Ferrari F60

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Mites, tuntuu että nyt ollaan unohdettu kokonaan nämä pakoputket jokta ovat "laittomia". Puhutaan että mclaren olis paniikissa kun ei tuo uutta takasiipeä, mutta huolestuttavampana pitäisin sitä että ferrarilla ei vieläkään ole kunnollista pakariratkaisua. Jos toho heitetään yhtäkkiä ihan uudenlainen ratkaisu niin kyllä siitä enemmän ongelmia tulee kuin yhdestä uudesta takasiivestä. Luulis että sitäkin pitäis testata vielä paljon ennen kauden alkua. Vai olenko nyt sitten missannut jotain että siellä oliskin laillinen ratkaisu?
Joo ei tartte ressata näistä pakareista, ne on kunnossa. Ferrari ei taatusti missannut pakareita vahingossa laittomiksi, eiköhän niillä ole ollut ideat siihenkin jo pitkän aikaa.. Ja taitavat ajella ihan laillisilla pakareilla, joten siks se on niiku unohdettu juttu.
 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Joo ei tartte ressata näistä pakareista, ne on kunnossa. Ferrari ei taatusti missannut pakareita vahingossa laittomiksi, eiköhän niillä ole ollut ideat siihenkin jo pitkän aikaa.. Ja taitavat ajella ihan laillisilla pakareilla, joten siks se on niiku unohdettu juttu.
Ferrarin putket on muuttuneet näistä:

Näihin:

Ei liene lopullinen versio. Joku mitta noissa oli paljon sai putkea tulla ulos mutten viitsi nyt alkaa kaivamaan.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Ferrarin putket on muuttuneet näistä:
Ei liene lopullinen versio. Joku mitta noissa oli paljon sai putkea tulla ulos mutten viitsi nyt alkaa kaivamaan.
75mm, jos en väärin muista. Itsekin kyllä uumoilen, että jotain tuohon vielä tulee päälle.
 

talakem

Iltalehden toimitus
Liittynyt
4.3.2002
Viestit
3610
Ei kuuluis tänne mutta vertailuksi....

Määkläärenin sou putket...




Elegantti totuus...

 

mjk

...
Liittynyt
6.10.2007
Viestit
2675
Siinäpä sitä uutta katetta. On muodot muuttuneet.


Vertailun vuoksi vanhaa.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Hienoa, aiemmin kritisoimani notko ponttoonissa on poissa! Huoli Ferrarin kilpailukyvystä vähenee.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jep, harmi ku poistivat notkon ja väsäsivät yhtä typerän näköseks ku Mac :nope:

Nyt tuo ei näytä enää yhtään agressiiviselta ja tehokkaalta, vaan yhtä rumalle ja tehottomalle kuin muutkin :jaska:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jep, harmi ku poistivat notkon ja väsäsivät yhtä typerän näköseks ku Mac :nope:

Nyt tuo ei näytä enää yhtään agressiiviselta ja tehokkaalta, vaan yhtä rumalle ja tehottomalle kuin muutkin :jaska:
Kyllä mun mielestä nyt kun ei ole härpäkkeitä eikä lärpäkkeitä, on ponttoonien oltava mieluiten varsin sulavalinjaiset. Ferrarin alkuperäinen ratkaisu oli järkyttävä, ja näytti ponttoonin kate lähinnä siltä että viimevuotisesta mallista on leikattu ulokkeet pois.

Nyt nämä on menossa selkeästi parempaan suuntaan, mitä nyt Force India näyttää menneen samaan halpaan kuin mm. Williams ennen muutoksiaan. En usko tuollaisiin paksuihin nypyköihin, möhkälemäisiin siivekkeiden jäljitelmiin sitten yhtään.
 

arzipuppy

Well-known member
Liittynyt
18.2.2004
Viestit
1460
Sijainti
Helsinki
Ettei vaan ois vähän Ferrarilla vilkastu sinne pahimman kilpakumppanin röörimalleihin? Kovasti näyttäis ponttoonit samanlaisilta kuin McLarenilla - pakoputkien ulostuloa lukuunottamatta.
Ilmeisesti moottorin läheisyys ja kuumenemisriski on pakottanut Ferrarin korottamaan autonsa takapuolta. Jotenkin arvasin, ettei aiemmasta pakoputkimallista olisi kivutonta luopua. Harmi.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Se siitä teknisestä edistyksellisyydestä sitten. Eiköhän se ole kaikille selvää, että jos joku on kyvykäs tekemään selkeästi muita pienikokoisemmat ponttoonit, niin ei se ainakaan huono asia ole.

Nyt Ferrarillakin on sitten lähes samanlaiset möhköt kuin Mclarenilla. Jotenkin tuntuu käsittämättömältä tällainen kehitys, ja tuskin olen kovin väärässä, jos veikkaan, että taas seuraavat kehitysversiot tulevat olemaan pienempikokoiset ponttoonit, ei ainakaan suuremmat niinkuin täällä jotkut tuntuvat ajattelevan, että se olisi niinku editystä ja kehitystä. :yuck:

Toki ymmärrän, ettei se notkoponttooni kaikkien silmään sopinut, mutta kyse olikin lähinnä siitä koosta, kuinka uskomattoman hoikat ponttoonit kers huomioon ottaen oli mahdollista tehdä. Toivottavasti tämä ei nyt ole mikään naurettava Mclaren-kopiointiyritys kun siltä pahasti näyttää.

Lähinnä se tässä eniten painaa, että ainoa mielestäni hyvän näköinen kaara ruudukosta on menetetty. Onhan se jo itkettävää, kun Toyota näyttää huomattavasti linjakkaammalta ponttooniensa suhteen kuin Ferrari. :frown:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Ferrarin alkuperäinen ratkaisu oli järkyttävä, ja näytti ponttoonin kate lähinnä siltä että viimevuotisesta mallista on leikattu ulokkeet pois.
Jep jep. Sillehän ei mitään voi, jos jollekulle tuottaa hankaluuksia havaita selkeitä muitakin eroja kuin härpäkkeet. Alkuperäiset F60:n ponttoonit oli muotoiltu erittäin poikkeavalla tavalla kaikkiin aikaisempiin sovelluksiin verraten. Notko, nousu pakoputkialueelle, sekä ponttoonin taka-alaosan kavennukset + taakse ylöspäin nousseet ponttoonia mukailleet alaosan virtauksien fläpit. Siinä nyt muutama eroavaisuus ainakin.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jep jep. Sillehän ei mitään voi, jos jollekulle tuottaa hankaluuksia havaita selkeitä muitakin eroja kuin härpäkkeet. Alkuperäiset F60:n ponttoonit oli muotoiltu erittäin poikkeavalla tavalla kaikkiin aikaisempiin sovelluksiin verraten. Notko, nousu pakoputkialueelle, sekä ponttoonin taka-alaosan kavennukset + taakse ylöspäin nousseet ponttoonia mukailleet alaosan virtauksien fläpit. Siinä nyt muutama eroavaisuus ainakin.
Oli miten ole, en muista ulkoa vanhojen autojen ratkaisuja, mutta tuo uuden auton julkistustilaisuuden muodot eivät itseäni vakuuttaneet. Huoli suorituskyvystä hälveni kun Ferrari jätti sen tien.

En sitten tiedä jos se oikeasti oli joku kunnianhimoinen suunnitelma, mutta ilmeisesti se ei sitten ainakaan toiminut halutulla tavalla. Jollain tavalla siitä tuli itselleni Honda mieleen.

Vanha:



Uusi:
 
Viimeksi muokattu:

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Onneksi nuo ponttoonit Ferrarilla ovat kuitenkin sivustapäin vielä selkeästi kapeammat kuin Macilla. Macissä ponttoonit ovat leveimmillään alareunasta yhtä leveät kuin ylhäältäkin. Ferrarilla ilma pääsee kiertämään ponttoonin alta kuitenkin hyvin.





Eli on ne edelleen erilaiset, aika selkeästikin. Tuo ponttoonin yläosa lähinnä pakoputkien ulostulon vuoksi on samanlainen. En sitten tiedä häiritsikö kuumat putket ilmavirtauksia tms, minkävuoksi tuohon Maciltä kopioituun systeemiin on päädytty?
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki


Tuosta näkyy myös hyvin miten Ferrarilla perä kuitenkin kapenee sulavasti, vaikka ponttoonien yläosa onkin "tasoitettu".

Itse asiassa näyttää tyhjälle koko perä, kun siellä ei ole enää mitään ilmanohjaimia.

Kyllä se siitä, ei nämä ulkonäöllisesti miellytä. Vaikka jotkut kuinka väittävät, että kyllä siihen vielä silmä tottuu. Ei tottuminen rumasta kaunista tee vaan siedettävän katsoa.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Onneksi nuo ponttoonit Ferrarilla ovat kuitenkin sivustapäin vielä selkeästi kapeammat kuin Macilla. Macissä ponttoonit ovat leveimmillään alareunasta yhtä leveät kuin ylhäältäkin. Ferrarilla ilma pääsee kiertämään ponttoonin alta kuitenkin hyvin.
Jep, McLarenin ponttoonit on ihme möhköt, ihmetyttää miksi ovat luopuneet koko alaosan leikkauksesta. Vaikka auto edestä on aika korkea, olisivatko kuitenkin laittaneet tekniikkaa entistä alemmaksi ponttooneissa?

Ferrarin siloitetut ponttoonit näyttää muuten ihan hyviltä, mutta nuo Mersulta kopioidut tulppapakoputket :nope:
 
Viimeksi muokattu:
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös