WebSlave
Trackman
Jepjep. Niin se FIA:n kelkka kääntyy aina suomalaisia vastaan.Doubtful sanoi:Ja sen läpimeno riippuu siitä kuinka ylivoimainen Ferrari on ja sehän on.
Jepjep. Niin se FIA:n kelkka kääntyy aina suomalaisia vastaan.Doubtful sanoi:Ja sen läpimeno riippuu siitä kuinka ylivoimainen Ferrari on ja sehän on.
No kaikesta saadaan sääntöjenvastainen kun tarvetta on saada sääntöjenvastainen. Olihan pohjakin ihan FIA:n hyväksymä vaan kuinkas ollakkaan "tarkennettiin" sääntöjä kun Ferrari pyyhki muilla lattiaa Australiassa.WebSlave sanoi:Jepjep. Niin se FIA:n kelkka kääntyy aina suomalaisia vastaan.Aika olennaista läpimenon kannalta on kyllä sekin, että onko innovaatiossa jotain sääntöjenvastaista.
Ihan turha vääntää näitä juttuja, ihan samalla tavalla on toleranssit saatu kohilleen Ferrarin kohdallaDoubtful sanoi:No kaikesta saadaan sääntöjenvastainen kun tarvetta on saada sääntöjenvastainen. Olihan pohjakin ihan FIA:n hyväksymä vaan kuinkas ollakkaan "tarkennettiin" sääntöjä kun Ferrari pyyhki muilla lattiaa Australiassa.
Kertoo vaan lajissa olevasta mädästä.Misa1 sanoi:Ihan turha vääntää näitä juttuja, ihan samalla tavalla on toleranssit saatu kohilleen Ferrarin kohdalla![]()
Ei nyt sentään saada kaikesta. Se Ferrarin pohja oli sääntöjenvastainen (liikkui yli sääntöjen salliman 5 mm), vaikka olikin jo kerran FIA:n hyväksymä. FIA vain muutti mittaustapaa, jolla tuo yliliikkuvuus saatiin paljastettua ja sitä kautta kuriin.Doubtful sanoi:No kaikesta saadaan sääntöjenvastainen kun tarvetta on saada sääntöjenvastainen. Olihan pohjakin ihan FIA:n hyväksymä vaan kuinkas ollakkaan "tarkennettiin" sääntöjä kun Ferrari pyyhki muilla lattiaa Australiassa.
Jepjep. Jos säännöissä sanotaan ensin että pohja saa liikkua tietyn verran tietyllä kuormalla ja kun se tämän vaatimuksen täyttää niin mun mielestä se silloin on sääntöjenmukainen. Sääntöjenvastaisen tuosta saa vain vääntämällä. Samaan tapaan kaikesta saadaan sääntöjenvastaista.WebSlave sanoi:Ei nyt sentään saada kaikesta. Se Ferrarin pohja oli sääntöjenvastainen (liikkui yli sääntöjen salliman 5 mm), vaikka olikin jo kerran FIA:n hyväksymä. FIA vain muutti mittaustapaa, jolla tuo yliliikkuvuus saatiin paljastettua ja sitä kautta kuriin.
Muuttiko FIA tosiaan vain mittaustapaa? Eli pohja saa edelleen liikkua sen 5mm maksimissaan? Vai muuttiko sääntöjä (esim. pohja saa nykyisin liikkua vain vaikkapa 2mm) myös?WebSlave sanoi:Ei nyt sentään saada kaikesta. Se Ferrarin pohja oli sääntöjenvastainen (liikkui yli sääntöjen salliman 5 mm), vaikka olikin jo kerran FIA:n hyväksymä. FIA vain muutti mittaustapaa, jolla tuo yliliikkuvuus saatiin paljastettua ja sitä kautta kuriin.
Mulla on kyllä eri käsitys asiasta. Mun tiedon mukaan Mittaus tehtiin jonkun 500 Nm kohdistetun voiman pohjasta alaspäin, ja tällöin pohja ei saanu joustaa ku sen mitä sai. Ferrarilla tää oli kunnossa, eli pohja ei joustanu sen enempää kuin muillakaan tuon 500 Nm voimalla. Mutta sitten ku siihen kohistettiin suurempi voima, nii johan alko taipua. Ja sitä kun ei ollu mun mielestä kielletty nii kai se oli sääntöjen mukainen.WebSlave sanoi:Ei nyt sentään saada kaikesta. Se Ferrarin pohja oli sääntöjenvastainen (liikkui yli sääntöjen salliman 5 mm), vaikka olikin jo kerran FIA:n hyväksymä. FIA vain muutti mittaustapaa, jolla tuo yliliikkuvuus saatiin paljastettua ja sitä kautta kuriin.
Niin ja vaikka menettivät kaikki valmistajien pisteet, niin tuosta 100M dollarin sakosta vähennettiin se summa minkä olisivat saaneet valmistajien sarjan toisesta sijasta.belated sanoi:Laittomuuksista puheen ollen taisihan jokin talli vallan menettää kaikki MM-pisteetkin kauden ekoista kisoista (+muutamasta muustakin.) Jollain ihmetoleranssilla kuskit saivat kuitenkin pitää pisteensä.![]()
Yritin etsiä tuolta ajalta uutista, jossa olisi kerrottu yksityiskohtaisesti mitä muutettiin ja miksi, mutta yllättäen sellainen uutinen on kiven alla. Jos joku löytää, niin FIA:n tiedotteen päivämäärä aiheesta oli 28.3.2007.Oberfeldwebel sanoi:Mulla on kyllä eri käsitys asiasta. Mun tiedon mukaan Mittaus tehtiin jonkun 500 Nm kohdistetun voiman pohjasta alaspäin, ja tällöin pohja ei saanu joustaa ku sen mitä sai. Ferrarilla tää oli kunnossa, eli pohja ei joustanu sen enempää kuin muillakaan tuon 500 Nm voimalla. Mutta sitten ku siihen kohistettiin suurempi voima, nii johan alko taipua. Ja sitä kun ei ollu mun mielestä kielletty nii kai se oli sääntöjen mukainen.
En tiedä, mutta mun ajatuksen mukaan tuo mittaus tapa sitten muutettiin niin, että yli 500 Nm voimalla taipuvat pohjat saatiin myös kuriin..
Eli ei Ferrari mitään sääntöä rikkonut, vai?
Sääntöjen _hengen_ vastaista korkeintaan...WebSlave sanoi:Jonkin on täytynyt olla FIA:n mielestä sääntöjen vastaista, koska muutoin tarvetta muutokseen ei olisi ollut.
Liekkö käytössä toisen maailman fysiikan lait, jos tuo alempi muoto kerran lisää maaefektiä? Voisiko joku tarkemmin selittää, mihin tuon kuvan muodon maaefektiä lisäävä vaikutus perustuu?L2K2 sanoi:Sääntöjen _hengen_ vastaista korkeintaan...
Säännön ideana oli, että pohjalevyn tulee olla jäykkä ja koko matkaltaan tasaisella etäisyydellä tienpintaan jotta maaefektin voimakkuus olisi mahd. pieni.
Koska suurissa nopeuksissa pohjaa "lommauttavat" voimat ovat selkeästi testin 500N (tms.) suurempia, täytyi testaustapaa muuttaa.
Luultavasti Ferrarin parin kauden takaa ollut (silloisten sääntöjen mukainen) alaspäin taipuva takasiipi pyrki samaan lopputulokseen.
![]()
No todella. Jousi sijaitsi "splitterin" kohdalla, eli siinä, missä pohjalevy alkaa. Tarkoituksena ei suinkaan ollut lisätä downforcea, vaan vähentää ilmanvastusta vauhdin kasvaessa.Juhis sanoi:Taitaa olla kuvan jousen paikka täysin väärässä kohdassa...
Oisko ne tosissaan kokeilemassa sitä aukkokeulaa??Italialaislehti Autosprintin mukaan mm. F2008-auton keulan yläosassa nähdään aukko Fiatin ja Martinin logojen välissä.
Ferrari testaa uutta keulaa, moottorikatetta ja takasiipeä. Ja tuon Rellun W-siipi on kylläkin takasiipi, ja Williams on myös tuomassa samantyylistä testeihin.Ghost_Glove sanoi:Ferrari uudistaa aerodynamiikkaansa
Oisko ne tosissaan kokeilemassa sitä aukkokeulaa??
Mikä sen etu voisi olla?
No mukava silti kun on mahdollisesti tulossa jotain uutta ja ihmeellistä. Kuten Renun W-etusiipi...