Musta Pekka sanoi:
Siis jos nyt samaa asiaa tarkoitat niin sitä joka ohjataan ulos konehuoneesta mutta miksei sitä kuumaa ilmaa voidan johtaa auton takaa pois(jollain systeemeillä) vaan se täytyy ohjata lähemmäs auton etuosaa sivuille (eikö sen pitäisi hidastaa vauhtia kun auton takaosasta bonttooneihin ohjataan ilmaa, siinänähän mennään auton etuosaan päin eikä taaksepäin ?) :doubtful:
Itse itseäni lainaten:
Tehokkaan jäähdytyksen takia kuumaa ilmaa ei kannata pitää sisällä liian pitkään, siksi osa tuodaan nykyään pois muualta kuin auton aivan takaosasta.
Jäähdyttimen läpi mennyt ilma on "ryöstänyt" lämpöenergiaa jäähdyttimeltä, ja on nyt siis kuumaa. Kun ilman lämpötila on riittävän lähellä jäähdytettävän systeemin lämpötilaa, lämpövirta ei enää ole niin suuri. Lämpö virtaa aina suuremmasta lämpötilasta pienempään, ja kun lämpötilat lähestyvät toisiaan lähestyy lämpövirta nollaa.
Jäähdyttimet eivät varmaankaan nykyformuloissa peitä koko tuota jäähdytysilmanottoaukkoa. Tämän lisäksi jäähdyttimen loppupuolella (siis siellä missä neste virtaa jäähdyttimestä pois letkuun takaisin moottoria kohti) jäähdytysnesteen lämpötila on jo huomattavasti pienempi kuin jäähdyttimeen tulevan nesteen lämpötila. Tämän takia myös jäähdyttimen säleikön läpi mennyt ilma on eri lämpötilassa eri kohdissa jäähdyttimen takana. Tästä ilmasta se kuumin ohjataan mahdollisimman nopeasti pois konehuoneesta, koska se ei enää pysty ottamaan vastaan paljoa lämpöenergiaa. Tämän takia tietyissä paikoissa on noita kuuman ilman poistoaukkoja jo miltei heti jäähdyttimen jälkeen. Joissain kuvissa Mäccäristä ja Ferkusta jäähdytintä pystyy näkemään noista, kun katsoo poistoaukoista sisään. Kaikissa autoissa suuri osa ilmasta poistetaan käsitykseni mukaan jostain siltä takaripustusten kohdilta, minne monissa autoissa katteet loppuvat.
Se että jäähdyttimet ovat vinossa, johtuu (mun käsityksen mukaan) siitä että täten niiden pinta-ala saadaan suuremmaksi projektiopinta-alan kuitenkaan kasvamatta. Siis jäähdytin näyttää suoraan edestä päin katsottaessa yhtä isoilta kuin "ei vino" jäähdytin. Samankaltaista periaatetta käyttää vaikkapa ihmisten keuhkotkin. Nehän ovat aika pienet, mutta täynnä pieniä käytäviä, jolloin niiden pinta-ala onkin suhteellisen iso (en muista paljon, mutta neliömetreissä taidetaan liikkua). Tai joku levytyyppinen kondensaattori. Levyt ovat isoissa, esim. yhden Faradin kondensaattorissa, neliökilometrien kokoiset pinta-alaltaan, mutta mahtuvat pujottelulla maitotölkin sisään (jotain pimeitä aineita tietysti käytetään). Siis näin jäähdytin saadaan siis matalammaksi kuin silloin, jos se nostettaisiin pystyyn. Vaikutukset mihinkään downforceen ovat mitättömät, jäähdyttimen säleikkö ei kuitenkaan ole kovin vino edestäpäin katsottuna vaikka itse jäähdytin onkin vinossa. Ja vaikka olisikin niin ilma törmää vielä muuallekin kuin jäähdyttimeen ponttoonien sisällä, ja siis aiheuttaa voimia vähän joka suuntaan.