Sössimään kyllä, mutta ei auton kanssa niinkään, vaikka F2003 ei täydellisesti ollutkaan sopusoinnussa uusien sääntöjen kanssa. Eli sen kanssa että aika-ajot ajettiin kisabensoilla ja -säädöillä. Auto oli parempi ja renkaat olivat paremmat. Sössiminen tapahtui siinä että kuljettat ja tiimi tekivät aiempaa heikompaa työtä, osittain siksi että nyt ei enää oltukaan sunnuntaiajelulla vaan olisi pitänyt ajaa oikeasti kilpaa. Summeli ei enää pärjää tasaväkisellä autolla ja Rubens ei ole koskaan pärjännytkään. Nyt kun Bridgestone luultavasti saa selkäsaunan (viime kaudella vain pienen opetuksen) niin taitaa olla Sumin ja Ferrarin laulut laulettu. Enää ei riitä sellaiset ajot heikommalla kalustolla kuin riitti Villaneuletta vastaan 1997, nyt on aivan toisentasoiset kuljettajat vastassa.Observer:
Ferrarin nopeimmat kierrosajat olivat joissain kisoissa jopa hieman huonommat vuonna 2003 kuin 2002 vaikka auton piti olla parempi ja tuskin renkaatkaan huonommiksi muuttuivat. Michelineillä ajavilla sen sijaan oli havaittavissa selvää parannusta kierrosajoissa. Ferrari onnistui sössimään jossain vaiheessa uuden autonsa kanssa koska kierrosajoissa otettiin takapakkia.
Kuljettajien mestaruus vuosina -79 ja seuraava vasta 2000... ja kuskien mestaruus on arvokkaampi julkisuuden kannalta, eihän kukaan Italiassa juurikaan ees reagoinut kun ne voitti merkkien MM:n -99...Misa1:
No en nyt ihan varmaksi tiedä mitä tuolla haetaan takaa mut Ferrari on merkki mestari:
79, 82, 83, 99 ja 2000! Ja niistä vuosina 79 ja 2000 tuli myös kyseiselle tallille kuljettajien mestaruus!
Joten mitä nöyryytystä he tuona aikana ovat kokeneet?
Kysymyshän oli luonnollisesti vuosien 1979 ja 2000 välisestä ajanjaksosta, joten nuo kausien -79 ja -00 mestaruudet eivät tähän kiintiöön mahdu, oletin tämän olevan selvää, ilmeisesti erehdyin. Parikymmentä vuotta ilman kuljettajien mestaruutta on Ferrarin tasoiselle tallille helvetinmoinen nöyryytys riippumatta siitä miten asiaa mielessään haluaa pyöritellä, eikä sitä koettua nöyryytystä kompensoi tippaakaan se, kuinka syvällä mudassa joku Mäklaareni on joskus 90-luvun puolessa välissä muutaman vuoden rämpinyt sen paremmin kuin mitkään all times ennätystaulukotkaan (itseasiassa päinvastoin, juuri tuon maineen ja kunnian takiahan ko. ajanjakso olikin niin nöyryyttävä, eihän kukaan miellä Minardinkaan rämpimistä nöyryytykseksi, koska ei niiltä muuta voi odottaakaan?) vai meinaatko että Tyrellillä sujui 90-lukukin loistokkaasti, koska sillä voitettiin 70-luvun alussa pari mestaruutta ja Brabhamilla meni vielä huonommin? winkMisa1:
No en nyt ihan varmaksi tiedä mitä tuolla haetaan takaa mut Ferrari on merkki mestari:
79, 82, 83, 99 ja 2000! Ja niistä vuosina 79 ja 2000 tuli myös kyseiselle tallille kuljettajien mestaruus!
Joten mitä nöyryytystä he tuona aikana ovat kokeneet?
Toki siinä välissä oli joitakin vuosia milloin ei pyyhkinyt hyvin mutta toisaalta samoin on kaikkien muidenkin tallien kohdalla! McLarenilla pyyhki loistavasti 80-90 luvun vaihteessa mutta vuoden 93 jälkeen he suorastaan rämpivät mudassa jopa Ferrarin takana useita vuosia! Williams pärjäsi upeasti 90-luvulla heti McLarenin menestys kauden jälkeen mutta 97 jälkeen he olivat suorastaan surkeita muutaman vuoden! Benettonilla oli pari hyvää kautta ja Dream-teamin siirryttyä Ferrarille, Benetton tippui useiksi vuosiksi pimentoon kunnes viimein viime kaudella nappasivat voiton!
Sen lisäks kyseinen talli vielä johtaa lähes kaikkia mahdollisia ennätystilastoja, joten eipä tuossa nyt Ferrarilla kovin huonosti ole mennyt!
...monikossa...hmms..Finn75:
kun näette uuden Ferrarin uudet etusiivet, Todt leukaili.
Leukaili... Hmmmm.. Luulin että se on Schumin yksinoikeus...E. Tuhero:
...monikossa...hmms..Finn75:
kun näette uuden Ferrarin uudet etusiivet, Todt leukaili.
Haetaanko taas jotain etusiivet vai.. jossain topikissa oli tästä parempi kuva
Ei se ole. Maailmanmestaruuksien voittaminen onFinn75:
Leukaili... Hmmmm.. Luulin että se on Schumin yksinoikeus...E. Tuhero:
...monikossa...hmms..Finn75:
kun näette uuden Ferrarin uudet etusiivet, Todt leukaili.
Haetaanko taas jotain etusiivet vai.. jossain topikissa oli tästä parempi kuva
No tämä pitää kyllä nähdä ennenkuin tuota voi mitenkään kommentoida! Ei se vaikuta yhtään saman tyyppiselle kuin Williamsissa, jos se on pitkä ja ohut!?Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Saksalaisen Bild-lehden julkaiseman piirroksen mukaan myös ensi maanantaina esiteltävä uusi Ferrari hyödyntää avonaisella keularatkaisullaan ilmavirtauksia auton alle.
Williamsin kaltaista leveää töpönokkaa Ferrariin ei tule, vaan sen keula on pitkä ja ohut. Etusiiven ripustukset keulasta siipeen ovat entistä leveämmät ja kaarevat. Tällä tavoin syntyy samanlainen aukko ilmavirroille suoraan edestä kuin lyhyt ja leveänokkaisella Williamsillakin.
Sekä Williamsin että Ferrarin pyrkimys nokkaratkaisuillaan on saavuttaa entistä parempi pito, pienempi ilmanvastus ja korkeammat huippunopeudet.
Uuden ulottuvuuden F1-autoilun aerodynamiikkaan Williamsin autolla esitellyt Antonia Terzi toimi Ferrarin leivissä vielä kaksi vuotta sitten. On ilmeistä, että jo Maranellossa hän teki tutkimustyötä avoimen keulan eduista ja nyt ne ilmeisesti otetaan sitten käyttöön myös Ferrarilla.
Enpä sitten tiedä, mutta mun mielestä tossa puhuttiin ohuemmasta keulasta eikä kapeammasta. Ja mun mielestä se meinaa vähän eri asiaa? Ohuen mä ymmärtäisin kyllä niin että se on siis pystysuunnassa ohut. Eli siis mun tulkinnan mukaan Ferrarin keula ois pitkä, leveä ja ohut.mikæl:
Kapeampi Ferrarin nokka viittaa kuin Delfiinin ratkaisuun konsanaan.
Mikä on ventura?mikæl:
HK: "Sekä Williamsin että Ferrarin pyrkimys nokkaratkaisuillaan on saavuttaa entistä parempi pito, pienempi ilmanvastus ja korkeammat huippunopeudet."
Toimittaja ei mene edes aidasta yli sen matalammasta kohdasta vaan alittaa aisan reilusti. Kyseinen itsestäänselvyys sopii lähes keikkeen aerodynamiikkaan Formuloissa. HK:lla ei yksinkertaisesti riittänyt paukkuja pohtia miksi ko tapaiset keularatkaisut on tehty tai mihin niillä pyritään - ja teksti on naiivi ja lapsenomaiselle lukijalle osoitettu. Ei sanaakaan venturasta, pohjan takaosan muodoista tai diffuuserista tai edes siitä että kapeammalle ohjattu, ahdettu ilmavirta nopeutuu ja tuottaa alas painavaa imuefektiä eli d.forcea - mutta tässäkin hyvin oleellista on, miten se johdetaan pois auton alta eikä se miten sitä sinne "kauhotaan"
Kapeampi Ferrarin nokka viittaa kuin Delfiinin ratkaisuun konsanaan. Kaarevat etusiiven kannakkeet pitää olla kestääkseen melko pitkät ( leveät sivulta päin ) joten saapa nähdä. Vaikuttaa sanoiksi puettuna melkoiselta kompromissilta - liekö sitten onnistunut. Sanoista kuitenkin jäi puuttumaan luonnehdinta nokan korkeudesta joka on oleellinen esim vertailussa Macciin tai vertailussa Williamsin tylpän nokan antamaan suurempaan "imuaukkoon". Samoin artikkelista ( saksalaisesta ) ei selviä mikä on Ferrarin ns kölitarkaisu. Kaksoiköli eli kannakkeet kummallekin ripustukselle erikseen ja ventura siihen väliin muuttaisi Ferrarin auton totaalisesti GA:sta ja olisi kokolailla iso askel McLarenin suuntaan.
McLaren ottaa ilmaa venturaansa myös kaarevan etusiiven alta. Ja McLareninkin etusiiven ( taaemmat isot ) kannakkeet ovat hieman kaarevat. Ja Williamsillakin on kaksi paria etusiiven kannattimia joista taaemmat ovat varsin massiiviset. Itseasiassa Williamsin uusi ratkaisu on varsin selkeä ts yksinkertainen - onko siinä sitten kuinka säätömahdollisuuksia, tiedä hantä. McLaren, ainakin kolmella etusiipiprofiililla vaikuttaa hyvin monimuotoiselta, seikkaperäiseltä ja - niin - kauniiltakin. Onko sitten vaikea saada kullekin radalle perusasetuksiin, tiedä nyt sitten sitäkään.
Niin, se on kyllä venturi. Mutta muuttuihan eräänkin "asiantuntevan" F1-selostajan suussa kanttarit kantturoiksi.MaxiV sanoi:"Tunneli", joka kulkee auton alla paattyen diffuuseriin. ( Kerataan ilmaa kapenevaan tunneliin -> ilma kulkee nopeammin auton alla aiheuttaen alipainetta -> downforce. )