Uusi Ferrari täytti odotukset Genen testissä
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Espanjan Grand Prix -viikonlopuksi rakennettu Ferrarin ensimmäinen upouusi F60B-auto sai talliväen myhäilemään lauantaina Vairanon suoratestissä. Uudistetun aeropaketin testaaminen vakuutti Ferrarin toiveet, että Barcelonassa on mahdollisuus taistella heti palkintosijoista.
Marc Gene antoi uutuudelle kyytiä ja ajoi varhaisesta aamusta auringonlaskuun suoraa edestakaisin 450 kilometriä.
Vairanon työrupeama lasketaan ns. aerodynaamiseksi suoratestiksi, joita nykyrajoitus sallii tallille yhteensä kahdeksan päivää MM-kauden aikana. Testi ajettiin suljettujen ovien takana salaisena, joten kuvia ja yksityiskohtaisia tietoja ei ole luvassa.
Italialaislähteiden mukaan Ferrarin insinööriporras oli tyytyväinen uuden auton ensiesiintymiseen, mikä on enemmän kuin rohkaiseva lähtökohta Euroopan kauden avaukseen.
Uusi Ferrari on hieman kevyempi kuin alkukaudella käytetty auto, mutta mitään suurta kiloleikkausta ei ole tehty. Maranellossa on annettu ymmärtää, että jokaisen kilon pudotus painoista tulee maksamaan pyöreät miljoona euroa.
Minimipainon nosto etu Kimille
Ensi kaudella vastaavaa ongelmaa ei ole, kun kattojärjestö FIA ilmoitti torstaina, että vuodeksi 2010 autojen minimipainoa nostetaan 15 kilolla. Nykyisin miminipaino on 605 kiloa.
Vuoden 2007 maailmanmestari Kimi Räikkönen painaa nykyisin 68,5 kiloa ja kuuluu siihen painoluokkaan, jolle raskaan KERS-systeemin käyttö vie mahdollisuudet autonsa hienosäätöihin.
- Uusi painosääntö on iso etu painavammille kuljettajille. Kun minimipainoa nostetaan, lähtötilanne on taas reilumpi kaikille. Tämä on ehdottomasti hyvä päätös Kiminkin kannalta, Räikkösen manageri Steve Robertson kiittelee.
Kymmenen kiloa Räikköstä kevyempi Felipe Massa on pystynyt koko ajan pelaamaan lisäpainojen sijoituksella F60-autossa, kun tallikaverin vaihtoehdot ovat jääneet vähiin.
Hyvältä vaikuttaa. :thumbup: