http://www.grandprix.com/ns/ns17696.htmlUusi sukupolvi ottaa johdon Ferrari-tallissa
Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Ferrarin formula 1 -johto italialaistuu tuntuvasti, kun Michael Schumacher tukijoukkoineen jättää kilparadat kaiken valloittaneen vuosikymmenen jälkeen.
Uudet johtajat nimettiin torstaina, kun tallipäällikkö Jean Todtin ylennys koko Ferrarin pääjohtajaksi julkistettiin jo päivää aiemmin.
60-vuotiaan Todtin paikan urheilupuolen tallipäällikkönä täyttää 41-vuotias italialainen Stefano Domenicali, joka on toiminut Ferrarin johtoportaassa jo Schumacherin ajan vuodesta 1997 lähtien.
Marraskuussa 52 vuotta täyttävä tekninen johtaja Ross Brawn siirtyy Schumacherin ja entisen huippusuunnittelijan Rory Byrnen rinnalle Ferrarin neuvonantajaksi. Uusi tekninen johtaja on henkilöstö- ja laadunvalvontapuolella johtajana toiminut Mario Almondo.
Almondon alaisuudessa autosuunnittelun ja -kehityksen johtajana jatkaa Aldo Costa. Moottoripuolella päällikkönä pitkään toiminut 53-vuotias Paolo Martinelli siirtyy töihin emoyhtiö Fiatille ja uudeksi johtajaksi nousee kokenut pääsuunnittelija, 48-vuotias marokkolaissyntyinen Gilles Simon.
Muutokset ovat erittäin merkittäviä, mutta toisaalta odotettuja ja niihin väkeä on valmennettu jo viime vuosien aikana.
Domenicalille isot saappaat
Todtin nousu hierarkkian ylimmällä portaalle merkitsee, että hän ottaa etäisyyttä päiväkohtaiseen johtamiseen ja puuttuu asioihin enemmän arvovallallaan samaan tapaan kuin Fiat-konsernin päämies Luca di Montezemolo.
Domenicali perii Todtin vastuun ja on siinä suhteessa yhtä hektisessä roolissa kuin Schumacherin paikan kilpakuljettajana täyttävä Kimi Räikkönen.
Kotiinsa Manchesteriin palaava Brawn on saanut useita kiehtovia tarjouksia muilta talleilta, mutta näillä näkymin hän pysyy uskollisena Ferrarille.
Huippustrategina Brawn on korvaamaton, mutta jo tällä kaudella hänen saappaisiinsa taktiikkapuolella asettui 43-vuotias Luca Baldisseri, joka jatkossa kantaa päävastuun Räikkösen ja Felipe Massan ratkaisuista GP-viikonloppuna.
Tammikuun puolivälissä testiradoille ehtivä uusi Ferrari on kreikkalaissyntyisen pääsuunnittelija Nikolas Tombazisin ideoima. Tombazis ehti toimia puolitoista kautta Räikkösen kanssa McLarenilla, joten hän tietää kyllä, millaisesta autosta suomalaistähti pitää.
http://www.grandprix.com/ns/ns17697.htmlWho is Mario Almondo?
The new technical dirfector of Ferrari is 42-year-old Italian engineer Mario Almondo, who has been with Ferrari since he joined the team in 1991. Prior to that he had studied engineering and industrial management at the celebrated Politecnico di Milano and after graduation was briefly a lecturer before he did his military service. He then moved briefly into industry before joining Ferrari as an engineer. He worked in various different roles, both in road cars and the sport before being put in charge of human resources at Ferrari F1. In 1995 he was promoted to become Industrial Director and put in charge of the Ferrari F1 production, a role he would hold for the next 10 years. Last year he was briefly moved back into human resources but it was clear that he was marked out for bigger things.
Who is Gilles Simon?
The new head of the engine department at Ferrari is a Frenchman, 48-year-old Gilles Simon, who studied at the Ecole des Mines, one of France's top engineering schools. He graduated in 1984 and immediately joined the research and development department at Renault, where he spent the next four years before being hired by rival Peugeot to work on the V10 engine which Peugeot was planning to use in the World Sportscar Championship and the Le Mans 24 Hours, beginning in 1990. That programme was a great success, culminating in a Peugeot 1-2-3 at Le Mans in 1993.
Jean Todt then left to join Ferrari and Peugeot Sport came under the control of former racer Jean-Pierre Jabouille and the engineers began to develop an F1 V10 and entered F1 in 1994 with McLaren. By then Simon had departed and was working with Todt at Ferrari, doing a design study for a V10 engine. It was agreed that Ferrari would build this engine and in 1997 Simon was appointed head of engine design and development, under Paolo Martinelli.
