Calvin sanoi:
Hetkinen nyt. Vielä ei ole laillista antaa omia osiaan muille talleille, vai onko? Siis tarkoitan nyt sitä, että koska jokaisen tallin tulee sääntöjen mukaan rakentaa oma autonsa (moottori on kai erikseen) niin eikö se sisällä myös auton osat, mm. jäähdytyselementit?
Oli miten oli, minun mielestäni nyt aletaan mennä liian pitkälle jos Ferrari kopioi Sauberilta jäähdytyksen. Ihan sama kun Toyota (niin väitetään) rakensi viime vuotisen autonsa Ferrarin piirustusten mukaan. Ei pitäisi olla yhtää laillisempaa tämäkään touhu.
Yksittäisten osien osalta rajoituksia ei käsittääkseni juurikaan ole. Jäähdytysjärjestelmä ja vaihteisto ovat yksittäisiä osia. Auton rungon myyminen toiselle tallille taitaa lähinnä olla se mitä on pyritty kieltämään (lähinnä siis kokonaisen auton). Moottori, vaihteisto taikka jäähdytysjärjestelmä ovat vain yksittäisiä komponentteja. Toki niillä on merkitystä, mutta sääntöjen osalta en luulisi jäävän mitään sijaa tulkinnoille. Varsinkin kun Ferrari jäähdytysjärjestelmää lukuunottamatta rakentaa autonsa itse ja Sauber tekee saman moottoria ja vaihteistoa lukuunottamatta. Vaikeata tällaista yhteistyötä on rajoittaa. Vieläkin vaikeampaa on saada sellainen yhteityötapa toimimaan.
Toyotan Ferraritausta ei kyllä juuri vauhdista ilmennyt. Helpompi olisi uskoa väite, jos Toyota olisi ihan oikeasti menestynyt huomattavasti tavallista paremmin. Tuskimpa kukaan väittää, että Ferrarin vanhan auton kopioiva talli voisi jäädä alle 20 pisteen. Kaiken lisäksi F1:ssä ei olla juurikaan rajoitettu puhdasta teollisuusvakoilua, jota siis harrastetaan huhujen mukaan aivan yleisesti. Kaikki uudet ratkaisut kilpailevilta talleilta pyritään kuvaamaan tai muulla tavalla ottamaan tarkasteluun ja henkilöstövalinnoilla tavoitellaan usein tärkeiden innovaatioiden varastamista. Ts. henkilön valinnassa painaa hänen asiantuntemuksensa vain toissijaisesti ja tärkeämpää on se, että hän on työskennellyt jonkin sellaisen ratkaisun parissa, jota henkilöstöä palkkaavalla tallilla ei ole käytössään.
On eriasia ryhtyä oikeustoimiin F1:ä koskevien sääntöjen ja yleisen lainsäädännön perusteella. Yksittäiset henkilöt saattavat rikkoa lakia ilman, että talli varsinaisesti syyllistyisi lajin sääntöjen rikkomiseen. Edelleen on huomioitava, että kysymys on pitkälti myös mediapelistä. Jos ei yleensäkään tapaa ottaa kaikkia tallien taholta tulevia väitteitä vakavasti, kannattanee sama asenne ottaa myös sellaisiin syytöksiin, joita kilpailevaa tallia vastaan esitettään.