Ferrari f2004

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Niin siis jokaisellahan on tuommoinen suurinpiirtertein (Mclarenilla minkäänlaista?) mutta siis eihän ne bonttoonien ilmanulosohjaus aukot moottorin ilmaa ulos ohjaa, eihän se moottori bonttooneissa ole vaan siellä kuskin takana... eikö se ohjaa sitä bonttooneihin menevää ilmaa ulos ja tuota samalla downforcea... mutta meneehän siellä bonttooneissa siihen itse moottoriin sitä ilmaa sillai ohjauksella... vai olenko nyt väärässä jotenkin taas :confused:
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Musta Pekka sanoi:
Niin siis jokaisellahan on tuommoinen suurinpiirtertein (Mclarenilla minkäänlaista?) mutta siis eihän ne bonttoonien ilmanulosohjaus aukot moottorin ilmaa ulos ohjaa, eihän se moottori bonttooneissa ole vaan siellä kuskin takana... eikö se ohjaa sitä bonttooneihin menevää ilmaa ulos ja tuota samalla downforcea... mutta meneehän siellä bonttooneissa siihen itse moottoriin sitä ilmaa sillai ohjauksella... vai olenko nyt väärässä jotenkin taas :confused:

Mäccärilläkin löytyy kyllä.

Ne aukot ovat kuuman jäähdytykseen tarkoitetun ilman poistoaukot. Jäähdytysilmaa otetaan kaikissa autoissa auton molemmilla puolilla olevista isoista aukoista (varmaan tiiät). Sama määrä ilmaa on tultava ulos sieltä konehuoneesta, mitä menee sisäänkin. Tehokkaan jäähdytyksen takia kuumaa ilmaa ei kannata pitää sisällä liian pitkään, siksi osa tuodaan nykyään pois muualta kuin auton aivan takaosasta. Aerodynamiikallakin on tietty näppinsä pelissä niinkuin aina. Esim. F2002 aloitti trendin, että myös pakoputkien ulostulokohdista otetaan kuumaa ilmaa pois konehuoneesta (taitaa olla kaikissa autoissa nyt).

Mitä tarkoitat moottorin ilmalla, sitäkö joka menee kuskin pään yläpuolelta sylintereihin, reagoi polttoaineen kanssa ja tulee pakoputkista ulos?
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Spam sanoi:
Mäccärilläkin löytyy kyllä.

Ne aukot ovat kuuman jäähdytykseen tarkoitetun ilman poistoaukot. Jäähdytysilmaa otetaan kaikissa autoissa auton molemmilla puolilla olevista isoista aukoista (varmaan tiiät). Sama määrä ilmaa on tultava ulos sieltä konehuoneesta, mitä menee sisäänkin. Tehokkaan jäähdytyksen takia kuumaa ilmaa ei kannata pitää sisällä liian pitkään, siksi osa tuodaan nykyään pois muualta kuin auton aivan takaosasta. Aerodynamiikallakin on tietty näppinsä pelissä niinkuin aina. Esim. F2002 aloitti trendin, että myös pakoputkien ulostulokohdista otetaan kuumaa ilmaa pois konehuoneesta (taitaa olla kaikissa autoissa nyt).

Mitä tarkoitat moottorin ilmalla, sitäkö joka menee kuskin pään yläpuolelta sylintereihin, reagoi polttoaineen kanssa ja tulee pakoputkista ulos?
Siis jos nyt samaa asiaa tarkoitat niin sitä joka ohjataan ulos konehuoneesta mutta miksei sitä kuumaa ilmaa voidan johtaa auton takaa pois(jollain systeemeillä) vaan se täytyy ohjata lähemmäs auton etuosaa sivuille (eikö sen pitäisi hidastaa vauhtia kun auton takaosasta bonttooneihin ohjataan ilmaa, siinänähän mennään auton etuosaan päin eikä taaksepäin ?) :doubtful:
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
Äh... ei siinä mitään eteenpäin ohjata....

Yksinkertaistettuna:
Moottoria jäähdytetään nesteellä ja nestettä ilmalla... Ponttoonien etuosassa on varsin iso reikä josta menee ilmaa sisään, sen jälkeen on jäähdytyskennot joissa tuo moottoria jäähdyttävä neste kiertää jota sitten sillä ilmalla jäähdytetään... Tämän jälkeen osa kuumaa ilmaa ohjataan "savupiipuista" pois... Tuo savupiipuista tuleva ilma ei siis tule auton perästä....

Ja savupiipuilla en tarkoita pakoputkia....
 

vmjs

Well-known member
Liittynyt
9.7.2003
Viestit
903
Asko S. sanoi:
Ei kai se noin menekään!?
Ei niin, vaan juuri toisinpäin. Edestä otetaan ilmaa ja se poistuu auton takaosasta ja noista piipuista, kuten yllä ilmoitettiin. :rolleyes:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Entäs miten on, vaikuttaako kallellaan olevat tsyylarit auton downforceen? Eli kun jäähdytysilmaa johdetaan valtavat määrät kallellaan oleviin tsyylareihin ja niistä läpi, niin vaikuttaako tuo tippaakaan alaspäin painavaan voimaan?:alppu:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Jones sanoi:
Entäs miten on, vaikuttaako kallellaan olevat tsyylarit auton downforceen? Eli kun jäähdytysilmaa johdetaan valtavat määrät kallellaan oleviin tsyylareihin ja niistä läpi, niin vaikuttaako tuo tippaakaan alaspäin painavaan voimaan?:alppu:
Ajatus tässä on juuri saada painopistettä alemmaksi. Ferrarissa kaiken lisäksi jäähdytyssäleikkö on vinottain kallellaan. Kallistettu jäähdytyselementti ei kuitenkaan menetä pinta-alaansa ( vrt suora ) mutta ainakin alkuu nämä keräsivät haitallisesti roskia radalta taskuunsa. Alas päin painavaan voimaan merkittävässä määrin - en tässä usko.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Musta Pekka sanoi:
Siis jos nyt samaa asiaa tarkoitat niin sitä joka ohjataan ulos konehuoneesta mutta miksei sitä kuumaa ilmaa voidan johtaa auton takaa pois(jollain systeemeillä) vaan se täytyy ohjata lähemmäs auton etuosaa sivuille (eikö sen pitäisi hidastaa vauhtia kun auton takaosasta bonttooneihin ohjataan ilmaa, siinänähän mennään auton etuosaan päin eikä taaksepäin ?) :doubtful:

Itse itseäni lainaten:

Tehokkaan jäähdytyksen takia kuumaa ilmaa ei kannata pitää sisällä liian pitkään, siksi osa tuodaan nykyään pois muualta kuin auton aivan takaosasta.


Jäähdyttimen läpi mennyt ilma on "ryöstänyt" lämpöenergiaa jäähdyttimeltä, ja on nyt siis kuumaa. Kun ilman lämpötila on riittävän lähellä jäähdytettävän systeemin lämpötilaa, lämpövirta ei enää ole niin suuri. Lämpö virtaa aina suuremmasta lämpötilasta pienempään, ja kun lämpötilat lähestyvät toisiaan lähestyy lämpövirta nollaa.

Jäähdyttimet eivät varmaankaan nykyformuloissa peitä koko tuota jäähdytysilmanottoaukkoa. Tämän lisäksi jäähdyttimen loppupuolella (siis siellä missä neste virtaa jäähdyttimestä pois letkuun takaisin moottoria kohti) jäähdytysnesteen lämpötila on jo huomattavasti pienempi kuin jäähdyttimeen tulevan nesteen lämpötila. Tämän takia myös jäähdyttimen säleikön läpi mennyt ilma on eri lämpötilassa eri kohdissa jäähdyttimen takana. Tästä ilmasta se kuumin ohjataan mahdollisimman nopeasti pois konehuoneesta, koska se ei enää pysty ottamaan vastaan paljoa lämpöenergiaa. Tämän takia tietyissä paikoissa on noita kuuman ilman poistoaukkoja jo miltei heti jäähdyttimen jälkeen. Joissain kuvissa Mäccäristä ja Ferkusta jäähdytintä pystyy näkemään noista, kun katsoo poistoaukoista sisään. Kaikissa autoissa suuri osa ilmasta poistetaan käsitykseni mukaan jostain siltä takaripustusten kohdilta, minne monissa autoissa katteet loppuvat.

Se että jäähdyttimet ovat vinossa, johtuu (mun käsityksen mukaan) siitä että täten niiden pinta-ala saadaan suuremmaksi projektiopinta-alan kuitenkaan kasvamatta. Siis jäähdytin näyttää suoraan edestä päin katsottaessa yhtä isoilta kuin "ei vino" jäähdytin. Samankaltaista periaatetta käyttää vaikkapa ihmisten keuhkotkin. Nehän ovat aika pienet, mutta täynnä pieniä käytäviä, jolloin niiden pinta-ala onkin suhteellisen iso (en muista paljon, mutta neliömetreissä taidetaan liikkua). Tai joku levytyyppinen kondensaattori. Levyt ovat isoissa, esim. yhden Faradin kondensaattorissa, neliökilometrien kokoiset pinta-alaltaan, mutta mahtuvat pujottelulla maitotölkin sisään (jotain pimeitä aineita tietysti käytetään). Siis näin jäähdytin saadaan siis matalammaksi kuin silloin, jos se nostettaisiin pystyyn. Vaikutukset mihinkään downforceen ovat mitättömät, jäähdyttimen säleikkö ei kuitenkaan ole kovin vino edestäpäin katsottuna vaikka itse jäähdytin onkin vinossa. Ja vaikka olisikin niin ilma törmää vielä muuallekin kuin jäähdyttimeen ponttoonien sisällä, ja siis aiheuttaa voimia vähän joka suuntaan.
 
Viimeksi muokattu:

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Onko tietoa tuleeko uusi Ferrari samalle testiradalle muitten tallien seuraksi ennen Melbournea? Mäkki on tällä viikolla Barcelonassa Rellun ja Barin kanssa, Williams Jerezissä. Ferrari Imolassa?
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Nyt näkyis Ferrarilla olevan takapyörien välissä tommonen modifioitu säädettävä(?) lisäsiipi, joka lävistää jatketun takakatteen.

 

General FUp

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1088
Sijainti
tSadi
Ja siinähän taas nähdään miten verraari kehittyy.. se peräkään ei enää ole yhtään keskenjääneen näköinen ;)

Kaikkea ei tosiaankaan heti näytetty :cool:

Ai niin, kiva voorumi täällä, siisti ja räyhätön, oli ilo liittyä :)
 

peksu

Well-known member
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
350
Sijainti
muailmalla
Oiskohan fiiatin uudella pikkusiivellä jotain tekemistä pakokaasujen ohjaamisesta oikeaan paikkaan.. saaden nekin hyötykäyttöön,vaikka onkai sitä ennenkin tehty,kauden aikana tullee varmaan kopiointeja tuostakin.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Uusi Ferrarikin hajosi radalle

Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Ferrari sai keskiviikkona päänsärkyä, kun Michael Schumacherin toinen päivä toisella uudella F2004 -autolla päättyi ennen aikojaan vaihderikkoon Mugellossa.
Schumacher ajoi aamulla 60 kierrosta, mutta iltapäivällä auto pysähtyi jo kolmen kierroksen jälkeen. Sen verran mustia pilviä pulma aiheutti, että pääjohtaja Luca di Montezemolo ja tallipäällikkö Jean Todt lensivät helikopterilla Maranellosta Mugelloon keskustelemaan Schumacherin kanssa.
Schumacher ehti parantaa omaa parasta aikaansa Mugellossa tulokseen 1.19,060, joka yhä jäi kolme kymmenystä Rubens Barrichellon ennätyksestä 1,18,704.

---

Lohduttavaa kuulla, ettei McLaren paini yksinään ongelmien parissa, mutta hajosihan se F2002:nenkin muutaman kerran talvitesteissä. :rolleyes:

Musta kyllä tuntuu yhä vahvemmin siltä, ettei Schumi ole oma itsensä alkavalla kaudella. Uskon, että jopa Barrichellollakin on mahdollisuudet Schumin lyömiseen. Kumpaakaan mestaruutta ei Maranelloon kuitenkaan mene!

Kauden päätteeksi voi sitten tarjota huikan Lasolia Schumille murheeseen. :alppu:
 
Ylös