Nimenomaa siksihän paletti hajoaakin, kun Schumi päätti lopettaa. Tästähän on puhuttu paljon, että ydinryhmä pysyy kasassa niin kauan, ku Schumikki ajaa. Siis yllätys tämä ei ollut mitenkään. Mutta tuntuu vaan niin radikaalilta nyt, kun ne muutokset on totta...verge sanoi:Veikkaisin, että juuri sen takia se juuri nyt hajoilee (siis jos tällä ajankohdalla jotain syvempää merkitystä olisi). Jos vaikka oltais Räkän sopparikauden lopulla tehty tällaisia, niin mieshän olis saattanu "säikähtää" ja vaihtaa tiimiä, mutta nyt toivotaan, että talli kerkeää hioutua viimekautiseen iskuun, kun mahdollista seuraavaa sopparia aletaan pohtia. Jotenkin kuitenkin ihmeellistä, että kaikilla avainhenkilöillä sopimukset loppuvat samana vuonna, ikään kuin tarkoituskin olisi ollut jättää uppoava laiva porukalla, ei edes pientä limittämistä.
Mitä mitä??:doubtful: Edeltäjänsähän oli suorastaan pyhä kolminaisuus.mmjj sanoi:Paha kolminaisuus Schumacher-Todt-Brawn on kuollut, eläköön uusi, hyvä kolminaisuus!
Räikkönen-Domenicali-Almondo!
No pari viimeistä vuotta osoittivat että ihan kuolevaisia siellä oli tämä Ferrarin edellinenkin poppoo.Miss Piggy sanoi:Kuitenki mä kanssa epäilen, että viittä maailamnmestaruutta peräkkäin ei Ferrarilla tulla ihan heti voittamaan, jos koskaan.
Hyvä posti olen samaa mieltä.Bobakki sanoi:Jos nyt Ferrarin kannalta positiivisia puolia etsii, niin korvaajat ovat tallin sisältä. Lisäksi sopivien johtohahmojen etsintään on varmasti ollut aikaa, onhan tämä ollut useamman vuoden jo tiedossa, että jossain vaiheessa näin tapahtuu. Itse veikkaan, että vaikutus on pienempi kuin monet näyttävät uskovan.
Ja tällä on myös Kimin talliin tulon kannalta psykologisesssa mielessä positiivinen vaikutus. Avainpelurit ovat vaihtuneet ja uusi tiimi voidaan voidaan rakentaa "puhtaalta" pöydältä kuitenkin tuttuun ympäristöön vahvasti nojautuen.Bobakki sanoi:Jos nyt Ferrarin kannalta positiivisia puolia etsii, niin korvaajat ovat tallin sisältä. Lisäksi sopivien johtohahmojen etsintään on varmasti ollut aikaa, onhan tämä ollut useamman vuoden jo tiedossa, että jossain vaiheessa näin tapahtuu. Itse veikkaan, että vaikutus on pienempi kuin monet näyttävät uskovan.
Tämä on totta.mustakaari sanoi:Ja tällä on myös Kimin talliin tulon kannalta psykologisesssa mielessä positiivinen vaikutus. Avainpelurit ovat vaihtuneet ja uusi tiimi voidaan voidaan rakentaa "puhtaalta" pöydältä kuitenkin tuttuun ympäristöön vahvasti nojautuen.
Mikä verivihollinen se Massa on? Varsin symppis kaveri mun mielestä.formulastara sanoi:verivihollinen Massa.
Massan puheet siitä että kykenee haastamaan Kimin voi heittää samaan sarjaan kuin että hän oli jaettu ykköskuski viimekaudella. Kumpikaan ei pidä paikkaansa.formulastara sanoi:Mulle ei kyllä ole sama, kuka suomalainen voittaa. Kyllä mä vaan toivon Kimin voittavan. Mut jos ei, niin kaipa se Heikkikin on parempi kuin verivihollinen Massa.
Mielestäni Massa esitti aivan hienoja otteita loppukaudesta. Ottaen kokemuksen huomioon, niin ei hänen tarvinnut yhtään hävetä Schumin rinnalla.Lonso_567 sanoi:Massan puheet siitä että kykenee haastamaan Kimin voi heittää samaan sarjaan kuin että hän oli jaettu ykköskuski viimekaudella. Kumpikaan ei pidä paikkaansa.
Samoin. Eikä tallikaveria voida pitää verivihollisena musta. No, jokainen ajattelee tavallaan...Matxi sanoi:Mikä verivihollinen se Massa on? Varsin symppis kaveri mun mielestä.