Ferrari F2008

  • Viestiketjun aloittaja mjk
  • Aloituspäivämäärä

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Bleu sanoi:
Ne vissiin tiesi auton sen verran ylivoimaiseksi että yrittivät kaikin keinoin välttää paalupaikan ottamista.
Kuinka nopeita nuo autot oikeasti olivat? Löytyykö jostain kierrosaikoja? Mikä tuota tuuletinta pyöritti? Oliko se suora veto moottorista vai miten se oli järjestetty?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Zaikom sanoi:
kommetteja väitteisiini
OK, olen lähemmäs 30 vuotta ymmärtänyt maaefektin periaatteen väärin. :D No, niin siinä käy, kun maallikkona yrittää ymmärtää teknisiä asioita. Siihen aikaan ei ollut Wikipediaakaan apuna. Joko se taannoin selitettiin huonosti, tai en ymmärtänyt lukemaani.

Jatketaan, vähän viisaampana.
 
Viimeksi muokattu:

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Bleu sanoi:
Ne vissiin tiesi auton sen verran ylivoimaiseksi että yrittivät kaikin keinoin välttää paalupaikan ottamista.
Juuri näin se meni. Ja Ecclestonella oli täysi työ saada Lauda tottelemaan käskyjä hidastella.
Kuinka nopeita nuo autot oikeasti olivat? Löytyykö jostain kierrosaikoja? Mikä tuota tuuletinta pyöritti? Oliko se suora veto moottorista vai miten se oli järjestetty?
Veto tuli vaihdelaatikolta, mutta välissä oli useampikin kytkin estämässä ylikierrokset. Laudan mukaan autolla piti ajaa mutkaan pienellä vaihteella suurin kierroksin, mikä takasi riittävän imun. Kierrosaikoja löytynee nihkeästi, koska autolla ei tosiaan ajettu kuin tuo yksi kilpailu ja yhdet (?) testit ennen sitä.

Propellia perusteltiin sillä, että sen tärkein tehtävä ei olisi ollut aerodynaaminen, vaan moottorin jäähdytykseen liittyvä (mikä oli toki roskaa, vaikka Alfan 12-sylinterisen bokserimoottorin jäähdytys olikin osoittautunut ongelmalliseksi). Joka tapauksessa auton katsottiin aluksi olevan sääntöjenmukainen ja siitä luovuttiin muiden tallien vastustuksesta, ei laittomuuden takia. Ecclestone joutui lopulta taipumaan, koska hänen asemansa FOCA:n johdossa laitettiin kyseenalaiseksi.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Bobakki sanoi:
Joka tapauksessa auton katsottiin aluksi olevan sääntöjenmukainen ja siitä luovuttiin muiden tallien vastustuksesta, ei laittomuuden takia.
Lukemani perusteella yhtenä (ei välttämättä kovin todellisena) perusteena käytettiin mm. sitä, että takaosan propelli nosti roskaa radasta takanatulevien silmille. Peruste kuin peruste kelpasi, jotta moinen konstruktio saatiin kielletyksi.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Jännää huomata kuinka paljon ja monen viestin verran Brabham ja niin moni muu liittyvät F2008:iin. Tsekkasin ketjun uskoen että olisi ollut Ferrarista puhe, vaan ei.
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Animaatio Ferrarin nokasta: http://mediacenter.gazzetta.it/MediaCenter/action/player?uuid=d9bf2fb0-0b8d-11dd-858f-00144f486ba6&navName=2&idCanale=Motori
Joku italian taitoinen voi selventää mistä puhutaan...

Mitenköhän tuollaisen keulan törmäystestit? On jouduttu varmasti tekemään kompromissejä, että on saatu haluttu hyöty aikaiseksi ja keula läpäisemään törmäystestit. Koska aukko ylä- ja alapinnoissa heikentää rakenteen kykyä sitoa törmäysenergiaa varmasti todella paljon, sillä sivut ovat vain ns. voimaa kantavia.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Metanolman sanoi:
Animaatio Ferrarin nokasta: http://mediacenter.gazzetta.it/MediaCenter/action/player?uuid=d9bf2fb0-0b8d-11dd-858f-00144f486ba6&navName=2&idCanale=Motori
Joku italian taitoinen voi selventää mistä puhutaan...

Mitenköhän tuollaisen keulan törmäystestit? On jouduttu varmasti tekemään kompromissejä, että on saatu haluttu hyöty aikaiseksi ja keula läpäisemään törmäystestit. Koska aukko ylä- ja alapinnoissa heikentää rakenteen kykyä sitoa törmäysenergiaa varmasti todella paljon, sillä sivut ovat vain ns. voimaa kantavia.
Niin eli tän mukaan kyseessä on vain yksi tunneli. Testi topicissa tais olla spekulointia kahdesta tunnelista, mutta se näyttäs tän mukaan oleen pelkkää sontaa, vielä sen alipaineen kanssa.. Kuulosti se toki hyvältä.

