Ferrarilla oma kriisinsä
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Ferrarin leirissäkin riittää murheita. Italialainen Auto Sprint -lehti uutisoi jopa aerodynamiikan kriisitilasta Ferrarin uusissa 248 F1 -autoissa.
Ikitähti Michael Schumacher muistuttaa, että kahden edellisen talven testijaksoilla Ferrarin autot olivat jopa kaksi sekuntia kärkivauhtia jäljessä.
- 2004 saimme kärjen kiinni viime hetkellä, 2005 emme saaneet kärkeä kiinni ollenkaan, saksalaistähti toteaa.
Ongelmat Ferrarin uudessa autossa piilevät rungon pohjassa. Ilmavirtaukset auton alla eivät toimi, vaan karkailevat ohitse. Tämä aiheuttaa suorilla ilmailusta tuttua turbulenssi-ilmiötä, mikä jumittaa menoa.
Pohjan ilmanohjaimet toimivat kuin kielletyt taipuvat takasiivet ja muuttavat muotoaan suoralla ja mutkissa, jolloin ne tehostavat jarrutusta. Pohjatiloissa eivät päde samat säännöt kuin takasiivissä, joten liikkuminen on sallittua.
McLarenilla pohjaratkaisut takasivat autolle koko MM-sarjan parhaan aerodynamiikan. Nyt McLarenin valttikortin ideoinut Nikolas Tombazis palaa Ferrarille ja aloittaa pääsuunnittelijana 1.maaliskuuta. On helppo ennustaa, että ensi töikseen hän paneutuu juuri 248 F1 -auton pohjan ilmavirtauksiin - ellei sitten jo tee niin.
Mikäli Tombazis saa Ferrarin iskuun myös pohjastaan, se voi tarjota uudelle autolle ratkaisevan aseen tämän vuoden MM-taistoon.