Ferrari 2019: Leclerc Vettelin jälkiliukkaille

Joel Hallikainen

Well-known member
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
612
Kieltämättä hienoa katsoa Ferrarin spedeilyä. Ovi käy päälliköille tiuhempaan kuin Alkon ovi vappuaattona ja silti uusi tallipäällikkö perseilee koko touhun jo ennen kautta kuuluttamalla kirkossa ykköskuskin, jota noudatetaan kuin raamattua! :D Sympatiat Leclercille, toivottavasti joku muu huipputalli nappaa hänet ja Ferrarin makarooneille jää pelkkä veltto kulli käteen.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
3367
Kieltämättä hienoa katsoa Ferrarin spedeilyä. Ovi käy päälliköille tiuhempaan kuin Alkon ovi vappuaattona ja silti uusi tallipäällikkö perseilee koko touhun jo ennen kautta kuuluttamalla kirkossa ykköskuskin, jota noudatetaan kuin raamattua! :D Sympatiat Leclercille, toivottavasti joku muu huipputalli nappaa hänet ja Ferrarin makarooneille jää pelkkä veltto kulli käteen.
Binotto on osoitttanut erittäin erittäin huono taktista pelisilmää, lienekkö ollut myös kaikkien Kimi vuosien kisastrategi kun mitään ei ole opittu. Kenkää tulee 100% varmasti ellei Vettel voita mestaruutta.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
3942
Sijainti
Kokkola
Eikä tällä menolla voitakaan mestaruutta, vielä kun Bottaskin ajaa tasaisinta mersu-kauttaan toistaiseksi, toki vasta 3 kisaa ajettu. Milloinkas se oli, kun Bernie Ecclestone tokaisi että Ferrarilla on liikaa italialaisia vastuutehtävissä. Äijähän on tunnettu siitä, että joskus laukoo mitä sattuu, mutta tuo tokaisu tulee jotenkin taas mieleen, kun tätä Ferrarin nykytouhua seuraa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2328
Binotto on osoitttanut erittäin erittäin huono taktista pelisilmää, lienekkö ollut myös kaikkien Kimi vuosien kisastrategi kun mitään ei ole opittu. Kenkää tulee 100% varmasti ellei Vettel voita mestaruutta.
Jotain puhetta oli siitä, että Arrivabene olisi vaihdettu heikon johtajuuden vuoksi. Binotto tekee kyllä asiat eri tavalla mutta olosuhteetkin ovat muuttuneet. Kimi ei ehkä pärjännyt Vettelille pitkässä juoksussa mutta tällä hetkellä Vettel ei pärjää Leclercille, joten on typerää laittaa munat koriin Vettelin puolesta. Olisi se aika hullua myös panostaa kaikki Leclerciin juuri nyt, joten siitä syystä tallin pitäisi vain sallia kuljettajien kisata keskenään ja ratkaista sitä kautta, kuka saa tulla maaliin ensimmäisenä.

Mikäli Leclercin auto ei olisi vikaantunut Bahrainissa ja hän olisi voittanut tuon kisan, ja mikäli hän olisi saanut pitää paikkansa Vettelin edellä Kiinassa, niin hänellä olisi hyvin pitkälti 51 MM-pistettä. Vettel olisi tällöin luultavasti kokenut Leclercin kohtalon ja jäänyt Verstappenin taakse (Ferrarilla ei ollut aikaa reagoida Red Bullin varikkostoppiin), joten hänellä olisi kasassa vain 32 pistettä. Ero olisi tässä vaiheessa kautta siis hyvin muikea Leclercin eduksi ja hän olisi vahvasti myös MM-taistossa mukana. Tällä hetkellä Vettel on jo kolmen kisan jälkeen jäänyt 31 pisteen päähän Hamiltonista, mikä tarkoittaa että Hamilton saisi vaikka keskeyttää yhden kilpailun kokonaan. Niin saisi itse asiassa Bottaskin keskeyttää eli top 2:n asema on toistaiseksi vahva.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104236
Sijainti
On earth
Kirsikkana tuohon vielä Aussien tallimääräys jäädä Vettelin selän taakse. Siitäkin muutama pojo pois Clerciltä ja Vettelin pussiin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2328
No se oli minusta täysin perusteltu ja jopa oikeakin ratkaisu. Ferrari floppasi Australiassa ja oli tärkeää varmistaa ne vähän pisteet, mitä sieltä oli otettavissa. Neljännen ja viidennen sijan välinen ero on sitä paitsi aika mitätön eikä kyse ollut podiumeistakaan, Tallin etu on siinä kohtaa tärkein asia.
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
7668
No se oli minusta täysin perusteltu ja jopa oikeakin ratkaisu. Ferrari floppasi Australiassa ja oli tärkeää varmistaa ne vähän pisteet, mitä sieltä oli otettavissa. Neljännen ja viidennen sijan välinen ero on sitä paitsi aika mitätön eikä kyse ollut podiumeistakaan, Tallin etu on siinä kohtaa tärkein asia.
Tuo "mitätön ero" voi loppukaudesta maksaa paljonkin. Yhtään pistettä ei ole varaa antaa muille talleille, sekoilemalla tallimääräyksillä.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2328
Siinä ei annettukaan pisteitä muille talleille vaan varmistettiin itselle juuri se tulos, mitä oli mahdollista ottaa. Se on ollut Ferrarin ainoa järkevä päätös koko kauden aikana.
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
700
Arrivabenelle täytyy nostaa hattua, kuinka hyvin sai talliin luotua tiimihenkeä kuljettajista alkaen. Hän oli henkilö, jolle tuli painetta Ferrarin johtoportaasta mutta tuntui, ettei antanut sen vaikuttaa tallin päätökseen melko tasavertaisesta kuljettajien kohtelusta. Sinivalkoisten lasien läpikin katsottuna Kimiä kohdeltiin kohtuullisen reilusti, ottaen huomioon ettei välillä tulokset olleet kovin hyviä. Tallin sisällä alkoi sen sijaan kiehua esim. Binotton osalta kun mies ei pysynyt lestissään. Binottosta tulee mieleen lähinnä huijari tai suoraan sanoen täysi mulkku. Erittäin koppava ja muka kaiken tietävän oloinen verrattuna Arribavenen johtajan auktoriteettiin.

Oli tietysti muutamia vaikeita ja hankalia tilanteita kuljettajien mm tilanne & tallin etu & tasavertainen kohtelu huomioiden, mutta mielestäni Arrivabene pystyi säilyttämään tiimissä sellaisen ilmapiirin että Kimillä ja Vettelillä oli tasavertaiset mahdollisuudet varsinkin kauden alkupuoliskolla. Lisäksi tiimihenki mekaanikoiden ja tallin henkilökunnan osalta vaikutti olevan kohtuullisen hyvä useista mm-sarjan pettymyksistä huolimatta.

Poikkeuksia oli vaikka Monaco 2017 vai oliko 16 ja Monzas 2018 kun oli Kimille ilmoitettu, ettei jatka tallissa 2019 niin Arrivabene ei yksinkertaisesti omia periaatteitaan vastaan halunnut määrätä Kimiä päästämään Vetteliä edelle heti lähdössä. Tämä päätös antaa kilpailla kostautui Vettelin virheeseen ja asetti kieltämättä tallin huonoon valoon lopputulosten kannalta, but its racing.

Summa summarum, mielestäni oli iso virhe erottaa Arrivabene. Leclerc on osoittautunut oikeaksi valinnaksi Kimin tilalle, mutta samalla sanoisin että Kimin kokemus menetettiin ja Kimi toi talliin tiettyä tasapainoa, kokemusta ja varmasti hyvä kehittämään autoa. Vettelin asemaa tallissa olen alkanut kyseenalaistamaan, ehkä tämä mies ei olekaan Ferrarille se sateen tekijä. Sanoisin, että Hamilton Räikkönen akselilla olisi 2016-2018 otettu yksi mestaruus Ferrarille. (Olisi heikentänyt mersua ja vahvistanut Ferraria).
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104236
Sijainti
On earth
Binotton 'ansioksi' voidaan katsoa sekin, että teknisenä päällikkönä viime kaudella kehitti kesätauon jälkeen autoa siihen malliin, että kyytiin päästiin vasta kun kehitysosat oli riisuttu pois. Kehtaa sitten kitistä Marchionelle ja uusille pampuille, että Mauri on ongelma.:rolleyes:
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Binottohan on sitten sveitsiläinen jos joku ei sitä tiennyt. Lisäksi mestaruusvuotena 2007 Kimi Räikkösen pääinsinööri joten suudelmin ja kukkasin häntä käsitelkäämme. Erityisesti jos jatkaa härkäpäisesti tyhmien ratkaisun tekemistä.
 

ronni

New member
Liittynyt
7.5.2019
Viestit
1
jr?

Milloin nuori Schumacher aloittaa F1? : Thumbup:
 

Har*

Well-known member
Liittynyt
29.7.2010
Viestit
1331
Milloin nuori Schumacher aloittaa F1? : Thumbup:
Hyvä ensipostaus. Ollut alempaa keskikastia F2:ssa toistaiseksi. Vauhdin puolesta siellä top 10 mutta tekee paljon virheitä. Luvatut F1-testit peruttu tälle kaudelle. Kasvun paikka.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104236
Sijainti
On earth
IL:stä poimittua.

allipäällikkö Mattia Binotto myönsi sunnuntaina ajetun Espanjan GP:n jälkeen, että Ferrari hävisi kovimmalle kilpailijalleen ”joka ikisessä mutkassa”.

Auto puskee aika paljon. Johtuuko se downforcesta vai onko kyse jostakin suuremmasta? Haluamme todella selvittää ja ymmärtää sen, Binotto sanoi Autosportin mukaan.

– Meillä ei ole vastausta, enkä haluaisi käydä asiaa läpi tässä vaiheessa. Kunnollisen analyysin tekemiseen menee päiviä. Johtuuko se auton tasapainosta, downforcesta vai jopa sen konseptista? En tiedä.

"Ei katastrofi”
Binotton viimeiseksi mainitsema vaihtoehto kuulostaa hyvin mielenkiintoiselta ja samalla huolestuttavalta.

Kun Ferrari ja Mercedes esittelivät helmikuussa keskenään hyvin erilaiset autot, jo silloin puhuttiin, että auton muuttaminen konseptista toiseen kestäisi kuukausia. Mercedes oli päätynyt oman W10-autonsa suunnittelussa suuren downforcen konseptiin, jossa etusiipi on huomattavasti Ferrarin SF90-autoa suurempi. Ferrari taas pyrki pienellä etusiivellään ohjaamaan ilmavirtaa mahdollisimman tehokkaasti eturenkaan ulkopuolelta.


Mikäli Ferrarin ongelmat liittyvät auton konseptiin, ongelmaa ei ratkaista pelkästään etusiipeä muuttamalla, sillä kun muuttaa etusiipeä, täytyy muuttaa käytännössä koko autoa. Tältä pohjalta tallin tilanne ei näytä kovin valoisalta.

– Jos kyseessä on konseptiin liittyvä ongelma, tilanne riippuu siitä, mikä se ongelma on. Mielestäni on olemassa asioita, joita voimme tehdä jo kauden aikana, Binotto valoi uskoa omiinsa.

– En sanoisi sitä katastrofiksi, kunhan menemme tallina eteenpäin. Kuten usein sanon, olemme nuori talli. Prosessiin ja menetelmiin liittyen on vielä paljon opittavaa.

Viimeisin osoitus Ferrarin keskeneräisistä menetelmistä saatiin Espanjassa, kun talli sekoili sekä strategiassaan että varikkopysähdyksissään.

Helppo kehittää
Mercedeksen tallipäällikkö Toto Wolff uskoo, että he ovat nousseet talvitestien jälkeen Ferrarin edelle, koska heidän suuren downforcen autoaan on Ferraria helpompi kehittää ilman, että sen tasapaino kärsii. Toisin kuin Ferrari, Mercedes on saanut Pirellin renkaat toimimaan melkeinpä radasta ja olosuhteista riippumatta.

– Tämä on mielestäni kiinnostava ajatus, koska kun katsoo sitä, mitä tapahtui talvitesteissä, tilanne on hyvin erilainen kuin se, missä olemme nyt. Tämä pätee myös keskikastiin. Oli kaksi erilaista aerodynamiikkakonseptia, ja ehkä tässä on jotain perää, Wolff sanoi Autosportin mukaan.
Tuli vaan mieleen yksi suomalainen joka inhoaa puskevaa autoa ja tappelee asiasta niin kauan, että asia saadaan jiiriin. Onko nyt kuskit lähteneet hakemaan säädöissä tasapainoa autolle, joka on 'puskevainen'? Mentiikö jo talvitesteissä pieleen, kun autoa on lähdetty kehittämään väärään suuntaan ja puskevaa autoa ei saada millään renkaitten toimintaikkunaan?

https://www.iltalehti.fi/formulat/a/0ac4228a-5e47-4beb-96c5-6f5081bf8ca0
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
700
^^ Meinaat, että Kimi olisi ajanut kierroksen talvitesteissä (kuten joskus lotuksella monacossa) ja sanonut, että ohjaus pitää laittaa kuntoon :D
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2328
Samalla etusiipikonseptillahan tuo Alfakin on ja varmaan siten koko auto suunniteltu saman kantavan ajatuksen varaan. Jos Ferrarilla auto puskee, niin luultavasti sitten Alfallakin. Kimi tuskin on siis omassa tallissaan lyönyt nyrkkiä pöytään, että tämä aliohjaava on auto saatava kuntoon.
 
Ylös