Ferrari F2008

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Se mikä on moottoreihin muuttunut on standardi ohjausyksikkö jota Ferrari mm. on arvostellut vähäisestä laskentatehosta ja ominaisuuksista(sisääntulevien kanaien määrä). Kulta taisi kirjoittaa että Ferrari ei saa mitattua kaikkea haluamaansa moottorista mitä ne vielä viime vuoden Miranellin boxilla pystyivät mittaamaan.

Laskentatehon suhteen tultiin 3-4 vuotta taaksepäin tällä standardi ECU:lla, sitä se mikkisoftan koodi teettää..:D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
markot sanoi:
Se mikä on moottoreihin muuttunut on standardi ohjausyksikkö jota Ferrari mm. on arvostellut vähäisestä laskentatehosta ja ominaisuuksista(sisääntulevien kanavien määrä). Kulta taisi kirjoittaa että Ferrari ei saa mitattua kaikkea haluamaansa moottorista mitä ne vielä viime vuoden Miranellin boxilla pystyivät mittaamaan.

Laskentatehon suhteen tultiin 3-4 vuotta taaksepäin tällä standardi ECU:lla, sitä se mikkisoftan koodi teettää..:D
Tää oli uutta mulle... Mielenkiintoista.
Nyt olis vielä kiva tietää, että millanen ominaisuuksien ja laskentatehon muutos on tullut muille talleille vastaan. Ja kuka on päättänyt nykyisen ECU:n ominaisuudet.

Parastahan olisi jos Mäkillä on ominaisuudet parantuneet ja muilla huipputalleilla on tullut takapakkia.... :D
 

IceManFani

Tunari
Liittynyt
10.9.2006
Viestit
1547
Sijainti
Lohja, valitettavasti...
JML82 sanoi:
IceManiFani, sortsi tuo väärä kirjoitustapa edellisessä viestissä :) Puhuttelin sinua itse IceManina!

Tuokin on täysin totta. Varmasti on optimoitu kaikki osat mahdollisimman keveäksi. Pieni materiaaliominaisuuksien, varsinkin lujuusominaisuuksien, muuttuminen voi aiheuttaa tuhoa.
Plaah, mitäs tosta, se on vaan yks tanan nimimerkki, ihan sama mulle miten sitä väänellään. Kuhan vaan ei mennä liiallisuuksiin. :D

Ghost_Glove sanoi:
Tää oli uutta mulle... Mielenkiintoista.
Nyt olis vielä kiva tietää, että millanen ominaisuuksien ja laskentatehon muutos on tullut muille talleille vastaan. Ja kuka on päättänyt nykyisen ECU:n ominaisuudet.

Parastahan olisi jos Mäkillä on ominaisuudet parantuneet ja muilla huipputalleilla on tullut takapakkia.... :D
Mä vähän epäilen, että McLarenilla onkin käytössään jossei valovuosia edellä oleva, niin sitte pari vuotta edellä oleva versio tuosta boxista, jolla se yrittää saaha etua muihin. Vaikka selittelevätkin, että "seonmeiräntytäryhtiöntuotejaseeimitenkäänsuosimeitä,koskaneonsitoutunuvalmistamaankaikilletasavertasetboxit"
:rolleyes: :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Hermanni

Well-known member
Liittynyt
30.1.2006
Viestit
341
Sijainti
Mänttä Finland
IceManFani sanoi:
Mä vähän epäilen, että McLarenilla onkin käytössään jossei valovuosia edellä oleva, niin sitte pari vuotta edellä oleva versio tuosta boxista, jolla se yrittää saaha etua muihin. Vaikka selittelevätkin, että "seonmeiräntytäryhtiöntuotejaseeimitenkäänsuosimeitä,koskaneonsitoutunuvalmistamaankaikilletasavertasetboxit"
:rolleyes: :rolleyes:
Tiedä vaikka McLarenilla on ylikellotetut boxit (Nykyäänhän pystyy ohjelmallisesti kellottamaan melkein mitä tietokonetta vain), muut taistelee vähäisen laskentatehon kanssa....
Se saattaisi olla vaikka täysin laillista, ei kait ohjalman asentamista boxille kielletty ole. ;)
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Mclaren ymmärtääkseni käytti ko. boxia jo viimekaudella mutta luistonestolla lisättynä joten selkeä etu Macillä, koodia on optimoitu jo vuoden päivät...
Tästä johteun muilla talleilla ei ole vielä vajaakäynti moottoria.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Hermanni sanoi:
Tiedä vaikka McLarenilla on ylikellotetut boxit (Nykyäänhän pystyy ohjelmallisesti kellottamaan melkein mitä tietokonetta vain), muut taistelee vähäisen laskentatehon kanssa....
Se saattaisi olla vaikka täysin laillista, ei kait ohjalman asentamista boxille kielletty ole. ;)
Aika tarkoin kontroloitua on... yrittää voi tietty jos rahkeissa on varaa :D

The ECU may only be used with FIA approved software and may only be connected to the control system wiring loom, sensors and actuators in an manner specified by the FIA.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Saapa nähdä miten kestää Ferrarin kalusto seuraavassa kisassa. Ensimmäinen kisa meni siinä missä meni. Nyt on kuitenkin ajettu sellainen kisa, minkä jälkeen koneen täytyy kestää se toinenkin kisa.

Kimi pystyi toki säästämään konetta, joten siltä osin toivoa on. McLarenit saavat seuraavaan kisaan kuitenkin uudet myllyt, joten haastetta tulee sieltä varmasti eri tavalla kuin Malesiassa.
 

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
Misa1 sanoi:
Saapa nähdä miten kestää Ferrarin kalusto seuraavassa kisassa. Ensimmäinen kisa meni siinä missä meni. Nyt on kuitenkin ajettu sellainen kisa, minkä jälkeen koneen täytyy kestää se toinenkin kisa.

Kimi pystyi toki säästämään konetta, joten siltä osin toivoa on. McLarenit saavat seuraavaan kisaan kuitenkin uudet myllyt, joten haastetta tulee sieltä varmasti eri tavalla kuin Malesiassa.
Joo, Kimihän sanoi lehdistötilaisuudessa, että säästivät konetta aika lailla Malesian kisassa. Eihän Kimin tarvinnut tintata kuin yksi kova kierros ennen ensimmäistä pitstoppia ja sen jälkeen kontrolloida eroa Massaan. Massan pyörähdettyä suht aikaisessa vaiheessa loppu meni cruise moodilla.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
jameson sanoi:
kyllä se kestää
Kierroksia pudotettiin moottorista aikaisin Sepangissa varmuuden vuoksi...

Väitteen mukaan Bourdaissilta olisi mennyt kanssa venttiili lauantaina? En muista muuta kuin että takapyörät meni lukkoon heti ulosmeno kierroksella...

Kisassahan oli sitten kuulemma hydrauliikka vika ja jäi kolmonen sisään mistä spinnaus..

As inlet valves are normally less critical than outlet valves, one has to assume that either the mixture ran too lean or the fuel changed its chemistry in the heat and lost the additives, which normally are there to protect the valve seats.

However, this is only speculation mainly because when Sebastien Bourdais stopped in Saturday morning practice with another valve failure in his Ferrari engine, concerns became even bigger in the Ferrari garage.


During the Malaysian race you could hear that Ferrari dropped the revs very early in order to be on the safe side and luckily they had the speed to do that, however, there the problem could be that Kimi’s engine still has to do the race at Bahrain, and it may be another hot one….

http://f1.automoto365.com/news/controller.php?lang=en&theme=default&team_id=1&month=3&year=2008&nextMode=GpNewsForm&news_id=30443
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
Jos jotain hyvää haetaan, niin Ferrari oli ylivoimainen vaikka laskivat moottorin tehoja.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
talakem sanoi:
Kierroksia pudotettiin moottorista aikaisin Sepangissa varmuuden vuoksi...

Väitteen mukaan Bourdaissilta olisi mennyt kanssa venttiili lauantaina? En muista muuta kuin että takapyörät meni lukkoon heti ulosmeno kierroksella...
Ensin sen koneesta tuli käyttösavut pihalle ja sit meni pyörät lukkoon. Eli kyllä se kone taisi kiinni leipoa. Toki venttiilivikakin voi aiheuttaa sen...

Mutta komeet savut sieltä tuli ainakin...
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Jos Kimin kone kestää seuraavan kisan mukisematta niin voi huokaista helpotuksesta sillä tilannehan on tämä...

Moottorin luokitteleminen

Moottorien kehityshän jäädytetään seuraavaksi viideksi vuodeksi.
29. Helmikuuta on pitänyt toimittaa moottorien tekniset dokumentit FIA:lle. Maliskuun lopussa tiimien pitää luovuttaa FIA:lle moottori jolla on ajettu kaksi kisaa loppuun. Tämän moottorin tulee vastata dokumenttejä ja kaikkien mottoreiden pitää jatkossa olla mekaanisesti samanlaisia vertailu koneen kanssa seuraavat viisi vuotta.

Eli jos moottori ei ole nyt iskussa niin voi voi.. (mekaanisilla muutoksilla tuota vikaa ei voi enään kiertää)

Toi kohta kaksi kisaa ajettu on hiukan epäselvä jos ei niitä kisoja pääse maaliin niin mikä kone sitten annetaan FIA:lle?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
talakem sanoi:
Toi kohta kaksi kisaa ajettu on hiukan epäselvä jos ei niitä kisoja pääse maaliin niin mikä kone sitten annetaan FIA:lle?
Eiköhän ne anna ihan pränikän myllyn FIAlle kuitenkin....
Plus ehkä käyttävät näytillä jotain käytettyäkin jos tarvis...

Mutta onko kenelläkään tietoa, että kuinka paljon myllyjä nyt on saanut muuttaa viime vuodesta? Kun koneet kerta uudelleen luokitellaan...
Mun ymmärryksen mukaan koneiden pitäs olla kuitenkin hyvin pitkälti samat kuin viime vuonnakin...

Niin ja saako nyt tulevan viiden vuoden aikana tehdä mitään muutoksia vai onko jäädytys tällä kierroksella totaalinen?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ghost_Glove sanoi:
Eiköhän ne anna ihan pränikän myllyn FIAlle kuitenkin....
Plus ehkä käyttävät näytillä jotain käytettyäkin jos tarvis...

Mutta onko kenelläkään tietoa, että kuinka paljon myllyjä nyt on saanut muuttaa viime vuodesta? Kun koneet kerta uudelleen luokitellaan...
Mun ymmärryksen mukaan koneiden pitäs olla kuitenkin hyvin pitkälti samat kuin viime vuonnakin...

Niin ja saako nyt tulevan viiden vuoden aikana tehdä mitään muutoksia vai onko jäädytys tällä kierroksella totaalinen?

Ei nyt jaksa vertailla vanhoja ja uusia sääntöjä mutta ainakin jatkossa muutoskielto koskee (mekaanisesti) koko konetta. Koska sellainen FIA:lle vertailuja varten toimitetaan. Siis ei edes osan materiaaleja ilmeisesti saa vaihtaa...

KERS järjestelmän vaatimat muutokset saa tehdä mitä ne nyt onkaan jatkossa. Ja varmasti FIA muuttaa sääntöjä jos tarvis...

Tietty voiteluaineita, jäähdytystä, säätöjä, ym. voi muuttaa
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ghost_Glove sanoi:
Mutta onko kenelläkään tietoa, että kuinka paljon myllyjä nyt on saanut muuttaa viime vuodesta? Kun koneet kerta uudelleen luokitellaan...
Mun ymmärryksen mukaan koneiden pitäs olla kuitenkin hyvin pitkälti samat kuin viime vuonnakin...
FIA:n sivujen sääntöpumaskasta löytyy.

1. A homologated engine is an engine identical in every respect to either :
(i) An engine delivered to the FIA no later than 31 March 2008*.
Other than the specific exceptions below, any such engine must include all the parts described in Article 5.4.4 of the 2008 F1 Technical Regulations and be identical to one which completed two race Events during the 2007 Championship season.
The exceptions are :
a) the homologated parts of the intake system up to and including the air filter, fuel rail and injectors, ignition coils, engine mounted sensors and wiring, alternator, coolant pumps and oil pumps need not be identical to the parts used during the 2007 Championship season ;
b) three different designs of intake trumpet may be homologated no later than 31 March 2008 and used freely during the homologation period ;
c) parts solely associated with engine installation in different makes of car and which have no direct performance benefit, which may be changed from time to time during the homologation period with the consent of the FIA.
Once homologated in accordance with the above, and subject to (iii) below, no changes may be made to the design or construction of the homologated parts for the duration of the homologation period laid out in Article 28.5 of the 2008 F1 Sporting Regulations.
* Or at the first opportunity in the event that a competitor has no engine available which has completed two race Events in the 2008 Championship season.
(ii) An engine delivered to the FIA on or prior to 1 March 2009, such engine being identical to one delivered under (i) above but which has been modified for the sole purpose of mounting a Kinetic Energy Recovery System. Any such changes will be permitted at either the front or rear of the engine but must :
- have a minimal impact on the homologated engine ;
- in no way enhance the performance of the homologated engine ;
- not reduce the weight of the homologated engine or any of its component parts.
If a competitor intends to modify the homologated engine in this way he must provide precise details of the planned changes to the FIA on or before 15 December 2008. Once details have been provided in this way no further changes will be permitted.
(iii) An engine delivered to the FIA after 31 March 2008, or modified and re-delivered to the FIA after 31 March 2008, which the FIA is satisfied, in its absolute discretion and after full consultation with all other suppliers of engines for the Championship, could fairly and equitably be allowed to compete with other homologated engines.
 

artsi

Member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
23
Eli pari päivää aikaa Ferrarilla korjata lastentaudit ja saada motista luotettava. Toivottavasti ei jää mitään pahempia vikoja, jos sillä pitää sitten viisi vuotta ajella.

Tuntuu vaan oudolta, että jos homologisoidusta motista löytyy joku harvoin esiintyvä rakennevika, joka aiheuttaa vaaratilanteita, niin sitä ei saisi korjata. :nope:
 

Mediaprofeetta

Well-known member
Liittynyt
6.3.2007
Viestit
3579
Sijainti
____________
artsi sanoi:
Eli pari päivää aikaa Ferrarilla korjata lastentaudit ja saada motista luotettava. Toivottavasti ei jää mitään pahempia vikoja, jos sillä pitää sitten viisi vuotta ajella.

Tuntuu vaan oudolta, että jos homologisoidusta motista löytyy joku harvoin esiintyvä rakennevika, joka aiheuttaa vaaratilanteita, niin sitä ei saisi korjata. :nope:
No sitä minäkin ihmettelen. ONhan se nyt saatana täyttä pelleilyä jos viallista laitetta ei saa korjata. Toivottavasti näin ei ole.
 
Ylös