SJ
F1 asijan tuntia
- Liittynyt
- 6.9.2011
- Viestit
- 5714
Pienellä downforcella mutkissa ajetaan hiljempaa, koska auto luistaa enemmän. Hyvin monta kertaa nopeilla radoilla nähdään sitä, että renkaat ylikuumenevat sivuttaisluiston vuoksi. Siihen vaikuttaa toki myös radan pintalämpötila, käytettyjen seosten kovuus, asfaltin pinnan laatu ja niin monta muuta juttua. Myös renkaiden lämpötilan hallinta on paljon kehittyneempää kuin 10 tai 20 tai 30 vuotta sitten. Se ei ole enää vain sitä, että kuski vetelee siksakkia turva-auton takana. Tallit ovat käyttäneet varmaan jo miljoonia euroja rahaa siihen, että ne ovat opetelleet hyödyntämään mm. jarrujen lämpötilaa ja ohjaamaan lämmittäviä ja jäähdyttäviä ilmavirtoja vanteen pinnan muotojen avulla. Viime kaudella tallit valittivat siitäkin, että Pirellin renkaiden toimintaikkuna oli heidän mukaansa ihan liian pieni. Renkaathan ovat samat tälle vuodelle, joten ongelma lienee yhä läsnä vaikkei siitä ole puhuttukaan.
Mitä tarkemmin tallit oppivat hallitsemaan renkaiden kulumaa ja lämpötilaa, sitä kriittisemmäksi pienikin virhe niiden kanssa käy, koska muut saavat ne sekunnin lisäkymmenykset käyttöönsä mutta itse jää paitsi. Samoin auton säätäminen täysin optimaaliseen kuntoon voi olla vaikeaa, kun muuttujia on paljon. Jos kaikki muu on tasapainossa paitsi yksi pieni asia, niin sen yhden jutun korjaamisen jälkeen voikin kaikki muu olla vuorostaan sekaisin.
Mitä tarkemmin tallit oppivat hallitsemaan renkaiden kulumaa ja lämpötilaa, sitä kriittisemmäksi pienikin virhe niiden kanssa käy, koska muut saavat ne sekunnin lisäkymmenykset käyttöönsä mutta itse jää paitsi. Samoin auton säätäminen täysin optimaaliseen kuntoon voi olla vaikeaa, kun muuttujia on paljon. Jos kaikki muu on tasapainossa paitsi yksi pieni asia, niin sen yhden jutun korjaamisen jälkeen voikin kaikki muu olla vuorostaan sekaisin.