Ferrari-tallin muutokset

R.Rosset

Well-known member
Liittynyt
1.2.2006
Viestit
1048
Voin mennä aika pahasti asioiden edelle, mutta alkaa tuntumaan siltä, että Ferrari on uppoava laiva.:thumbdown

Alonso WC 2007.:jaska:
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:529:1:2006-10-26;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:414774,1:0:0:0:0:0:
Uusi sukupolvi ottaa johdon Ferrari-tallissa

Turun Sanomat

HEIKKI KULTA

Ferrarin formula 1 -johto italialaistuu tuntuvasti, kun Michael Schumacher tukijoukkoineen jättää kilparadat kaiken valloittaneen vuosikymmenen jälkeen.

Uudet johtajat nimettiin torstaina, kun tallipäällikkö Jean Todtin ylennys koko Ferrarin pääjohtajaksi julkistettiin jo päivää aiemmin.

60-vuotiaan Todtin paikan urheilupuolen tallipäällikkönä täyttää 41-vuotias italialainen Stefano Domenicali, joka on toiminut Ferrarin johtoportaassa jo Schumacherin ajan vuodesta 1997 lähtien.

Marraskuussa 52 vuotta täyttävä tekninen johtaja Ross Brawn siirtyy Schumacherin ja entisen huippusuunnittelijan Rory Byrnen rinnalle Ferrarin neuvonantajaksi. Uusi tekninen johtaja on henkilöstö- ja laadunvalvontapuolella johtajana toiminut Mario Almondo.

Almondon alaisuudessa autosuunnittelun ja -kehityksen johtajana jatkaa Aldo Costa. Moottoripuolella päällikkönä pitkään toiminut 53-vuotias Paolo Martinelli siirtyy töihin emoyhtiö Fiatille ja uudeksi johtajaksi nousee kokenut pääsuunnittelija, 48-vuotias marokkolaissyntyinen Gilles Simon.

Muutokset ovat erittäin merkittäviä, mutta toisaalta odotettuja ja niihin väkeä on valmennettu jo viime vuosien aikana.


Domenicalille isot saappaat

Todtin nousu hierarkkian ylimmällä portaalle merkitsee, että hän ottaa etäisyyttä päiväkohtaiseen johtamiseen ja puuttuu asioihin enemmän arvovallallaan samaan tapaan kuin Fiat-konsernin päämies Luca di Montezemolo.

Domenicali perii Todtin vastuun ja on siinä suhteessa yhtä hektisessä roolissa kuin Schumacherin paikan kilpakuljettajana täyttävä Kimi Räikkönen.

Kotiinsa Manchesteriin palaava Brawn on saanut useita kiehtovia tarjouksia muilta talleilta, mutta näillä näkymin hän pysyy uskollisena Ferrarille.

Huippustrategina Brawn on korvaamaton, mutta jo tällä kaudella hänen saappaisiinsa taktiikkapuolella asettui 43-vuotias Luca Baldisseri, joka jatkossa kantaa päävastuun Räikkösen ja Felipe Massan ratkaisuista GP-viikonloppuna.

Tammikuun puolivälissä testiradoille ehtivä uusi Ferrari on kreikkalaissyntyisen pääsuunnittelija Nikolas Tombazisin ideoima. Tombazis ehti toimia puolitoista kautta Räikkösen kanssa McLarenilla, joten hän tietää kyllä, millaisesta autosta suomalaistähti pitää.
http://www.grandprix.com/ns/ns17696.html
Who is Mario Almondo?

The new technical dirfector of Ferrari is 42-year-old Italian engineer Mario Almondo, who has been with Ferrari since he joined the team in 1991. Prior to that he had studied engineering and industrial management at the celebrated Politecnico di Milano and after graduation was briefly a lecturer before he did his military service. He then moved briefly into industry before joining Ferrari as an engineer. He worked in various different roles, both in road cars and the sport before being put in charge of human resources at Ferrari F1. In 1995 he was promoted to become Industrial Director and put in charge of the Ferrari F1 production, a role he would hold for the next 10 years. Last year he was briefly moved back into human resources but it was clear that he was marked out for bigger things.
http://www.grandprix.com/ns/ns17697.html
Who is Gilles Simon?

The new head of the engine department at Ferrari is a Frenchman, 48-year-old Gilles Simon, who studied at the Ecole des Mines, one of France's top engineering schools. He graduated in 1984 and immediately joined the research and development department at Renault, where he spent the next four years before being hired by rival Peugeot to work on the V10 engine which Peugeot was planning to use in the World Sportscar Championship and the Le Mans 24 Hours, beginning in 1990. That programme was a great success, culminating in a Peugeot 1-2-3 at Le Mans in 1993.

Jean Todt then left to join Ferrari and Peugeot Sport came under the control of former racer Jean-Pierre Jabouille and the engineers began to develop an F1 V10 and entered F1 in 1994 with McLaren. By then Simon had departed and was working with Todt at Ferrari, doing a design study for a V10 engine. It was agreed that Ferrari would build this engine and in 1997 Simon was appointed head of engine design and development, under Paolo Martinelli.
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
verge sanoi:
Veikkaisin, että juuri sen takia se juuri nyt hajoilee (siis jos tällä ajankohdalla jotain syvempää merkitystä olisi). Jos vaikka oltais Räkän sopparikauden lopulla tehty tällaisia, niin mieshän olis saattanu "säikähtää" ja vaihtaa tiimiä, mutta nyt toivotaan, että talli kerkeää hioutua viimekautiseen iskuun, kun mahdollista seuraavaa sopparia aletaan pohtia. Jotenkin kuitenkin ihmeellistä, että kaikilla avainhenkilöillä sopimukset loppuvat samana vuonna, ikään kuin tarkoituskin olisi ollut jättää uppoava laiva porukalla, ei edes pientä limittämistä.
Nimenomaa siksihän paletti hajoaakin, kun Schumi päätti lopettaa. Tästähän on puhuttu paljon, että ydinryhmä pysyy kasassa niin kauan, ku Schumikki ajaa. Siis yllätys tämä ei ollut mitenkään. Mutta tuntuu vaan niin radikaalilta nyt, kun ne muutokset on totta...

Yksi menestyksen avain on ptikään koossa pysyvä, henkilökemioiltaan toimiva tiimi. Mistäs sen tietää miten hienon tiimin nämä "uudet" herrat muodostaa! Kuitenki mä kanssa epäilen, että viittä maailamnmestaruutta peräkkäin ei Ferrarilla tulla ihan heti voittamaan, jos koskaan. Ja katsotaan koska tulee MM ylipäänsäkään. Yritän olla realisti tässä asiassa. Mutta onko se pelkkä MM:ien määrä ainut merkittävä asia...? Tallille tietty, mutta meille faneille tuskinpa.
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Ferrarin F1-tallin teknisen johtajan viran tämän kuun päätteeksi jättävä Ross Brawn on vakuuttunut siitä, että uusi tekninen johtaja Mario Almondo ja kilpailustrategi Luca Baldisseri ovat oikeita miehiä perimään hänen tehtävänsä.

- Minä olen jo jonkin aikaa valmistautunut vastuun vaihtoon. Olen tyytyväinen siitä, että voin antaa tehtäväni ihmisille, joiden uskon pystyvän tekemään jopa minua parempaa työtä. Minulla on suuri luottamus heihin kaikkiin ja uskon heidän tuovan lisää menestystä Maranelloon, Brawn sanoi.


http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2006/10/479681
 

mmjj

Tavallinen katsoja
Liittynyt
30.7.2003
Viestit
423
Sijainti
Helsinki
Paha kolminaisuus Schumacher-Todt-Brawn on kuollut, eläköön uusi, hyvä kolminaisuus! :D



Räikkönen-Domenicali-Almondo!
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
mmjj sanoi:
Paha kolminaisuus Schumacher-Todt-Brawn on kuollut, eläköön uusi, hyvä kolminaisuus! :D



Räikkönen-Domenicali-Almondo!
Mitä mitä??:doubtful: Edeltäjänsähän oli suorastaan pyhä kolminaisuus.:D
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Miss Piggy sanoi:
Kuitenki mä kanssa epäilen, että viittä maailamnmestaruutta peräkkäin ei Ferrarilla tulla ihan heti voittamaan, jos koskaan.
No pari viimeistä vuotta osoittivat että ihan kuolevaisia siellä oli tämä Ferrarin edellinenkin poppoo.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Bobakki sanoi:
Jos nyt Ferrarin kannalta positiivisia puolia etsii, niin korvaajat ovat tallin sisältä. Lisäksi sopivien johtohahmojen etsintään on varmasti ollut aikaa, onhan tämä ollut useamman vuoden jo tiedossa, että jossain vaiheessa näin tapahtuu. Itse veikkaan, että vaikutus on pienempi kuin monet näyttävät uskovan.
Hyvä posti olen samaa mieltä.
 

odetus

Well-known member
Liittynyt
18.10.2006
Viestit
1997
Ei kyllä ainakaan itseäni yllättänyt noi nimekkäiden äijien lähdöt Ferrarilta aika odotettavissa oli jos Schumi lopettaa niin hekin lopettavat. Toivottavasti Ferrari kuitenkin olisi ensi kaudella yhtä hyvässä iskussa kuin tänäkin vuonna loppukauden osalta tosin nuo ällistyttävät tekniset ongelmta voitaisiin jättää sinne testiradoilla ennen kauden alkamista että sitten kisaviikonloppuisin ei niitä tarvivitsisi kestää kuten Kimin piti Mclarenilla KOHTALAISEN usein kestää.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Bobakki sanoi:
Jos nyt Ferrarin kannalta positiivisia puolia etsii, niin korvaajat ovat tallin sisältä. Lisäksi sopivien johtohahmojen etsintään on varmasti ollut aikaa, onhan tämä ollut useamman vuoden jo tiedossa, että jossain vaiheessa näin tapahtuu. Itse veikkaan, että vaikutus on pienempi kuin monet näyttävät uskovan.
Ja tällä on myös Kimin talliin tulon kannalta psykologisesssa mielessä positiivinen vaikutus. Avainpelurit ovat vaihtuneet ja uusi tiimi voidaan voidaan rakentaa "puhtaalta" pöydältä kuitenkin tuttuun ympäristöön vahvasti nojautuen.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
mustakaari sanoi:
Ja tällä on myös Kimin talliin tulon kannalta psykologisesssa mielessä positiivinen vaikutus. Avainpelurit ovat vaihtuneet ja uusi tiimi voidaan voidaan rakentaa "puhtaalta" pöydältä kuitenkin tuttuun ympäristöön vahvasti nojautuen.
Tämä on totta.

Kaikessa tässä on pieni hyvä puoli se että Heikki on mukana kärkitallissa. Eli jos Ferrarilla menee perseeleen niin Heikillä on loistavat mahdollisuudet taistella jopa MM:sta. En myönnä itselleni että McLarenilla olisi mahdollisuuksia mihinkään, näin ei saa käydä juuri nyt! :nope:

Eli yhteenvetona, jos Ferrarilla menee kaikki hyvin niin kaikki on todellakin hyvin. Jos Ferrarilla menee huonosti, niin luultavasti Renaultilla edes menee hyvin ja silloin Heikki menee! Jos taas Renault ja Ferrrari mokaa, niin me suomalaiset tuskin ollaan ainoat jotka sitä kiroavat. Ja taitaa olla niin että silloin McLadan rinnalle nousee joku muu talli, joka on luonnollisesti positiivinen juttu, toivottavasti Kubica.

Eli eiköhän nämä mahikset suomalaisen menestykseen nimen omaan kaksinkertaistunut ja vähän vielä enempikin nyt, kun Kimi siirty Ferrarille ja Heikki rullaa Rellulla.
 
Viimeksi muokattu:

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Tallipäällikkö Jean Todt ylennettiin di Montezemolon virkaan Ferrarin pääjohtajaksi. Fiat-patruuna uutisoi, että päinvastaisista tiedoista huolimatta Todt on mukana myös ensi kaudella kaikissa Grand Prix -kisoissa.

- En olisi enää ehtinyt käydä Maranellossa, joten oli fiksua antaa pelkistä ansioista Todtille tämä ylennys. Annoin hänelle evästykseksi kaksi neuvoa: hänen pitää suuttua harvemmin ja hänen pitää suojella Kimi Räikköstä, di Montezemolo selvitti.

Ferrarin siirtyessä uuteen ajanjaksoon, di Montezemolo nostaa esiin kolme johtoteemaa:

- Ensinnä Ferrari on nyt italialaisissa käsissä. Toiseksi tärkeisiin tehtäviin on nostettu nuoria osaajia, jotka ovat keränneet kokemusta tehtaalla. Kolmanneksi Ferrarilla on edelleen kapasiteettia ja kokemusta hyviin tuloksiin.

Tekninen johtaja Ross Brawn jättää Ferrarin, mutta on di Montezemolon mukaan tervetullut takaisin, jos niin vain haluaa. Mario Almondo on koulutettu Brawnin paikalle koordinoimaan eri osastojen toimintaa.

Uusi tallipäällikkö Stefano Domenicali hoitaa suhteet kuljettajiin, sponsoreihin ja kattojärjestöön.

- Mutta kun puhutaan säännöistä, Jean Todt tulee heti mukaan neuvotteluihin, di Montezemolo korostaa.

Moottoripuolen päämiehenä pitkään ahertanut Paolo Martinelli siirtyy Fiatin puolelle rakentamaan uuden sukupolven dieselmooottoreita.

- Martinellin paikan perivä Gilles Simon on takuuvarma moottorimies, di Montezemolo suitsuttaa.


http://www.turunsanomat.fi/f1/?ts=1,3:2001:0:0,4:34:530:1:2006-10-28;4:35:0:0:0;4:36:0:0:0,104:34:415249,1:0:0:0:0:0:
 

Suomen Huippu

Sterna paradisaea
Liittynyt
14.6.2003
Viestit
2168
Ferrarin F1-talli julkistaa sunnuntaina, mikä on Michael Schumacherin tuleva rooli tallissa.

- Hän ei tule olemaan Ferrarin lähettiläs tai neuvonantaja, hänellä ei myöskään ole työpistettä Ferrarilla, eikä hän toimi testikuljettajana. Hän pysyy silti läheisessä kontaktissa talliin, Ferrarin johtaja Luca di Montezemolo kertoi Monzassa lauantaina.


http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2006/10/479888
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
MTV3:

Schumista tulossa Todtin avustaja
29.10.2006 14:01

Fiat-yhtymän pääjohtaja Luca di Montezemolo kertoi sunnuntaina, että kilpauransa lopettanut Michael Schumacher tulee jatkossa toimimaan Ferrarin pääjohtajaksi siirtyvän Jean Todtin avustajana.

- Todtin nimittäminen pääjohtajaksi on merkittävä tunnustus siitä työstä, jonka hän on tehnyt Ferrarin eteen, sillä hän on nyt vastuussa koko yrityksestä. Michaelista tulee vähän kuin Todtin superavustaja, di Montezemolo kertoi sunnuntaina Monzassa Gazzetta dello Sport -lehden verkkosivujen mukaan.

Seitsenkertainen F1-maailmanmestari Schumacher ei itse ollut vielä selvillä siitä, mitä hänen toimenkuvaansa tulee jatkossa kuulumaan.

- En halua vielä määritellä rooliani Ferrari-tallissa. Pidän taukoa seuraavat kuukaudet ja sen jälkeen minulle selviää tarkemmin, mitä tulen tekemään. Ferrari antaa minun päättää vapaasti. Saan valmistautua uuteen rooliini kaikessa rauhassa, Schumi kertoi.


Eli näin. Kouluttaako Todt siis Schumista Ferrarin tulevaa tallipäällikköä? :ahem:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kauhee älämölö joistain auton nopeuden kannalta aivan toisarvoisten henkilöiden lähdöstä. Tombazis sen auton piirtää nopeaksi takuuvarmasti (edelleen). Ihme olis jos kaverin kynästä tulis hidas auto.

Joten ei syytä huoleen.

Mulle ei kyllä ole sama, kuka suomalainen voittaa. Kyllä mä vaan toivon Kimin voittavan. Mut jos ei, niin kaipa se Heikkikin on parempi kuin verivihollinen Massa.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Olin viikonloppuna kuuntelemassa mm. erästä Harwardin huippuproffaa. Eräs hänen teesinsä oman tutkimuksensa perusteella oli se, että harvoin toisessa yrityksessä menestynyt tähti menestyy uudessa yrityksessä. Parhaan tähdet tulevat omasta farmista. Siinä mielessä on hyvä, että Kimi pääsee (yrittämään) rakentamaan omaa tiimiä tai oikeammin, Ferrari rakentaa uutta tulevaisuuden menestystiimiä.

Tällä perusteella voisi tallia voisi pitää hyvänä, jos talli onnistuu taistelemaan mm-tittelistä ensi kaudella (vaikka mestaruutta ei tulisikaan).
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
formulastara sanoi:
Mulle ei kyllä ole sama, kuka suomalainen voittaa. Kyllä mä vaan toivon Kimin voittavan. Mut jos ei, niin kaipa se Heikkikin on parempi kuin verivihollinen Massa.
Massan puheet siitä että kykenee haastamaan Kimin voi heittää samaan sarjaan kuin että hän oli jaettu ykköskuski viimekaudella. Kumpikaan ei pidä paikkaansa.
 

Toni

Puusilmä
Liittynyt
23.9.2003
Viestit
206
Sijainti
Kajaani
Lonso_567 sanoi:
Massan puheet siitä että kykenee haastamaan Kimin voi heittää samaan sarjaan kuin että hän oli jaettu ykköskuski viimekaudella. Kumpikaan ei pidä paikkaansa.
Mielestäni Massa esitti aivan hienoja otteita loppukaudesta. Ottaen kokemuksen huomioon, niin ei hänen tarvinnut yhtään hävetä Schumin rinnalla.
Ensi kaudella voi olla, että mestaruudesta taistelevat tallinsa tunteva Massa ja jyvän löytäneen tallin uusi tuplamestari Alonso.
Ironia kun ei tunnetusti suosi Suomalaista...
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Matxi sanoi:
Mikä verivihollinen se Massa on? Varsin symppis kaveri mun mielestä.
Samoin. Eikä tallikaveria voida pitää verivihollisena musta. No, jokainen ajattelee tavallaan...

Tänään näin:

MTV3:

Todt tallipäällikkönä ensi kauteen
30.10.2006 06:22

Ferrarin johtokunnan puheenjohtaja Luca di Montezemolo kertoo, että Jean Todt jatkaa yhä Ferrarin F1-tallin tallipäällikkönä huolimatta nimityksestään Ferrarin pääjohtajaksi. Todt saa tallipäällikön tehtäväänsä avustajakseen ajouransa lopettaneen Michael Schumacherin.

Ferrari ilmoitti viime viikolla, että Stefano Domenicali ottaa tallin urheilujohtajan roolin, mutta di Montezemolo tarkensi, ettei se tarkoita tallipäällikön tehtäviä, sillä Todt jatkaa vielä väliaikaisesti F1-tallin nokkamiehenä eli tallipäällikkönä.

- Olemme laittaneet hänet väliaikaiseen rooliin, koska hänen laajentuneen vastuunsa myötä on selvää, että hän jättää sen tehtävän. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että pyytäisin Todtia jättämään tehtävän neljän, viiden, kuuden tai edes kahdeksan kuukauden sisällä, di Montezemolo selvitti Todtin jatkamista tallipäällikkönä autosport.com -sivuston mukaan.

Todtin mahdollisia seuraajia tallipäällikkönä, sitten kun ranskalainen jossain vaiheessa tehtävästään luopuu, ovat Domenicali tai Ross Brawn, joka nyt luopuu teknisen johtajan pestistään, mutta joka aikoo ensi vuonna harkita paluuta Ferrarille.
 
Ylös