Ferrari F60

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Minusta nuo uudemmat isommat ponttoonit näyttävät aerodynaamisesti tehokkaammilta. Vanhojen yläpinta notkoili vähän epämääräisesti ja sitten vielä se pakoputki törrötti sieltä itsekseen. Uudet ovat mielestäni virtaviivaisemmat ja jäähdytys on varmasti helpompi toteuttaa.

Mutta eiköhän tämä nykyinenkin ole vielä kehitysversio. Australiassa nähdään joko nykyisestä kiillotettu versio tai ihan jotain muuta riippuen siitä, mitä nuo lämpötarrat kertovat. :thumbup:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Onkos kukaan oikeasti kuullut ( mediasta ) Kimin tai muun Ferrariväen kommentoivan Ferrarin renkaiden lämpötiloja ja lämmön nousua? Ainakin testejä viileässä on kertynyt. Tai onkos missään tai kukaan analysoinut 1. kierroksia ferrarilla ( Kimin viemänä ) suhteessa muihin?

Toisin sanoen muualta kuin IS sivuilta onko luotettavan tuntuista palautetta missään siitä onko Kimin ( ja ferrarin ) renkaiden lämpöongelmaa ratkaistu.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Onkos kukaan oikeasti kuullut ( mediasta ) Kimin tai muun Ferrariväen kommentoivan Ferrarin renkaiden lämpötiloja ja lämmön nousua? Ainakin testejä viileässä on kertynyt. Tai onkos missään tai kukaan analysoinut 1. kierroksia ferrarilla ( Kimin viemänä ) suhteessa muihin?

Toisin sanoen muualta kuin IS sivuilta onko luotettavan tuntuista palautetta missään siitä onko Kimin ( ja ferrarin ) renkaiden lämpöongelmaa ratkaistu.
Mun mielestä Kimi viime vuonna totes jotain et ei ne ole ihan sitä mitä vois toivoa, mutta kuitenkin piti slickseihin siirtymistä positiivisena asiana.

Mun mielestä turha murehtia noita renkaita, ne on mitä on ja ne on samat kaikille. Ihan niinku ne olis unelmaa kaikille muille ja tuskaa Kimille...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Niin tämä kulumisongelmahan ei ole koskaan ollut Kimille ongelma, vaan monille muille kuljettajille/talleille. Periaatteessa nyt pitäisi olla vahvoilla ne autot/kuljettajat joilla on aiemmin ollut hankaluuksia saada renkaisiin lämpöjä. Siinä mielessä hyvältä näyttää Ferrarin ja Kimin kannalta.
 

Quasimodo

Well-known member
Liittynyt
30.6.2008
Viestit
5455
Sijainti
Helsinki
Periaatteessa nyt pitäisi olla vahvoilla ne autot/kuljettajat joilla on aiemmin ollut hankaluuksia saada renkaisiin lämpöjä. Siinä mielessä hyvältä näyttää Ferrarin ja Kimin kannalta.
Tuskin he ovat sen vahvemmilla kuin nämä, ketkä ovat saaneet renkaansa helposti lämpenemään aiemminkin :eek:
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No joo. Lämpöongelmista potevia oli muissakin talleissa. Samaten Massa kärsi niistä joissakin määrin. Kimi kuitenkin julkisesti eniten. Ja toisaalta Britzet myönsi heikkouden ja tähdensivät tämän vuoden puolella renkaiden olevan ensikirroksilla paremmat. En vain ole törmännyt yhteenkään viralliseen tai Kimin lausuntoon jossa tähän asiaan olisi muuta kuin ylimalkaan ennakkoasetelmissa palattu. Aittoniemi toki provosoi mutta ilman mitään lähdetukea tmv ja aiemmat ansiot huomioiden vain provosoi kun kerran Kimi on hänelle jotenkin vaikeasti nieltävävissä. Oikeaa keskustelua ei aiheesta ole ollut kuin näillä chateillä.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Sen verran lisätäkseni, että ne aika-ajo -kierrokset kun tuppaavat korostumaan niin tämä rengaslämpöongelma on siinä keskeinen. Kuluminenhan Kimillä on aina ollut hyvin hanskassa ja lienee siinä suhteessa niitä parhaita kuskeja jos renkaat vain ovat sellaiset, että siitä saa hyödyn. Ja slikseillä saanee. Aika-ajossa ei kuitenkaan voi antaa paljoa siimaa sillä hinnalla ja rengaskovuuksia on edelleen vain kahdet.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Sen verran lisätäkseni, että ne aika-ajo -kierrokset kun tuppaavat korostumaan niin tämä rengaslämpöongelma on siinä keskeinen. Kuluminenhan Kimillä on aina ollut hyvin hanskassa ja lienee siinä suhteessa niitä parhaita kuskeja jos renkaat vain ovat sellaiset, että siitä saa hyödyn. Ja slikseillä saanee. Aika-ajossa ei kuitenkaan voi antaa paljoa siimaa sillä hinnalla ja rengaskovuuksia on edelleen vain kahdet.
Toivottavasti tämä muuttuisi edes vähän...
Onkos se aika-ajosapluuna jo lyöty lukkoon FIAn puolesta?

Ja renkaissakin on nyt enemmän eroa, eli kenties sieltä pehmeimmästä löytyy pitoa aika-ajoihin niillekin joilla viime vuonna oli ongelmia sen kanssa.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Kimillähän oli viime vuonna ajotyylinsä takia ongelmia vain eturenkaiden lämmöissä. Massa ja Hamilton taas omaavat agressiivesemman ajotyylin ja saavat paremmin lämpöä renkaisiin, mutta kuluttavat ne vastaavasti nopeasti. Sliksit saattavat helpottaa Kimin ongelmia, mutta todennäköisesti ne ainakin korostavat Massan ja Hamiltonin ongelmia kun stinttien lopussa renkaat ovat aivan puhki, näin ainakin voisi olettaa.

Mun mielestä turha murehtia noita renkaita, ne on mitä on ja ne on samat kaikille. Ihan niinku ne olis unelmaa kaikille muille ja tuskaa Kimille...
No teoriassa kyllä mutta koska jokaisella on erilainen ajotyyli ne käyttäytyvät jokaisella erilailla. Lisäksi Kimi ainakin sanoi viime vuonna että eri rengas sarjojen välillä saattoi olla isoja eroja, siis samassa seoksessa. Ensimmäisellä stintillä kovat renkaat saattoivat olla erittäin hyvät ja toisella stintillä toinen satsi kovia saattoi olla selvästi heikommat jo valmiiksi. Tähän Kimi totesi vielä että rengassodan aikaan tilanne oli toinen. Eli silloin sekä Michelin että Bridgestone yrittivät tehdä niin hyvät renkaan kuin mahdollista, mutta nyt kun Bridgestonella on monopoli asema niin laatu kärsii kun voi tehdä niin halvalla kuin mahdollista.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Onneks tänä vuonna pitäis ohittamisen olla helpompaa, niin ei ole yhtä suuri murhe jos joskus ei mene aika-ajo nappiin. Turva-autosäännönkin pitäisi olla vähän tasapuolisempi.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Se taitaa kuitenkin olla legendaa, että Massalla olisi agressiivisempi ajotyyli kuin Kimillä. Tai sitten se on näkökulmkysymys, mutta ainakin Ferrarilta kertoilivat, että Kimi vaatii hyvin terävästi kääntyvän auton, kun Massa vaatii aliohjaavamman auton - jolloin voisi arvioida renkaidenkin lämpiävän paremmin, kun aliohjaten jurnuttaa mutkissa.

Ja jos nyt verrataan vaikka in car-kamerakuvia esim. Singaporesta, niin ei kahta sanaa kumpi näistä kuljettajista ajeli agressiivisemmin. kimihän suorastaan raivosi sitä autoansa eteenpäin.
 

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
Se taitaa kuitenkin olla legendaa, että Massalla olisi agressiivisempi ajotyyli kuin Kimillä. Tai sitten se on näkökulmkysymys, mutta ainakin Ferrarilta kertoilivat, että Kimi vaatii hyvin terävästi kääntyvän auton, kun Massa vaatii aliohjaavamman auton - jolloin voisi arvioida renkaidenkin lämpiävän paremmin, kun aliohjaten jurnuttaa mutkissa.
Mutta eikö se sitten taas ole kääntäen niin, että aliohjaavasta autosta pitävä kuljettaja ajaa aggressiivisemmin suuremmilla ja terävämmillä ohjausliikkeillä ja herkästä / yliohjaavasta autosta pitävä kuljettaja ajaa pienemmillä ja pehmeämmillä liikkeillä? F1-auton ohjaamossa kaikki tapahtuu ylipäänsä niin nopeasti ettei Kimikään maallikon silmin mitenkään "rauhallisesti" siellä toimi, mutta varmaan vähän rauhallisemmin kuin Massa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mutta eikö se sitten taas ole kääntäen niin, että aliohjaavasta autosta pitävä kuljettaja ajaa aggressiivisemmin suuremmilla ja terävämmillä ohjausliikkeillä ja herkästä / yliohjaavasta autosta pitävä kuljettaja ajaa pienemmillä ja pehmeämmillä liikkeillä? F1-auton ohjaamossa kaikki tapahtuu ylipäänsä niin nopeasti ettei Kimikään maallikon silmin mitenkään "rauhallisesti" siellä toimi, mutta varmaan vähän rauhallisemmin kuin Massa.
Asiaa ei voi mielestäni pelkistää ali/yliohjausnimittäjään. Jokaisella on omanlaisensa ajotyyli. Itsehän olen vaan lähinnä seuraillut in car-kameroita, ja mieleen on painunut tuo dramaattinen kuljettajien(Massa, Kimi) ero juuri Singaporesta. Siellä tosin Kimin auto vaikutti varsin levottomalta myös radanvarsikameroista katsottuna, että jossain määrin on varmaan ollut säädöt hakusessa ja senkin takia ylimääräisiä käsiä ohjaamossa.
Sellainen mielikuva on kuitenkin jäänyt, että Massa ajelee vähän niinkuin oppikirjamaisen vakaasti kun Kimi vetelee enemmän äärirajoilla remuten, ikäänkuin enemmän on the edge. Voihan se olla katsojan silmässäkin tietty.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Se taitaa kuitenkin olla legendaa, että Massalla olisi agressiivisempi ajotyyli kuin Kimillä. Tai sitten se on näkökulmkysymys, mutta ainakin Ferrarilta kertoilivat, että Kimi vaatii hyvin terävästi kääntyvän auton, kun Massa vaatii aliohjaavamman auton - jolloin voisi arvioida renkaidenkin lämpiävän paremmin, kun aliohjaten jurnuttaa mutkissa.

Ja jos nyt verrataan vaikka in car-kamerakuvia esim. Singaporesta, niin ei kahta sanaa kumpi näistä kuljettajista ajeli agressiivisemmin. kimihän suorastaan raivosi sitä autoansa eteenpäin.
Kimi saattaa tehdä nopeita ohjausliikkeitä mutta se ei tarkoita että hän vie autoa aggressiivisella otteella. Kyllä mun mielestä Kimin enemmän myötäilee auton balanssia, kun taas nuo aliohjautuvista pitävät kuskit käsittelevät autoaan hyökkäävämmin, he eivät jurnuta vaan saattavat jopa heitellä autoaan.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Sen enempää jatkamatta vanhaa vääntöä totean, että yliohjautuminen tarkoittaa ns. sladia vastaohjauksineen kun taas aliohjautuminen sitä, että käännetään "enemmän" kuin auto kääntyy. Minusta tuntuu, että nämä asian perusmääreet ovat jossain kohtaa menneet sekaisin.

Saa vain ihmetellä, miksi siviilisaabitkin suunnitellaan tätä nykyä muka turvallisen aliohjaaviksi, kun se kerta vaatii auton villiä heittelyä puolelta toiselle. :)
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Sen enempää jatkamatta vanhaa vääntöä totean, että yliohjautuminen tarkoittaa ns. sladia vastaohjauksineen kun taas aliohjautuminen sitä, että käännetään "enemmän" kuin auto kääntyy. Minusta tuntuu, että nämä asian perusmääreet ovat jossain kohtaa menneet sekaisin.

Saa vain ihmetellä, miksi siviilisaabitkin suunnitellaan tätä nykyä muka turvallisen aliohjaaviksi, kun se kerta vaatii auton villiä heittelyä puolelta toiselle. :)
Eiköhän kaikille ole selvää mitä on yli ja aliohjautuminen. Sillä siviilisaabilla ajo on nimenomaan jurnuttamista, ellei sitä käsittele aggressiivisesti.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Eiköhän kaikille ole selvää mitä on yli ja aliohjautuminen. Sillä siviilisaabilla ajo on nimenomaan jurnuttamista, ellei sitä käsittele aggressiivisesti.
Niin, saati millaista ajo olisi yliohjaavalla siviiliautolla? Siis pointti on vaan siinä, että minusta tässä on alettu lähiaikoina kummallisesti vähättelemään yliohjaavan auton käsittelyn aggressiivisuusastetta. Neutraali auto- jos sellainen olisi, on sitten asia erikseen, muttei mikään tajuton driftaus mun mielestä yhtään vähemmän aggressiivista ole kuin Massan - käännän mutkaan-odottelen-käännän-ratin-takaisin-kun-suora-alkaa -tyylinen meno. Ja rehellisesti sanottuna, eipä muistu edes mieleen milloin Massa tekisi mitään sladeja sun muita korjausliikkeitä. Paitsi silloin kun ajaa ulos ja korjausliike tulee sekunnin myöhässä. Mitä äärimmäisen aggressiivista siinä jurnaamisessa sitten on - beats me.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675

Tässä nähdään hyvin tuo katteen muoto, aika kaukana McLarenista.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös