Ferrari-tallin muutokset

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Jätkät, ei pidä provosoitua, jos provosoidaan.:wink:

Niinku mä tossa ylempänä jo kirjotin, niin ei tarvinnu tuota IHAN tosissaan ottaa.:eek:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
jupla sanoi:
Alexandre Prematin F1-haave sai kolauksen miehen ollessa kolmoskuskina Kiinan osakisassa MF1-tiimissä. Niska/kaula ei kestänyt pitkiä vetoja. Pää painui ohjaamon reunaan. Premat itse sanoi, että ongelmana on hänen tavallista pidempi niskansa, mutta eiköhän harjoittelunpuutettakin lie. Alonsolla ei taas näyttäisi niskaa olevan ollenkaan.
Niskan kanssa ongelma on se, että sitä on tosi vaikea treenata mitenkään muuten kuin ajamalla. Jotain värkkejä on kehitetty, mutta eivät aja samaa asiaa.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Bobakki sanoi:
Niskan kanssa ongelma on se, että sitä on tosi vaikea treenata mitenkään muuten kuin ajamalla. Jotain värkkejä on kehitetty, mutta eivät aja samaa asiaa.
Tuossa tapauksessa hämmästytti se, että Premat oli muistaakseni testannut ennen Kiinan kisaa F1:stä ja ajanut aika paljon GP2:ta.

Kuskit tosiaan aina valittavat, kun joutuvat eka kertaa vuoden aikana i-radoille (Interlagos, Imola, Istanbul) kiertämään rataa vastapäivään. Niskalihaksisto kun on jo sopeutunut myötäpäiväiseen rasitukseen.
 

pulteri

Well-known member
Liittynyt
22.5.2006
Viestit
53
Mikkoz84 sanoi:
A ) Ihmisessä on muitakin lihaksia kuin käden koukistajalihas :idea:
B ) Lihasta on kahta erilaista on ns. löysää lihasta, pumppi treenillä kasvatettu, joka näyttää ilman jännitystä löysähköltä. Sitten on toisenlaista lihasta joka on ns. kovaa lihasta, jota saadaan pitkäaikasella työskentelyllä, tälläinen lihas tuottaa huomattavasti enemmän voimaa suhteessa lihaksen massaan ja ilman jännitystäkin näyttää "kovalta".

:rolleyes:
Voi tziisus mitä paskaa!!! Jonkin verran itse treenailleena ja asioiden parissa viimeiset 15 vuotta aktiivisena touhunneena, voin antaa ilmaisen neuvon, ota asioista selvää ennen kuin kirjoittelet omia luulojasi!
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Lopetetaan pullistelu. MSa:ssa kyseltiin, onko Ferrari minkään väärtti kun Schumi lopetti. Surer arvioi tilannetta:

Räikkönen on ajajantaidoltaan Schumin veroinen. Kysymys kuuluu, pystyykö Kimi viemään tallia eteenpäin. Surer uskoo, että Kimi tarvitsee "itsetehdyn pesän". Jos Ferrari pystyy tarjoamaan Kimille tarpeeksi nopean auton, Räikkönen voi ottaa voittoja ja mestaruuden. Ferrari tarvitsee kuitenkin ajajien apua auton kehittelyssä. Ei saa unohtaa: Schumi oli vanhan koulukunnan kasvatti. Nykykuskit antavat insinöörien säätää autonsa.

Brawnin ja Martinellin lähtö tulee näkymään Ferrarin otteissa Surerin arvailujen mukaan. Jos ei näy, olisivat em. herrat siis olleet koko ajan korvattavissa. Ferrari tulee pärjäämään ehkä kauden puoliväliin vanhoilla eväillä, mutta sen jälkeen nähdään miten uusi porukka saa otteesta kiinni.

Nämä eivät siis ole meikäläisen aivoituksia. Valitukset suoraan Surerille.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Jos joku f1-kuski ei olisi rimpula, niin siinä menis viimeinenkin uskottavuus kuskin merkityksestä noissa touhuissa. Mitä ylimääräisellä hapentarpeella tekee f1-auton ratissa?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
VJR sanoi:
Jos joku f1-kuski ei olisi rimpula, niin siinä menis viimeinenkin uskottavuus kuskin merkityksestä noissa touhuissa. Mitä ylimääräisellä hapentarpeella tekee f1-auton ratissa?
Suurempi lihas -> suurempi hapentarve -> korkeempi syke -> suurempi mahdollisuus tehdä virhe/-arvio. On eri asia tehdä asioita maksimisykkeellä kuin esim. 75% sykkeellä. Tai että yleensä sillä maksimisykealueella ihminen jaksaa touhuta about 15 sekuntia.:ahem:
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Räikkösen nopeus radalla tiedetään, mutta kaikki eivät usko hänen yltävän auton kehittäjänä samalle tasolle Schumacherin kanssa. Kimi toivoi saavansa Schumilta apua talliin sopeutumisessa.

- Jos Ferrari niin haluaa, niin olen valmis paiskimaan hommia joka päivä iltakymmeneen asti. En suinkaan pelkää kovaa työtä. Olisin myös iloinen siitä, jos Michael auttaisi minua sopeutumisessa talliin, toivoi Kimi.

Ensi kauteen Räikkönen lähtee yhtenä mestarisuosikeista. Suomalainen ei nosta ensi kaudella McLarenilla kilpailevaa tuplamestari Fernando Alonsoa ykköshaastajakseen.

- Kovin vastustajani ensi kaudella ei tule olemaan Alonso. Se on tallitoverini Felipe Massa, uskoi Kimi.


MTV3
Artikkeli kokonaisuudessaan: http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2006/11/483441
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
jupla sanoi:
Lopetetaan pullistelu. MSa:ssa kyseltiin, onko Ferrari minkään väärtti kun Schumi lopetti. Surer arvioi tilannetta:

Räikkönen on ajajantaidoltaan Schumin veroinen. Kysymys kuuluu, pystyykö Kimi viemään tallia eteenpäin. Surer uskoo, että Kimi tarvitsee "itsetehdyn pesän". Jos Ferrari pystyy tarjoamaan Kimille tarpeeksi nopean auton, Räikkönen voi ottaa voittoja ja mestaruuden. Ferrari tarvitsee kuitenkin ajajien apua auton kehittelyssä. Ei saa unohtaa: Schumi oli vanhan koulukunnan kasvatti. Nykykuskit antavat insinöörien säätää autonsa.
Toisaalta jo 2001-2002 yhtenä Ferrarin ylivoiman salaisuutena pidettiin sitä, että talli on kaikkein edistyksellisin simulointitekniikassa. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että autoissa oli säädöt aika kohdillaan jo ennen kuin yhtään kierrosta ajettiin kisaviikonloppuna. Siis muita koko ajan askeleen edellä. Kisaviikonloppuna sitten lähinnä tehtiin säätöihin pientä hienosäätöä.

Niinpä ei kylläkään kuulosta siltä, että Schumin palaute/säätötyö olisi ollut kovinkaan avainasemassa. Ja vaikka olisikin, uskon Kimin olevan tässä suhteessa Schumin veroinen. Ei sillä ole mitään merkitystä onko ns. vanhaa koulukuntaa vai ei. Taito ratkaisee. Mielestäni Kimi on osoittanut juurikin auton säätöjen taitamisen McLarenilla. Sillä se ero on tehty tallikavereihin.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Calvin sanoi:
Mielestäni Kimi on osoittanut juurikin auton säätöjen taitamisen McLarenilla. Sillä se ero on tehty tallikavereihin.
Minusta Kimi taasen ainaskin alkuaikoina korvasi hanskalla sen mitä auton säätelyssä menetti ns "heti nopea"-tapaus:doubtful:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Calvin sanoi:
Toisaalta jo 2001-2002 yhtenä Ferrarin ylivoiman salaisuutena pidettiin sitä, että talli on kaikkein edistyksellisin simulointitekniikassa. Käytännössä tämä tarkoitti sitä, että autoissa oli säädöt aika kohdillaan jo ennen kuin yhtään kierrosta ajettiin kisaviikonloppuna. Siis muita koko ajan askeleen edellä. Kisaviikonloppuna sitten lähinnä tehtiin säätöihin pientä hienosäätöä.

Niinpä ei kylläkään kuulosta siltä, että Schumin palaute/säätötyö olisi ollut kovinkaan avainasemassa. Ja vaikka olisikin, uskon Kimin olevan tässä suhteessa Schumin veroinen. Ei sillä ole mitään merkitystä onko ns. vanhaa koulukuntaa vai ei. Taito ratkaisee. Mielestäni Kimi on osoittanut juurikin auton säätöjen taitamisen McLarenilla. Sillä se ero on tehty tallikavereihin.
Näitä mutuja on hauska heitellä puoleen ja toiseen, mutta totuus voi olla ihan toinen. 01 ja 02 Ferrarit nyt oli aina heti nopeita, mutta johtuiko se säätö- tai simulointityöstä, vai kenties siitä, että autot nyt vaan oli todella tasapainoisia ajettavia muihin verrattuna mm. ylivertaisen aerodynamiikkansa ansiosta(Tombazis). Riitti kun säädöt oli vähän sinne päin, eli heti mentiin masentavan lujaa. Tai voihan olla, että autoissa oli ns. laaja säätöikkuna, mene ja tiedä.

Kuitenkin, vuoden 03 Ferrari ei enää ollutkaan edellisien veroinen kehitysharppaus, ja katso -kruisailu ei enää riittänytkään. Alkoi tulla säätöongelmia :eek!: 04 Sumi osasikin sitten säätää autoa jälleen vanhan koulukunnan mukaan täydellisesti, kadottaakseen maagisen kykynsä taas kaudeksi 05: säätöongelmia :eek!:
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Aika paljon riippuu auton perusluonteesta saako sen helposti säätöihin vai ei. Toyotalla meni skuttaan täydellisesti alkukaudesta, koska auto ei vaan mahdollistanut sellaisia säätöjä että renkaat saatiin toimimaan.

Jos auto on perustaltaan 'valmis', niin voidaan keskittyä hienosäätöön. McLarenilla meni viikonloput yleensä siihen että saatiin eturenkaat toimimaan edes jotenkuten.:rolleyes:
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
Moe Szyslak sanoi:
Aika paljon riippuu auton perusluonteesta saako sen helposti säätöihin vai ei. Toyotalla meni skuttaan täydellisesti alkukaudesta, koska auto ei vaan mahdollistanut sellaisia säätöjä että renkaat saatiin toimimaan.

Jos auto on perustaltaan 'valmis', niin voidaan keskittyä hienosäätöön. McLarenilla meni viikonloput yleensä siihen että saatiin eturenkaat toimimaan edes jotenkuten.:rolleyes:
Toissakaudella Ferrarillakin oli ongelmia saada renkaat
toimimaan ja nytkin alkukierrokset olivat vaikeita.

Aika yleismalli se Ferrari näyttäisi olevan, kun Massakin sillä
noin hyvin kurvaili loppukaudesta. Tosin
Schumi olisi ollut Massaan verrattuna ylivoimainen,
jos....
Kyllä se Räikkönen autolla pärjäilee, kun kerran massakin noin
hyvin.

Millanen se Schumin ajotyyli oli ja miten
se erosi Räikkösen ja Massan ajotyyleistä?
Siis olihan se Ferrari tehty kuitenkin tietääkseni kaikkia
Schumin toiveita varten.
 

hurjapäätön

formulat kulkee kovaa
Liittynyt
20.10.2006
Viestit
218
Sijainti
MONACO!!!
Vilkku sanoi:
Toissakaudella Ferrarillakin oli ongelmia saada renkaat
toimimaan ja nytkin alkukierrokset olivat vaikeita.

Aika yleismalli se Ferrari näyttäisi olevan, kun Massakin sillä
noin hyvin kurvaili loppukaudesta. Tosin
Schumi olisi ollut Massaan verrattuna ylivoimainen,
jos....
Kyllä se Räikkönen autolla pärjäilee, kun kerran massakin noin
hyvin.

Millanen se Schumin ajotyyli oli ja miten
se erosi Räikkösen ja Massan ajotyyleistä?
Siis olihan se Ferrari tehty kuitenkin tietääkseni kaikkia
Schumin toiveita varten.
http://www.youtube.com/watch?v=f6qi1MbTo-o Tämä video oli täällä jossakin jo aikaisemmin, siinä vähän vertailua, en tiedä onko mitenkö luotettava.
 
Ylös