Ferrari F2008

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
J.Hunt sanoi:
Tiedottojan mukaan bensa loppui, uskoo ken haluaa. :rolleyes:
Olisihan se periaatteessa mahdollista että halusivat testata koko bensansyöttöjärjestelmän toimivuuden ääritilanteessa ajamalla sen kuivaksi. Mutta miksi heti harjoituksen alussa? Miksi tuhlata hyvää harjoitusaikaa? Miksei ajaisi kuivaksi vaikka vasta 5 minuuttia ennen session loppua?

Ei vakuuta. :frown:
 

retypeNick

Iltalehti kunniaan
Liittynyt
27.7.2007
Viestit
2009
Sijainti
Helsinki, Finland
CamoN sanoi:
Olisihan se periaatteessa mahdollista että halusivat testata koko bensansyöttöjärjestelmän toimivuuden ääritilanteessa ajamalla sen kuivaksi. Mutta miksi heti harjoituksen alussa? Miksi tuhlata hyvää harjoitusaikaa? Miksei ajaisi kuivaksi vaikka vasta 5 minuuttia ennen session loppua?

Ei vakuuta. :frown:

Tuskin. Kämmäsivät bensassa tai jotain hajosi oikeasti. Oli niin tai näin, niin silti vaikuttaa hämärältä.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Mä en ymmärrä alkuunsakkaan Kullan lausetta "Kuljettaja pystyy ohjaamossa tarvittaessa kääntämään polttoaineen rikastinta pienemmälle, jolloin seos syötetään laihempana, tehot laskevat, mutta toisaalta moottorikaan ei kuumene lisää" tää on niin bullshittiä kun olla ja voi, moottori nimeomaisesti kuumenee liian laihan seoksen johdosta, sen verran monta reikäistä mäntää olen nähnyt kun koneesta otetaan viimeisiä hevosvoimia irti. Jos moottorissa on ylikuumenemisen vaara seoksen johdosta, seosta pitää nimenomaisesti rikastaa, ei laihentaa!
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
markot sanoi:
Mä en ymmärrä alkuunsakkaan Kullan lausetta "Kuljettaja pystyy ohjaamossa tarvittaessa kääntämään polttoaineen rikastinta pienemmälle, jolloin seos syötetään laihempana, tehot laskevat, mutta toisaalta moottorikaan ei kuumene lisää" tää on niin bullshittiä kun olla ja voi, moottori nimeomaisesti kuumenee liian laihan seoksen johdosta, sen verran monta reikäistä mäntää olen nähnyt kun koneesta otetaan viimeisiä hevosvoimia irti. Jos moottorissa on ylikuumenemisen vaara seoksen johdosta, seosta pitää nimenomaisesti rikastaa, ei laihentaa!
Olet oikeassa. 'Too lean' oli aika usein leikkaamisen syynä noissa crossihommissa. Ja tulppa valkonen.:eek:
 

Bambiino

Active member
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
39
Pojat pojat, on Ferrareissa ollut aiemminkin "polttoaineensyöttöhäiriöitä". Ei näistä tarvitse huolestua. :thumbup:
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Bambiino sanoi:
Pojat pojat, on Ferrareissa ollut aiemminkin "polttoaineensyöttöhäiriöitä". Ei näistä tarvitse huolestua. :thumbup:
Ei munkaan mielestä. Esim Renaultilla oli viime vuoden Australiassa molemissa autoissa bensansyöttöongelma, mutta eipä niitä tuon kisan jälkeen pahemmin näkynyt. Kyllä ne saadaan korjattua.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Moe Szyslak sanoi:
Olet oikeassa. 'Too lean' oli aika usein leikkaamisen syynä noissa crossihommissa. Ja tulppa valkonen.:eek:
Noinhan se kovaviritteisissä 2t koneissa menee. Seos säädetään niin että ruuvia kiristetään kunnes kone leikkaa. Siitä piiru takas ja on seos kohdallaan. :thumbup:

Mutta onkohan sama 4t koneissa? Vai putoaisikohan siinä oikeasti tehot ja lämmöntuotto - saattaapi olla.
 

Bambiino

Active member
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
39
Vertti sanoi:
Ei munkaan mielestä. Esim Renaultilla oli viime vuoden Australiassa molemissa autoissa bensansyöttöongelma, mutta eipä niitä tuon kisan jälkeen pahemmin näkynyt. Kyllä ne saadaan korjattua.
Tarkoitin sellaisia polttoaineensyöttöhäiriöitä, joissa menovesi on loppunut kesken matkan.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
No loppu viikonloppu menee sitten nappiin. Autossa ei ole vikaa.

This morning we got our lines of communication mixed up between the garage and the pit wall,” confessed Maranello's technical director Luca Baldisserri. “That left Kimi stuck out on the track without fuel, but in the afternoon we were able to get more done, without any technical problems whatsoever.

http://www.totalf1.com/fullstory/view/249963/Ferrari_made_to_look_fuelish_by_Kimi_mixup/
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Toni_V sanoi:
Noinhan se kovaviritteisissä 2t koneissa menee. Seos säädetään niin että ruuvia kiristetään kunnes kone leikkaa. Siitä piiru takas ja on seos kohdallaan. :thumbup:

Mutta onkohan sama 4t koneissa? Vai putoaisikohan siinä oikeasti tehot ja lämmöntuotto - saattaapi olla.
Luulis tuon liian laihalla ajamisen aiheuttavan kuitenkin saman kuin 2 tahtisessa. Palaminen kun palaminen... Tehoista en osaa sanoa... lämmöt nousee kumminkin ja mikäs siellä ensimmäiseksi kosahtaa... mäntä, kuten 2-tahtisessakin.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
talakem sanoi:
No loppu viikonloppu menee sitten nappiin.
Parempi olisi. Jotenkin outoa että tuolla tasolla voi vielä käydä niin, etteivät kaikki autojen ajattamisesta vastuussa olevat henkilöt tiedä kuinka paljon autoon laitetaan polttoainetta. Luulisi, että testiohjelmista palaveerataan etukäteen ja päästään vähintään siihen tarkkuuteen, minkälaisilla lasteilla aloitetaan.

Tai ehkä tuo kertoo vaan lievästä yli-itsevarmuudesta, joka on ollut aistittavissa Ferrarin leiristä viime aikoina mm. Kimin kommenttien kautta. Ei ole jokainen tiimin jäsen ihan satasella mukana heti perjantaiaamusta, kun vauhtia riittää autoissa muutenkin.

Tai sitten Domenicali on tankkausmuutoksesta ilmoittaessaan painanut väärää nappia, viesti on mennyt kolmannen kuljetusrekan huoltajan apupojan veljelle ja sieltä on vaan herranpelossa vastattu "Kyllä herra, ehdottomasti." :alppu:
 

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
Toni_V sanoi:
Mutta onkohan sama 4t koneissa? Vai putoaisikohan siinä oikeasti tehot ja lämmöntuotto - saattaapi olla.
Taitaa olla joku käännösvirhe....
Laihalla putoaa tehot ja lämmöntuotto kasvaa, vaarana on kiinni leikkaaminen, männän sulaminen ja/tai pakoventtiilien palaminen (Venttiilithän Ferrarista menivätkin).
Ns liian rikkaalla myös tehot putoaa mutta lämmöntuottokin laskee.
Bensiinissä on myös tärkeitä voiteluaineita nimenomaan venttilleitä varten, moni muistaa kun tuli lyijyttömät (Lyijy oli ennen voiteluaineena bensiinissä) polttoaineet niin niitä ei voinut käyttää kaikissa moottoreissa (Vanha Corolla esim) koska aiheutti nimenomaan venttiilivaurioita.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mediaprofeetta sanoi:
Ajatellaanpa kuitenkin Ferrarin talvitestien kisasimulaatioita. Taisi suurin osa keskeytyä tekniseen vikaan? Tai ainakin noin puolet. Oli hydrauliikkaa, elektroniikkaa, öljyvuotoa... Ei se Ferrari nyt täysin luotettavalta peliltä ole missään vaiheessa vaikuttanut. Tosin kovin monta kertaa ei tainnu samat viat toistua, eli jospa Australiassakin oli kyse vaan lapsentaudeista. joko nyt löyty viimeset viat? Sen näkee sitten...
Talven testeistä ei toki voida liikaa päätellä tossakaan suhteessa sillä tuskin ykskään kisasimulaation moottoreista/vaihdeaskeista oli präniköitä. Ainakin Bahrainin "keskeytiksistä" kerrottiin melko luotettavasti, että vehkeillä oli ajettu jo kolme tai neljä kisaviikonloppua (kilometreinä siis)...
Jotta sikäli.

Eiköhän Ferkun luotettavuus ole ihan kunnossa. Nämä korkeammat lämpötilat ainakin näin alkuun saattavat aiheuttaa pään vaivaa, mutta niin ne aiheuttavat muillekin.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Viimeistään Malesiassa selvisi että 2008 on todella nopea. Kimi vakuuttaa että he ovat nopeita kaikilla radoilla.

Kun vertaa viimevuoteen ja katsoo tämänhetken eroa Ferrarin ja McLarenin välillä niin Kimi on vahvoilla. (muistettava että Ferrari oli tähänaikaan viimevuonna altavastaajana pikaisen pohjalevymuutoksen takia)

Tämä näkyi McLaren miesten naamalta Malesian viikonlopun edetessä... MM unelma katoaa tavoittamattomiin.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Joo kyllä F2008 on nopee auto, ei siitä pääse mihinkään. Luotettavuus on edelleen varmaan alitajunnassa pikku kysymysmerkki, mutta haluan ajatella että se luotettavuusongelma oli vain Melbournen "katastrofi"..

Kimi vie, näyttää itseasiassa paremmalta kuin viime vuonna. Mun mielestä hieno tilanne Kimin kannalta.

Massahan on pihalla MM taistelusta, oli jo syntyessään..
 

gin

Aikuisten leikisti
Liittynyt
17.3.2008
Viestit
580
Sijainti
JJ:n pelihousut
Oberfeldwebel sanoi:
Massahan on pihalla MM taistelusta, oli jo syntyessään..
:D oon kyllä samaa mieltä.
F2008 on ainakin Malesian perusteella (ja osittain Aussien) selvästi nopein auto, luotettavuudesta ei voi sanoa vielä oikein mitään.

Haluaisin ajatella, että avauskisa meni niin täydellisesti päin persettä kuin mahdollista koska se vaikutti kauimpaa-haetulta tulokselta testien jälkeen, mutta nyt taas palattiin päiväjärjestykseen ja tästä kaudesta tulee Kimin näytöstä :tongue:
 

Coni

Well-known member
Liittynyt
8.10.2007
Viestit
1087
Kyllä 2008 F2008 kulki ihan mallikkaasti Melbournessakin, mutta kiitos kuljettajien ja luotettavuuden tilanne näytti pahemmalta kuin olikaan.

Menihän se yks Ferrarin kone tässäkin kisassa, että ei todella ole varaa juhlia. On otettava niin kauan huomioon kunnes autot tulee muutaman kisan ajan luotettavasti maaliin, niin asiakasmoottorit kuin päätallin moottorit.
 
Ylös