Eipä tuo mitään uutta antanut, toki selvensi ja varmisti asioita ja silleen ihan kiva nähä tuommone.

Mitä mää oon ymmärtäny nuista nokan rakenteista, niin kyllä ne sen verran onttoja on ollu ettei se tunneli pahemmi heikennä sitä. Just tuo matskun puuttumine nokan ylä ja alapuolella vois olla joku merkittäväkin, mutta eiköhän se oo saatu hoiettua tunnelilla sen verran lepposasti kuntoo ettei mitään kummempaa ongelmaa oo tullu. Ja ite tunnelihan on voitu tehä aika hepposeksikin suhteessa muuhun, ettei painookaan oo varmaa tullu paljoo lisää. Eli painonjakauman suhteen näyttäs ettei oo ongelmaa, ja kai ne on ottanu sen huomioon jo talvella (syksyllä).
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo
Oberfeldwebel sanoi:
Niin eli tän mukaan kyseessä on vain yksi tunneli. Testi topicissa tais olla spekulointia kahdesta tunnelista, mutta se näyttäs tän mukaan oleen pelkkää sontaa, vielä sen alipaineen kanssa.. Kuulosti se toki hyvältä.
Osui ja uppos, myönnän olleeni väärässä (ellei myöhemmin löydy uusia todisteita ja allekirjoittaneen todistetaan olleen oikeassa :D )
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
Oberfeldwebel sanoi:
Niin eli tän mukaan kyseessä on vain yksi tunneli. Testi topicissa tais olla spekulointia kahdesta tunnelista, mutta se näyttäs tän mukaan oleen pelkkää sontaa, vielä sen alipaineen kanssa.. Kuulosti se toki hyvältä.

Eipä tuo mitään uutta antanut, toki selvensi ja varmisti asioita ja silleen ihan kiva nähä tuommone.
Havainnollistava animaatio, vaikka en makaroonimaan kieltä osaakaan :). Mutta osaako kukaan arvata mitä virkaa tuo keskellä keulan päällä sijaitsevaa ulostuloaukkoa oleva virtauksen jakaja tms. toimittaa, jos tunneli on yksiosainen? Ohjaa osan virtauksesta runkoa pitkin takasiivelle ja osan sitten johonkin hevon tuuttiin?

EDIT:Niin Metanolmaniahan mun oikeastaan piti quotettaa, tai hänen laittamaansa linkkiä. Mutta väliäkö tuolla...
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Hauki sanoi:
Havainnollistava animaatio, vaikka en makaroonimaan kieltä osaakaan :). Mutta osaako kukaan arvata mitä virkaa tuo keskellä keulan päällä sijaitsevaa ulostuloaukkoa oleva virtauksen jakaja tms. toimittaa, jos tunneli on yksiosainen? Ohjaa osan virtauksesta runkoa pitkin takasiivelle ja osan sitten johonkin hevon tuuttiin?

EDIT:Niin Metanolmaniahan mun oikeastaan piti quotettaa, tai hänen laittamaansa linkkiä. Mutta väliäkö tuolla...
Niin.

Eli tuo jakaa tavallaan ilmavirran kahtia, ohjaa toista puoliskoa enempi auton runkoopitkin, ja toinen meneekin vapaasti korkeammalle. Näin ollen ilmavirrat menee kerroksittain, joten kai sen aiheuttama siirto (ku onhan siinä rungon päällä sitä ilmavirtaa muutenkin) lienee pienempi.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Oberfeldwebel sanoi:
Niin.

Eli tuo jakaa tavallaan ilmavirran kahtia, ohjaa toista puoliskoa enempi auton runkoopitkin, ja toinen meneekin vapaasti korkeammalle. Näin ollen ilmavirrat menee kerroksittain, joten kai sen aiheuttama siirto (ku onhan siinä rungon päällä sitä ilmavirtaa muutenkin) lienee pienempi.
Ja avainsana tuossa varmaan on juuri ohjaa. Kuvitelkaapa jos sitä jakajaa ei olisi, ja sieltä neliskanttisen muotoisesta reiästä tulvisi vaan kohtalaisen turbulenttinen ilmamassa auton rungon päälle. Ohjaamalla saadaan se ilmamassa kontrolliin ja hyödynnettyä kuten halutaan.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Oberfeldwebel sanoi:
Niin.

Eli tuo jakaa tavallaan ilmavirran kahtia, ohjaa toista puoliskoa enempi auton runkoopitkin, ja toinen meneekin vapaasti korkeammalle. Näin ollen ilmavirrat menee kerroksittain, joten kai sen aiheuttama siirto (ku onhan siinä rungon päällä sitä ilmavirtaa muutenkin) lienee pienempi.
Kerroksittain ja vielä eri nopeuksilla.
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Tuosta Ferrarin nokan animaatiosta vielä sen verran, että lähempänä kuskia olevasta aukosta tulee kaksi ilmaa kuvaavaa nuolta (enemmän ilmaa) ja edempänä olevasta yksi nuoli, joten jokin merkistys sillä välilevyllä on siihen ilman ohjaamiseen. Kuten Moe Szyslak totesi, ilma menee kerroksittain.

Painojakauman luulisi tuollaisella ylimääräisellä downforcella muuttuvan hieman eteenpäin, vai onko Ferrari ajanut pienemmällä siivellä nyt tuon aukon ollessa käytössä? Ei ole tullut kuvia katseltua, joten joku tarkkaavainen voi olla jotain huomannutkin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Hauki sanoi:
Havainnollistava animaatio, vaikka en makaroonimaan kieltä osaakaan :). Mutta osaako kukaan arvata mitä virkaa tuo keskellä keulan päällä sijaitsevaa ulostuloaukkoa oleva virtauksen jakaja tms. toimittaa, jos tunneli on yksiosainen?
Se tehostaa imua, auttamalla sisäilmaa ja ulkovirtausta yhtymään nätisti. Kyse ei ole mistään virtauksen halkaisijasta.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Ferrari pohti keula-aukkoa pitkään

MTV3.fi sanoi:
Ferrari pohti keula-aukkoa pitkään
21.04.2008 15:51

Ferrarin F1-tallin pääsuunnittelija Nick Tombazis sanoo F2008-auton keulan päälle viimeviikkoisissa testeissä ilmestyneen aukon olleen pitkään suunnitelmista.

- Olemme työskennelleet sen idean kanssa pitkään, mutta se ei ollut yksi peruslähtökohdista F2008-auton suunnittelussa, Tombazis kertoi Gazzetta dello Sport -lehdelle.

Ferrari ei ehtinyt saada keula-aukolla varustettua autoa kauden kolmeen ensimmäiseen kisaan.

- Siihen on kaksi syytä: vaikeudet valmistaa riittävästi varaosia sekä vaaditun törmäystestin läpäiseminen, Tombazis selvitti keula-aukon debyytin lykkääntymistä kauden neljänteen kisaan Espanjan GP:hen.

Auton aerodynamiikan parantuminen mahdollistaa mutkanopeuden kasvattamisen. Tombazis kuitenkin vähättelee ilmavirtauksia auton alta sen päälle ohjaavan aukon vaikutusta.

- Se ei ole mitään vallankumouksellista, joka nopeuttaisi kierrosvauhtiamme kahdella sekunnilla, Tombazis sanoi.

(MTV3)
Onko tuosta luettavissa ettei aukko paranna kierrosaikoja vallankumouksellisesti kahdella sekunnilla, mutta silti vaatimattomasti esimerkiksi puolikkaalla sekunnilla? :rolleyes:
 

Hauki

kierroksella ohitettava
Liittynyt
4.3.2008
Viestit
181
Sijainti
vesikasvillisuuden suojassa
CamoN sanoi:
Onko tuosta luettavissa ettei aukko paranna kierrosaikoja vallankumouksellisesti kahdella sekunnilla, mutta silti vaatimattomasti esimerkiksi puolikkaalla sekunnilla? :rolleyes:
No viikonloppunahan tuo nähdään, tai saadaan ainakin lisää spekuloitavaa :rolleyes:. Ainakin tuo juttu vahvisti sen, mitä jossakin (vaiko peräti tässä?) topicissa aiemmin keskusteltiin, että Ferrarilla oli tosiaan jonkinlaisia ongelmia törmäystestin kanssa reikänokkansa vuoksi.
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Hauki sanoi:
No viikonloppunahan tuo nähdään, tai saadaan ainakin lisää spekuloitavaa :rolleyes:. Ainakin tuo juttu vahvisti sen, mitä jossakin (vaiko peräti tässä?) topicissa aiemmin keskusteltiin, että Ferrarilla oli tosiaan jonkinlaisia ongelmia törmäystestin kanssa reikänokkansa vuoksi.
Tombazisin kommentit jättävät auki, kuinka nopeita he todellisuudessa nokkansa kanssa ovatkaan, vai ovatko ollenkaan nopeampia...?!

Tuli heitettyä aiemmin ajatuksena tuo törmäystestikuvio tänne ja näköjään mutu-tuntumani osui kohdilleen. Ei ole turhaan käyty propelipääkoulua :D
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Metanolman sanoi:
Tombazisin kommentit jättävät auki, kuinka nopeita he todellisuudessa nokkansa kanssa ovatkaan, vai ovatko ollenkaan nopeampia...?!
Kannattaa sitä silti käyttää, vaikka auttaisi vain 0.02 sekuntia. Se on 1 sekunti kisamatkalla ja voi olla ratkaiseva ero joka tarvitaan voittoon!
 

Lisko

Well-known member
Liittynyt
10.5.2006
Viestit
666
Sijainti
Liskola
Hoho..
On se jännää hommaa purkaa patoutumiaan Massaan ja Hamiltoniin..
On tullu itsekkin harrastettua monesti.. :ahem:
 
Ylös