Ferrari F2008

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Tuleepa ainaki jännempi kisa, kuin viime vuonna, nuo paalupaikalta ylivoimaiseen voittoon, vaikka kivoja ovatkin, niin ei viihdyttävyydeltä ole samaa tasoa kuin huominenkin tuleva Kimin ajojahti...
Vaikka tympi itelläki niin pirusti tuo Kimin aika-ajo kohtalo, nii pitää ainaki yrittää ajatella positiivisesti... :alppu:
Uskoisin, että kyllä se Kimi sieltä kuuden sakkiin nousee, ehkä jopa palkintopallille.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Pieni yhtymäkohta kauden -93 parhaaseen autoon Williamsiin. Ferrari vaikuttaa loppujen lopuksi olevan aika hankala auto ajaa, varsinkin aika-ajoissa. Aivan kuten kauden -94 Williams. Kaudella -93 Damon Hill pärjäsi mukavasti Prostia vastaan, aivan kuten Massa räikköstä vastaan viime kaudella. Vikuroivalla FW/16:lla Hill oli vaisu aika-ajoissa Sennaa vastaan, niin kuin Massa Räikköstä vastaaan nyt. Muutos tietenkin radikaalimpi kaudesta -93 -94:ään sääntöjen puitteissa, kun vuonna -93 myös aktiivijousitus oli sallittu
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
lahill sanoi:
Mites Mediaprofeetta on noin pessimistinen? Uskon, että Kimi olisi ollut tänään kolmen joukossa. Vaikka McLaren (ja BMW) näyttää vahvalta aika-ajoissa, uskon että Ferrarin vauhti kisassa (ainakin Kimin puikoissa) on kunnossa.

Massa on ollut kyllä tosi kesy. Selittelyjen kausi tulossa?
Jos kärkipäässä ei tule keskeytyksiä, uskon ettei Kimillä ole mahdollisuuksia päihittää McLareneita ja Massaa, BMW:n siinä ja siinä. Eli taistelee sijoista 4-7..
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
Make79 sanoi:
Tuleepa ainaki jännempi kisa, kuin viime vuonna, nuo paalupaikalta ylivoimaiseen voittoon, vaikka kivoja ovatkin, niin ei viihdyttävyydeltä ole samaa tasoa kuin huominenkin tuleva Kimin ajojahti...
Vaikka tympi itelläki niin pirusti tuo Kimin aika-ajo kohtalo, nii pitää ainaki yrittää ajatella positiivisesti... :alppu:
Uskoisin, että kyllä se Kimi sieltä kuuden sakkiin nousee, ehkä jopa palkintopallille.
Kimi on tosiaan ajanut monta hyvää kisaa huonoiltakin lähtöpaikoilta. Kimin kisan suhteen vähän kaksijakoiset fiilikset: toisaalta on mahdolisuus ajaa näyttävä tai jopa legendaarinen kisa, mutta toisaalta hommassa saattaa käydä köpelöstikin jo aikaisessa vaiheessa. Kolarin riskihän on melkoinen, kun lähtee noilta sijoilta. Eikä nyt ihan hirveästi voi passaillakaan, jos aikoo pisteille päästä.
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Tänään oli todellakin Ferrarin musta päivä, yksikään Ferrarin konetta käyttänyt auto ei päässyt maaliin asti (Tosin Bourdais ja Kimi sai pisteet vaikka keskeyttivätkin).
Nopeuskaan ei ollut talvitestien jälkeen Ferrarilla itse kilpailussa ihan sitä mitä odotin, toivottavasti Malesian GP:ehen vauhtia ja luotettavuutta löytyisi (Muuten tulee jälleen Kimille turhan vaikea kausi).
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
toivon ja samalla uskonkin ferkkujen olevan vahvempia malesiassa. tosin on kyllä mäkitkin ollu siellä aina aika vahvoja. viime vuonna nopeimmat kierrosajat oli tosin mäkkien ja ferkut pari kymbbää perässä.
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
Ferrarin moottori oireili jo ennen starttia ja levisi lopulta. Kimi katsoikin, että jälkipuheet ulosajon merkityksestäkin ovat täysin tarpeettomia, koska moottori kuitenkaan ei olisi kestänyt maaliin asti.
Näin Heikki Kullan mukaan..
Toivottavasti Ferrarin mestaruustaisto ei taas kaadu luotettavuuteen, kuten lähivuosina on käynyt..

Pahalta näyttää tässä vaiheessa, kun kumpikin auto keskeyttää moottorinrikkoon(+Bourdais), mutta vielä on aikaa korjata tilannetta..
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Lisko sanoi:
Näin Heikki Kullan mukaan..
Toivottavasti Ferrarin mestaruustaisto ei taas kaadu luotettavuuteen, kuten lähivuosina on käynyt..

Pahalta näyttää tässä vaiheessa, kun kumpikin auto keskeyttää moottorinrikkoon(+Bourdais), mutta vielä on aikaa korjata tilannetta..

Vähä mietiskelin tilannetta tuolla... aikaa ja aikaa...

http://www.f1-forum.fi/vb/showpost.php?p=1001812&postcount=42
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
jameson sanoi:
toivon ja samalla uskonkin ferkkujen olevan vahvempia malesiassa. tosin on kyllä mäkitkin ollu siellä aina aika vahvoja. viime vuonna nopeimmat kierrosajat oli tosin mäkkien ja ferkut pari kymbbää perässä.
Muistat varmaan Dennisin protestin pohjalevystä.:rolleyes: Pohjan muuttaminen viikossa onnistui Ferrarilta aika hyvin mutta ei aivan.

Tuskin ihan sama tilanne tänävuonna... nyt tosin syynäävät moottoreita.:eek:
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Lisko sanoi:
Näin Heikki Kullan mukaan..
Toivottavasti Ferrarin mestaruustaisto ei taas kaadu luotettavuuteen, kuten lähivuosina on käynyt..

Pahalta näyttää tässä vaiheessa, kun kumpikin auto keskeyttää moottorinrikkoon(+Bourdais), mutta vielä on aikaa korjata tilannetta..
Eikös Schumin aikaan Ferrari pelittäny todella luotettavasti. Tais viime kausi olla eka, jolla oli tosissaan murheita. Kyllä ne Macit on ollu niitä epäluotettavampia viime kausi poislukien.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Sillä on vähän tekemistä henkilövaihdosten kanssa Ferrarilla. Muuan Nigel Stepney vastasi aikaisemmin laaduntarkkailusta.. tuli vähän henkilövaihdoksia yllättäen kun miehellä syytteiden mukaan oli valkoista jauhoa taskuissa... ja kuulemma samaa oli kilpureiden tankeissa ennen Monacoa... tiedä häntä?

No ei se luotettavuus huono ole kun molemmat mestaruudet tuli.. kai se kestää hetken että homma alkaa rullaa taas...
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Jotenkin tuntuu tuon laadun suhteen, että nyt se McLarenin uuden tehtaan hyöty tulee näkyviin. Viime kausi ekaa kertaa pitkään aikaa luotettavalla autolla ja avauskisakin. Siellähän pitäisi olla kaikki huippumodernia.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
JML82 sanoi:
Jotenkin tuntuu tuon laadun suhteen, että nyt se McLarenin uuden tehtaan hyöty tulee näkyviin. Viime kausi ekaa kertaa pitkään aikaa luotettavalla autolla ja avauskisakin. Siellähän pitäisi olla kaikki huippumodernia.
Eihän se että hommat on huippumodernia itsestään mitään laatua takaa.

Mutta voihan olla että esimerkiksi päämajan/tehtaan suunnittelu/rakentaminen vei aikanaan liikaa huomiota ja resursseja kilpailutoiminnalta?:dunno:

Lisäksi kun autosta puuttui vauhtia ottivat älyttömiä riskejä osien ja mm. koneiden kehittämisessä... (niitten valmistustahan järjesteltiin pitkään) tulokset näkyivät näyttävästi. Sitten oli pakko saada luotettavuus kuntoon...
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
JML82 sanoi:
Kyllä ne Macit on ollu niitä epäluotettavampia viime kausi poislukien.
2006 ja 2003 McLaren oli luotettavuudeltaan samaa luokkaa kuin Ferrari, mutta hidas.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
talakem sanoi:
Eihän se että hommat on huippumodernia itsestään mitään laatua takaa.

Mutta voihan olla että esimerkiksi päämajan/tehtaan suunnittelu/rakentaminen vei aikanaan liikaa huomiota ja resursseja kilpailutoiminnalta?:dunno:

Lisäksi kun autosta puuttui vauhtia ottivat älyttömiä riskejä osien ja mm. koneiden kehittämisessä... (niitten valmistustahan järjesteltiin pitkään) tulokset näkyivät näyttävästi. Sitten oli pakko saada luotettavuus kuntoon...
Sitä itsekin mietin, että veikö resursseja tuo palatsin rakentaminen. Epäluotettavuushan on ollut McLarenin synti jo 90-luvun puolivälistä lähtien, joten sillä rakentamisella ei sen suurempaa vaikutusta ollut. Pääasia kuitenkin, että nyt Kovalainen saa nauttia luotettavasta McLarenista :thumbup:
 

Dev

Well-known member
Liittynyt
28.2.2007
Viestit
4020
Ferrari ottaa käyttöön radikaalin etusiipensä?

17.3.2008, 17.47

Espanjalaistietojen mukaan Ferrari saattaa ottaa käyttöön uuden, radikaalin etusiipensä Bahrainin GP:ssä huhtikuussa. Tietojen mukaan etusiiven yläosassa on aukko - suunnilleen samassa kohdassa, missä Bridgestonen B-logo sijaitsee tällä hetkellä.

- Aukon tarkoituksena on todennäköisesti hyödyntää paremmin etusiiven keskiosaa, arveli Red Bullin tekninen johtaja Geoff Willis.

AS-lehden mukaan uusi etusiipi nähdään F2008-autossa Bahrainissa tai sitä seuraavassa kisassa Barcelonassa.
Onkos siivestä mitään kuvaa?
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Device sanoi:
Onkos siivestä mitään kuvaa?
Pari photoshoppausta taitaa olla tässä ketjussa, mutta ei mitään kunnollista.

Onpahan taas kehno käännös, puhutaan siivestä kun tarkoitetaan nokkakartiota. Vaikka mistäs sitä tietää jos alkuperäiskielen toimittaja on mokannut.


MTV3.fi sanoi:
- Ei pidä unohtaa, että meillä saattaa olla joitain ongelmia ymmärtää MES:n systeemiä sekä sitä, miten se yhdistetään autoon, Domenicali sanoi moottorivikojen syytä pohtiessaan Autosport.comin mukaan.

Sekä Kimi Räikkösen että Felipe Massan kisa päättyi moottorivikaan. Domenicali ei kuitenkaan osannut vielä esittää varmaa syytä ongelmille.

- Meidän täytyy analysoida kaikki tapahtumat askel askeleelta, koska viikonloppu oli todella huono kaikessa suhteessa.
Aika hälyyttävää, että Ferrarilla ollaan ainakin julkisesti noin hakoteillä moottorivikojen syyn suhteen. Jos kyse olisi pelkästä ylikuumenemista, vika olisi helppo korjata ja Malesian jälkeen helpottaisi muutenkin. Mutta jos ongelmat ovat jossain auton elektroniikan syövereissä, voi mennä hetken aikaa ennen kuin luotettavuus saadaan kohdalleen. :doubtful:

Toisaalta talvitestit osoittivat että auto on lähtökohtaisesti luotettava. Ainakin normaaliolosuhteissa.
 
Viimeksi muokattu:

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Koneet on jo avattu Italiassa ja viasta on jo tieto. Hommaa tarkastellaan tällä hetkellä varmaan aika huolella...:)

Täytyy muistaa että 31.03.2008 Tiimien tulee antaa FIAlle moottorit luokittelua varten. Siis koneista millä ajetaan seuraavan viiden vuoden aikana... sen jälkeen vaan KERS järjestelmän vaatimia muutoksia saa tehdä...

No kyllähän ne saa homman hanskaan, uusia koneita kasataan paraikaa....


Stefano Domenicali

A spokesman for the Maranello based squad has since confirmed that they have an idea on where the problem actually lies, but until they have had the chance to analyse both units in fine detail, they can’t be 100% sure.

“The engines concerned have been flown back to Italy where they will be examined in detail by our engineers,” he told the Guardian. “Only when we have completed that process will we be able to diagnose the problem with any certainty.’
http://www.totalf1.com/fullstory/view/249237/Two_fresh_Ferrari_engines_on_their_way_to_Malaysia/

http://www.autosport.com/news/report.php/id/65851
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Hyvä että ovat selvittäneet vian

Muuten, pari päivää sitten joku kertoi kuulleensa toiselta forumilta, että Ferrari olisi erottanut jonkun suunnitelijan Australian jälkeen jne jne. Kuulemma oli sisäpiiritietoa, mutta tutkiskelun jälkeen kävi ilmi, että nimet ja koko juttu taisi olla huuhaata. Täällähän se todettiin: http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?p=1001954#post1001954

ja tässä se varsinainen viesti sieltä toiselta forumilta: http://www.b2reds.com/forum/phpBB2/viewtopic.php?p=10048&sid=708ec4f460310810120ba33506928164

Kun oikein alkaa ensi kautta analysoimaan, niin luulempa että Ferrarin kompastuskiveksi tulee muodostumaan mootttorin liikkuvat osat. McLaren on saanut kehiteltyä kuulemani mukaan (sisäpiiritietoa) omassa laboratoriossaan genematic-öljyn, jonka voiteluteho on kaksinkertainen verrattuna muiden tallien käytttämiin.

Ferrarin mäntä-spesialisti Antonio La Savre on ollut taas huolissaan Ferrarin sylinterreiden tiivisteistä. Lyhyitä stinttejä täysillä tehoilla kuulemma kestävät, mutta Grand Prix'tä simuloivissa testeissä on ilmennyt yllättäviä vuotoja, jolloin tehot ovat tippuneet osion loppuvaiheessa. Uskoisin kuitenkin Ferrarin saavan ongelman ratkaistua ennen kauden alkua, sen verran hyvän tiimin on La Havre saanut koottua itselleen. Mukana esimerkiksi entinen Masterling-motorsin suunnittelija Gary C. Underling.
aika lähelle kaveri kuitenkin osui, vaikka taisi puhuakin pelkkää potaskaa :D
 
Ylös