Ferrari f2004

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
F2002 ongelmat eivät johtuneet moottorista vaan jostain ihan muusta. Mutta ehkä ongelmat ovat McLarenin tyyliin bluffausta:D.(eikö kuullostakin naurettavalta ??)

Ja jos kumpikaan mestaruuksista ei matkaa Maranelloon niin ostan sulle Karpow hyvä kauden päätyttyä pullon lasolia. OK ??
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Oisko mitään parempaa kuvaa? En mä ainakaan mitään lisäsiipeä näe. Ainoastaan jonkin kolontyyppisen takakatteen takaosassa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Ei nyt millään pistä lisäsiipi silmään? Missä, hä, täh, mitä, hö? :confused: :doubtful:
 

top-1

Active member
Liittynyt
16.10.2003
Viestit
39
Misa1 sanoi:
Ei nyt millään pistä lisäsiipi silmään? Missä, hä, täh, mitä, hö? :confused: :doubtful:
Tää nyt on tuolta edelliseltä sivulta...
kuva
Tuossa tuon perus takasiiven alla :eek!:
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Silmä käteen. Kato sitä kuvaa, jonka postasin aiemmin. Siinä kohdassa missä se Marlboro valkonen mainos päättyy takakatteessa on kolo, jonkä lävistää toi jo edellisellä sivulla puhuttu "luiska". Edellisessä versiossa takakate loppui ennen tuota "luiskaa", muta nyt se jatkuu jo pidemmälle. Ja tuon kolon suuruudesta voisi päätellä että kyseessä on jotenin liikkuva osa, säädettävä tai ei. Pitäisin sitä lisäsiipenä. (takasiivestähän kiellettiin yksi siiven pala tälle kaudelle).
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
MaranelloRed sanoi:
F2002 ongelmat eivät johtuneet moottorista vaan jostain ihan muusta. Mutta ehkä ongelmat ovat McLarenin tyyliin bluffausta:D.(eikö kuullostakin naurettavalta ??)

Ja jos kumpikaan mestaruuksista ei matkaa Maranelloon niin ostan sulle Karpow hyvä kauden päätyttyä pullon lasolia. OK ??
Tottakai se kuulostaa, mutta Ferrarilla ei ole siihen mitään syytä. He ovat hallitsevia mestareita ja homma on ollut hoidossa ties montako vuotta jo. Haastajat voivat bluffata siinä toivossa, että Ferrarilla luultaisiin, jotta nyt voidaan ottaa rennommin, kun pahimmilla kilpailijoilla on palikat vain sekaisin.

Mutta eihän se noin kuitenkaan tietenkään ole. Pelkkää toiveajattelua vain ja ties vaikka Ferrarikin olisi testannut kauden aikana tuleevaa uutta evoa moottorista ja Melbourneen tuleva motti on se, joka on kestänyt. ;)

Juu, kiitti vaan Lasolista. Lasinpesuneste onkin autosta loppu. Juomaan en sitä kuitenkaan ala. :D :D
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
top-1 sanoi:
Tää nyt on tuolta edelliseltä sivulta...
kuva
Tuossa tuon perus takasiiven alla :eek!:
No niinpäs onkin, omituinen ja mielenkiintoinen ratkaisu!?

Luulisi oikeastaan moisen aiheuttavan jotain ongelmallisia pyörteitä itse takasiivelle mut ei kai sentään, kun kerran käyttävät sitä? Pitäis nähdä kuva jotenkin sivusta ja ylhäältä päin niin sais hiukan paremman kuvan kyseistä ratkaisusta?
 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Misa1 sanoi:
No niinpäs onkin, omituinen ja mielenkiintoinen ratkaisu!?
Mielenkiintoinen ainakin. Onkohan muillakin talleilla joiden autossa se kate loppuu töksähtäen varastossa jokin tämmöinen jekku. Tuollahan saa periaatteessa hiukan ainakin korvattua sitä yhtä menetettyä elementtiä takasiivessä..

Toisaalta, voi olla että tuo on vaan lavastusta ja sillä hämätään muita haaskaamaan resurssejaan tuon asian tutkimiseen.. :rolleyes:

Kivaa :D
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
vermula sanoi:
Missä se Todtin lupaama erikoinen nokkaratkaisu? Vaik lupasivatko vain yllätyksen, ja se on se että se on sama vanha?

Ne on huijannu meitä.
Vähän juottanu bacardia ja pilsneriä toimittajille, siirtäneet Vodafonen tarraa, ja kaikki ovat taas siinä uskossa, että "Upea!"
Tää keularatkasuhan tulee vast myöhemmin.. jaa...
Kopioi siis McLarenia vaihteeksi.:ahem:
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Muistaakseni Jordanilla on ollut tollainen vastaava siipi tossa moottorikatteen päällä (ei tainnut olla kaikissa kisoissa)käytössä joskus lähivuosina, mutten kyllä jaksa kaivaa kuvaa.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Sauber are to offer details of an innovative new cooling system on its Formula One race-car to engine-supplier and world champion team Scuderia Ferrari.
..
Sauber's radiators, to be fitted to the new Ferrari F2004 later this season, feature a rounded front section to increase cooling surface-area but not size. F1i.com
Elikkä Sauberi tarjoaa omaa jäähdytyssysteemiä Ferrarille kuluvalle kaudelle.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
oskari sanoi:
Muistaakseni Jordanilla on ollut tollainen vastaava siipi tossa moottorikatteen päällä (ei tainnut olla kaikissa kisoissa)käytössä joskus lähivuosina, mutten kyllä jaksa kaivaa kuvaa.
Muistaakseni myös ainakin BARilla on ollut Jordanin lisäksi hitailla radoilla ylimääräinen siipi takasiiven edessä.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
belated sanoi:
Elikkä Sauberi tarjoaa omaa jäähdytyssysteemiä Ferrarille kuluvalle kaudelle.
Hetkinen nyt. Vielä ei ole laillista antaa omia osiaan muille talleille, vai onko? Siis tarkoitan nyt sitä, että koska jokaisen tallin tulee sääntöjen mukaan rakentaa oma autonsa (moottori on kai erikseen) niin eikö se sisällä myös auton osat, mm. jäähdytyselementit?

Oli miten oli, minun mielestäni nyt aletaan mennä liian pitkälle jos Ferrari kopioi Sauberilta jäähdytyksen. Ihan sama kun Toyota (niin väitetään) rakensi viime vuotisen autonsa Ferrarin piirustusten mukaan. Ei pitäisi olla yhtää laillisempaa tämäkään touhu.
 

oskari

Well-known member
Liittynyt
22.9.2000
Viestit
277
Mihin raja vedetään? Kyllähän esim. jarruja moni ostaa samalta valmistajalta, ei kaikki tartte olla ihan itse tehtyä ja suunniteltua. Voihan Sauber ulkoistaa jäähdytys-osaston ulkopuoliseksi firmaksi jolla sitten on kaksi asiakasta (Sauber ja Ferrari) jos F1-tallit eivät saisi toisilleen myydä.

Tosin se ei ole tarpeellista - myyhän Jaguar ja Ferrari jo nyt omat moottorinsa ulkopuolisille - siihen verrattuna jäähdytys on aika vähän. Kaipa raja menee kokonaisessa autossa (eikä siinäkään, jos nykyistä Sauberia katsoo).

Käytännössä antanevat piirrustukset ja kertovat idean, ja Ferrari tekee oman versionsa. Eipä siinä mitään mun mielestä.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Calvin sanoi:
Hetkinen nyt. Vielä ei ole laillista antaa omia osiaan muille talleille, vai onko? Siis tarkoitan nyt sitä, että koska jokaisen tallin tulee sääntöjen mukaan rakentaa oma autonsa (moottori on kai erikseen) niin eikö se sisällä myös auton osat, mm. jäähdytyselementit?

Oli miten oli, minun mielestäni nyt aletaan mennä liian pitkälle jos Ferrari kopioi Sauberilta jäähdytyksen. Ihan sama kun Toyota (niin väitetään) rakensi viime vuotisen autonsa Ferrarin piirustusten mukaan. Ei pitäisi olla yhtää laillisempaa tämäkään touhu.

Yksittäisten osien osalta rajoituksia ei käsittääkseni juurikaan ole. Jäähdytysjärjestelmä ja vaihteisto ovat yksittäisiä osia. Auton rungon myyminen toiselle tallille taitaa lähinnä olla se mitä on pyritty kieltämään (lähinnä siis kokonaisen auton). Moottori, vaihteisto taikka jäähdytysjärjestelmä ovat vain yksittäisiä komponentteja. Toki niillä on merkitystä, mutta sääntöjen osalta en luulisi jäävän mitään sijaa tulkinnoille. Varsinkin kun Ferrari jäähdytysjärjestelmää lukuunottamatta rakentaa autonsa itse ja Sauber tekee saman moottoria ja vaihteistoa lukuunottamatta. Vaikeata tällaista yhteistyötä on rajoittaa. Vieläkin vaikeampaa on saada sellainen yhteityötapa toimimaan.


Toyotan Ferraritausta ei kyllä juuri vauhdista ilmennyt. Helpompi olisi uskoa väite, jos Toyota olisi ihan oikeasti menestynyt huomattavasti tavallista paremmin. Tuskimpa kukaan väittää, että Ferrarin vanhan auton kopioiva talli voisi jäädä alle 20 pisteen. Kaiken lisäksi F1:ssä ei olla juurikaan rajoitettu puhdasta teollisuusvakoilua, jota siis harrastetaan huhujen mukaan aivan yleisesti. Kaikki uudet ratkaisut kilpailevilta talleilta pyritään kuvaamaan tai muulla tavalla ottamaan tarkasteluun ja henkilöstövalinnoilla tavoitellaan usein tärkeiden innovaatioiden varastamista. Ts. henkilön valinnassa painaa hänen asiantuntemuksensa vain toissijaisesti ja tärkeämpää on se, että hän on työskennellyt jonkin sellaisen ratkaisun parissa, jota henkilöstöä palkkaavalla tallilla ei ole käytössään.

On eriasia ryhtyä oikeustoimiin F1:ä koskevien sääntöjen ja yleisen lainsäädännön perusteella. Yksittäiset henkilöt saattavat rikkoa lakia ilman, että talli varsinaisesti syyllistyisi lajin sääntöjen rikkomiseen. Edelleen on huomioitava, että kysymys on pitkälti myös mediapelistä. Jos ei yleensäkään tapaa ottaa kaikkia tallien taholta tulevia väitteitä vakavasti, kannattanee sama asenne ottaa myös sellaisiin syytöksiin, joita kilpailevaa tallia vastaan esitettään.
 

Coolman

Well-known member
Liittynyt
28.7.2001
Viestit
121
Sijainti
Southern Sweden
Mielenkiintoista Ferrarin moottorissa on se että se pärjää
tehoissa parhaimmillekin ja vielä luotettavuudeltaan on aivan
oma luokkaansa. Kuinkahan paljon tehoja sieltä lähtisi jos
sitä lähdettäisiin prioriteeraamaan? 950 hv?
Koska Skummilla hajosi moottori viimeksi?
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Coolman sanoi:
Mielenkiintoista Ferrarin moottorissa on se että se pärjää
tehoissa parhaimmillekin ja vielä luotettavuudeltaan on aivan
oma luokkaansa. Kuinkahan paljon tehoja sieltä lähtisi jos
sitä lähdettäisiin prioriteeraamaan? 950 hv?
Koska Skummilla hajosi moottori viimeksi?
Tuo on kyllä mielenkiintoinen kysymys. Viimeksi Skummelilla oli isompi tekninen vika Hockenheimissä 2001, mutta silloin taisi mennä jotain muuta rikki kuin itse moottori..
 

Vesku

Maatalousneuvos
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
5795
Rusina sanoi:
Tuo on kyllä mielenkiintoinen kysymys. Viimeksi Skummelilla oli isompi tekninen vika Hockenheimissä 2001, mutta silloin taisi mennä jotain muuta rikki kuin itse moottori..
Eikös se Maranellon kylän pappi soittele aina kirkonkelloja, kun Ferrari voittaa??? Tiedä häntä, vaikka siunaa ja ripittää (päästää kaikeista synneistä = vioista) Ferrarin koneet ( varsinkin Maikkelin), kun ne lähtevät kisaamaan... ???:eek!:

Ron vois vaikka vastavedoksi kysellä Canterbyryn arkkipiispaa vastaavaan tehtävään?!? :idea: :wink:
 
Ylös