Ferrari F2008

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

jameson

Well-known member
Liittynyt
19.2.2007
Viestit
3554
huh. venttiilivika tässä vaiheessa kuulostaa positiiviselta
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Antaa Sumin kertoa...

vika ei ole itse moottoreissa vaan ympäristössä....


Michael Schumacher
The exact causes of this are not yet known, but Schumacher confirmed that it will not participate in the engines themselves were, "but the environment of the engines" - and there were no complex problems, but "it was penny article. The problem is with the test drives not occurred. It has nothing to do with the stability of the engines themselves. on the details because I would not go into. "

-----------------------------------------------

Probleme traten in Melbourne zum ersten Mal auf


"Es handelte sich um Pfennigartikel."

Michael Schumacher
Die genauen Ursachen dafür sind noch nicht bekannt, aber Schumacher bestätigte, dass es nicht an den Motoren selbst lag, "sondern am Umfeld der Motoren" - und es waren keine komplexen Probleme, sondern "es handelte sich um Pfennigartikel. Das Problem ist bei den Testfahrten nicht aufgetreten. Es hat auch nichts mit der Standfestigkeit der Motoren selbst zu tun. Auf weitere Details möchte ich da nicht eingehen."

Generell lässt sich der 39-Jährige vom misslungenen Saisonauftakt des Ferrari-Teams, den er von zu Hause aus am Fernseher verfolgt hat, nicht entmutigen: "Es ist mir lieber, wenn so etwas am Anfang der Saison passiert als am Ende des Jahres, wenn man dann dadurch die Meisterschaft verliert", sagte Schumacher. Und auf die Frage, ob er immer noch glaubt, dass Ferrari 2008 Weltmeister wird, entgegnete er selbstbewusst: "Sowieso!"

http://www.auto-motor-und-sport.de/sport/formel_1/hxcms_article_510960_13987.hbs

http://www.motorsport-total.com/f1/news/2008/03/Schumacher_verteidigt_Raeikkoenen_und_Massa_08031922.html
 
Viimeksi muokattu:

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
no joka tapauksessa Räikkösellä oli myös aika-ajossa ongelma. Eli ei se Ferrari kovin luotettavalta vaikuta, ja yleensä jos luotettavuus on huonoa alkukaudesta niin ei sitä ihan täydelliseksi saada kauden edetessäkään.
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
Mediaprofeetta sanoi:
no joka tapauksessa Räikkösellä oli myös aika-ajossa ongelma. Eli ei se Ferrari kovin luotettavalta vaikuta, ja yleensä jos luotettavuus on huonoa alkukaudesta niin ei sitä ihan täydelliseksi saada kauden edetessäkään.
Positiivista on kuitenkin se, että kun tuli kaks teknistä vikaa yhteen kisaviikonloppuun, niin meni vaan yks kisa pilalle. Moottoririkko ja 1 MM-piste on kuitenkin kohtuullinen yhdistelmä, etenkin kun mukaan mahtui vielä parit ulkoilut. Toivon siis, että jellonanosa Ferrarin tämän kauden sählingistä osui ekaan kisaan.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Moottoriongelma ratkaistu

Poltoainesyötön ongelma, kuumuus vaikutti seoksen ohjaukseen ja venttiilit paloivat. Ei siis johtunut moottorista eikä ollut vika laaduntarkkailussa.

Moottorin muutoksilla hommaa ei voi säännöistä johtuen kiertää joten muuttavat poltoainesyöton ohjausta...

Ei suoraan tämä vika liittynyt ECUhun...

Toivottavasti se miksi Massalla oli väärä vaihde selvisi kanssa. :)
................................................................

Ferrari certain engine issues won't repeat

A Ferrari spokesman told autosport.com in Malaysia: "It was a fuel-feed problem partly related to the hot temperatures in Melbourne. It provoked a failure of the intake valve on both engines.

"It wasn't a quality control problem, nor was it a cooling problem. Obviously, you can't change these engines so we will work hard on improving the mapping, but we're confident this was a one-off."

Ferrari have also rubbished any talk that their problems were related to the introduction of the standard ECU in Formula One this year.

"It was not an ECU problem, although the new units do mean we have to learn new methods to operate the engine," added the spokesman.




http://www.autosport.com/news/report.php/id/65898
 
Viimeksi muokattu:

zUsT

Well-known member
Liittynyt
31.3.2007
Viestit
154
Sijainti
Tila
Kait ne silti voi moottoria labrassa vinguttaa
 

cccp

Banned
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
373
Niin, venttiilit painosti Räkän leikkaamaan nurmikkoa :D
 

Polar

Well-known member
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
757
zUsT sanoi:
Kait ne silti voi moottoria labrassa vinguttaa
Näin juuri, simuloivat kisan kuumissa oloissa ja rääkkäväät mottoria penkissä niin että tuntuu. Samanlaisen simuloinnin tekivät myös viime vuonna Australilan GP:n jälkeen Kimin moottorille, kun siinä muistaakseni oli joku pieni vesivuoto.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Selittäkääs nyt joku tietämättömälle, että mitä tuo engine mapping käytännössä tarkoittaa?
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Balthazar sanoi:
Selittäkääs nyt joku tietämättömälle, että mitä tuo engine mapping käytännössä tarkoittaa?
Ymmärtääkseni sillä tarkoitetaan hyvinkin yksinkertaistettuna sitä, miten moottorin halutaan vastaavan kaasuun. Eli, kuinka paljon mylly antaa tehoja(kierroksia) milläkin määrällä kaasua, kun esim. kiihdytetään kakkosella ulos mutkasta. Ilman luistonestoa tämän tärkeys korostuu ja ulostuloissa, varsinkin alhaisemmilla nopuksilla, tehon täytyy olla hyvin hallittavissa. Toisin sanoen kuski voi hallita perää "jalalla".(kuten massa melbournen startissa:thumbup: ) Kun nopeus kasvaa, tehoa voi antaa enemmän piikkinä ilman pelkoa sutimisesta. Tämä vielä yhdistettynä vaihdevälityksiin, niin soppa on valmis. Tätä se minun käsitykseni mukaan tarkoittaa, mutta voin olla aivan metsässäkin. Korjatkaa ihmeessä, jos on faktatietoa asiasta.

Poikkeuksena "tavallisiin" autoihin, että formuloissa tämän engine mappingin voi tehdä erityisen tarkasti. Esim. GT autossa voi säätää vain vaihdevälit, maksimikierrosluvun, moottorijarrun määrän yms. Formuloissa sen sijaan tuon ECU:n ansiosta kaikki voidaan tehdä joka vaihteelle erikseen. Luistoneston aikaan homma meni niinkin pitkälle, että se voitiin ohjelmoida joka mutkalle erikseen. Siitä en tiedä, vieläkö tuo on mahdollista. Ja edelleen huomautan, että nämä ovat omia käsityksiäni asiasta ja joku varmasti korjaa, jos olen pahasti väärässä.

Lsäyksenä vielä, että koska kaikki asetukset tehdään tuon uuden ECU:n kanssa, niin on ymmärrettävää, että he eivät vielä välttämättä osaa täydellisesti hallita sitä yhdessä moottorin kanssa. Puheet siitä, että se rikkoisi moottoreita on kuitenkin silkkaa roskaa ja Domenicalin lausumat on esim. maikkarin sivuilla tulkittu tarkoituksellisesti väärin.

Toinen lisäys. Jäi mainitsematta, että pelkkien kierroslukujen lisäksi säädetään käsittääkseni myös ilmanottoa, bensansyöttöä, sytytystä, pakojärjestelmää jne. En tiedä, meneekö jo varsinaisen engine mappingin ulkopuolelle..
 
Viimeksi muokattu:

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
Huh huh ! Tuo autosportin englanninkielinen versio huojensi kummasti. MTV3:n version kun luin, niin ymmärsin että mitään ei ole tehtävissä paitsi valvoa moottorin kuntoa tiiviimmin.

Autosport sanoi:
"It wasn't a quality control problem, nor was it a cooling problem. Obviously, you can't change these engines so we will work hard on improving the mapping, but we're confident this was a one-off."
MTV3 sanoi:
- Kyse ei ollut laadunhallinnasta, eikä jäähdytysongelmasta. Moottoreita ei voi vaihtaa, joten yritämme parantaa seurantaamme, mutta olemme varmoja, että kyse oli ainutkertaisesta tapahtumasta, tiedottaja jatkoi.
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
Ajatellaanpa kuitenkin Ferrarin talvitestien kisasimulaatioita. Taisi suurin osa keskeytyä tekniseen vikaan? Tai ainakin noin puolet. Oli hydrauliikkaa, elektroniikkaa, öljyvuotoa... Ei se Ferrari nyt täysin luotettavalta peliltä ole missään vaiheessa vaikuttanut. Tosin kovin monta kertaa ei tainnu samat viat toistua, eli jospa Australiassakin oli kyse vaan lapsentaudeista. joko nyt löyty viimeset viat? Sen näkee sitten...
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ferrareissa on tietty myös uudet laatikot keskeytyksen takia. Siinä mielessä epäonnessa on myös hyvät puolensa....
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Balthazar sanoi:
Selittäkääs nyt joku tietämättömälle, että mitä tuo engine mapping käytännössä tarkoittaa?
Pystytään myös muokkaamaan teho- ja vääntökäyriä.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Joo, ja erityisen tärkeetä on muistaa että kisan aikana engine mappingia pystyy muuttamaan oikeasta takarenkaasta. Kysykää Ekiltä jos ette usko.:ahem:
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
Ainakin tämän Heikki Kullan jutun perusteella on kyllä kisan ajan kylmä rinki perseen ympärillä millon motti pamahtaa. Toivottavasti olisi sentään hieman viileämpää kun Melbournessa, niin saattas kone kestää tuurilla sitten seuraavankin kisan.
 

imthesun

Well-known member
Liittynyt
26.1.2004
Viestit
196
Alkaa jo pikkuhiljaa vituttaa, kun auto hajos taas harjoituksissa alta. Lisäksi Ferrarilla on niin paskoja koodareita, ettei ole onnistuneet yhtä softaa saada toimimaan kunnolla ECU:n kanssa. Kuulostaa aika pelottavalta jutut, etteivät siellä nörtit ymmärrä kunnolla sen toimintaa. Luigi on vaan WTF JAPAN. LOL WTF?

Onko taas bensansyötössä formaatit ristissä? Nyyh.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
imthesun sanoi:
Alkaa jo pikkuhiljaa vituttaa, kun auto hajos taas harjoituksissa alta. Lisäksi Ferrarilla on niin paskoja koodareita, ettei ole onnistuneet yhtä softaa saada toimimaan kunnolla ECU:n kanssa. Kuulostaa aika pelottavalta jutut, etteivät siellä nörtit ymmärrä kunnolla sen toimintaa. Luigi on vaan WTF JAPAN. LOL WTF?

Onko taas bensansyötössä formaatit ristissä? Nyyh.
Tiedottojan mukaan bensa loppui, uskoo ken haluaa. :rolleyes:
 
Ylös