Ferrari F2008

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Esimerkiksi Juha Päätalon F1-blogissa mainittiin eilen että 25. päivän testeissä Räikkösen autossa oli Ferrarin uusin aerodynamiikkapaketti, ja Schumilla vanhempi.

Mikäs tuossa nyt sitten on muuttunut? Takasiiven profiili on ainakin vähän erilainen ja ponttoonit ovat ehkä aavistuksen pienemmät ja pyöreämmät, mutta muita eroja on aika vaikea erottaa tuosta kulmasta. Uudistukset ovat varmaan tulleet pääosin auton takaosaan?



 

Bambiino

Active member
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
39
Jostain olin lukenivani, että uudessa aero-paketissa tuli myös uudistettu moottorikate. Tuosta kuvakulmasta hieman hankala kommentoida. :dunno:
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
kouvotsvoni sanoi:
Schumilla ainaskin pää korkeammalla.
Tottakai sen leuka pitää saada kunnolla pois kapiinista ettei äijä tukahtuisi ohjaamoon!
 

amiraali

Super Moderator
Ylläpitäjä
Liittynyt
22.4.1999
Viestit
8809
Tai sitten Kimillä päälaesta korkeampi kypärä. Visiirit molemmilla kuskeilla sivutörmäyssuojaan nähden tismalleen samalla korkeudella.
Tai sitten moottorikate on hieman korkeampi Kimin autossa (katso ilmanottoaukko).
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
CamoN sanoi:
Esimerkiksi Juha Päätalon F1-blogissa mainittiin eilen että 25. päivän testeissä Räikkösen autossa oli Ferrarin uusin aerodynamiikkapaketti, ja Schumilla vanhempi.

Mikäs tuossa nyt sitten on muuttunut? Takasiiven profiili on ainakin vähän erilainen ja ponttoonit ovat ehkä aavistuksen pienemmät ja pyöreämmät, mutta muita eroja on aika vaikea erottaa tuosta kulmasta. Uudistukset ovat varmaan tulleet pääosin auton takaosaan?



Disinformaatiota ja hämäystä. Voihan olla paljonkin eroja mitä ei silmällä erota mutta ei haluta paljastsaa oleellista... mutta katso takasiipeä.. alapäädyissä täysin eri profiili...

Tosta päänkorkeudesta. Katsoin videon eilisestä jossa Sumi hyöri ja pyöri mekatsujen kanssa ja syyksi paljastui penkki. Eli ei istunut penkkí parhaallamahdollisella tavalla ahteriin...
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Kimi Räikkösen Ferrari käy liian kuumana

IS sanoi:
F1-kauden avauskilpailuun on enää viikko aikaa, kun Maranellon suunnalta kuuluu huonoja uutisia. Kimi Räikkösen autossa on teknisiä ongelmia.

Räikkönen on nostettu kauden suurimmaksi mestarisuosikiksi. Uusi Ferrari onkin ollut maailmanmestarin käsissä erittäin nopea koko talven. Luotettavuuspuolella kaikki ei kuitenkaan ole kunnossa.

Ferrarin tekninen johtaja Aldo Costa myönsi sen jo helmikuun lopussa Barcelonan testijaksolla.

- Meillä on yhä muutamia ongelmia, jotka meidän pitäisi saada korjattua ennen ensimmäistä kilpailua, Costa sanoi.

IS Urheilun italialaislähteiden mukaan Ferrarin ongelmat liittyvät etenkin moottorin jäähdytykseen ja myös vaihdelaatikkoon ja iskunvaimentimiin.

Ferrarin insinöörit ovat huolissaan auton peräosan liiallisesta kuumenemisesta. He toivovat, että se ei aiheuta ongelmia viikon kuluttua Melbournessa. Sen jälkeen kaksi seuraavaa kilpailua ajetaan kuitenkin erittäin kuumissa oloissa Malesiassa ja Bahrainissa. Jos auton jäähdytys ei silloin toimi suunnitellusti, vaikeuksia tulee varmasti.

Torstaina italialaistallin testikuljettaja Luca Badoer ajoi Fioranossa lyhyen testin Ferrarin kisa-autoilla. Sen jälkeen ne lähetettiin Münchenin kautta kohti Melbournea.

Ferrarin leirissä oltiin harmissaan liian viileästä testikelistä. Talli ei saanut auton lämpötilamuutoksista sellaista dataa, jota se juuri nyt tarvitsisi.
Jos uutinen pitää paikkaansa, tulee Ferrarille tiukat paikat avausosakilpailun jälkeen... Toivotaan, että saavat korjattua ongelmat. Suurempia ongelmia ei ole esiintynyt testissä varmaan juuri alhaisen lämpötilan takia.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
JML82 sanoi:
Jos uutinen pitää paikkaansa, tulee Ferrarille tiukat paikat avausosakilpailun jälkeen... Toivotaan, että saavat korjattua ongelmat. Suurempia ongelmia ei ole esiintynyt testissä varmaan juuri alhaisen lämpötilan takia.
Empä välitä moisesta isän uutisesta. Autojen sisäänajokin on kääntynyt testiksi...:rolleyes: Tilanne on kaikille talleille sama. Ferrarilla tosin on eniten dataa lämpimistä keleistä pitkän Bahrainin testin ansiosta.

Kyseistä uutista ei löydy vakavammista lähteistä...
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
talakem sanoi:
Empä välitä moisesta isän uutisesta. Autojen sisäänajokin on kääntynyt testiksi...:rolleyes: Tilanne on kaikille talleille sama. Ferrarilla tosin on eniten dataa lämpimistä keleistä pitkän Bahrainin testin ansiosta.

Kyseistä uutista ei löydy vakavammista lähteistä...
Lienee aivan normaalia että autot eivät ole täysin valmiita kaikilta osin Melbourneen. Samankaltaisen uutisen saisi helposti asiantunteva toimittaja kasaan jokaisesta tallista.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
IS Urheilun italialaislähteiden mukaan Ferrarin ongelmat liittyvät etenkin moottorin jäähdytykseen ja myös vaihdelaatikkoon ja iskunvaimentimiin.
jaa. pitää sitten varmaan kysy pikemminkin että missä niitä ongelmia EI ole? toinen ferrari kekseyttää australiassa se on varma
 

Doubtful

Banned
Liittynyt
4.8.2007
Viestit
1136
Mediaprofeetta sanoi:
jaa. pitää sitten varmaan kysy pikemminkin että missä niitä ongelmia EI ole? toinen ferrari kekseyttää australiassa se on varma
Jaa että ihan varma, no sit me ollaan hävitty tää peli :rolleyes: Epäilen vahvasti noita Ferrarin ongelmia tai niiden vakavuutta.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Mediaprofeetta sanoi:
jaa. pitää sitten varmaan kysy pikemminkin että missä niitä ongelmia EI ole? toinen ferrari kekseyttää australiassa se on varma
Jännä juttu, et missään muualla en oo noista "luotettavuusongelmista" kuullut, ja ei ois eka kerta ku IS suoltaa aivan omiaan. Roskalehti kaikki tyyni. Kun mitään kunnon asiaa ei löydy, niin sit pitää takertua kaiken maailman huhuihin...
 

M.Webber

Well-known member
Liittynyt
27.11.2007
Viestit
2586
[
QUOTE=IceManFani]Jännä juttu, et missään muualla en oo noista "luotettavuusongelmista" kuullut, ja ei ois eka kerta ku IS suoltaa aivan omiaan. Roskalehti kaikki tyyni. Kun mitään kunnon asiaa ei löydy, niin sit pitää takertua kaiken maailman huhuihin...
[/QUOTE]

Kyllä tuosta asiasta on jo pari päivää ainakin Autosportin foorumilla keskusteltu. Oisko Gazzettasta alkuperäinen juttu, en muista.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Heräsi tuolla luistonestoketjussa kysymys siitä, mitä kuljettajat itse asiassa voivat nyt sitten säätää elektronisesti ajon aikana, kun "elektroniset apuvälineet" ovat poistuneet. Tästä esimerkkinä F2008:n ohjauspyörä.



Onhan tuossa aika paljon muutakin kuin vaihdelaipat, maksimikierrosten säätökiekko (REV), vapaalle (N), pakille (R), radion tangentti (RADIO) ja juoma (?) -napit. Kerrotaankohan tuolla TYRE-kiekolla autolle vaan että onko alla kuivan vai märän kelin renkaat, vai onko sen takana jotain muuta? Lisäksi olisi mukava tietää mitä namiskaa Ferrari-kuljettajat räpläsivät viime kaudella useissa kisoissa pari kertaa jokaisella kierroksella sieltä oikean jalan reiden yläpuolelta.

Valistuneita arvauksia?
 

Bambiino

Active member
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
39
CamoN sanoi:
Lisäksi olisi mukava tietää mitä namiskaa Ferrari-kuljettajat räpläsivät viime kaudella useissa kisoissa pari kertaa jokaisella kierroksella sieltä oikean jalan reiden yläpuolelta.

Valistuneita arvauksia?
Muistaakseni Salon Mika kommentoi Skumin vastaavaa säätämistä jarrubalanssin säätämiseksi.
E:Siis pari vuotta sitten.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
CamoN sanoi:
Lisäksi olisi mukava tietää mitä namiskaa Ferrari-kuljettajat räpläsivät viime kaudella useissa kisoissa pari kertaa jokaisella kierroksella sieltä oikean jalan reiden yläpuolelta.

Valistuneita arvauksia?
Vetäsen ihan muistista että tuo liittyi muistaakseni jotenkin jarrubalanssiin erimutkiin... asia jota puitiin myös vakoilujupakassa?
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
talakem sanoi:
Vetäsen ihan muistista että tuo liittyi muistaakseni jotenkin jarrubalanssiin erimutkiin... asia jota puitiin myös vakoilujupakassa?
Näinhän se taisi olla. Kuskeilla oli käytössä jonkinlainen ennalta ohjelmoitu (tai siis säädetty - kyseessähän on ilmeisesti täysin mekaaninen värkki) vipu, jolla voitiin valita yksi kolmesta valitusta jarrubalanssista. Ilmeisesti hitaisiin ja sitten nopeampiin mutkiin omat säätönsä.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Jeeves sanoi:
Näinhän se taisi olla. Kuskeilla oli käytössä jonkinlainen ennalta ohjelmoitu (tai siis säädetty - kyseessähän on ilmeisesti täysin mekaaninen värkki) vipu, jolla voitiin valita yksi kolmesta valitusta jarrubalanssista. Ilmeisesti hitaisiin ja sitten nopeampiin mutkiin omat säätönsä.
Kaiki muut systeemit kiellettiin muutama vuosi sitten, siis sähköiset tai ulkopuolisella voimalla toimivat. Aikaisemmin säätöjä oli myös ratissa mutta tuliko mahdottomaksi toteuttaa...

Tämän kauden säännöt sanovat.
11.1.4 Any change to, or modulation of, the brake system whilst the car is moving must be made by the driver's direct physical input, may not be pre-set and must be under his complete control at all times.

Mäkki oli kokeilemassa tuota Ferkun jarubalanssinsäätöä, selvisi oikeudenkäynnistä...

Samoin vakaimia ei saisi säätää ajon aikana...

10.2.2 Any powered device which is capable of altering the configuration or affecting the performance of any part of the suspension system is forbidden.
10.2.3 No adjustment may be made to the suspension system while the car is in motion.

9.8 Torque transfer systems :
9.8.1 Any system or device the design of which is capable of transferring or diverting torque from a slower to a faster rotating wheel is not permitted
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Noiden ratin namiskukkelien pitää tulla FIAn valitsemalta toimittajalta. Ilmankos niin samanlaiset toiminnot...

8.6 Driver controls and displays :
Any electronic modules used for driver information displays and switch inputs must be supplied by an FIA designated supplier to a specification determined by the FIA and be suitably housed by each team.
8.7 Driver radio :
Other than authorised connections to the FIA ECU, any voice radio communication system between car and pits must be stand-alone and must not transmit or receive other data. All such communications must be open and accessible to both the FIA and, where appropriate, broadcasters.

Lisäksi kuskin näkyvillä pitää olla valoin ja näytöllä esim. lipputukset ym...
Usein kait ratissa...


8.9 Track signal information display :
All cars must be fitted with red, blue and yellow cockpit lights the purpose of which are to give drivers information concerning track signals or conditions. The lights must be LEDs each with a minimum diameter of 5mm and which are fitted in order that they are directly in the driver’s normal line of sight.
Details of the light control system, which must be fitted to every car, may be found in the Appendix to these regulations.
2008 F1 Technical Regulations 26 of 60 22nd February 2008

8.10 Medical warning system
In order to give rescue crews an immediate indication of accident severity each car must be fitted with a warning light which is connected to the FIA data logger.
The light must face upwards and be recessed into the top of the survival cell no more than 150mm from the car centre line and the front of the cockpit opening and as near to the clutch disengagement system, as described in Article 9.4, as is practical.
Details of the light and its control system may be found in the Appendix to these regulations.
 
Ylös