Ferrari F60

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
MTV3 sanoi:
Toisessa KERS-vaihtoehdossa energiaa varastoiva akku sijoitettiin aivan Ferrari-auton keulaan. Sen ratkaisun etuna oli paljon parempi auton painojakauma kuin Magneti Marellin ratkaisussa, jossa noin 30 kilogramman painoinen KERS-yksikkö sijoitettiin auton peräpäähän polttoainetankin läheisyyteen. Akun sijoittaminen keulaan vaatisi kuitenkin korkeajännitejohtojen vetämistä auton ohjaamon sivusta, mikä saattaisi aiheuttaa onnettomuustilanteessa sähköiskuvaaran kuljettajalle.
Joo sori, ei tuossa puhutakaan etusiivestä vaan keulasta.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Joo sori, ei tuossa puhutakaan etusiivestä vaan keulasta.
No tossapa puhutaan.... (keiskeisimmät, hieman siivottu Google käännös kun en jaksa koko alkuperäistä tänne väsätä härmäksi)

(kuulus kyllä tonne KERS topikiin)

http://www.motorsport-aktuell.com/formel-1/news/lege-batterie-7959.html


1) an assembly of electric motor and batteries in accordance with the basic concept of Magneti Marelli - 2) and a spectacular solution with batteries in the front wing. There have been concrete offers a firm, also for the airline NASA produces batteries. This company should tailor batteries for Ferrari, exactly in the front wings fit

Those plans brought MOTORSPORT aktuell last Tuesday at the first light of day. MSa reported that Red Bull Technology, with the same company on NASA battery manufacturing for the front wing of Sebastian Vettel, Mark Webber, Sébastien Buemi and Co. negotiated.

Batteries in the front spoiler, entail a much better weight distribution than that of Magneti Marelli proposed arrangement in the rear, near the tanks. But they devour vast sums. And they are informed MSa a security risk, the journal reported last week that the cables for Kers in a battery arrangement in the front wings through the cockpit would have to be laid.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei varmaan tee hyvää painojakaumalle sijoittaa niitä etusiipeen? Tarkoitan vaan että mitä kauempana painot sijaitsee auton painopisteestä, sitä laiskemmaksi se tekee auton kääntyilemisen.

Tosin jos sillä saa painopistettä paremmaksi, niin sitten se varmaan voi olla hyväkin juttu.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jaa a, ottaako nuista nyt sitte selvää..

Se o kuitenki selvää että jos Ferrari on JO testannut pattereita etusiivessä niin kai siitä ois kuvia.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Kyllähän näissä jutuissa tosiaan puhutaan etusiivestä, mutta onko se oikeasti joku käännösankka? Auton etuosaan ymmärrän, mutta siipeen...ei. Sen täytyy olla tuossa nokassa, joka on osa "frontwing"iä/nokkapalaa. Tässä on kuitenkin pari juttua, ensinnäkin turvallisuusaspekti. Täydessä latingissa oleva akku siivessä/nokassa ja siihen törmäys toisen konttiin...joo ei. Kaapelin veto on toinen juttu, mutta se on varmaankin jotenkin ratkaistavissa, kun tuo toinen taas ei oikein millään. Jossain etuosassa menee, mutta kaikista herkimmin rikkontuvassa osassa...ei oikein järjen hiventäkään. Paitsi ehkä tuo painojakauma, mutta jos akku saadaan noin pieneksi, niin luulisi autossa nyt muitakin paikkoja tuolle olevan.
 

Legnum

Registered User
Liittynyt
5.8.2007
Viestit
441
Olisiko tämä akkusijoitus vastaus McLarenin korkealle ohjaamoratkaisulle. Onko kaikenkestävään monokokkiin tehty oma "osasto" akulle kuljettajan alapuolelle, eteen tai taakse?
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Siis eikös KERS ole turvallisuussyistä käytännössä mahdoton sijoittaa kuljettajan jalkojen etupuolelle. Kuten Mustakaari tuossa ylempänä sanoi niin perään -ja seinäänajo tilanteissahan Kerssi losahtais ensimmäisenä, eikä voi kyllä olla turvallinen kenellekkään.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Minä vähän epäilen tämän koko jutun totuusarvoa. Mistä ne muka on saanut tietoonsa nämä Ferrarin järjestelmät puhumattakaan näiden ongelmista ja sijoittelupaikoista, kun Ferrari pitää varmaankin tällaisia tietoja suhteellisen top secretillä osastolla.

Onko siellä taas joku luovuttamassa tietoja, tällä kertaa sensaatiolehdistölle? :D
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Rellulla oli jokunen vuosi sitten lisäpainot pituussuuntaisen painonjakauman vuoksi nokkapalassa. Ei käsittääkseni kuitenkaan ihan siivessä. Miksei sinne nokkaan akkujakin voitaisi laittaa, nehän ovat aika raskaita.

Ja on ne akut sen verran suurempia ettei ne ihan noin siihen siipeen mene.
Muistaakseni Renaultilla oli tuolloin käytössä se paljon kohuttu "mass-damper"- systeemi. Muussa tapauksessahan ylimääräisen painon sijoittaminen akselivälin etu- tai takapuolelle ei ole kovin suositeltavaa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Muistaakseni Renaultilla oli tuolloin käytössä se paljon kohuttu "mass-damper"- systeemi. Muussa tapauksessahan ylimääräisen painon sijoittaminen akselivälin etu- tai takapuolelle ei ole kovin suositeltavaa.
Yllättävän paljon sitä itse asiassa tehdään, vaikka toisin ajattelisi. Bridgestonejen vaatima painonjakauma oli etupainotteisempi kuin mihin monet tallit olivat varautuneet ja tästä johtuen vielä viime kaudellakin nähtiin virityksiä, joissa etusiipeen laitettiin painoja. Esim. Red Bull Racing toi vielä Brasiliaan etusiiven päädyissä sijainneet "taskut" joihin painoja saatettiin lisätä suht vaivattomasti.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Muistaakseni Renaultilla oli tuolloin käytössä se paljon kohuttu "mass-damper"- systeemi. Muussa tapauksessahan ylimääräisen painon sijoittaminen akselivälin etu- tai takapuolelle ei ole kovin suositeltavaa.
Tässä ei ollut kyse tuosta massavaimentajasta vaan ihan lisäpainosta nokassa. Kyseinen lisäpaino yllätti muut tallit kun asia selvisi. Tästä on siis jo useampi vuosi, olisiko ollut Alonson mestaruusvuonna.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Yllättävän paljon sitä itse asiassa tehdään, vaikka toisin ajattelisi. Bridgestonejen vaatima painonjakauma oli etupainotteisempi kuin mihin monet tallit olivat varautuneet ja tästä johtuen vielä viime kaudellakin nähtiin virityksiä, joissa etusiipeen laitettiin painoja. Esim. Red Bull Racing toi vielä Brasiliaan etusiiven päädyissä sijainneet "taskut" joihin painoja saatettiin lisätä suht vaivattomasti.
Toni_V sanoi:
Tässä ei ollut kyse tuosta massavaimentajasta vaan ihan lisäpainosta nokassa. Kyseinen lisäpaino yllätti muut tallit kun asia selvisi. Tästä on siis jo useampi vuosi, olisiko ollut Alonson mestaruusvuonna.
Jaa. No ilmeisesti tätä sitten tehdään. R25. Kai tuon voisi hitailla radoilla kuvitella toimivan, kun kuvatekstissäkin mainitaan Ferrarin käyttäneen vastaavaa Monacossa.

Mietityttää vain, miksi Bridgestonen urarenkailla enemmän etuvoittoista painonjakaumaa sitten vaadittiin?
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Mietityttää vain, miksi Bridgestonen urarenkailla enemmän etuvoittoista painonjakaumaa sitten vaadittiin?
Ainakin se oli yksi konsti saada eturenkaat lämpenemään paremmin, mikä oli ongelmana useilla talleilla Bridgestonen päädyttyä hieman kovempiin seoksiin. Lisäksi ainakin osasyynä oli se, että Michelinit vaativat Renault'n kanssa tehdyn kehitystyön tuloksena huomattavasti takapainoisempaa autoa kuin Bridgestonet. Suurimmalla osalla talleista viime kaudenkin auto oli evoluutiota edellisestä kaudesta, eli peruskonstruktion painonjakauma ei ollut optimaalinen.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Ainakin se oli yksi konsti saada eturenkaat lämpenemään paremmin, mikä oli ongelmana useilla talleilla Bridgestonen päädyttyä hieman kovempiin seoksiin. Lisäksi ainakin osasyynä oli se, että Michelinit vaativat Renault'n kanssa tehdyn kehitystyön tuloksena huomattavasti takapainoisempaa autoa kuin Bridgestonet. Suurimmalla osalla talleista viime kaudenkin auto oli evoluutiota edellisestä kaudesta, eli peruskonstruktion painonjakauma ei ollut optimaalinen.
Ok. Ainakin Ferrarilla kärsittiin noista kovemmista seoksista, sehän tiedetään entuudestaan. Ilmeisesti muillakin sitten riitti pähkinää purtavaksi renkaiden kanssa.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola


Kummankin ponttoonin ilmanottoaukon alle menee joku letku. Liittyyköhän jäähdytykseen vai peräti KERSiin?
 

Mercury

Active member
Liittynyt
23.12.2000
Viestit
41
Sijainti
Salo
Pakoputkista vielä

Mites, tuntuu että nyt ollaan unohdettu kokonaan nämä pakoputket jokta ovat "laittomia". Puhutaan että mclaren olis paniikissa kun ei tuo uutta takasiipeä, mutta huolestuttavampana pitäisin sitä että ferrarilla ei vieläkään ole kunnollista pakariratkaisua. Jos toho heitetään yhtäkkiä ihan uudenlainen ratkaisu niin kyllä siitä enemmän ongelmia tulee kuin yhdestä uudesta takasiivestä. Luulis että sitäkin pitäis testata vielä paljon ennen kauden alkua. Vai olenko nyt sitten missannut jotain että siellä oliskin laillinen ratkaisu?
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Mites, tuntuu että nyt ollaan unohdettu kokonaan nämä pakoputket jokta ovat "laittomia". Puhutaan että mclaren olis paniikissa kun ei tuo uutta takasiipeä, mutta huolestuttavampana pitäisin sitä että ferrarilla ei vieläkään ole kunnollista pakariratkaisua. Jos toho heitetään yhtäkkiä ihan uudenlainen ratkaisu niin kyllä siitä enemmän ongelmia tulee kuin yhdestä uudesta takasiivestä. Luulis että sitäkin pitäis testata vielä paljon ennen kauden alkua. Vai olenko nyt sitten missannut jotain että siellä oliskin laillinen ratkaisu?
Unohda ne pakoputket. Ihan nostettu juttu....
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös