pyrydaman
Well-known member
- Liittynyt
- 27.2.2005
- Viestit
- 256
karvis nyt ilmeisesti kuitenki saivarteli aidon tyhjiön luomisen vaikeutta...Zaikom sanoi:Ehkäpä voisi kehitellä jonkin imurin joka imee ilman pois auton alta
karvis nyt ilmeisesti kuitenki saivarteli aidon tyhjiön luomisen vaikeutta...Zaikom sanoi:Ehkäpä voisi kehitellä jonkin imurin joka imee ilman pois auton alta
Puolityhjiökään ei olis yhtään hullumpi :ahem:pyrydaman sanoi:karvis nyt ilmeisesti kuitenki saivarteli aidon tyhjiön luomisen vaikeutta...
Täh? Ilma ahdettuna pienempään tilaan = suurempi ilmanpaine. Tilan laajentuessa ilman määrän pysyessä samana = alipaine.Ground Effect sanoi:Alipaine ei kasva tilan laajentuessa, vaan on suurimmillaan siellä, missä tila on pienimmillään.
Eikös tuo juuri laittamassasi Wikipedia-linkissä sanota?Ilu sanoi:WebSlaven kommentti siis siitä että virtaus nopeutuisi tilan laajetessa ei kyllä pidä paikkaansa.
Sivuponttoonin tasainen yläpinta muodostaa käännetyn siiven "alapinnan" ja kaareva alapinta "yläpinnan". Sikäli puhe käännetystä lentokoneen siivestä on oikeutettu. Mutta maaefekti nimensä mukaisesti laskee maan toiseksi efektiiviseksi pinnaksi, ja hyödyntää Bernoullin periaatetta - eli Venturitunnelia.Toni V puhui jotain käännetystä lentokoneensiivestä, Sitä en kyllä lähtisi sotkemaan maaefektiin.
Kitkattomassa putkivirtauksessa paine on pienimmillään siellä, missä putki on ohuin. Ei siellä, missä putki on levein.WebSlave sanoi:Täh? Ilma ahdettuna pienempään tilaan = suurempi ilmanpaine. Tilan laajentuessa ilman määrän pysyessä samana = alipaine.
No perkele... Edittisi ilmestyi kun lähin quotettaa heh. No kuitenkin 300km/h=83.333 m/sOberfeldwebel sanoi:Ihanko totta? Äänen nopeus lienee noin 300 m/s ja formula kulkee 300 KM/h.
Toivottavasti kukaan ei ehdi quotata, en minä tyhmä oo kuitenkaa, kuhan kokeilin.
:ahem:pyrydaman sanoi:karvis nyt ilmeisesti kuitenki saivarteli aidon tyhjiön luomisen vaikeutta...
WebSlave sanoi:Täh? Ilma ahdettuna pienempään tilaan = suurempi ilmanpaine. Tilan laajentuessa ilman määrän pysyessä samana = alipaine.
http://www.symscape.com/blog/secrets_of_diffusersThe tunnels ideally start close to the middle of the car, where the maximum downforce will be generated, and then gradually rake upwards (between 4-14 degrees) towards the rear of the car. The overall effect is similar to a venturi in that the air is first accelerated by gradually decreasing the cross-sectional area and then decelerated back to its original speed and pressure by gradually increasing the cross-sectional area. At the highest velocity (smallest cross section) the lowest pressure is produced according to Bernoulli's principle.
Juu siellä sanotaan että STAATTINEN paine laskee, juuri niinkuin tuossa aiemmin totesin. Kineettinen painehan kyllä kasvaa nopeuden kasvaessa ja koska näiden kahden paineen summa on oltava kokoajan sama, johtuu tästä staattisen paineen lasku, jota siis halutaan.WebSlave sanoi:Eikös tuo juuri laittamassasi Wikipedia-linkissä sanota?
Sivuponttoonin tasainen yläpinta muodostaa käännetyn siiven "alapinnan" ja kaareva alapinta "yläpinnan". Sikäli puhe käännetystä lentokoneen siivestä on oikeutettu. Mutta maaefekti nimensä mukaisesti laskee maan toiseksi efektiiviseksi pinnaksi, ja hyödyntää Bernoullin periaatetta - eli Venturitunnelia.
Taisipa tuollainen ollakin 70-luvulla. Kiellettiin parin kisan jälkeen, kun taisivat olla liiankin ylivoimaisia. Oliko nyt Lotuksella vai Tyrellillä? En muista. Guuglatkaa.Zaikom sanoi:Ehkäpä voisi kehitellä jonkin imurin joka imee ilman pois auton alta
Brabham-AlfaRomeossa, yhden kisan ajan, Anderstorpissa, näin livenä...tsinivuo sanoi:Taisipa tuollainen ollakin 70-luvulla. Kiellettiin parin kisan jälkeen, kun taisivat olla liiankin ylivoimaisia. Oliko nyt Lotuksella vai Tyrellillä? En muista. Guuglatkaa.
Zaikom sanoi:Ehkäpä voisi kehitellä jonkin imurin joka imee ilman pois auton alta
Eivät siltikään saaneet paalupaikkaa (Andretti Lotuksella paalulla). Lauda sentään voitti kisan 34 sekunnin erolla toiseksi tulleeseen Patreseen (Arrows)sarla sanoi:Brabham-AlfaRomeossa, yhden kisan ajan, Anderstorpissa, näin livenä...
Jeps , kyllä , juuri näin.Ground Effect sanoi:
Ois ollu 60-luvun kuskeilla naurussa pitelemistä kun ois näyttäny F2008 kuvia. :alppu:Mediaprofeetta sanoi:Nuo vanhat formulat näyttää ihan polkuautoilta. Jänskä ajatella, että noillakin on joskus ajettu kilpaa ihan tosissaan.
Eikai sentään, ainakaan nykyisillä renkailla ja koneilla. Ei varmaan liikkuis mihinkään jos auton alla olis oikein tyhjiö, joka vetäis auton kiinni maahan. Tiiä sitten kumpi hajois ensin, asvalti vai autoZaikom sanoi:Eikös ideaalia olis, että auton alla ei olisi ilmaa ollenkaan? Silloin siellä olisi aika helkutinmoinen alipaine.
Todellisuudessa siellä taitaa kuitenkin olla ilmaa, ei ole keksitty tapaa tehdä tyhjiö auton alle. Ja kun siellä kerran ilmaa on, on erittäin tärkeää ettei se ole pysähtynyttä ilmaa
Jeps, ensi kerralla pitää jaksaa linkkailla perusteet tuollaisille heitoille. Toisaalta hyvä että jengi saa itse kaivaa ja opiskellaIlu sanoi:Rakettimoottoreissahan laajentuvaa suutinta kyllä käytetään nimen omaan nopeuttamaan virtausta, mutta tähän tarvitaan kuitenkin äänennopeutta suuttimen kurkussa (kuten Pyranha ilmeisesti tarkoitti)
Puhumattakaan mp4/10:stäDaSilva sanoi:Ois ollu 60-luvun kuskeilla naurussa pitelemistä kun ois näyttäny F2008 kuvia. :alppu:
Olis itkussa pitelemistä jos näkisivät 2008 radat ja säännötDaSilva sanoi:Ois ollu 60-luvun kuskeilla naurussa pitelemistä kun ois näyttäny F2008 kuvia. :alppu:
Ne vissiin tiesi auton sen verran ylivoimaiseksi että yrittivät kaikin keinoin välttää paalupaikan ottamista.Rusina sanoi:Eivät siltikään saaneet paalupaikkaa (Andretti Lotuksella paalulla). Lauda sentään voitti kisan 34 sekunnin erolla toiseksi tulleeseen Patreseen (Arrows)