3 kauden ajaksi Ferrarille jolloin Domenicali olisi saanut vielä enemmän oppia ja paljon muitakin apuja. Sen sijaan Todt lähti pois ja se oli huono uutinen vaikka jättipotti olikin vain 15 sekunnin päässä kaudella 2008.

Sen jälkeen vaikka Ferrarilla on ollut Alonso niin toistaiseksi ei muutamaa voittoa lukuunottamatta ole tullut suurta menestystä ja kun vielä lisätään Ferrarin oma mediakäyttäytyminen niin ei hyvältä näytä.

Kun italialainen mentaliteetti pääsee valtaan niin melkein 60 vuoden ajan ongelmia on ollut. Viimeksi täydellinen johtajuushegemonia oli Ascarin aikoihin. Ferrari on kuitekin tunnettu täydellisenä Enzo Ferrarin kuvana kaikista hänen omista virheistäänkin huolimatta. Siksi kaikilla hänen jälkeensä olleilla johtajilla on ollut omat ongelmansa. Ferrari on vain yksi suuruus ja aikansa legenda.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Lienekkö Ferrarin menestyksen puute johtamattomuuden puutetta kuten Enzo aikanaan joka hallitsi talliansa patruunan elkein? Luca di Montezemolo on Dominecalin tavoin pehmeä italiaano, ollut koko ikänsä Ferrari perheessä jolloin henkilöiden väliset suhteet ja kaveruus merkitsee enemmän päätöksiä tehdessä kuin puhtaat faktat.

Todt:lla oli oikeaa johtajuutta ehkä liikaakin ja koska oli uhka di Montezemololle ja näin ollen hänet piti saada savustettua ulos.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15011
Luca on melkein koko pitkän uransa ajan ollut vähän kuin kakkosjohtaja. Aikoinaan Enzon alla ja myöhemminkin. Johtajuutta Montezemolo yritti osoittaa 90-luvun alun vaikeina vuosina, mutta silloinkin potkuja sateli ja kun Todtia edeltänyt tallipäälikkö piti tiukassa otteessa tiimiä ja oli liian suuri uhka arvovallalle niin potkut tuli ja Todt tuli mukaan talliin. Karismajohtajana pyöri myös Niki Lauda noina vuosina.

Silloin tosin ajat olivat erilaiset ja kun Todtia edeltäneellä kiukkupussilla oli Peter Warrin tavoin ihailijoita, mutta myöskin erittäin paljon pelkääjiä ja vihamiehiä niin ilmapiiri ei ollut paras mahdollinen. Ainoastaan harvoin tallissa todella oli kehuja ja iloa vaikka Alesin lahjat kyllä tunnustettiin.

Siinä oli loistava tekosyy heittää mies pois tallista. Tulokset puhuivat tosin myös puolestaan riittävän selvästi. Autokin oli vain kovin epäonnistunut. Etenkin kaudella 1992. Todt vei kuitenkin arvovaltaa pois vuosien ja Schumin menestyksen myötä ja se saattoi olla yksi syy Todtin lähdölle. Luca ei vain sietänyt olemista taka-alalla.

Myös mainospuolella turhan läheiset lehmänkaupat saattoivat olla osana Todtin lähdössä. Olihan Luca itsekin liikemies. Tosin Domenicalista oli tullut apulaisjohtaja jo aiemmin. Toki muitakin nousevia mainospuolen tähtiä Ferrarilla on, mutta heidän kykyjään ei vielä voida tietää.

Domenicali on myös Lucalle riittävän hyödyllinen oman edun ajamiseen. Toki kaikkein paras jättipotti oli Enzon oman pojan jääminen sivuun julkisuudesta suurelta osin.

Periaatteessa Enzon pojan pitäisi nimellisesti olla korkeampi kuin Lucan, mutta omistajuus on Lucalla ja Pierolla on vain hengellinen johtajuus enemmän kyseessä. Tosin ajoittain kritiikin ollessa riittävän suurta Enzon poikakin ärjäisee suljettujen ovien takaa.:D Taisi yksi esimerkki olla noin vuosi sitten olleen Alonson kohdistuneen kritiikin jälkeen.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Pakko päästä kuittaileen alonsofaneille. Alonso tuli kaudella 2010 ferrarille ja menestystä piti alkaa tulee ovista ja ikkunoista kun graavilohi räikkönen on saatu ulos pilaamasta niin kermaista ja yhtenäistä ilmapiiriä. Ja niin siellä oltiin yhtä suurta perhettä kuvissa alfonson kanssa "weee are the champions" raikasi ennenkö alonso oli ees kerenny bokserin värejä vaihtaa punaseksi..

Hohooo, sallikaa mun nauraa :D siltä näyttää...... Eiköhän tässä oo taas todiste että ei se auton "kehitys" kuskista ole kiinni enää nykypäivänä. Varmasti joka jannu osaa tuolla tasolla kertoa kaiken riittävän autosta ja loput kyllä löytyy datana.:thumbup:

Ei siinä että alonso huono kuski on missää nimessä. Mutta ei se yksi kuski kesää tee valitettavasti monestikkaa. Ja piste.
 

Nzap

Well-known member
Liittynyt
13.12.2008
Viestit
806
Sijainti
Wrocław
Pakko päästä kuittaileen alonsofaneille. Alonso tuli kaudella 2010 ferrarille ja menestystä piti alkaa tulee ovista ja ikkunoista kun graavilohi räikkönen on saatu ulos pilaamasta niin kermaista ja yhtenäistä ilmapiiriä. Ja niin siellä oltiin yhtä suurta perhettä kuvissa alfonson kanssa "weee are the champions" raikasi ennenkö alonso oli ees kerenny bokserin värejä vaihtaa punaseksi..

Hohooo, sallikaa mun nauraa :D siltä näyttää...... Eiköhän tässä oo taas todiste että ei se auton "kehitys" kuskista ole kiinni enää nykypäivänä. Varmasti joka jannu osaa tuolla tasolla kertoa kaiken riittävän autosta ja loput kyllä löytyy datana.:thumbup:

Ei siinä että alonso huono kuski on missää nimessä. Mutta ei se yksi kuski kesää tee valitettavasti monestikkaa. Ja piste.
Mitkäs ovat sitten ne Alonsofanit joille kuittailet. Ei niitä täällä ole näkynyt yli 10. sivuun? Ja sun pointit ovat tulleet esille viimeisen 2. sivun aikana ja varmaan sen 200 kertaa tässä threadissä.
 

Mikko_A

Työtön.
Liittynyt
13.8.2001
Viestit
6382
Mitkäs ovat sitten ne Alonsofanit joille kuittailet. Ei niitä täällä ole näkynyt yli 10. sivuun? Ja sun pointit ovat tulleet esille viimeisen 2. sivun aikana ja varmaan sen 200 kertaa tässä threadissä.
Noh ei niin. Mutta kyllä ne tätä lukevat jossain vaiheessa.
 

ice

Well-known member
Liittynyt
3.3.2009
Viestit
684
Noh ei niin. Mutta kyllä ne tätä lukevat jossain vaiheessa.
kyllä ne tätä selaa..eivät vaan enää kehtaa kirjoittaa sitä omaa totuutta. Kun Alonso voittaa pari kilpailua putkeen niin taas ne nousee haudastaan vain takasin vajotakseen. Kyllä mäkin otan kaiken ilon irti kun "se" (u know "it) ;) ei saa mitään irti radalla. toivotaan että tästä alkoi ferkun 20vuotta kestävä aika ilman mestaruuksia.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Ferrari kuuluu Agnellin perheen dynastiaan jonka ote ei ole mitenkään vähäpätöinen. Agnellit on kuin vatikaani konsanaan. Ja vaikka johtoajatus on busines niin myös perinteet ja perhe velvoittavat suvussa jolla rahaa on yllin kyllin.

Montezemolo vaikka onkin sukua kardinaalille ja oli Enzo Ferrarin assistentti sekä Gianni Agnelli nimittämänä koko Ferrarin pääjohtaja sekä myöhemmin myös Fiatin johtokunnan puheenjohtaja. Silti hän ei kuulu sukuun ja nykyisenään nuo meriitit eivät enää kanna. Monte sai väistyä puheenjohtajan paikalta vaikka jäsenyys hallituksessa pysyikin. Hän on diplomaatti ja sovittelija ja sitä hän ollut myös Ferrarilla - silloinkin kun talli tarvitsisi johtajuutta ja selkärankaa.

Todt tienasi loppuvuosinaa jo enemmän kuin jotkut Agnellin perheen hallituksen jäsenet. Schumista toki puhumattakaan. Näissä mentiin liian pitkälle ja Monten heikko johtajuus korostui Todtin vierellä. Alkoi niin tallipäälikkö- kuin kuskipelikin. Alkoi myös automaailman pudotuspeli. Monten viimeiseksi saavutukseksi ja lisäajaksi jäi Santanderin rahat mutta nyt on suunta selvä. Perhe laittaa jonkun jäsenensä johtoon hyvinkin pian.

Elkann (G. Agnellin lapsenlapsi) on yhtiön johdossa ja hänen veljensä Lapo hoitaa Fiatin brändiä. Lapo on usein ollut jo Ferrarin varikolla ja mm tässä paljon puhuva kuva


Elkann -veljekset oikealla. Briatore on Lapon ystäväpiiriä ja mm Juventuksen miehiä.

Veli Lapo on hölmöillyt huumeiden kanssa ja on hulivili muutenkin, mutta John ei sitä ole. Hän miettii mitä konserni tekee Ferrarilla ( hyödyntää tuotemerkkiä yhä enemmän kun taas automyynti merkitsee yhä vähemmän ). Saati mitä merkitsee F1. Nykyisellään koko autotuotanto on jo eriytetty muusta konsernista.




Näin ollen Dome on nykyisin tallissa vain Monten käden jatkona ja Montezemolonkin auktoriteetti on loppumassa ja eläkevuodet mielessä. Alonsolla, Briatorelle ja Santanderilla on suorat suhteet perheeseen eikä selkään puukottajista ole pulaa. Johtajien ensisijainen tavoite on turvata asemansa ja tulonsa niin pitkään kuin mahdollista ja tuloksen tekemisen sijasta ensimmäinen prioriteetti on päästä väleihin yhtiön tulevaisuuden tekijöiden kanssa.

Ferrarin F1:ssä innovatiivisuus kärsii inflaation, kaikki välttävät virheitä ja jokainen etsii jo tehdyille virheille jonkun vastuunkantajan. Ferrarin laiva kelaa ympyrää kenenkään ehtimättä sitä ohjata - mutta näin saa toistaiseksi olla jos kerran rahaa tulee.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ihan hauska kirjoitus. Montezemolo vaan on niin paljon osa Agnellin perhettä kuin ilman sukusidettä voi olla, ja tuon erityisaseman turvin hän on rakentanut uraansa ensin Ferrarin tallipäällikkönä 1970-luvulla, sitten FIATin muissa toimissa. Montezemolo on nimitetty Agnellien kontrolloimiin virkoihin useasti ohi suvun omien edustajien - käytännössä Agnellit ovat hypänneet yhden sukupolven yli, koska Montezemolo oli Gianni Agnellin suosikki. Hänen asemansa oli jo 1990-luvun alussa se, että Agnellien ylpeyden Juventuksen johtoon nimittämistä seurannut katastrofi vei Ferrarin pääjohtajaksi. Jos hän lähtee, se tapahtuu omasta tahdosta.
 

ohjeah

Well-known member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
1203
Ei kai häneltä enää vaadita voittoja kun jo viime kisan jälkeen Domenicali sanoi että Alonso ajoi loistavan kisan ja sai maksimaalisen tuloksen :thumbup:
Eikäs se aika lailla noin mennyt? Vai ihanko tosissasi olet sitä mieltä, että tuolla autolla joku muu olisi voitosta pystynyt ajamaan?
 

kurski

Oisko minkä tyyppistä ?
Liittynyt
6.10.2009
Viestit
18436
Saa nähdä miten kivasti Flavio asettuu Ferrariin, kyllä tifosot tottuvat siihen aikanaan, onhan Flavio italiaano :thumbup:
Sitten 2013 me viimeistään näemme onko Flavio Ferrarin pallilla, ennen en usko kun näen sen todeksi vaikka huhuja nyt lähes joka kuukausi on ollutkin.
Sitä jääkin miettimään keneltä ne käskyt tulevat? Kun Domenicali yrittää perustella miksi teki niin ja miksi teki näin, kenen käskyjä hän totteli? Alonson, Monten, Flavion, Botinin vai Agnellin?
Paha sanoa, mutta jos Flavio vie Domenicalin paikan, siirtyykö Dome esim mersulle jossa olisi hänelle tuttuja kasvoja vaiko uusi rooli Ferrarilla.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös