Ferrari F2008

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
Coni sanoi:
Kyllä 2008 F2008 kulki ihan mallikkaasti Melbournessakin, mutta kiitos kuljettajien ja luotettavuuden tilanne näytti pahemmalta kuin olikaan.

Menihän se yks Ferrarin kone tässäkin kisassa, että ei todella ole varaa juhlia. On otettava niin kauan huomioon kunnes autot tulee muutaman kisan ajan luotettavasti maaliin, niin asiakasmoottorit kuin päätallin moottorit.
Tai on ainaki Kimin käsissä nopein auto. :D
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Coni sanoi:
Menihän se yks Ferrarin kone tässäkin kisassa, että ei todella ole varaa juhlia. On otettava niin kauan huomioon kunnes autot tulee muutaman kisan ajan luotettavasti maaliin, niin asiakasmoottorit kuin päätallin moottorit.
Tässä pitää muistaa eräs Hyvin tärkeä seikka!

Miksi Ferrarin moottorit olisivat huonompia kuin viimekaudella? Syy voi löytyä paremminkin autosta ja sen jäähdytysjärjestelmästä kuin moottorista.

Eli auto ja sen jäähdytysjutut on avain asemassa moottorin kestävyyden suhteen. Tämän takia ei ole mitään järkeä tehdä vertailuja asiakastallien poksauttamiin moottoreihin.

Kyllä se mersukin pamahtais ku pistettäs aukot umpeen, niin ne paukkuu ferraritki (moottorit).. Ja miks pistetään aukot umpeen? No siks että riskillä tempastaan kovaa, joko piste tai keskeytys.. Viisas ratkaisu kympin ulkopuolella ajavilta.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Oberfeldwebel sanoi:
Tässä pitää muistaa eräs Hyvin tärkeä seikka!

Miksi Ferrarin moottorit olisivat huonompia kuin viimekaudella? Syy voi löytyä paremminkin autosta ja sen jäähdytysjärjestelmästä kuin moottorista.

Eli auto ja sen jäähdytysjutut on avain asemassa moottorin kestävyyden suhteen. Tämän takia ei ole mitään järkeä tehdä vertailuja asiakastallien poksauttamiin moottoreihin.

Kyllä se mersukin pamahtais ku pistettäs aukot umpeen, niin ne paukkuu ferraritki (moottorit).. Ja miks pistetään aukot umpeen? No siks että riskillä tempastaan kovaa, joko piste tai keskeytys.. Viisas ratkaisu kympin ulkopuolella ajavilta.
Jos oikeen muistan päätalliin Red Bullille haluttiin Renaultin koneet kun niille riittivät kompaktimmat jäähdyttimet ja vääntö tuli pehmeemmin...

Huonostihan siinä sitten käy kun samaan autoon vaihdetaan toisenlaisilla vaatimuksilla oleva kone...
 

Moss

melkein mestari
Liittynyt
27.1.2008
Viestit
1546
Kimin puheiden perusteella parantamista olisi vielä aika-ajovedoissa. Ne kun saataisiin kuntoon niin taisteltaisiin voitosta ihan joka kisassa.
 

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
kimillä oli mielenkiintoinen kommentti kun sanoi, että vielä kun pääsis paalulle niin ei tarvis taistella kenekään kanssa. jotenkin näin. kertooko luottamuksesta auton nopeuteen vai ajattelemattomuudessaan ilmaissut asian noin.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Moss sanoi:
Kimin puheiden perusteella parantamista olisi vielä aika-ajovedoissa. Ne kun saataisiin kuntoon niin taisteltaisiin voitosta ihan joka kisassa.
Ongelma on renkaissa, uusia ei saada tarpeeksi nopeasti toimimaan joten pitoa ei ole. Sama ongelma oli sekä Massalla että Kimillä lauantaina, toisessa ja Kimillä kolmannessa sessiossa.

Vauhdin suhteen Ferrarilla ei ole hätää, ellei McLaren tai BMW kehitä sitten uuteen aero-pakettiin jotain mullistavaa. Ferrarilta ainakin tais olla "radikaalinen" etusiipi tulossa jo Bahrainiin, viimeistään Espanjaan. Luotettavuus ratkaisee näin tasaisen sarjan tänäkin vuonna.
 

SOKO

Well-known member
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
4037
jameson sanoi:
kimillä oli mielenkiintoinen kommentti kun sanoi, että vielä kun pääsis paalulle niin ei tarvis taistella kenekään kanssa. jotenkin näin. kertooko luottamuksesta auton nopeuteen vai ajattelemattomuudessaan ilmaissut asian noin.
Kertonee siitä, että Ferrarilla ei edelleenkään voi ajaa kovin lähellä toisen auton perässä auton ajo-ominaisuuksien siitä kärsimättä. Ts. ohitusten tekeminen on vaikeaa, mutta jos pääsee tyhjällä radalla ajamaan voi ajaa muilta karkuun ilman suurempia ongelmia.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
Oberfeldwebel sanoi:
Tässä pitää muistaa eräs Hyvin tärkeä seikka!

Miksi Ferrarin moottorit olisivat huonompia kuin viimekaudella? Syy voi löytyä paremminkin autosta ja sen jäähdytysjärjestelmästä kuin moottorista.

Eli auto ja sen jäähdytysjutut on avain asemassa moottorin kestävyyden suhteen. Tämän takia ei ole mitään järkeä tehdä vertailuja asiakastallien poksauttamiin moottoreihin.

Kyllä se mersukin pamahtais ku pistettäs aukot umpeen, niin ne paukkuu ferraritki (moottorit).. Ja miks pistetään aukot umpeen? No siks että riskillä tempastaan kovaa, joko piste tai keskeytys.. Viisas ratkaisu kympin ulkopuolella ajavilta.

Miksi Ferrarin moottorit hajoaa myös Toro Rosson vehkeistä, hehän ajavat viime vuoden autolla. Kyllä siihen moottoriin jotain todella surkeita muutoksia on tehty.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
JML82 sanoi:
Miksi Ferrarin moottorit hajoaa myös Toro Rosson vehkeistä, hehän ajavat viime vuoden autolla. Kyllä siihen moottoriin jotain todella surkeita muutoksia on tehty.
Surkeita muutoksia? Näyttää siltä että Ferrari on kuitenkin sarjan nopein auto tällä hetkellä. Luotettavuudesta ei kannata vetää johtopäätöksiä suuntaan eikä toiseen. Melbournen katastrofi saattoi olla ainutlaatuinen tai toistuva, jää nähtäviksi. Ei F2007 ollut erityisen luotettava koko viime kautena.
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
JML82 sanoi:
Miksi Ferrarin moottorit hajoaa myös Toro Rosson vehkeistä, hehän ajavat viime vuoden autolla. Kyllä siihen moottoriin jotain todella surkeita muutoksia on tehty.
Niin, moottoreihinhan ei saa tehä mitään isoja muutoksia, pienempiä osia, kuten mäntiä ja venttiilejä saa käsittääkseni vaihtaa. Ja sitä en tiedä minkä takia ne hajoilevat Toro Rossoissa, olettaisin, että ne on jotenki muuttanu tuota moottorikatetta ja samalla jäähdytys järjestelmää viimevuodesta, joista on seurannut nui Toro Rosson moottoririkot. Maybe, mutta tosiaan niihinhän ei saa mitään massiivisia muutoksia enään tehä, samoja myllyjä ne on ku viimeki vuonna.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
JML82 sanoi:
Miksi Ferrarin moottorit hajoaa myös Toro Rosson vehkeistä, hehän ajavat viime vuoden autolla. Kyllä siihen moottoriin jotain todella surkeita muutoksia on tehty.
Toro Rosso on siinä mielessä huonohko vertailukohta luotettavuudelle, että heillä oli viime vuonna aika paljon ongelmia kahden auton saamisessa maaliin asti. En nyt tähän hätään jaksa kaivaa keskeytyksien syitä, mutta kuitenkin. Ja Australia + Malesia olivat kuitenkin tämän kauden kuumimmat kilpailut, että ei ihme jos siellä jokunen kone laukesi.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Coni sanoi:
Menihän se yks Ferrarin kone tässäkin kisassa, että ei todella ole varaa juhlia. On otettava niin kauan huomioon kunnes autot tulee muutaman kisan ajan luotettavasti maaliin, niin asiakasmoottorit kuin päätallin moottorit.
Meni vai??
Sutilin ja Vettelin keskeytyksen syyks on merkattu 'hydraulics' ja Sutil sanoikin muistaakseni kisalähetyksessä jotain vaihdeaskin suuntaan tai jotain...
Ja Vettelin keskeytyksestä mun mielestä jo näkikin, että kone ei leiponut kiinni, sillä savut eivät tuleet "suuttimista" vaan jostain vaihdeaskin paikkeilta.

Joten itseasiassa mielestäni yhtään Ferrarin myllyä ei lauennut kisass tänään.
Toki noi hydrauliikka ongelmat liittyvät moottoriin tavalla toisella...

Mutta myös tuo Ferrarin asiakastallien jäähdytysratkaisut ovat varmasti merkittävässä roolissa. Ja STR:llä ja Forcellahan jäähdytyksen perusta on jo aivan eri kuin Ferrarilla itsellään. Siinä missä Ferrari luottaa vain kiduksiin on asiakastalleilla pääpaino piippujen käytössä...
Sitä en sit ole oikea ihminen sanomaan, että voidaanko tästä vetää suurempia johtopäätöksiä. Mutta se voidaan sanoa ainakin että jäähdytyksillä on varmasti eroa.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
J.Hunt sanoi:
Surkeita muutoksia? Näyttää siltä että Ferrari on kuitenkin sarjan nopein auto tällä hetkellä. Luotettavuudesta ei kannata vetää johtopäätöksiä suuntaan eikä toiseen. Melbournen katastrofi saattoi olla ainutlaatuinen tai toistuva, jää nähtäviksi. Ei F2007 ollut erityisen luotettava koko viime kautena.
OK. Ilmaisin asian vähän väärin. Noilla surkeilla muutoksilla tarkoitin juuri moottoririkkoja. Itse mietiskelin, että olisiko näin, että niitä IceManin mainitsemia venttiilejä olisi muutettu ja ongelmat olivat siinä. Asiakaskoneisiin ei ole vielä päivitetty. Aivan minun oma arvaus, ei perustu faktoihin!

EDIT: Ei tainnu lauetakaan Vettelin mooottori..... Tiiä sitten mikä osa autosta on hydrauliikkaa ja mikä moottoria.
 
Viimeksi muokattu:

JRantajoki

Well-known member
Liittynyt
30.1.2008
Viestit
640
Eikös Rossot ole potkaissut kunnon savut joka kerta koneen paukahtaessa ja Fezzat vaan uinahtivat siististi Melbournessa? Vai muistanko väärin?
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
JML82 sanoi:
OK. Ilmaisin asian vähän väärin. Noilla surkeilla muutoksilla tarkoitin juuri moottoririkkoja. Itse mietiskelin, että olisiko näin, että niitä IceManin mainitsemia venttiilejä olisi muutettu ja ongelmat olivat siinä. Asiakaskoneisiin ei ole vielä päivitetty. Aivan minun oma arvaus, ei perustu faktoihin!
Siis eihän se tartte olla ku joku huono erä, niin johan paukkuu. Tuohan oli se pääsyy muistaakseni Mersun/Ilmorin V10 myllyissä ku niissä oli joku kehnommasta /helpommin hajoavasta materiaalista tehty osa, niin johan poksu...

Drunken Predator sanoi:
Eikös Rossot ole potkaissut kunnon savut joka kerta koneen paukahtaessa ja Fezzat vaan uinahtivat siististi Melbournessa? Vai muistanko väärin?
Et muista väärin, Bourdaisilta ainaki kosahti aika nätin savuverhon saattelemana Australiassa, "Fezzat" vaan hyyty...
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
8791
Sijainti
Vantaa
IceManFani sanoi:
Siis eihän se tartte olla ku joku huono erä, niin johan paukkuu. Tuohan oli se pääsyy muistaakseni Mersun/Ilmorin V10 myllyissä ku niissä oli joku kehnommasta /helpommin hajoavasta materiaalista tehty osa, niin johan poksu...



Et muista väärin, Bourdaisilta ainaki kosahti aika nätin savuverhon saattelemana Australiassa, "Fezzat" vaan hyyty...
IceManiFani, sortsi tuo väärä kirjoitustapa edellisessä viestissä :) Puhuttelin sinua itse IceManina!

Tuokin on täysin totta. Varmasti on optimoitu kaikki osat mahdollisimman keveäksi. Pieni materiaaliominaisuuksien, varsinkin lujuusominaisuuksien, muuttuminen voi aiheuttaa tuhoa.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
IceManFani sanoi:
Et muista väärin, Bourdaisilta ainaki kosahti aika nätin savuverhon saattelemana Australiassa, "Fezzat" vaan hyyty...
Ja myös malesian harkoissa hajonneet ferrarin myllyt lähti Bourdaisilla ja Sutililla komeiden savujen kera..
Ja tuohan kertoo enemmänkin vain siitä, että STR ja FI eivät pidä myllyjään riittävän viileinä tms...

Kyllähän Rellunkin mylly pamahti komeesti Red Bullilla mutta mitään ongelmia ei oo ollu Rellulla itsellään...

No ens kisassahan sit nähdään miten Kimin mylly kestää, mutta eiköhän ne Ferrarilla osaa asiansa.
Eihän kuumailma vaadi muuta kuin paremman ilmastoinnin moottorikatteeseen. Australian ongelmat ilmeisesti oli pienoinen yllätys Ferrarille kun lämpösemmässä ilmassa moottorit vissiin kävi vääränlaisella seoksella tai jotain.
Näin ainakin itse olen ymmärtänyt Aussien ongelmat...
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
No jos osaa lukea niin silloin sen ymmärtää oikein, seokset oli kai liian laihalla ja pakoventtiilit paloivat.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Sutililla kaksikertaa hydrauliikka vika. Nyt Sepangin kisassa jäi 14 sijalla kolmonen sisään ja sitten oli myös pakko sammuttaa moottori....

Ferrari on luvannut auttaa asiakastiimejä ongelmissa. Vaikka eivät olisi pelkästään moottoriongelmia...
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
Varmaan jäähdytykseen liittyvissä asioissa ainakin voi auttaa. Kai se hydrauliikkakin vaatii samalla tavalla jäähdytystä kuin muutkin moottorin palikat, se neste kun tuppaa lämpenemään ihan hulluna kun se puristetaan muutamaan sataan kiloon.
 
Ylös