FERRARI F2007

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Ferrari ei sentään aio ajella kokonaista kautta ilman uutta teknistä johtajaa. Brawn oli tosin enemmänkin kuin pelkkä tekninen johtaja. Hänen työnsä teknisenä johtajana ottaa Almondo, mutta radoilla strategiasta vastaa Luca Baldisseri kuten ilmeisesti osittain jo viime vuonnakin.

Jean Todtin tehtävänä pääjohtajana on varmistaa, että hommat sujuvat...
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Kimi testaa uutta Ferraria aikaisintaan Valenciassa

Turun Sanomat, Jerez

HEIKKI KULTA

Kimi Räikkönen aloittaa testit Ferrarilla ensi tiistaina Mugellossa. Räikkönen ajaa kaikki kolme päivää Ferrarin viime vuoden 248F1 -autolla. Uuteen Ferrariin Kimi pääsee aikaisintaan vasta 30.tammikuuta Valencian yhteistestissä, mikäli talli saa toisen uuden F2007 -auton siihen mennessä valmiiksi.

Tässä vaiheessa Ferrarilla keskitytään uuden auton kehitystyöhön Felipe Massan kanssa.

Räikkösen ajattaminen vanhalla autolla ei kuitenkaan merkitse, että suomalaistähti olisi pestattu talliin jonkinlaiseen kakkoskuljettajan asemaan, kuten Michael Schumacherin aikaan Ferrarilla oli tapana.

- Kimin ensimmäiset ajopäivät Ferrarilla ovat joka tapauksessa kiehtova kokemus. Tässä vaiheessa Kimille on tärkeintä päästä vihdoin tutustumaan uusiin kovempiin renkaisiin ja Ferrarin autoon, Räikkösen manageri Steve Robertson selvitti.

Ferrarilla toista kauttaan aloittavalla Massalla on tuo kokemus jo hankittu ja hänen käyttämisensä uudessa autossa antaa tallille enemmän vertailupohjaa ja tiettyä jatkuvuutta.

F2007 -auto on ajanut vasta yhden päivän ja se muuttuu melkoisesti matkan varrella ennen Bahrainin tärkeitä testijaksoja helmikuun lopussa.
http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:541:1:2007-01-18;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:432524,1:0:0:0:0:0:

Mitkähän tallit Valencian yhteistestiin osallistuvat? F2007, MP4-22 ja R27 samalla radalla samanaikaisesti saattaisi jo vähän kiinnostaa.
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Suomen Huippu sanoi:
Kuvasta tulee mieleen yksi Apulannan kappale:

Vain viivakoodit aukaisee
Tien meidän hermokeskukseen

Värit lyö mielen ikkunaan
Ja tunteet pikakelataan
 

Rip3

Well-known member
Liittynyt
25.12.2005
Viestit
611
Sijainti
Vaasa
äxä sanoi:
Se kolmiokin luokitellaan tupakkamainonnaksi ja on jo selvä Marlboron logo.
Tästä syystä sitäkään ei nähdä autossa enää.

Saakohan muuten esim. Kiinassa tai muualla EU:n ulkopuolella tupakkamainokset näkyä, tietääkö joku?

Tuntuu aika hurjalta se että Marlboro laittaa Ferrariin miljoonia eikä edes saa näkyvyyttä tai muutakaan promootiota sijoitukselleen... ?
Kai tuo viivakoodikin myy sitä oikeaa merkkiä, kun siitä on kokeiltu aieminkin. vai onko nuo viivat ihan jotain muuta?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Rip3 sanoi:
Kai tuo viivakoodikin myy sitä oikeaa merkkiä, kun siitä on kokeiltu aieminkin. vai onko nuo viivat ihan jotain muuta?
on mallu käyttänyt tuota viivakoodia aiemmin useastikin, mm. McLareneissa oli vielä 90-luvulla aika tyypillinen näky maissa joissa ei saanu röökiä mainostaa niin joko tuo, tai sitten se McLaren nimi....
eli kai se vieti viivakoodillakin tinsä perille löytää :)
 

Banaani

In stereo where available
Liittynyt
29.3.2006
Viestit
5232
Sijainti
Manse
Varsinkin kun katsoja mieltää Ferrarin värityksen suoraan Marlboroon. Uskaltaisin väittää näin. Onhan se ollut nimikkosponssi 10 vuotta ja sinä aikana logo on löytynyt joka paikasta. Jopa ajohanskoihin se viisikulmio piti survoa.
 

Formula1Fan

Well-known member
Liittynyt
6.4.2005
Viestit
324
Banaani sanoi:
Varsinkin kun katsoja mieltää Ferrarin värityksen suoraan Marlboroon. Uskaltaisin väittää näin. Onhan se ollut nimikkosponssi 10 vuotta ja sinä aikana logo on löytynyt joka paikasta. Jopa ajohanskoihin se viisikulmio piti survoa.
Onhan se mclarenikin MP = Marlboro Project :p
 

Jalperi

Well-known member
Liittynyt
10.1.2007
Viestit
334
Formula1Fan sanoi:
Onhan se mclarenikin MP = Marlboro Project :p
Ööh, eiks se tarkota Mclaren Project 4, niin mie oon ymmärtäny, tosin jossain mie oon nähny marlboro versionkii, tais olla jossain Vauhdin Maailmassa, mutta mie oon ymmärtäny kuitekii ton niin et tossa yhdistyy Mclarenin nimi ja Denniksen Project 4- hankkeen/tallin nimi, vai oonko aivan väärässä?
 

maradona

Resistive User
Liittynyt
6.3.2005
Viestit
4616
Sijainti
Me seisotaan hattu kourassa maailman reunalla
Jalperi sanoi:
Ööh, eiks se tarkota Mclaren Project 4, niin mie oon ymmärtäny, tosin jossain mie oon nähny marlboro versionkii, tais olla jossain Vauhdin Maailmassa, mutta mie oon ymmärtäny kuitekii ton niin et tossa yhdistyy Mclarenin nimi ja Denniksen Project 4- hankkeen/tallin nimi, vai oonko aivan väärässä?
McLaren Project Fouristahan se tulee oikeasti, Formula1Fan vain heitti (mielestäni kohtuuhyvän) sanaleikin.
 

ctz

Active member
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
25
Formula1Fan sanoi:
Onhan se mclarenikin MP = Marlboro Project :p
Itsekin muistelen tätä versiota nähneeni monessakin eri mediassa. Aina luotettavuudessan yhtä ihana Wikipedia kertoo, että MP olisi alunperin ollut Marlboro Project ja muutettu Mclaren Project 4:ksi myöhemmin (Marlboron vedettyä sponssit pois?).

Kertokaas nyt joku viisas tietäjä miten tämä asia oikeasti menee :)
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Minun tietääkseni se on nimenomaan McLaren Project 4. Ennen Ronia oli McLarenit MXX, vaikka M23. M=McLaren. P4=Ronin Project 4. Nähdäkseni M ei ole koskaan tarkoittanut Marlboroa, vaikka niin on varmasti moni erheellisesti luullut.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Calvin sanoi:
Minun tietääkseni se on nimenomaan McLaren Project 4. Ennen Ronia oli McLarenit MXX, vaikka M23. M=McLaren. P4=Ronin Project 4. Nähdäkseni M ei ole koskaan tarkoittanut Marlboroa, vaikka niin on varmasti moni erheellisesti luullut.
Talli itse on mielestäni väittänyt sen tarkoittavan Marlboroa aiemmin. Joka tapauksessa se on varmuudella tarkoittanut alun perin Marlboro Project Fouria - Ron Dennisin piti alun perin tulla Project Four -tallinsa kanssa F1:iin Marlboron tuella ja John Barnard suunnitteli MP4/1:n ennen kuin Philip Morris junaili tallien yhdistymisen.
 

Warwick

Well-known member
Liittynyt
27.9.2005
Viestit
294
TurrurrurrunSanomat
http://turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:542:1:2007-01-22;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:433624,1:0:0:0:0:0:
Ferrarin uusi konsepti näkyy ulospäin

Turun Sanomat, Maranello

PAOLO FILISETTI

Kun Ferrari tiistaista torstaihin ajaa Vallelungan radalla rinnakkain sekä uuden että vanhan autonsa testiä, on hyvä verrata F2007:n ja 248-mallin eroja.

Felipe Massa kiitteli, että uusi auto tuntui heti ensimmäisenä testipäivänä nopeammalta kuin vanha viimeisessä kisassaan Brasiliassa.

Selvää on, että uudet tuulet puhaltavat Ferrarilla Michael Schumacherin ja Ross Brawnin heitettyä työhanskat naulaan. Uudesta filosofiasta viestii myös Ferrarin raikas F2007 -auton suunnittelukonsepti.

Autossa vain sen nimi saattaa kalskahtaa askeleelta menneisyyteen. Itse autoprojekti kaikkine yksityiskohtineen tekee selvän pesäeron entiseen.

Aloitetaan uutuuden tarkastelu ihan edestä. Ero entiseen on perustavaa laatua, kun Ferrari siirtyy ensimmäisen kerran ns. nollakölin konseptiin eturipustuksissaan. Tähän asti talli on pysynyt uskollisena yksinkertaisen kölin käyttöön.

1) Eturipustusten alemmat tukivarret on kiinnitetty suoraan rungon alimpaan kulmaan. Pääsuunnittelija Nick Tombazis kiittelee tämän parantavan merkittävästi pohjan tehokkuutta lisäämällä alle suuntautuvien ilmanvirtausten laatua ja määrää.

Edetään sivuponttooneihin, missä ilma-aukot näyttävät hieman pienemmiltä, vaikka jäähdyttimet ovat lievästi isommat. Muotoilu on viety äärimmilleen ja varsinkin hienosäätö näkyy ilmanohjainten alueella.

2) Ilmanohjainten sahalaidoituksen ja muutaman pystysuoran ''hainevän'' myötä haetaan maksimaalista hyötyä ilmanvirtauksilla sivuponttoonien matalampaan osaan.

3) Myös lisäsiivet hieman kapeammilta näyttävien sivuponttoonien edessä ovat uusiutuneet profiililtaan. Pystysuorat kilvet ovat leveämpiä ja toimivat yhdessä sivupiippujen taakse sijoitettujen lisäsiipien kanssa.

Vasta alustava siipi- ja aeropaketti

Perältään Ferrari on selvästi matalampi ja kapeampi kuin viime vuonna, mikä parantaa takasiivekkeen tehokkuutta.

Etu- ja takasiipi on luonnollisesti vielä alustavia tässä vaiheessa. Ne muuttuvat ennen kuin autot lähtevät avauskisaan Melbourneen. Samalla myös aeropakettiin on luvassa evoluutio jo ennen MM-taiston alkamista.

Kaiken kaikkiaan Ferrari voi onnitella jo tässä vaiheessa ''kasvojen kohotuksesta'' Paketin kilpailukyvyn kasvun ei pitäisi olla enää kysymysmerkki.

Kirjoittaja on italialainen F1-teknologian asiantuntija
 
Viimeksi muokattu:

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
On kyllä hiton komea Marlboro logoissa! :thumbup: :thumbup: :ahem:





 
Viimeksi muokattu:

-Hai-

keio
Liittynyt
20.6.2004
Viestit
155
Sijainti
Oulu
On kyllä hieno. :thumbup:

Heh Massa menossa väärään suuntaan :thumbup:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
ctz sanoi:
Itsekin muistelen tätä versiota nähneeni monessakin eri mediassa. Aina luotettavuudessan yhtä ihana Wikipedia kertoo, että MP olisi alunperin ollut Marlboro Project ja muutettu Mclaren Project 4:ksi myöhemmin (Marlboron vedettyä sponssit pois?).

Kertokaas nyt joku viisas tietäjä miten tämä asia oikeasti menee :)
Voi älkää nyt taas aloittako... :) Joka vuosi joku alkaa väittämään tuosta MP -lyhenteestä.

Aikoinaanhan Philip Morris sponssasi monen monituista tallia sekä F1:ssä että miljoonassa alaluokassa. F1:ssä eniten rahaa syydettiin McLaren-talliin, jonka menestyskäyrä kuitenkin alkoi näyttää väärään suuntaan. Philip Morris oli syytänyt rahaa useammallakin Ron Dennisin talliprojektille, useammassa luokassa ja parast'aikaa Dennis olikin tuomassa uutta talliprojektiaan, Marlboro Project Four:ia, ykkösiin. John Barnard tulisi toimimaan pääsuunnittelijana ja tarkoituksena olisi ravisuttaa F1-maailmaa tekemällä auton rungon alumiinin sijaan hiilikuidusta...

Koska McLarenilla ei hommat oikein luistanut, heivattiin silloinen tallipäällikkö Teddy Yip(?) pois, otettiin Dennis tallipäälliköksi ja yhdistettiin kaksi tallia. Tallin nimeksi taisi tulla McLaren International Ltd ja autot tunnettaisiin tästä edespäin Marlboro Project - 4/X.

Kun Marlboro sitten lopetti suhteensa McLarenin kanssa ja West siirtyi Mäkin pääsponssiksi, luonnollisesti tuo MP-4 muutettiin tarkoittamaan McLaren Project Fouria...

Näin niin kuin lyhyesti ja sinne päin. Tarkemmin en muista yhdistymistä edeltävää aikaa, Dennisin edellisten tallin nimiä yms. Rondell taisi olla yksi, mutta luokkia ja nimiä taisi olla aikamoinen määrä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Zep sanoi:
Koska McLarenilla ei hommat oikein luistanut, heivattiin silloinen tallipäällikkö Teddy Yip(?) pois, otettiin Dennis tallipäälliköksi ja yhdistettiin kaksi tallia.
Teddy Meyer, joka astui ruoriin Bruce McLarenin kuoltua. Teddy Yipin talli oli Theodore.
 
Ylös