Ferrari F2008

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
Zaikom sanoi:
Ehkäpä voisi kehitellä jonkin imurin joka imee ilman pois auton alta :p
karvis nyt ilmeisesti kuitenki saivarteli aidon tyhjiön luomisen vaikeutta...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ground Effect sanoi:
Alipaine ei kasva tilan laajentuessa, vaan on suurimmillaan siellä, missä tila on pienimmillään.
Täh? Ilma ahdettuna pienempään tilaan = suurempi ilmanpaine. Tilan laajentuessa ilman määrän pysyessä samana = alipaine.
Ilu sanoi:
WebSlaven kommentti siis siitä että virtaus nopeutuisi tilan laajetessa ei kyllä pidä paikkaansa.
Eikös tuo juuri laittamassasi Wikipedia-linkissä sanota?

-Edit- Venturi-kanava perustuu Bernoullin periaatteessen, jonka mukaan energian määrä pysyy vakiona. Paineen kasvaessa nopeus hidastuu ja paineen pienentyessä nopeus kasvaa.
Englanniksi: http://en.wikipedia.org/wiki/Bernoulli's_principle
Ja lyhyemmin suomeksi: http://fi.wikipedia.org/wiki/Bernoullin_laki

Toni V puhui jotain käännetystä lentokoneensiivestä, Sitä en kyllä lähtisi sotkemaan maaefektiin.
Sivuponttoonin tasainen yläpinta muodostaa käännetyn siiven "alapinnan" ja kaareva alapinta "yläpinnan". Sikäli puhe käännetystä lentokoneen siivestä on oikeutettu. Mutta maaefekti nimensä mukaisesti laskee maan toiseksi efektiiviseksi pinnaksi, ja hyödyntää Bernoullin periaatetta - eli Venturitunnelia.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
WebSlave sanoi:
Täh? Ilma ahdettuna pienempään tilaan = suurempi ilmanpaine. Tilan laajentuessa ilman määrän pysyessä samana = alipaine.
Kitkattomassa putkivirtauksessa paine on pienimmillään siellä, missä putki on ohuin. Ei siellä, missä putki on levein.

Vapaassa puristumattomassa virtauksessa eivät oikein päde nuo suljetun tilan puristushommelit.
 

zUsT

Well-known member
Liittynyt
31.3.2007
Viestit
154
Sijainti
Tila
Oberfeldwebel sanoi:
Ihanko totta? Äänen nopeus lienee noin 300 m/s ja formula kulkee 300 KM/h.

Toivottavasti kukaan ei ehdi quotata, en minä tyhmä oo kuitenkaa, kuhan kokeilin.
No perkele... Edittisi ilmestyi kun lähin quotettaa heh. No kuitenkin 300km/h=83.333 m/s
 

Karvis

Active member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
38
pyrydaman sanoi:
karvis nyt ilmeisesti kuitenki saivarteli aidon tyhjiön luomisen vaikeutta...
:ahem:

Kun en itse ole hirveästi perehtynyt tähän maaefektiin, niin onko jollain tietoa kuinka suuren alipaineen sinne auton alle saa muodostumaan? Luultavastihan se on aika minimaalinen mutta ois mukava tietää...
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
WebSlave sanoi:
Täh? Ilma ahdettuna pienempään tilaan = suurempi ilmanpaine. Tilan laajentuessa ilman määrän pysyessä samana = alipaine.

The tunnels ideally start close to the middle of the car, where the maximum downforce will be generated, and then gradually rake upwards (between 4-14 degrees) towards the rear of the car. The overall effect is similar to a venturi in that the air is first accelerated by gradually decreasing the cross-sectional area and then decelerated back to its original speed and pressure by gradually increasing the cross-sectional area. At the highest velocity (smallest cross section) the lowest pressure is produced according to Bernoulli's principle.
http://www.symscape.com/blog/secrets_of_diffusers
 

Ilu

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
260
Sijainti
Helsinki
WebSlave sanoi:
Eikös tuo juuri laittamassasi Wikipedia-linkissä sanota?

Sivuponttoonin tasainen yläpinta muodostaa käännetyn siiven "alapinnan" ja kaareva alapinta "yläpinnan". Sikäli puhe käännetystä lentokoneen siivestä on oikeutettu. Mutta maaefekti nimensä mukaisesti laskee maan toiseksi efektiiviseksi pinnaksi, ja hyödyntää Bernoullin periaatetta - eli Venturitunnelia.
Juu siellä sanotaan että STAATTINEN paine laskee, juuri niinkuin tuossa aiemmin totesin. Kineettinen painehan kyllä kasvaa nopeuden kasvaessa ja koska näiden kahden paineen summa on oltava kokoajan sama, johtuu tästä staattisen paineen lasku, jota siis halutaan.

Voihan sitä maaefektiauton ponttoonia kutsua käännetyksi lentokoneensiiveksi jos haluaa, mutta kun sillä yläpuolella ei hirveästi ole vaikutusta tuohon venturi-ilmiöön niin enpä tiedä kuinka osuvaa se on. Käytännössähän yläpuoli voi olla vaikka minkä muotoinen (joskaan se ei olisi välttämättä järkevää) ja silloin se ei välttämättä muistuttaisi mitään siipeä ollenkaan.

Siitä paine-eron suuruudesta en kyllä osaa sanoa, mutta selväähän on että se ei voi olla suurempi kun 1 bar. Pienelläkin paine-erolla voidaan kuitenkin aiheuttaa suuri alaspäin painava voima kun pinta-alaa on vain tarpeeksi.
 

tsinivuo

Well-known member
Liittynyt
31.5.2004
Viestit
310
Zaikom sanoi:
Ehkäpä voisi kehitellä jonkin imurin joka imee ilman pois auton alta :p
Taisipa tuollainen ollakin 70-luvulla. Kiellettiin parin kisan jälkeen, kun taisivat olla liiankin ylivoimaisia. Oliko nyt Lotuksella vai Tyrellillä? En muista. Guuglatkaa. :D
 

sarla

Wanha HURU
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
700
Sijainti
'pihalla'
tsinivuo sanoi:
Taisipa tuollainen ollakin 70-luvulla. Kiellettiin parin kisan jälkeen, kun taisivat olla liiankin ylivoimaisia. Oliko nyt Lotuksella vai Tyrellillä? En muista. Guuglatkaa. :D
Brabham-AlfaRomeossa, yhden kisan ajan, Anderstorpissa, näin livenä...
 

Rusina

Lux Aeterna
Liittynyt
12.1.2004
Viestit
5082
Sijainti
Hyvinkää
sarla sanoi:
Brabham-AlfaRomeossa, yhden kisan ajan, Anderstorpissa, näin livenä...
Eivät siltikään saaneet paalupaikkaa (Andretti Lotuksella paalulla). Lauda sentään voitti kisan 34 sekunnin erolla toiseksi tulleeseen Patreseen (Arrows)
 

DaSilva

In Memories
Liittynyt
17.1.2007
Viestit
593
Sijainti
Madonna di Campiglio
Mediaprofeetta sanoi:
Nuo vanhat formulat näyttää ihan polkuautoilta. Jänskä ajatella, että noillakin on joskus ajettu kilpaa ihan tosissaan.
Ois ollu 60-luvun kuskeilla naurussa pitelemistä kun ois näyttäny F2008 kuvia. :alppu:
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Zaikom sanoi:
Eikös ideaalia olis, että auton alla ei olisi ilmaa ollenkaan? Silloin siellä olisi aika helkutinmoinen alipaine.

Todellisuudessa siellä taitaa kuitenkin olla ilmaa, ei ole keksitty tapaa tehdä tyhjiö auton alle. Ja kun siellä kerran ilmaa on, on erittäin tärkeää ettei se ole pysähtynyttä ilmaa ;)
Eikai sentään, ainakaan nykyisillä renkailla ja koneilla. Ei varmaan liikkuis mihinkään jos auton alla olis oikein tyhjiö, joka vetäis auton kiinni maahan. Tiiä sitten kumpi hajois ensin, asvalti vai auto :D
 

Pyranha

Well-known member
Liittynyt
3.4.2007
Viestit
73
Ilu sanoi:
Rakettimoottoreissahan laajentuvaa suutinta kyllä käytetään nimen omaan nopeuttamaan virtausta, mutta tähän tarvitaan kuitenkin äänennopeutta suuttimen kurkussa (kuten Pyranha ilmeisesti tarkoitti)
Jeps, ensi kerralla pitää jaksaa linkkailla perusteet tuollaisille heitoille. Toisaalta hyvä että jengi saa itse kaivaa ja opiskella :)
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9313
Rusina sanoi:
Eivät siltikään saaneet paalupaikkaa (Andretti Lotuksella paalulla). Lauda sentään voitti kisan 34 sekunnin erolla toiseksi tulleeseen Patreseen (Arrows)
Ne vissiin tiesi auton sen verran ylivoimaiseksi että yrittivät kaikin keinoin välttää paalupaikan ottamista.
 
Ylös