HEIKKI KULTA
Ei mikään radikaalimuutos
Radikaaleilla keularatkaisuilla ennen Ferraria formula 1 -maailmaa järisytti viimeksi Williams, jolle naisinsinööri Antonia Terzi piirsi vuodeksi 2004 ns. nokattoman auton.
Yritys meni pahasti pieleen ja siitä luovuttiin nopeasti.
- Ferrarin uutuus ei suinkaan ole niinkään radikaali kehitysversio. Se on toki iso edistysaskel, mikäli talli saa sen toimimaan suunnitelmiensa mukaan, sanoo F1-teknologiaan perehtynyt TS:n avustaja Paolo Filisetti.
- Tällaista muutosta ei voisi tehdä, jos käytössä ei jo valmiiksi olisi erittäin hyvin aerodynamiikaltaan toimiva auto.
- On turha odottaa, että uusi keula antaisi puolta sekuntia lisävauhtia. Parannus mitataan kenties sadasosissa tai korkeintaan reiluna kymmenyksenä.
- Tavoitteena on saavuttaa parempi aerobalanssi ja ajettavuuuden vakaus. Sitä kautta Ferrarin iskukyky aika-ajon nopealla kierroksella paranee, Filisetti arvioi.
Ilmavirta ohjautuu keulaan puhkaistuista rei’istä auton alle, mutta rataan sitova downforce-voima ei niinkään lisäänny.
- Tärkeintä on, että jatkossa Ferrari voi käyttää siivessä pienempää kulmaa menettämättä nykyistä downforce-tehoaan. Se säästää renkaita ja auttaa jarrutuksissa, Filisetti painottaa.