Ferrari F60

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
Kyllä ne kestäisi, jos ne sitä silmällä pitäen suunniteltaisiin. Johan ne silloin, kun V8:een siirryttiin ennustivat, että 20.000 menee rikki hetimiten. Cosworthilla taidettiin puhua 22.000 kierroksesta. Kesto- ja kierrosrajoitukset sitten estivät sen kehityskulun.

Noin 19.000.
Miksei niitä sitten suunniteltu jo aikanaan kiertämään 25000 rpm? :tongue:

Ei oo tainnu cossu kiertää 20000 kierrosta minuutissa muualla kuin testipenkissä, vai löytyykö parempaa tietoa?

http://www.youtube.com/watch?v=qLVp3SOKGJA&NR=1
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Tarkoitin että jos näillä koneilla on jo ajettu kisamatkat, voidaan sen jälkeen hajottaa tahallaan testaten paljonko lopulta kestää ennen kun hajoo, tätä tietoa voidaan sitten käyttää koneen säätämisessä/kehittämisessä.
Siitä huolimatta niitä moottoreita ei kannata hajottaa tahallaan, koska kun kerran olet yhden hajottanut, niin joudut ottamaan seuraavan niistä kahdeksasta perjantaitesteihin.
Miksei niitä sitten suunniteltu jo aikanaan kiertämään 25000 rpm?

Ei oo tainnu cossu kiertää 20000 kierrosta minuutissa muualla kuin testipenkissä, vai löytyykö parempaa tietoa?
Koska ei osattu tehdä kestäviä koneita noilla kierrosluvuilla.

En tiedä ehtikö, koska 19.000 kierroksen rajoitus tuli voimaan heti seuraavalla kaudella V8:aan siirtymisen jälkeen. Korkeammalle kiertävän koneen kehittely ei ollut enää mielekästä sen jälkeen, kun tuo sääntöuudistus oli tiedossa.
 

ilkkahy

Well-known member
Liittynyt
14.3.2006
Viestit
104
Muistelisin kuulleeni joskus että jossain 24000 rpm jälkeen polttoaineen palamisnopeus muodostuu ongelmaksi, joten ihan tolkuttomiin noita kierroksia ei kai voi nostaa vaikka kone saataisiinkin kestämään.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Miksei niitä sitten suunniteltu jo aikanaan kiertämään 25000 rpm? :tongue:

Ei oo tainnu cossu kiertää 20000 kierrosta minuutissa muualla kuin testipenkissä, vai löytyykö parempaa tietoa?...
Itseasiassa alkuun puhuttiin 25000 rpm kiertävistä v8-koneista. Joku voinee löytää Bernien hehkutusuutisen jostain arkistoista. V8-koneiden värinät kuitenkin yllättivät eikä noita sitten oikeasti kierrätetty kuin poikkeustapauksissa (hetkellisesti) yli 20 krpm. Eli kierrokset eivät v10-koneista lisääntyneet vaikka niin alkuun odoteltiinkin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Itseasiassa alkuun puhuttiin 25000 rpm kiertävistä v8-koneista. Joku voinee löytää Bernien hehkutusuutisen jostain arkistoista. V8-koneiden värinät kuitenkin yllättivät eikä noita sitten oikeasti kierrätetty kuin poikkeustapauksissa (hetkellisesti) yli 20 krpm. Eli kierrokset eivät v10-koneista lisääntyneet vaikka niin alkuun odoteltiinkin.
Parhaiten kiertäneellä Cosworthilla pystyttiin loppukaudesta ajamaan kolmasosa kisasta yli 20 000:n kierroksilla. Lisäksi ennen moottorisääntöjen jäädyttämistä ja kierrosrajoituksen tuloa valmistajilla oli projekteja, joiden kaavailtiin pystyvän säännöllisesti 21 tuhanteen kierrokseen. Muistaakseni sekä Toyota että Honda joutuivat lopettamaan tällaiset projektit ja kehittämään kiireellä vanhoja, matalaviritteisiä moottoreitaan.
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi
Mulle väitti yksi kaveri, joka tuntee Räikkösen, että F1 kone oli harjoituksisa/testeissä ottanut 25-27k rpm... Jokin juttu oli hajonnut ja kaasu oli jäänyt pohjaan vapaalla..

Väitin itse ettei toi voi olla totta, mutta kaveri ei vaan antanut periksi..

Kuinka rajoilla nuo koneet oikein toimivat eli jos maksimi kisa/aika-ajo kierrokset ovat vaikka 20500, niin räjähtääkö kone jos se ottaa 21000?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mulle väitti yksi kaveri, joka tuntee Räikkösen, että F1 kone oli harjoituksisa/testeissä ottanut 25-27k rpm... Jokin juttu oli hajonnut ja kaasu oli jäänyt pohjaan vapaalla..

Väitin itse ettei toi voi olla totta, mutta kaveri ei vaan antanut periksi..

Kuinka rajoilla nuo koneet oikein toimivat eli jos maksimi kisa/aika-ajo kierrokset ovat vaikka 20500, niin räjähtääkö kone jos se ottaa 21000?
"yks kaveri"... :D

Mutta asiaan, ei varmaan kone räjähdä sentään. Voitelu, laakerit, männän renkaat, venttiilit varmaan ekana vastaan tulee jos pitkään mennään ylikierroksilla.... Toki kun puhutaan koneista, jotka on mahd. kevyitä...tai no oli ennen ku minimipaino asetettiin, niin kovin kauaa ei varmaan kestä ylikierroksia.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Mutta asiaan, ei varmaan kone räjähdä sentään. Voitelu, laakerit, männän renkaat, venttiilit varmaan ekana vastaan tulee jos pitkään mennään ylikierroksilla.... Toki kun puhutaan koneista, jotka on mahd. kevyitä...tai no oli ennen ku minimipaino asetettiin, niin kovin kauaa ei varmaan kestä ylikierroksia.
Niinpä, ei tuota voi oikein tietää. Samalla täytyy muistaa että sille on varmaan jokin syy, että kierrosluvut ovat asettuneet vuosien moottorikehityksen saatossa nykyisellä konfiguraatiolla sinne alle 20 000 kierrokseen.

Paras tehoalue nykymoottoreilla on varmaan siellä jossain 16 000 - 19 000 kierroksessa, jolloin rajoittimen nosto vaikka 25 000 kierrokseen ei välttämättä toisi erityisemmin lisää tehoa, mutta selkeästi suuremman epäkuntoon menon vaaran. Olisiko uudenlaisen moottorin (jonka paras tehoalue olisi esimerkiksi 21 000 - 25 000rpm) rakentaminen sitten järkevää? Puhutaan kuitenkin verrattain huonon hyötysuhteen polttomoottoreista, ja nykyiset kierrosluvut ovat jo sinällään aika uskomattomia.
 

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
Niin, siihen on se syy että tekniikka asettaa pullonkaulan korkeammille kierrosluvuille... etenkin V8 moottorin värinät vs V10.
Vaikka teho ei olisikaan suurempi, vaan jopa pienempi@22k kuin 18k, niin voidaan käyttää lyhyempiä vaihdevälityksiä, mikä parantaa kiihtyvyyttä sitä kautta. 0,6 välitys kiihtyy paremmin kui 0,7 välitys vaikka tehoa olisikin aavistus vähemmän. Formuloiden hyötysuhde ei samalla rasitusasteella myöskään juurikaan eroa modernista henkilöautosta.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Niin, siihen on se syy että tekniikka asettaa pullonkaulan korkeammille kierrosluvuille... etenkin V8 moottorin värinät vs V10.
En nyt sitä juttua löytänyt, mutta tosiaan kun v8 koneet valittiin ykkösiin hehkutettiin niin suurempia kierroslukemia. Toisin kävi, ja olen ymmärtänyt että kyse oli juuri noista värinöistä. Tässä vanha juttu Theisseniltä:
http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2005/11/403399

...Vaikka teho ei olisikaan suurempi, vaan jopa pienempi@22k kuin 18k, niin voidaan käyttää lyhyempiä vaihdevälityksiä, mikä parantaa kiihtyvyyttä sitä kautta. 0,6 välitys kiihtyy paremmin kui 0,7 välitys vaikka tehoa olisikin aavistus vähemmän. Formuloiden hyötysuhde ei samalla rasitusasteella myöskään juurikaan eroa modernista henkilöautosta.
Eiköhän se niin ole että karkeasti teho on se joka autoa liikuttaa, kierroslukemista välittämättä. Saatoit muistella vääntöä, se kun voi kierrosten kasvaessa vaikka tippua ja siltikin teho kasvaa. Tosin oikeasti tasakierroksilla mitattu teho ei ole ihan sama kuin se teho joka oikeasti jossain kisatilanteessa autoa liikuttaa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ihmiset huhuilevat, että Ferrari on vaikeuksissa F-60-mallilla muita autoja vastaan. Mihin tämä mielestäni harhainen käsitys perustuu? Nettien "KIMIN AUTO HIDAS" -otsikoihin vai onko jotain uskottavampaa tietoa?

Minä kun olen ollut luulossa, että Ferrarilla on testit sujuneet suorastaan mainiosti, ja kyllähän auto nopealta näyttää muihin kandidaatteihin nähden kaikkien aikojen solakoine ponttooneineen(vaikkei tästä saisi puhua). :alppu:

Eikös ns. pakoputkiongelmakin ole jo ratkaistu vuosimallin 2009 lyhyemmillä tuubeilla? Eikös putki saanut tulla 75mm ulos ponttoonista, vai joutuuko Ferrari vielä heittämään katetta päälle?
 

azly

Well-known member
Liittynyt
21.1.2009
Viestit
1443
ei ne pakoputket tainnu olla ferrarin aeropaketin kantava voima :D
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ihmiset huhuilevat, että Ferrari on vaikeuksissa F-60-mallilla muita autoja vastaan. Mihin tämä mielestäni harhainen käsitys perustuu? Nettien "KIMIN AUTO HIDAS" -otsikoihin vai onko jotain uskottavampaa tietoa?

Minä kun olen ollut luulossa, että Ferrarilla on testit sujuneet suorastaan mainiosti, ja kyllähän auto nopealta näyttää muihin kandidaatteihin nähden kaikkien aikojen solakoine ponttooneineen(vaikkei tästä saisi puhua). :alppu:
Itse olen alusta asti arvaillut tuota mahdollisesti epäonnistuneeksi ulkomuodon perusteella. Hyvän näköinenhän se on kuin mikä, mutta ellei kulje se alkaa hyvin pian näyttämään ikävältä ja hitaalta rakkineelta myös sinun mielestäsi.

Tässä vaiheessa ei ole mitään näyttöä nopeuden puolesta tai vastaan. Hienoa tietenkin että toimii luotettavasti.

On erittäin todennäköistä että voimasuhteissa tapahtuu muutoksia. Autot ovat niin erinäköisiä, että olisi yllättävää jos ne ovat kahden kymmenyksen sisään, etenkään joka radalla samalla tavalla. Yllätyksiä on luvassa.
 
Viimeksi muokattu:

pyrydaman

Well-known member
Liittynyt
27.2.2005
Viestit
256
Eiköhän se niin ole että karkeasti teho on se joka autoa liikuttaa, kierroslukemista välittämättä. Saatoit muistella vääntöä, se kun voi kierrosten kasvaessa vaikka tippua ja siltikin teho kasvaa. Tosin oikeasti tasakierroksilla mitattu teho ei ole ihan sama kuin se teho joka oikeasti jossain kisatilanteessa autoa liikuttaa.
Tarkoitin sitä, että jos moottorin käypä tehoalue on vaikkapa 12k-18k, niin tietyllä välityksellä sen huippunopeus on vaikkapa 100kmh. Moottori, joka on tällä välillä suunnilleen vastaava, mutta joka kiertää 22k, eli käypä alue on 12k-22k, auto kulkee samalla välityksellä noin 122kmh, kiihtyen siihen asti samalla lailla, mutta jatkaa kiihdyttämistä välillä 100-122 pienemmällä välityksellä kuin 18k kiertävällä moottorilla varustettu auto, joka on joutunut laittamaan suuremman vaihteen jo sisään, jolloin auto kiihtyy tämän välin huonommin tässä esimerkissä. Lisänä mainittakoon että vääntö*kierrosluku on teho, joten vääntö tippuu aina kierrosten kasvaessa jos teho pysyy samana.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös