Ferrari F60

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Niin, saati millaista ajo olisi yliohjaavalla siviiliautolla? Siis pointti on vaan siinä, että minusta tässä on alettu lähiaikoina kummallisesti vähättelemään yliohjaavan auton käsittelyn aggressiivisuusastetta. Neutraali auto- jos sellainen olisi, on sitten asia erikseen, muttei mikään tajuton driftaus mun mielestä yhtään vähemmän aggressiivista ole kuin Massan - käännän mutkaan-odottelen-käännän-ratin-takaisin-kun-suora-alkaa -tyylinen meno. Ja rehellisesti sanottuna, eipä muistu edes mieleen milloin Massa tekisi mitään sladeja sun muita korjausliikkeitä. Paitsi silloin kun ajaa ulos ja korjausliike tulee sekunnin myöhässä. Mitä äärimmäisen aggressiivista siinä jurnaamisessa sitten on - beats me.
Ihan yhtä lailla aliohjaavalla ajava kuski yrittää käyttää jokaisen renkaan tarjoaman maksimipidon kuin yliohjaavalla. Tuo nyt kuullostaa vähän latistukselta sanoa että "odottaa vaan", kyllä se aliohjaavalla ajavakin joutuu kaiken aikaa hereillä olemaan. Jos aliohjaavalla menettää perän hallinnan siinä ei ehkä ole niin paljon tehtävissä, yliohjaavalla ajavalle perän irtoaminen ei ole niin brutaali tapahtuma kun perän nappaus on balanssillisesti lähempänä.

En nyt sanoisi että tuo ihan kädetöntä ajamista on: http://www.youtube.com/watch?v=SVBXBotqAos
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ihan yhtä lailla aliohjaavalla ajava kuski yrittää käyttää jokaisen renkaan tarjoaman maksimipidon kuin yliohjaavalla. Tuo nyt kuullostaa vähän latistukselta sanoa että "odottaa vaan", kyllä se aliohjaavalla ajavakin joutuu kaiken aikaa hereillä olemaan. Jos aliohjaavalla menettää perän hallinnan siinä ei ehkä ole niin paljon tehtävissä, yliohjaavalla ajavalle perän irtoaminen ei ole niin brutaali tapahtuma kun perän nappaus on balanssillisesti lähempänä.

En nyt sanoisi että tuo ihan kädetöntä ajamista on: http://www.youtube.com/watch?v=SVBXBotqAos
Eihän kyse ollut kädettömästä ajamisesta, vaan siitä aggressiivisuudesta. Minusta tuo singaporen kierros näyttää siltä, ettei siinä juuri tarvitse aggressiivisesti repiä, vaan säädöt on kohdallaan ja auto taipuu hienosti ja helposti ja niin kuin pitää sinne minne sitä pyritään ohjaamaan.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675

Näyttää erilaisilta kuin entiset kalikat.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eihän kyse ollut kädettömästä ajamisesta, vaan siitä aggressiivisuudesta. Minusta tuo singaporen kierros näyttää siltä, ettei siinä juuri tarvitse aggressiivisesti repiä, vaan säädöt on kohdallaan ja auto taipuu hienosti ja helposti ja niin kuin pitää sinne minne sitä pyritään ohjaamaan.
Ei tuo Massan tyyli ainakaan siltä näytä että menee helposti kuin kiskoilla. Eihän siinä sitä yliohjaavan auton vatkausta ole, mutta kun tuolla pyrkii käyttämään kaiken pidon, linjat jää aika epätarkoiksi. Aikamoista lötköilyä tuo meno on, ja kokoajan saa kuski olla hereillä.

Mun mielestä Kimi jotenkin ajaa enemmän tarkoilla maksimaalisilla linjoilla, ja niissä puitteissa yrittää hyödyntää mahdollisimman paljon pitoa. Massalla linjat on enemmän hakuammuntaa, mutta niillä linjoillaan hän käyttää pidon paremmin. Tämä käy enemmän renkaiden päälle ja saa ne lämpiämään nopeammin.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ei tuo Massan tyyli ainakaan siltä näytä että menee helposti kuin kiskoilla. Eihän siinä sitä yliohjaavan auton vatkausta ole, mutta kun tuolla pyrkii käyttämään kaiken pidon, linjat jää aika epätarkoiksi. Aikamoista lötköilyä tuo meno on, ja kokoajan saa kuski olla hereillä.

Mun mielestä Kimi jotenkin ajaa enemmän tarkoilla maksimaalisilla linjoilla, ja niissä puitteissa yrittää hyödyntää mahdollisimman paljon pitoa. Massalla linjat on enemmän hakuammuntaa, mutta niillä linjoillaan hän käyttää pidon paremmin. Tämä käy enemmän renkaiden päälle ja saa ne lämpiämään nopeammin.
Juuri tuolla Singaporessa Kimin meno oli aikamoista rallia verrattuna Massaan. Harmi kun youtubessa ei Kimistä löydy juuri muuta Singaporesta kuin seinään ajo. Mutta siis tämä on vähän huono esimerkki Massan ajotyylistä, kun Singaporessa ei radan luonteesta johtuen kukaan aja "kuin kiskoilla".
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Jep, kiitos. Toinen kierros meni ajeluksi kun oli hitaita edessä näköjään, mutta kyllähän tuossakin jo ohjelmaa riitti. Mistähän sessiosta ylipäätään oli kyse? Vain aika-ajoista saisi vertailukelpoista matskua tohon Massan settiin nähden.
Näki nuista silti sen, että Massalla vippaa mutkaan tullessa (jos vippaa) ja Kimillä mutkasta lähtiessä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Näki nuista silti sen, että Massalla vippaa mutkaan tullessa (jos vippaa) ja Kimillä mutkasta lähtiessä.
Tuossahan se näkyy että Massa saa ajettua aliohjaavan auton poikittain mutkaan. Kimillä perä nytkähtelee mutkasta lähtiessä, ei hyvä. Pitäis olla paremmin ohjaukseen vastaava auto ettei Kimillä menis käännökset jurnuttamalla pitkiksi.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Eli yliohjaavasta pitävä jurnauttaa sen tovin mutkasta lähtiessä ja aliohjaavasta pitävä mutkaan tullessa :D

Pidon äärirajoja myötäillen molemmat menee joka tapauksessa. Kuitenkin jos puhutaan agressiivisesta, niin minä miellän agressiivisuuden ajotapaa analysoitaessa näyttävyyteen. Ja silloin yliohjaavasta pitävä kuljettaja automaattisesti on "agressiivisemman" näköinen ajotavaltaan. Perä heittää pienesti joissakin mutkissa, kun haetaan sitä ultimate rajaa, myös kädet käyvät kabiinissa hieman enemmän.

Tuohan ei taas käsittääkseni tarkoita, että Kimi tiettyjen inssien tai ammattilaisten silmin ajaisi agressiivisesti tietyiltä osin. Käsittääkseni Kimin ajotapa on juuri eturenkaille "hellä", ei agressiivinen. Kun taas Massa käsittelee omasta ajotyylistään johtuen niitä eturenkaita agressiivisesti.

Käsite eroja ja riippuu kovasti siitä mitä haetaan, ajotapa, ajotavan näyttävyys, renkaiden käsittely ajotavasta riippuen, jne. Ei se ralliveto aina ole se nopein mutta näyttävämpi se enemmän tai vähemmän on kuin oppikirjamukainen ajelu.

Joskus Schumia ja Häkää vertaillessa näytti suorastaan huvittavalta kun Schumi vaan käänti ja auto meni tasan sinne minne piti. Häkä tulee perästä kurvaillen miten sattuu, kädet heiluu, jne.

Voisin melkein väittää, että Häkän ajotyylistä johtuen(piti yliohjaavasta), hän ajoi seinään San Marinon pääsuoralle tultaessa. Schumi ei samalla tavalla aika-ajokierroksia putkella kisan alussa ajaessa olisi ajanut seinään. Schumin oppikirja ajotavalla ei sama tilanne olisi edes päässyt syntymään. Vähän niinku liioiteltu esimerkki ehkä mut kuitenkin. Agressiivisemman näköistä se Häkän meno oli ja sehän tässä oli pointti.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Eli yliohjaavasta pitävä jurnauttaa sen tovin mutkasta lähtiessä ja aliohjaavasta pitävä mutkaan tullessa :D

Pidon äärirajoja myötäillen molemmat menee joka tapauksessa. Kuitenkin jos puhutaan agressiivisesta, niin minä miellän agressiivisuuden ajotapaa analysoitaessa näyttävyyteen. Ja silloin yliohjaavasta pitävä kuljettaja automaattisesti on "agressiivisemman" näköinen ajotavaltaan. Perä heittää pienesti joissakin mutkissa, kun haetaan sitä ultimate rajaa, myös kädet käyvät kabiinissa hieman enemmän.

Tuohan ei taas käsittääkseni tarkoita, että Kimi tiettyjen inssien tai ammattilaisten silmin ajaisi agressiivisesti tietyiltä osin. Käsittääkseni Kimin ajotapa on juuri eturenkaille "hellä", ei agressiivinen. Kun taas Massa käsittelee omasta ajotyylistään johtuen niitä eturenkaita agressiivisesti.

Käsite eroja ja riippuu kovasti siitä mitä haetaan, ajotapa, ajotavan näyttävyys, renkaiden käsittely ajotavasta riippuen, jne. Ei se ralliveto aina ole se nopein mutta näyttävämpi se enemmän tai vähemmän on kuin oppikirjamukainen ajelu.

Joskus Schumia ja Häkää vertaillessa näytti suorastaan huvittavalta kun Schumi vaan käänti ja auto meni tasan sinne minne piti. Häkä tulee perästä kurvaillen miten sattuu, kädet heiluu, jne.

Voisin melkein väittää, että Häkän ajotyylistä johtuen(piti yliohjaavasta), hän ajoi seinään San Marinon pääsuoralle tultaessa. Schumi ei samalla tavalla aika-ajokierroksia putkella kisan alussa ajaessa olisi ajanut seinään. Schumin oppikirja ajotavalla ei sama tilanne olisi edes päässyt syntymään. Vähän niinku liioiteltu esimerkki ehkä mut kuitenkin. Agressiivisemman näköistä se Häkän meno oli ja sehän tässä oli pointti.
Tuossa Kimin jurnutuksessa tarkoitin sitä, että kun auto aliohjaa, hänen ajaminen vaikuttaa jurnutukselta. Tuo span kierros ei todellakaan ollut jurnutusta,

Mitä tulee agressiivisuuteen, niin yliohjaavasta pitävällä se auto on se agressiivinen. Ei Kimi hirvesti siellä ohjaamossa riehu yrittäen järkyttää balanssia. Aliohjaavalla ajava puolestaan joutuu enempi painostamaan, rankaisemaan autoaan.

Toi Schumijuttukin on aika jännä, fanit puhuivat että pitää yliohjaavasta hän kun vie autoa niin aggressiivisesti. Etusiipi kaverilla kuitenkin oli aina onneton läpyskä, mikä viittaa aliohjaavaan autoon.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Schumi ajoi aggressiivisen näköisesti kaikkina muina kausina paitsi 2001, 2002, 2003, 2004 ja 2006. Eli niinä vuosina jolloin auto ei ollut kevyesti paras. Ehkä se on myös niin, että kun autossa on säädöt ja itse auto kohdallaan, niin siitä riehumisesta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Riippuu niin tilanteesta.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös