Balthazar sanoi:
Selittäkääs nyt joku tietämättömälle, että mitä tuo engine mapping käytännössä tarkoittaa?
Ymmärtääkseni sillä tarkoitetaan hyvinkin yksinkertaistettuna sitä, miten moottorin halutaan vastaavan kaasuun. Eli, kuinka paljon mylly antaa tehoja(kierroksia) milläkin määrällä kaasua, kun esim. kiihdytetään kakkosella ulos mutkasta. Ilman luistonestoa tämän tärkeys korostuu ja ulostuloissa, varsinkin alhaisemmilla nopuksilla, tehon täytyy olla hyvin hallittavissa. Toisin sanoen kuski voi hallita perää "jalalla".(kuten massa melbournen startissa:thumbup: ) Kun nopeus kasvaa, tehoa voi antaa enemmän piikkinä ilman pelkoa sutimisesta. Tämä vielä yhdistettynä vaihdevälityksiin, niin soppa on valmis. Tätä se minun käsitykseni mukaan tarkoittaa, mutta voin olla aivan metsässäkin. Korjatkaa ihmeessä, jos on faktatietoa asiasta.
Poikkeuksena "tavallisiin" autoihin, että formuloissa tämän engine mappingin voi tehdä erityisen tarkasti. Esim. GT autossa voi säätää vain vaihdevälit, maksimikierrosluvun, moottorijarrun määrän yms. Formuloissa sen sijaan tuon ECU:n ansiosta kaikki voidaan tehdä joka vaihteelle erikseen. Luistoneston aikaan homma meni niinkin pitkälle, että se voitiin ohjelmoida joka mutkalle erikseen. Siitä en tiedä, vieläkö tuo on mahdollista. Ja edelleen huomautan, että nämä ovat omia käsityksiäni asiasta ja joku varmasti korjaa, jos olen pahasti väärässä.
Lsäyksenä vielä, että koska kaikki asetukset tehdään tuon uuden ECU:n kanssa, niin on ymmärrettävää, että he eivät vielä välttämättä osaa täydellisesti hallita sitä yhdessä moottorin kanssa. Puheet siitä, että se rikkoisi moottoreita on kuitenkin silkkaa roskaa ja Domenicalin lausumat on esim. maikkarin sivuilla tulkittu tarkoituksellisesti väärin.
Toinen lisäys. Jäi mainitsematta, että pelkkien kierroslukujen lisäksi säädetään käsittääkseni myös ilmanottoa, bensansyöttöä, sytytystä, pakojärjestelmää jne. En tiedä, meneekö jo varsinaisen engine mappingin ulkopuolelle..