Ferrari F60

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Etupainoinen auto on aliohjaava ja takapainoinen yliohjaava. Niin monta kertaa on asiasta täällä kättä väännetty, että muistaisin asian olevan näin.

Kuvista on aivan turha spekuloida minne päin autoa painot on sijoitettu. Näin tarkoissa värkeissä luultavasti puhutaan muutamien kilojen välisistä etu- ja taka-akseleiden painoeroista. Eikö se optimi ole 50%-50%, johon ainakin henkilöautomaailmassa Bemari on uskonut, ja muutkin hyvin lähellä tuota.

Yhteistestejä odotellessa tai oikeastaan Australiaa niin sitten nähdään kuka vie ja kuka vikisee. Toivoisin Kimilasien läpikasojana Ferrarille menestystä ja erityisesti Kimille.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Ja vielä tuosta retypeNickin kysymyksestä...

Downforcea on vähentynyt suhteessa edelliskauteen takaa enempi kuin edestä. Tämä tarkoittaa, että edessä on enempi pitoa kuin aiemmin. Tämä taas tarkoittaa, että auto on enempi yliohjaava. Joka puolestaan tarkoittaa, että auton pitäisi sopia tämän asian puolesta Kimille paremmin kuin viime kauden auto.

Muut tekijät on sitten tämä painonjakauma joka näin maallikon silmin näyttää ihan hyvältä Ferrarissa (toisin kuin McLarenissa).. Ja sitten ne renkaat, niitten toimivuudesta ei ole varmaa tietoa, mutta moni Ferrarillakin toivoo, että Kimin ongelmat katoaisivat Slicksien tulon myötä. Mikäli renkaitten lämpenemisongelma tosiaan katoaa slicksien myötä, tarkoittaa tämä näiden aiempien asioiden ohella sitä, että Ferrarin todella pitäisi sopia Kimille paremmin kuin viime kauden auto.

Eli peukut pystyyn ja toivotaan, että Ferrari taistelee sarjan kärjessä, silloin Kimikin taitaa juhlia viime vuotta useammin.
 

Leo

User
Liittynyt
14.1.2008
Viestit
530
Sijainti
Location
Asia on vähintäänkin monimutkainen. Uudet sileät renkaat tuovat suhteessa enemmän pitoa eteen, tehden näin autosta yliohjaavan. Vastareaktiona tallit siis siirtävät painopistettä edemmäs tälle vuodelle. Räikkönen tuskin tarvitsee yhtä paljon painoa eteen kuin Massa, koska Kimi pitää jo valmiiksi yliohjaavasta autosta. Räikkösen viimekauden ongelmat johtuivat enimmäkseen huonosti lämpenevistä eturenkaista ja ehkä uudet renkaat tuovat vaivaan helpotusta. Myös renkaan lämmittimien kielto tuo lisää kysymyksiä, sillä on vaikea sanoa kauanko kestää renkaan saaminen oikeaan lämpötilaan eri keleillä. Ehkä siinä on uusi ongelma Kimille, toisaalta Räikkönen on ollut monesti nopea kylmillä renkailla kilpailun alussa. Tietysti myös renkaiden seoksia on muutettu uudelle kaudelle, ilmeisesti kovemmaksi ja pehmeämmäksi. Ja sitten kun sataa on kaikki jo valmiiksi päin per&¤#tä, sillä saderenkaat ovat samat kuin viimekaudella ja siksi painopiste on väärä.

Ovathan tallit suunnitelleet autoja jo yli vuoden, mutta jos jokin ei täsmää voi ongelman ratkaisu kestää. Luultavasti kers otetaan todella mukaan vasta kun tiedetään enemmän. Taisi tulla hieman sekava, mutta F1 on.:D
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Etupainoinen auto on aliohjaava ja takapainoinen yliohjaava. Niin monta kertaa on asiasta täällä kättä väännetty, että muistaisin asian olevan näin.
Ei se nyt noin yksinkertaista ole. Siipiformulassa toki noin, jos siipiä ei muuteta muuttunutta painojakaumaa vastaavaksi.

Siivetön auto on etupainoisena herkempi kaasun käytölle, eli yliohjaava. Takapainoinen on laiska tankki. Sitten kun sen saa pyörimään, niin keula pyörii hallitsemattomasti perän ympärillä. Tällainen on aliohjautuvan auton pyörähdys.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Kuten edellä mainittua, asia ei ole sieltä yksinkertaisimmasta päästä.

Mitä enemmän nopeutta on, sitä huonommin etupainoinen auto kääntyy mutkan lakipisteessä. Tämä siksi, koska auton etuosaan kohdistuva normaalikiihtyvyys (kansankielellä keskipakoisvoima) ja sitä kautta eturenkaisiin kohdistuva sivuttaisrasitus kasvaa.

Hitaissa nopeuksissa taas normaalikiihtyvyys ei saavuta järin korkeita arvoja, joten se pää autosta, jossa on enemmän massaa, omaa myös enemmän pitoa. Riippuu tietysti kitkasta, mitkä luetaan "hitaiksi" nopeuksiksi.



Ylläoleva kuva esittää auton etu- ja takaosan normaalikiihtyvyyksiä mutkan lakipisteessä. Jos nyt oletetaan, että auton alusta on säädetty suhteellisen neutraaliksi, voi kuvasta päätellä auton painonjakauman olevan liiaksi etuvoittoinen.

Tuo siis siivettömillä autoilla. Siipiautoilla painonjakauman kanssa voidaan leikkiä jonkin verran enemmän, kuten Zaikom yllä jo ehti mainita.

Tässä siis yksi osa-alue kolmesta, eli kurvin sisääntulo ja sieltä poistuminen ovat kaksi asiaa erikseen, joihin painonjakauma myös vahvasti vaikuttaa. Kokonaisuutena homma on kuitenkin kompromissi, joka määräytyy pitkälti rengaspidon perusteella.
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Myös renkaan lämmittimien kielto tuo lisää kysymyksiä, sillä on vaikea sanoa kauanko kestää renkaan saaminen oikeaan lämpötilaan eri keleillä.
Rohkenen epäillä, että 2009 kisoissa ei käytettäisi renkaiden lämmittimiä. Minä olen käsityksessä, että 2010 renkaan lämmittimet poistuisi (välitankkauksen ohella)..
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Jep. F2001 pysyy edelleen kauneimpana, sileimpänä, ehkä "nykymittapuun" mukaan laatikkoautona mutta oli se silee, hieno ja nopea Ferrari! :cool:

 
Viimeksi muokattu:

Pietari

HarjunHerra
Liittynyt
4.3.2007
Viestit
7217
Sijainti
Etelä-Savo
Jep. F2001 pysyy edelleen kauneimpana. Sileimpänä, ehkä "nykymittapuun" mukaan laatikkoautona mutta oli se silee ja hieno ja nopea Ferrari! :cool:

Eikö Ferrarit muuttunut suomalaisten silmissä hienoksi vasta 2006 vuoden lopulla, kun Kimi siirtyi talliin. Itse en ainankaan tykännyt yhtään, kun niillä ajoi se vääräleuka. :eek:
 

Metanolman

Well-known member
Liittynyt
12.10.2005
Viestit
548
Sijainti
Lappeenranta
Ei se nyt noin yksinkertaista ole. Siipiformulassa toki noin, jos siipiä ei muuteta muuttunutta painojakaumaa vastaavaksi.

Siivetön auto on etupainoisena herkempi kaasun käytölle, eli yliohjaava. Takapainoinen on laiska tankki. Sitten kun sen saa pyörimään, niin keula pyörii hallitsemattomasti perän ympärillä. Tällainen on aliohjautuvan auton pyörähdys.
Aivan, olet oikeassa. Unohdin kirjoittaa selvemmin siipien vaikutuksesta, laitoin vain nopean selvityksen.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
Viimeksi muokattu:

Pacari

Member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
9
Autojen ulkonäkö on minustakin kyllä huonomi kuin ennen. Mutta Räikkönenhän vastasi asiallisesti toimittajille kun asiasta kysyttiin "ajan kilpaa sillä autolla mikä minulle annetaan".
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24305
Sijainti
lappeen Ranta
Kyllä F2002 oli sileempi ja viileempi(vaikkei tässä esittelykuvassa olekaan takafläppeja näkyvissä)

Näyttää melkein jopa pieneltä, tai jotain, tuo kuskin pään takana oleva osa autosta. Nykyään kun on kaikenmaailman rocketeer-eviä siellä.
 

Peter

Svedu
Liittynyt
14.8.2008
Viestit
387
Totta puhut, tuli tosta kuvasta mieleen vuoden 1999 ja 2000 ferrari eri tarroilla vain joka ei alun perin minusta kovinkaan kaunis ollut, mutta tää ferrari on vain niin kaunis.

Mites muuten on, että tuo testi sääntö, eli tallit eivät saa testata koko kauden aikana ollenkaan? (jos ei GP viikonloppujen vapaita harjotuksia lasketa)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös