Ferrari F60

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
3 saman tyylistä viestiä, vaikuttaa siltä, että oikiasti pelkäät Ferrarin olevan kusessa.
No en varmasti pelkää. Lähinnä pelottaa, ettei muista ole minkäänlaista vastusta tällä kertaa. Menee ihan ajeluksi, ja taktiikat päättävät jo ennen kisaa kumpi voittaa, Kimi vai Massa. Noh, parhaassa tapauksessa toisiin varikkopysähdyksiin saakka saavat ajaa kilpaa.

Tietysti autot voivat hajoilla, ja sitä kautta muillakin voi olla jotain tsäässejä pisteille. :dunno: :D
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675


Kehitysaskel.

Ferrari have had to modify the exhaust exits on the side pods of the F60, as seen at its launch at Mugello earlier this month (left diagram). In testing the length of the tailpipes has already been reduced (right diagram). Under the original text of the 2009 technical regulations the Ferrari solution was legal. That changed following a later meeting of the Technical Working Group and FIA technical delegate Charlie Whiting, in which it was it was decided that exhaust tailpipes are considered part of the bodywork. With most aerodynamic appendages outlawed for 2009, the fear was that without the change teams may come up with tailpipe shapes designed specifically to have aerodynamic benefits. This has been seen (legally) on cars in the past - for example, the Ferrari F2003 GA had tall, thin tailpipes which acted as fins to better direct airflow towards the back of the car.
http://www.formula1.com/news/technical/2009/0/618.html
 
Viimeksi muokattu:

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
No en varmasti pelkää. Lähinnä pelottaa, ettei muista ole minkäänlaista vastusta tällä kertaa. Menee ihan ajeluksi, ja taktiikat päättävät jo ennen kisaa kumpi voittaa, Kimi vai Massa. Noh, parhaassa tapauksessa toisiin varikkopysähdyksiin saakka saavat ajaa kilpaa.

Tietysti autot voivat hajoilla, ja sitä kautta muillakin voi olla jotain tsäässejä pisteille. :dunno: :D
Tämä on jo mukavaa luettavaa. :ahem:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland


Kehitysaskel.

Ferrari have had to modify the exhaust exits on the side pods of the F60, as seen at its launch at Mugello earlier this month (left diagram). In testing the length of the tailpipes has already been reduced (right diagram). Under the original text of the 2009 technical regulations the Ferrari solution was legal. That changed following a later meeting of the Technical Working Group and FIA technical delegate Charlie Whiting, in which it was it was decided that exhaust tailpipes are considered part of the bodywork. With most aerodynamic appendages outlawed for 2009, the fear was that without the change teams may come up with tailpipe shapes designed specifically to have aerodynamic benefits. This has been seen (legally) on cars in the past - for example, the Ferrari F2003 GA had tall, thin tailpipes which acted as fins to better direct airflow towards the back of the car.
http://www.formula1.com/news/technical/2009/0/618.html
Joo oikeanpuoleinen kuvahan on arvailua. Enpä usko, että tarvitsee oikeasti ponttoonin koko muotoa noin muuttaa. Mutta minustakin näyttää, että vähemmän dragia siitä tulee, kun pakari on suurinpiirtein moottorikatteen tasalla. Tuollahan on tuollainen järkyttävä kuoppakin tuolla vasemman kuvan pakoputken alla. :D
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Minusta tuo Ferrarin pakoputkiratkaisu näytti heti aluksi väliaikaiselta näkyvine pultteineen.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
En minäkään usko että Ferrarilla on mitään murheita. Olen samaa mieltä Antti82 kanssa siitä, että tuo esitelty versio oli vain esitelty versio. Ehkä Tombazis ei halunnut kaikkea esille. Tiiä vaikka Ferrarilla olisi tarjota jotain hienoa tuohon, tai sitten sitä samaa minkä muut ovat jo esitelleet mutta Ferrari ei sitä halunnut tehdä.

Eikai ny kukaa usko että ton kokosen ja tasosen tiimin auto ryssii jonkun pakoputken takia, vielä kun mukana on Tombazis.. Ei luulis olevan ongelmia tuommosten kanssa. Aika varma oon että sieltä tulee taas perus hyvää settiä, eli kärjessä ovat.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24307
Sijainti
lappeen Ranta
Mikäs toi "Ferrarin täytyi modifioida pakoputkia" -juttu nyt sitten loppujen lopuksi oikein on. Kai autoissa näin talvitesteissä saa olla vaikka samanlaiset pakarit kuin top fuel dragstereissa?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Eikai ny kukaa usko että ton kokosen ja tasosen tiimin auto ryssii jonkun pakoputken takia, vielä kun mukana on Tombazis.. Ei luulis olevan ongelmia tuommosten kanssa. Aika varma oon että sieltä tulee taas perus hyvää settiä, eli kärjessä ovat.
Ei kai kukaan vakavissaan pakoputkia minään suurena ongelmana ole pitänyt. Jos ongelmia on, ne johtuu suurella todennäköisyydellä KERSistä, joka on ollut myöhässä kilpailijoihin verrattuna. Ja kuten parina aikaisempana kautena on nähty, myös renkaat voivat olla ongelma, vaikka ne ovat kaikille samat (toisin kuin 2005, jolloin Ferrari viimeksi kärsi renkaista).
 

M1gu

Well-known member
Liittynyt
24.1.2009
Viestit
161
Tuollahan nimenomaan lukee selvällä englanninkielellä, että Ferrarin alkuperäinen pakoputkiratkaisu oli alkuperäisen 2009 säännöstön täyttävä, mutta tuota tarkennettiin, etteivät tiimit käytä muotoiltuja ulkonevia putkia ilmanohjaimina kuten 2003 vuoden Ferrarissa jo nähtiin.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ferrari työskentelee yhä kahden erilaisen Kers ratkaisun parissa.... Toinen tulisi Magneti Marellilta (ylikuumenemis ongelmia) mutta toisessa käytettäisiin etusiipeen ängettyjä tarkoitukseen räätälöityjä akkuja. (NASAn alihankkija toimittaisi, maksavat kuulemma mukavasti..)

Etusiipiin sijoitetut akut parantaisivat painojakaumaa selvästi MM systeemiin nähden.


Ilmeisesti Ferrarin F60 on suunniteltu niin että tuossa moottorin ympärillä voidaan näitä muutoksia tehdä niin halutessa joten pakoputket on nyt sinne vain jotenkin sovitettu...

Asiaan liittyy se että ohjaamon läpi (vierestä?) on vedetty kaapeli jossa kulkee 800 volttia. Hiilikuituhan sitten johtaa sähköä. Kyseessä on siis kehitysversio ja Italiassa testattiin Kimin ja Felipen toimesta MMn systeemillä jokatoimii täydellisesti mutta ei ole riittävän nopea...

RedBull on myös neuvottelemassa samanlaisista akuista...

Lähde MSa, lisää kun juttua tulee jos asiassa on jotakin perää...
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Aika ufolta kuulostaa etusiipeen upotetut akut, mutta halkeilihan se etusiipi...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ferrari työskentelee yhä kahden erilaisen Kers ratkaisun parissa.... Toinen tulisi Magneti Marellilta (ylikuumenemis ongelmia) mutta toisessa käytettäisiin etusiipeen ängettyjä tarkoitukseen räätälöityjä akkuja. (NASAn alihankkija toimittaisi, maksavat kuulemma mukavasti..)

Etusiipiin sijoitetut akut parantaisivat painojakaumaa selvästi MM systeemiin nähden.


Ilmeisesti Ferrarin F60 on suunniteltu niin että tuossa moottorin ympärillä voidaan näitä muutoksia tehdä niin halutessa joten pakoputket on nyt sinne vain jotenkin sovitettu...

Asiaan liittyy se että ohjaamon läpi (vierestä?) on vedetty kaapeli jossa kulkee 800 volttia. Hiilikuituhan sitten johtaa sähköä. Kyseessä on siis kehitysversio ja Italiassa testattiin Kimin ja Felipen toimesta MMn systeemillä jokatoimii täydellisesti mutta ei ole riittävän nopea...

RedBull on myös neuvottelemassa samanlaisista akuista...

Lähde MSa, lisää kun juttua tulee jos asiassa on jotakin perää...
Jollain on ollut nähtävästi hauskaa. Onhan se niin, että etusiipeen pyritään akkuja sijoittamaan. Kuulostaa erehdyttävästi Luis Vasconcelosin päätelmiltä.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Aika ufolta kuulostaa etusiipeen upotetut akut, mutta halkeilihan se etusiipi...
No puheistaan huolimatta Ferrarilla panostetaan tuohon järjestelmään kun sellaisen kerran saa laittaa autoon...

Koko juttu Hunneiksi. (kirjoittaja Norbert Ockenga jonka aikaisemmista kirjoituksista en tiedä mitään) onko projektia olemassa tai olaanko viemässä eteenpäin jää toistaiseksi hämärään...

http://www.motorsport-aktuell.com/formel-1/news/lege-batterie-7959.html

Huono siteeraus alkuperäisestä. Nyt akut olisivat vaan nokassa ja kahdesta systeemistä on jo tullut kolme erilaista ym... F1-Livenkin jutut nykyään aika vaatimattomalla tasolla...

Mitähän kotimaiset lehdet kirjoittaa..

http://en.f1-live.com/f1/en/headlines/news/detail/090129090529.shtml
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Heh, paska puhetta tuo etusiipeen sijoitettavat akut. Eiköhän kyse ole keulasta, eikä etusiivestä.

Ja tuosta keulaan sijoitettavasta akku systeemistä mitä ilmeisemmin luovuttiin samantien, koska kyseessä olis suhteellisen hengenvaarallinen viritelmä kolaritilannetta ajatellen.

Tästä oli myös Maikkarin sivuilla juttua:
Italialaisen Magneti Marelli -yhtiön Ferrarille kehittämässä ensimmäisessä KERS-vaihtoehdossa oli ongelmia ylikuumenemisen ja luotettavuuden kanssa.

Toisessa KERS-vaihtoehdossa energiaa varastoiva akku sijoitettiin aivan Ferrari-auton keulaan. Sen ratkaisun etuna oli paljon parempi auton painojakauma kuin Magneti Marellin ratkaisussa, jossa noin 30 kilogramman painoinen KERS-yksikkö sijoitettiin auton peräpäähän polttoainetankin läheisyyteen. Akun sijoittaminen keulaan vaatisi kuitenkin korkeajännitejohtojen vetämistä auton ohjaamon sivusta, mikä saattaisi aiheuttaa onnettomuustilanteessa sähköiskuvaaran kuljettajalle.

Lehden mukaan Ferrari on hyllyttänyt ajatuksen akun sijoittamisesta keulaan ja kokeillut viimeisimmissä testeissään jo kolmatta erilaista KERS-järjestelmää. Sen tekniikka toimi, mutta suorituskyky ei ollut riittävä.

(MTV3)
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Maikkarin mukaan Ferrari on siis jo testannut akkuja etusiivessä.

EDIT: Näköjään keulassa eikä nimenomaan siivessä.
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Minä en kyllä löydä uutista missä mitään akkuja olisi etusiivessä testattu? Nuo pikkuhärpäkkeet mitkä tuossa etusiivessä ovat, eivät kyllä akkuja ole. Ennemminkin jotain perusmittareita.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Ladattavia ikean AAA-kokoisia akkuja vaan sarjaan riittävästi ripoteltuna ja väliin liityntä IPod:lle :D:D

Akkuja etusiipeen LOOOOL... no joo.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Heh, paska puhetta tuo etusiipeen sijoitettavat akut. Eiköhän kyse ole keulasta, eikä etusiivestä.

Ja tuosta keulaan sijoitettavasta akku systeemistä mitä ilmeisemmin luovuttiin samantien, koska kyseessä olis suhteellisen hengenvaarallinen viritelmä kolaritilannetta ajatellen.

Tästä oli myös Maikkarin sivuilla juttua:

Niin on Sportti.comissakin mutta kummankaan lähteen juttu ei vastaa ollenkaan tota alkuperäistä MSa:n juttua mihin siteeraavat... :D
Ei sitten ollenkaan...

Ferrari vaikeuksissa KERS:n takia 29.1.2009,10:37:57

Ferrari-talli on sveitsiläisen Motorsport Aktuell-lehden mukaan kohdannut suuria vastoinkäymisiä, koska se ei ole saavuttanut KERS-energiasäästöjärjestelmänsä kehittämisessä toivottuja tuloksia. Ferrari on sijoittanut uudessa F60-autossaan KERS:n akut lähelle etusiivekettä. Motorsport Aktuellin lähteiden mukaan Ferrari on kohdannut ongelmia epätasaisen painonjakauman takia juuri etusiivekkeen alueella ja tallin alihankkija Magneti-Marelli joutunee suunnittelemaan järjestelmän uusiksi.

Ferrarin ohella KERS-ongelmia on ollut myös Toyotalla, joka ei aio käyttää KERS:iä ainakaan Melbournen avauskilpailussa. Pakolliseksi KERS:n käyttö tulee Formula ykkösissä vasta 2010.

Ferrari on ollut KERS:n suurin vastustaja. Kielteistä kantaansa talli on perustellut järjestelmän kustannuksilla.
Sanoisin että voi olla että tuollaista on kehitetty mutta ainakaan Lithium-Polymeri (LI-PO) akuilla tuota tuskin toteutetaan... tähän varmaan liittyy se Montezemolon taannoinen avautuminen...

Vahingoitunut tai väärin ladattu LI-PO käyttäytyy näin... :rolleyes:
FIA ja Charlie Whiting ovat jo julistaneet että härveli on turvallinen mutta sysäävät vastuun talleille... :nope:


http://www.youtube.com/watch?v=z3o_2mwRPdw&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=KpUXuEg3fNE&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=SQ0SNESIkWk&eurl=http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=209187
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Rellulla oli jokunen vuosi sitten lisäpainot pituussuuntaisen painonjakauman vuoksi nokkapalassa. Ei käsittääkseni kuitenkaan ihan siivessä. Miksei sinne nokkaan akkujakin voitaisi laittaa, nehän ovat aika raskaita.

Ja on ne akut sen verran suurempia ettei ne ihan noin siihen siipeen mene.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös