Ferrari F2008

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

OJ

Active member
Liittynyt
18.12.2007
Viestit
40
CamoN sanoi:
New Ferrari suits new rules



Jossain ketjussa oli juuri puhetta siitä, että nykyaikaisten tietokonelaskelmien ja tuulitunnelitekniikan avulla voisi olettaa kärkitalleilla olevan edellytykset suunnitella "optimaalinen" auto nykyisiä sääntöjä silmällä pitäen.

Kuinkahan kaukana Ferrari on siitä ihanteesta Australiassa. :thumbup:
Itse mietin eräs ilta samaa että ihme jos kukaan ei ohjelmoi semmoista ohjelmaa / algoritmiä joka käy kaikki mahdolliset sallitut muodot läpi ja kertoo sit mitkä oli parhaat. Tosin tosielämässä taitaa olla tilanne niin että mahdollisten muuttujien määrä kasvaa semmoiseksi ettei edes kaikki AMD:n prosessorit riittäis Ferrarille tämän saavuttamiseen yhdessä kaudessa... :wink: kuitenkin hommaa varmaan osittain sovelletaan.
 

Astigma

Member
Liittynyt
5.10.2007
Viestit
14
Felix sanoi:
Massa ajaa ilman TC:tä niin kovakouraisesti, että hajottaa auton itse...ihan kuin olisin kuullut tämän aikaisemminkin :D
Ei tosiaan ehkä sopivin argumentti sen jälkeen mitä on sanottu Räikkösestä McLarenin hajottua alle niin monta kertaa :)

Mutta hyvähän se on että tuollaisia pikkuvikoja edes löytyy, niin osataan valmistautua niihin.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Astigma sanoi:
Ei tosiaan ehkä sopivin argumentti sen jälkeen mitä on sanottu Räikkösestä McLarenin hajottua alle niin monta kertaa :)

Mutta hyvähän se on että tuollaisia pikkuvikoja edes löytyy, niin osataan valmistautua niihin.
Joku ei näköjään vieläkään tajuu, että kuljettaja ei voi nykyautoja rääkätä ite hajalle. :nope: Illien ja pari muutaki hiukan sua fiksumpi on tuon jo todennut. Tietenkin 2005 Euroopan GP:n vikan kierroksen keskeytys voidaan laskea Kimin piikkiin, kun lukitsi jarrunsa kierroksellaohitus tilanteessa...
 

Astigma

Member
Liittynyt
5.10.2007
Viestit
14
IceManFani sanoi:
Joku ei näköjään vieläkään tajuu, että kuljettaja ei voi nykyautoja rääkätä ite hajalle. :nope: Illien ja pari muutaki hiukan sua fiksumpi on tuon jo todennut. Tietenkin 2005 Euroopan GP:n vikan kierroksen keskeytys voidaan laskea Kimin piikkiin, kun lukitsi jarrunsa kierroksellaohitus tilanteessa...
Ehkä kirjoitin asian epäselvästi. En tarkoittanut sitä, että kuljettaja pystyisi nykyään hajoittamaan autonsa ajotyylillään. Tiedän kyllä, että se ei vaikuta asiaan. Olin vain samoilla linjoilla Felixin kanssa että tämä juttu on kuultu joskus aikasemminkin, kun siis jotkut (en minä) väittivät että McLaren hajosi Räikkösen ajotyylin takia niin monesti. Nyt jos samaa sanotaan Massasta, joka ajaa samanlaisella autolla ku Kimi, niin onhan päivän selvää, että asia ei voi näin olla, koska Kimin auto on kestänyt (paitsi tänään)... olipas taas selkeää...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
IceManFani sanoi:
Joku ei näköjään vieläkään tajuu, että kuljettaja ei voi nykyautoja rääkätä ite hajalle. :nope: Illien ja pari muutaki hiukan sua fiksumpi on tuon jo todennut.
Käsittääkseni myös Hondalla ollaan meitä fiksumpia asian suhteen ja sieltä todettiin 2004 ja 2005, että ero Buttonin ja Saton moottoririkkojen määrässä johtui kaksikon ajotyylien eroista. Kuskitkin ovat tosin asteikon kaksi ääripäätä, mutta yhä edelleen kuljettajalla on asiaan jonkun sortin vaikutusmahdollisuus, vaikka yksin hänestä asia ei kiinni olekaan.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Niin siis saahan sen varmasti heikompaan kuntoon jos ajelee vähän räväkämmin kanttareiden yli, huudatta konetta rajoittimelle ja siinä sivussa vielä pitää jalkaa jarrulla.

Autohan on tehtävä sen verran kestäväksi, että se kestää kuskin käsittelyn. Tietty kuskin on osattava pitää jalka poissa polkimelta silloin kun sitä ei ole tarve polkea. Enpä usko, että sen enempää Kimi kuin Satokaan ovat siihen syyllisiä.

Saton tapauksessa käsittääkseni oli enemmänkin kyse juuri tuosta rajummasta tavasta kiertää rataa. Ajetaan mutkat suoriks kanttareiden yli. Joissakin tapauksissa ehkä ihan näyttävää mut onhan se rankkaa autolle, jonka olisi tarkoitus pysyä kiinni tiukasti radassa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ehkä Saton ongelma oli se, että kaveri yleensä hajotti itse autonsa, lähinnä etusiiven.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Bobakki sanoi:
Käsittääkseni myös Hondalla ollaan meitä fiksumpia asian suhteen ja sieltä todettiin 2004 ja 2005, että ero Buttonin ja Saton moottoririkkojen määrässä johtui kaksikon ajotyylien eroista. Kuskitkin ovat tosin asteikon kaksi ääripäätä, mutta yhä edelleen kuljettajalla on asiaan jonkun sortin vaikutusmahdollisuus, vaikka yksin hänestä asia ei kiinni olekaan.
Niin sanoivat. Ikävä kyllä en nyt muista lähdettä, mutta taisi olla peräti viime vuonna (tai sitten 2006) kun jostain lähteestä kylläkin sitten kerrottiin että Satolla ajatettiin hieman radikaalimpaa moottoriversiota. Ehkä testimielessä, ehkä siksi että Sato pääsisi Buttonin vauhtiin. Jälkimmäinen selitys voisi olla oikeakin, sillä BAR:lla Sato joskus näytti nopealta, mutta siihen se on sitten jäänytkin. Juuri 2004 jotkut vielä pitivät Satoa nopeana, nykyään ei juuri kukaan (ellei perusta väittämäänsä juuri kauteen 2004). Eli ehkä oli vähän enemmän heppoja ja vähän vähemmän luotettavuutta hänen moottorissaan.

Mutta tosiaan viite puuttuu, joten uskoo ken tahtoo. Sama kyllä pätee muihinkin väittämiin. Eikä viitteet sitä paitsi mitään todistakaan, ovat vain viitteitä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
No mitäs, ajoihan se Sato ihan hyvin parit kisat viimekin vuonna. SA:lla vielä. Pisteille jopa parissa kisassa. Kova jätkä se on ;)
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Bobakki sanoi:
Käsittääkseni myös Hondalla ollaan meitä fiksumpia asian suhteen ja sieltä todettiin 2004 ja 2005, että ero Buttonin ja Saton moottoririkkojen määrässä johtui kaksikon ajotyylien eroista. Kuskitkin ovat tosin asteikon kaksi ääripäätä, mutta yhä edelleen kuljettajalla on asiaan jonkun sortin vaikutusmahdollisuus, vaikka yksin hänestä asia ei kiinni olekaan.
Olin silloin ja olen edelleen sitä mieltä, että Satolle annettiin vaan aina viimeisin evoluutio moottorista, josta seurasi se, että mies oli erittäin kilpailukykyinen, mutta kestävyys oli mitä oli.

Se on selvää, ettei Honda myönnä antaneensa parempaa kalustoa japanilaiselle, mutta Sato on ollut jo uransa alusta "Honda-mies" ja on sitä edelleen...
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
Doubtful sanoi:
Jepjep. Jos säännöissä sanotaan ensin että pohja saa liikkua tietyn verran tietyllä kuormalla ja kun se tämän vaatimuksen täyttää niin mun mielestä se silloin on sääntöjenmukainen. Sääntöjenvastaisen tuosta saa vain vääntämällä. Samaan tapaan kaikesta saadaan sääntöjenvastaista.
Muistelen, että säännöt määräsivät taipumisesta jossain satojen kilojen painolastissa, mutta FIA käytti mittauksissaan vain murto-osaa siitä. "Sääntöuudistuksen" jälkeen alkoivat mitata säännöissä määrätyllä rasituksella.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Bobakki sanoi:
Käsittääkseni myös Hondalla ollaan meitä fiksumpia asian suhteen ja sieltä todettiin 2004 ja 2005, että ero Buttonin ja Saton moottoririkkojen määrässä johtui kaksikon ajotyylien eroista. Kuskitkin ovat tosin asteikon kaksi ääripäätä, mutta yhä edelleen kuljettajalla on asiaan jonkun sortin vaikutusmahdollisuus, vaikka yksin hänestä asia ei kiinni olekaan.
Ajotyylin merkitys on mielestäni aika vähäinen noihin. Tärkein selittäjä on, millä viritysasteella kuski on liikenteessä ja pyöriikö kuski paljon näitten rajojen läheisyydessä. No jälkimmäinen liittyy osittain ajotyyliin. Silloin kun formulamoottorit vielä olivat epäluotettavia, niin useimmitenhan niitä räjähteli juuri takaa-ajoasemista ja tilanteissa, joissa kuskin oma vauhti ei oikein riittänyt. Kun yritetään pelastaa jo puoliksi hävittyä.

2005 Satolla paukkui koneet huomattavasti vähemmän kuin 2004, mutta eipä riittänyt vauhtikaan Buttonin haastamiseen enää.
 
Viimeksi muokattu:

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Zaikom sanoi:
Ajotyylin merkitys on mielestäni aika vähäinen noihin. Tärkein selittäjä on, millä viritysasteella kuski on liikenteessä ja pyöriikö kuski paljon näitten rajojen läheisyydessä. No jälkimmäinen liittyy osittain ajotyyliin. Silloin kun formulamoottorit vielä olivat epäluotettavia, niin useimmitenhan niitä räjähteli juuri takaa-ajoasemista ja tilanteissa, joissa kuskin oma vauhti ei oikein riittänyt. Kun yritetään pelastaa jo puoliksi hävittyä.

2005 Satolla paukkui koneet huomattavasti vähemmän kuin 2004, mutta eipä riittänyt vauhtikaan Buttonin haastamiseen enää.
Juuri näin. Kyllä kuskilla pieni rooli on kaluston kestämisen suhteen, aivan kuten renkaittenkin kestävyyden ja hyödyntämisen suhteen, mutta jotkut tapaavat liioitella näitä ja vähätellä toisia.
 

Montse

New member
Liittynyt
22.2.2008
Viestit
2
Terminologiaa: zero keel

Hei viisaat miehet, tarvitsisin apua. Voisiko joku kertoa miten kääntyy suomeksi zero keel suspension, joka on siis ainakin Ferrarilla ja Renaultilla käytössä renkaiden ripustuksessa. Löysin espanjankieliseltä keskustelupalstalta loistavan kuvin havainnollistetun selityksen asialle, mutta minun pitäisi saada sille suomenkielinen termi. Puhutaanko suomessakin kölistä?

Tässä linkki esp. palstalle http://slotadictos.mforos.com/720352/6635659-quilla-nula-zero-keel/

Montse
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Montse sanoi:
Voisiko joku kertoa miten kääntyy suomeksi zero keel suspension, joka on siis ainakin Ferrarilla ja Renaultilla käytössä renkaiden ripustuksessa.[/url]
"Nollaköli"-käännöstä on käytetty (Googlen perusteella) tällä foorumilla pari kertaa, muttei sitten muualla. En kyllä muista parempaankaan termiin törmänneeni.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
WebSlave sanoi:
"Nollaköli"-käännöstä on käytetty (Googlen perusteella) tällä foorumilla pari kertaa, muttei sitten muualla. En kyllä muista parempaankaan termiin törmänneeni.
Tai sit vaan kölitön, nollaköli ei toivoakseni ole suomea. Joka tapauksessa sitä rungon alapuolella ollutta jatketta, johon alatukivarret kiinnittyivät, on suomeksikin köliksi kutsuttu. Tuo ratkaisu taitaa olla käytössä jo liki kaikilla tiimeillä.
 

Montse

New member
Liittynyt
22.2.2008
Viestit
2
WebSlave sanoi:
"Nollaköli"-käännöstä on käytetty (Googlen perusteella) tällä foorumilla pari kertaa, muttei sitten muualla. En kyllä muista parempaankaan termiin törmänneeni.
Ok, kiitos! Kyse on painoon menevästä tekstistä, joten taidan päätyä tuohon "nollaköliin" ja selitykseen suluissa (pyöränripustuksen kiinnityspiste korissa, joka on alaosastaan aivan tasainen). Tämä formulajargoni on asiaan kauheasti perehtymättömälle aikamoinen suo..:confused:
 
Ylös