No, kyllä itse ainakin olen tuota mieltä. Alipaine kyllä saadaan aikaan ilman ohjailulla joten kaipa niinkin voisi sanoa.Bobakki sanoi:Kyllähän maaefekti pohjautui ilman ohjailuun siinä missä nykyinenkin aerodynamiikka, eikä sen poissa pitämiseen. Brabhamin imurin voisi ehkä ajatella toimineen tuolla periaatteella, mutta muutoin tuo on pötyä.
Mursukeulasta jouduttiin tekemään suunniteltua raskaampi ja silloinkin sen värinät aiheuttivat hankaluuksia. Lyhyesti eivät saaneet keulapalasta mekaanisesti toimivaa.Otto Hokkanen sanoi:Williamsilla kai ongelmaksi tuli nokkapalan suuri massa, joka taas johtui vaikeuksista tehdä kappaleesta riittävän jäykkä ja saada se toimimaan "crash boxina".
Maaefekti vaan ei toimi jos auton alle ei saada ilmaa, koska sekin perustui pohjan muotoiluun siten, että ilma poistui auton alta mahdollisimman nopeasti. Se on toki totta, että helmoilla pohjasta tehtiin "tiivis".Toni_V sanoi:No, kyllä itse ainakin olen tuota mieltä. Alipaine kyllä saadaan aikaan ilman ohjailulla joten kaipa niinkin voisi sanoa.
Maaefektiautoissa auton pahjassa olivat asfalttiin painuvat helmat ja eteenpäin ajettaessa ilma ohjautui pois auton alta jolloin sinne muodostui alipaine. Ko alipaine imee autoa alaspäin ja siten saadaan lisää pitoa. Brabhamin vehkeessä asia oli viety pykälää pidemälle kun ilman poistoon käytettiin imuria helmojen lisäksi.
Pois auton alta?Toni_V sanoi:Maaefektiautoissa auton pahjassa olivat asfalttiin painuvat helmat ja eteenpäin ajettaessa ilma ohjautui pois auton alta jolloin sinne muodostui alipaine.
No joo, sittenhän tuossa olisikin ilmanoton lisäksi vielä mursukeula :thumbup:Nelssoni sanoi:Olen melko vakuuttunut että Kulta tutki huolimattomasti jotain tällaista kuvaa. Johtuneeko zoomista että se näyttää niinkuin olisi kuvattu keulasta päin eikä ohjaamosta.
Enpä ole asiaa tullut ajatelleeksi sen kummemmin, mutta tuo kuvauksesi on aika järkeenkäyvän oloinen. Tosin jo nimimerkkisikin vihjaa, että osaat asian selkeästi selvittää :thumbup:.Ground Effect sanoi:Siis ilmavirtaa kiihdytettiin auton alla ja näin alipaine kasvoi. Reunat estivät sen, ettei auton sivuilta tule korvaavaa ilmaa pilaamaan alipainetta.
JPP sanoi:Harvemmin taitavat nuo ilmavirtaukset mennä aivan niin kuin maallikko äkkiseltään luulisi, esim. meikäläinen helposti ajattelisi, että jotenkin otetaan sitä ilmaa pois auton alta, kun mainitsemasi korvausilman allepääsyn esto ajaa saman asian.
Noniin, pitikin käydä surffaamaan asiasta, ja seison korjattuna tässä asiassa - tai ainakin osittain. Maaefekti-autoja on selkeästi kahta eriluokkaa.Bobakki sanoi:Maaefekti vaan ei toimi jos auton alle ei saada ilmaa, koska sekin perustui pohjan muotoiluun siten, että ilma poistui auton alta mahdollisimman nopeasti. Se on toki totta, että helmoilla pohjasta tehtiin "tiivis".
No tuo vaatisi jo äänennopeuden ylitystä.WebSlave sanoi:Sivuponttoonin alla oleva ilmakanava laajenee perää kohti, jolloin ilmavirtaus kiihtyy.
Ihanko totta? Äänen nopeus lienee noin 300 m/s ja formula kulkee 300 KM/h.Pyranha sanoi:No tuo vaatisi jo äänennopeuden ylitystä.
Miten äänennopeus nyt tuohon liittyy? Kyllähän alipaineen saa helposti tehtyä noilla ja tuohan on, niinkun tuossa mainittiinkin päinvastainen tapahtuma siihen nähden miksi lentokoneet lentävät.Pyranha sanoi:No tuo vaatisi jo äänennopeuden ylitystä.
Miksi? Ei kai siinä sen kummemmasta ole kyse, kuin että auton ja radan väliin mahtuu etuakselin takana olevalla pohja-alueella vähemmän ilmaa kuin taka-akselin läheisyydessä olevalla pohja-alueella. Auton takaosan alle siis "tarvitaan" enemmän ilmaa kuin auton etuosan alle.Pyranha sanoi:No tuo vaatisi jo äänennopeuden ylitystä.
Eikös ideaalia olis, että auton alla ei olisi ilmaa ollenkaan? Silloin siellä olisi aika helkutinmoinen alipaine.Bobakki sanoi:Maaefekti vaan ei toimi jos auton alle ei saada ilmaa, koska sekin perustui pohjan muotoiluun siten, että ilma poistui auton alta mahdollisimman nopeasti. Se on toki totta, että helmoilla pohjasta tehtiin "tiivis".
Ja yleensäkään sen tyhjiön tekeminen on mahdotonta, missään tai millään vehkeellä.Zaikom sanoi:Eikös ideaalia olis, että auton alla ei olisi ilmaa ollenkaan? Silloin siellä olisi aika helkutinmoinen alipaine.
Todellisuudessa siellä taitaa kuitenkin olla ilmaa, ei ole keksitty tapaa tehdä tyhjiö auton alle. Ja kun siellä kerran ilmaa on, on erittäin tärkeää ettei se ole pysähtynyttä ilmaa
Alipaine ei kasva tilan laajentuessa, vaan on suurimmillaan siellä, missä tila on pienimmillään.WebSlave sanoi:Sivuponttoonin alla oleva ilmakanava laajenee perää kohti, jolloin ilmavirtaus kiihtyy ja samalla syntyy alipaine tilan laajentuessa.
Joo, tästä saadaan vielä hyvät väännöt aikaiseksi kun kaikki ovat periaatteessa samaa mieltä, mutta hiukan eri tavalla.Ilu sanoi:Ihmeellisiähän nuo virtausjutut kieltämättä on, ja välillä ei ihan normijärjellä tunnu menevän
Ehkäpä voisi kehitellä jonkin imurin joka imee ilman pois auton altaKarvis sanoi:Ja yleensäkään sen tyhjiön tekeminen on mahdotonta, missään tai millään vehkeellä.