Ferrari F2008

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Jeeves sanoi:
Ei jestas mitä tekstiä. Johan tuon nyt siilikin tajuaa, että ilma virtaa nimenomaan keulan alapuolelta yläpuolelle, tuottaen täten juurikin sitä "downforce-voimaa". :D
Mutta kertooko jotain Heikki Kullan asiantuntijuudesta, jos ei ite sitä tajua? Ei anna hirveen uskottavaa kuvaa, jos omissa nimissään julkasee tollasta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Siis tuohan sanoo, että downforcea ei pyritä lisämään, vaan nyt voidaan etusiipeä säätää pienemmälle ja siten parantaa ilmavirtauksia.

Käännöskukkanen tuossa ilmavirtauksen suunta. Ei pitäisi tuollaisia päästää läpi.
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
Hmm, huomasikohan kukaan muu, mutta Heikki Kullalle oli lipsahtanut jo mainitun käännösvirheen(?) lisäksi tuohon juttuun seksistinen ilmaus "naisinsinööri", ihan kun insinöörin sukupuolella sinänsä olisi aeroratkaisun onnistumisen tai epäonnistumisen kanssa mitään tekemistä. Vertailun vuoksi "miesinsinööri" tuon sanan paikalla kuulostaisi vähintään kummalliselta. Heikki Kullalla alkaa vissiin ote lipsumaan, käännöskukkasia ja hyhhyi miten epäkorrektia kielenkäyttöä... Mad Maxilta on varmasti saatu piiskaa vähemmästäkin :D.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
Hauki sanoi:
Hmm, huomasikohan kukaan muu, mutta Heikki Kullalle oli lipsahtanut jo mainitun käännösvirheen(?) lisäksi tuohon juttuun seksistinen ilmaus "naisinsinööri", ihan kun insinöörin sukupuolella sinänsä olisi aeroratkaisun onnistumisen tai epäonnistumisen kanssa mitään tekemistä. Vertailun vuoksi "miesinsinööri" tuon sanan paikalla kuulostaisi vähintään kummalliselta.
Noh, en nyt menisi tuota vielä seksistiseksi haukkumaan. Juttuhan on nimittäin niin, että naisinsinööri ON erittäin harvinainen asia etenkin F1-maailmassa ja siksi siitä voi kyllä mielestäni mainita erikseen ns. kuriositeettina. Ei Kulta mielestäni noilla sanavalinnoillaan mitenkään arvota sukupuolta. Tällaisesta asiasta nipottaminen on juuri tätä ajan hengen mukaista yliherkkyyttä näille asioille. :nope:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sikäli kun täällä on kaltaisiani palikoita enemmänkin, niin tuolla on jokseenkin selkokielinen selitys kolosen toimintaperiaatteesta.

F1technical.net sanoi:
The idea originates from the fact that the nose cone obstructs the front wing's upward air stream. In the centre of the wing, the airflow previously hit the underside of the cone, creating extra drag and also reducing the efficiency of the front wing itself.
Yet, the new Ferrari design allows for that upward air to flow through a channel in the nose. It exits above the nose, just ahead of the front suspension components.
 
Viimeksi muokattu:

cccp

Banned
Liittynyt
15.1.2007
Viestit
373
Mahtaa hyvin ropista kivet ja nurtsi tuosta reiästä kuskin syliin kun pohjan "kauha" ruoppaa ulosajossa kamaa sisään.
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4365
Ihmettelin itsekkin Kullan käännöskukkasta. Eikö kukaan TS:ssä tarkasta juttujen oikeellisuutta? Tuo keulan toiminta on itsestään selvyys hieman formuloita seuranneelle ja parin kuvan näkemisen jälkeen ei maallikollekkaan pitäisi olla epäselvää miten keula toimii. Ymmärtäisin ilman menemisen keulasta auton alle jos kysymyksessä olisi Ferrarin yritys rakentaa F1-lentokone.. :thumbup:
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Hauki sanoi:
Hmm, huomasikohan kukaan muu, mutta Heikki Kullalle oli lipsahtanut jo mainitun käännösvirheen(?) lisäksi tuohon juttuun seksistinen ilmaus "naisinsinööri", ihan kun insinöörin sukupuolella sinänsä olisi aeroratkaisun onnistumisen tai epäonnistumisen kanssa mitään tekemistä..... .
Tulipa huomattua kyllä. On myös sinänsä väärin haukkua ko. ratkaisua suunnittelijan kannalta. Mursukeula kun aerodynaamisesti oli toimiva, muttei sitä saatu rakenteellisesti halutun laiseksi. Joku miesinsinööri ei siis onnistunut rakentamaan sellaista nokkaa kuin naisinsinööri halusi.

Itse Ferrarin keulasysteemistä; Äkkiseltään luulisi ettei ratkaisulla saada hirmuisen isoa hyötyä. Ja sen lisäksi, ei ykkösten aerosynamiikka aivan sellaista ole että kaikki ilma pitäisi auton alta saada pois. Maaefekti -autojen aikaan oli näin, mutta nykyisellään auton alle halutaankin ilmaa.
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
markot sanoi:
Ihmettelin itsekkin Kullan käännöskukkasta. Eikö kukaan TS:ssä tarkasta juttujen oikeellisuutta? Tuo keulan toiminta on itsestään selvyys hieman formuloita seuranneelle ja parin kuvan näkemisen jälkeen ei maallikollekkaan pitäisi olla epäselvää miten keula toimii. Ymmärtäisin ilman menemisen keulasta auton alle jos kysymyksessä olisi Ferrarin yritys rakentaa F1-lentokone.. :thumbup:
Jonkin verran F1:iä seuranneena ja nykyään maallikkona lajia katsovana, en ymmärrä miten tuo keularatkaisu toimii, joten olen varmaan jälkeenjäänyt.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Toni_V sanoi:
Ja sen lisäksi, ei ykkösten aerosynamiikka aivan sellaista ole että kaikki ilma pitäisi auton alta saada pois. Maaefekti -autojen aikaan oli näin, mutta nykyisellään auton alle halutaankin ilmaa.
Kyllähän maaefekti pohjautui ilman ohjailuun siinä missä nykyinenkin aerodynamiikka, eikä sen poissa pitämiseen. Brabhamin imurin voisi ehkä ajatella toimineen tuolla periaatteella, mutta muutoin tuo on pötyä.
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
formulastara sanoi:
Paolo :D :D :D Paina paina. Nyt meni kyllä viimeinenkin arvostus tuon sällin aivoituksiin. :nope:
Nyt taas vähän järjenkäyttöä ja kriittistä ajattelua peliin. Kumpikohan on todennäköisempää; se, että Filisetti ei tuota asiaa tajua vai, että hänen kommenttinsa on Kullan toimesta ymmärretty/käännetty väärin?
 

Revolt

Lead Singer
Liittynyt
19.1.2007
Viestit
3395
markot sanoi:
Eikö kukaan TS:ssä tarkasta juttujen oikeellisuutta?
Enpä usko, että TS:llä on toimituksessa muita F1-asioista ymmärtäviä kuin Kulta ja eipä taida olla resursseja tarkistuttaa ulkopuolisillakaan. Eivät nuo sanomalehtien toimitukset aina ole ihan niin "ammattimaisia" kuin ulkopuolinen voisi kuvitella. Hyvin usein siellä yksi ukko kirjoittaa ja juttu menee lähes sellaisenaan lehteen, etenkin kun kyseessä on varsin spesifi aihe.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Hauskaa, että tätä Ferrarin nokkapalaa verrattiin Williamsin "mursukeulaan", sillä tavallaanhan näissä on kyse samasta asiasta - etusiiven päältä halutaan poistaa tavaraa, jotta ilma virtaisi vapaammin.

Williamsilla kai ongelmaksi tuli nokkapalan suuri massa, joka taas johtui vaikeuksista tehdä kappaleesta riittävän jäykkä ja saada se toimimaan "crash boxina".
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
Revolt sanoi:
Noh, en nyt menisi tuota vielä seksistiseksi haukkumaan. Juttuhan on nimittäin niin, että naisinsinööri ON erittäin harvinainen asia etenkin F1-maailmassa ja siksi siitä voi kyllä mielestäni mainita erikseen ns. kuriositeettina. Ei Kulta mielestäni noilla sanavalinnoillaan mitenkään arvota sukupuolta. Tällaisesta asiasta nipottaminen on juuri tätä ajan hengen mukaista yliherkkyyttä näille asioille. :nope:
Heh, hienoa olla ajan hengen mukainen nipottaja :D. Itseäni nimenomaan poliittinen korrektiuden vaatimukset jaksaa aina huvittaa, niin ehkä sitä vaan helpommin huomaa tuollaiset "huutavat vääryydet". Mutta journalistin kannattaisi silti huolellisemmin huomioida tuollaisetkin seikat, sillä olennaista ei välttämättä ole mitä kirjoittaja ajattelee, vaan miten jotkut saattavat tulkita hänen ajattelevan.
 
Viimeksi muokattu:

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
Dominic sanoi:
Jonkin verran F1:iä seuranneena ja nykyään maallikkona lajia katsovana, en ymmärrä miten tuo keularatkaisu toimii, joten olen varmaan jälkeenjäänyt.
Iltasanomien mukaan:

"Keulaan rakennettujen kanavien tarkoitus on lisätä takasiivekkeelle tulevaa ilmavirtausta, joka puolestaan painaa auton tiukemmin kiinni radan pintaan. Kanaviin virtaa etusiiven alle pakkautunutta korkeapaineista ilmaa, joka jatkaa matkaansa keulan ja rungon yli takasiivekkeelle."

Tietysti kyseessä on Iltasanomat, joten ihan varauksetta ei kannattane tuota niellä. IS:n mukaan nuo tiedot toimintaperiaatteesta on napattu Autosportin sivuilta :>.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Revolt sanoi:
Nyt taas vähän järjenkäyttöä ja kriittistä ajattelua peliin. Kumpikohan on todennäköisempää; se, että Filisetti ei tuota asiaa tajua vai, että hänen kommenttinsa on Kullan toimesta ymmärretty/käännetty väärin?
Oletko sitä mieltä, että tuo muu teksti tukisi sitä, että ilma menisi auton alta sen päälle? Tuo koko tekstihän on täyttää tuubaa. Onhan sekin tietysti mahdollista, että Kulta on kääntänyt koko tekstin aivan väärin, mutta minusta tuo sun kommentti kertoo siitä, että tais tulla herättyä väärällä jalalla tänään. Toki kriittisyys sinänsä on asia, jota itsekin pyrin peräämään toisinaan.

edit. Sekin vielä, kun tuolta Filisetiltä on tullut aika käsittämättöimä arviointeja monesti aikaisemminkin. Mikäli Kulta ne on aina kääntänyt, niin ongelmahan voi olla myös Kullan. Tai molempien. Sehän on kuitenkin yhdentekevää, koska kyse on juuri tämän Paolo-Kulta-combon artikkeilien luotettavuudesta. Joku kun saattaa oikeasti ottaa ne todesta.
 
Viimeksi muokattu:

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Hauki sanoi:
Tietysti kyseessä on Iltasanomat, joten ihan varauksetta ei kannattane tuota niellä. IS:n mukaan nuo tiedot toimintaperiaatteesta on napattu Autosportin sivuilta :>.
Jep. Autosportissa lukee:

Autosport.com sanoi:
This 'hole in the nose' is aimed at making use of the high-pressure air that builds up between the front wing and the underside of the nose.

This would improve the car's downforce by sending a better airflow to the rear wing.

What Ferrari have done is to create a channel inside the nose cone that takes this high-pressure region and vents it over the top of the chassis.

From overhead shots the hole's outlet can be seen, with one large exit split into two. This probably helps the exit flow merge with the flow already passing over the car.
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
CamoN sanoi:
Okei, kiitoksia :). Kuulostaa paljon fiksummalta kun tuo Heikki Kullan sepustus. Itse olen useimmiten liian laiska lueskelemaan ulkomaisia uutisia, vaikka syytä tietysti olisi. Noista samoista lähteistähän suomalaisetkin F1-uutiset ovat kuitenkin peräisin, sopivasti lyhennettyinä ja käännöskukkasilla varustettuina tosin.

Edit:typo
 
Viimeksi muokattu:
Ylös