Ferrari vuonna 2010

Status
Ei avoinna uusille viesteille.

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24304
Sijainti
lappeen Ranta
Täytyy sanoa, että ei tuo Ferrarin rämpiminen oikeastaan mikään hirmu iso yllätys ole. Ehkä hiukan aikaisemmin näyttäisi tapahtuneen kuherruskuukauden viileneminen kuin odotin. Ei siitä toisaalta mitään takeita ole etteikö talli saisi hommansa (parempaan) kuosiin vielä tällä kaudella, katsellaan.
 

raka75

Well-known member
Liittynyt
13.7.2009
Viestit
364
Nii just.

Syyttävä sormi osoitetaan Ferrarin suuntaan, koska talli ei ole osannut kehittää autoaan oikeaan suuntaan. Il Tempon mielestä Ferrari kopioi hätäisesti niin sanotun F-putken McLarenilta, vaikka Fernando Alonso oli neuvonut tallia keskittymään F10-auton vahvuuksiin (lähde MTV3)
 

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
Ymmärtäisin tuon Alonson kritiikin jos auto olisi ollut heti kauden alusta huono. Silloinhan vika olisi ollut viime vuotisissa kuskeissa. Nyt kuitenkin kehitys on jämähtänyt siihen alkukauden tasoon, joten vikaa voisi etsiä vaikka siitä joka kurtistaa peilistä aamuisin. Fernando pissaa omiin muroihinsa tuollaisella kritiikillä.
Kuten tuossa aiemmin mainittiin, tifosiväki on aina ollut vähän huonoa ottamaan tuota kritiikkiä vastaan ja jos espanjalainen kovin avautuu huonosta autosta tai tallin toimimattomuudesta niin saattaa edessä olla pitkä ja kivinen kausi.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kuten sanottu, surkuhupaisia lausuntoja. Ensin sitä ollaan niin yhtä perhettä ja teamleaderiä. Käyskennellään tehtaalla ja kehityspalavereissa. Nyt yht'äkkiä Alonso ja autonkehitys onkin ihan erilliset funktiot - edes opetellusta italiankielestä ei ole apua. Alonso sanoo, ettei f_ckputkea kannata tehdä, mutta tekninen väki ei vain kuuntele. Alonsolla on ideoita mutta keskusteluyhteyskö ei toimi. Miten se se perheessä voi noin mennä - ja vielä latinoiden kesken.

Niiiiin yhtä perhettä ja nyt on kiire saada syyt jollekun toiselle. Olisi nyt älynnyt ottaa vertailukohdaksi edes jokun muun kuin Renaultin vauhdin.

Alonso kehitti McLarenia ( kohtuu hyvä vakoilija ), mutta joutui lähtemään:
................

Alonso ei saa siirtyä Renault'lle?
Espanjalaislehden mukaan ranskalaistalli valmistelee kuitenkin Alonsolle kaksivuotista sopimustarjousta.
03.11.2007 12:42, päivitetty 03.11. 14:19


*Fernando Alonson irtisanouduttua perjantaina McLaren-tallista espanjalaiskuskin ympärillä käy nyt kova kuhina. Suurin kysymys on, minkä tallin kaksi kertaa F1:n maailmanmestaruuden valloittanut Alonso valitsee ensi kaudeksi nyt, kun hän on vapaa siirtymään minne tahansa?

Alonson ensi kauden talliksi on vahvimmin ehdolla Renault, jonka väreissä espanjalainen ajoi mestariksi vuosina 2005 ja 2006. Esimerkiksi espanjalainen Marca-lehti uutisoi lauantaina verkkosivuillaan Renault'n valmistelevan Alonsolle huipputarjousta ensi kaudeksi. Marcan mukaan ranskalaistallin sopimustarjous olisi kaksivuotinen, jonka jälkeen Alonso siirtyisi vuonna 2010 Ferrarille, jonka kanssa Alonsolla on lehden mukaan esisopimus.

Myös Renault'n tallipäällikkö Flavio Briatore sanoi ennen kauden päättänyttä Brasilian gp:tä, että hän ottaisi Alonson erittäin mielellään tallin ykköskuskiksi, mikäli espanjalainen vapautuu McLarenilta.

Alonson apua Renault tarvitsisikin huonosti menneen tämän kauden jälkeen, sillä Alonso tunnetaan hyvänä auton kehittäjänä. Alonson avulla Renault'lla olisi mahdollisuus kiriä takaisin kärkitallien joukkoon.

Myös Alonson kannalta Renault olisi luontainen vaihtoehto. Espanjalainen sanoi perjantaisessa tiedotteessaan, ettei koskaan kotiutunut kunnolla McLarenille. Renault'lla ympäristö, tallihenkilökunta sekä toimintatavat olisivat tuttuja, joten espanjalainen palaisi sinne kuin kotiin.

Alonson Renault-siirrossa saattaa tosin olla yksi ratkaiseva este. Espanjalainen AS-lehti kertoi jo torstaina McLaren-tallin päättäneen, että se vapauttaisi Alonson silloisesta sopimuksestaan ainoastaan sillä ehdolla, että hän ajaisi ensi kaudella yksityistallin autolla. Mikäli espanjalaislehden tieto pitää paikkansa, Alonso ei saisi siirtyä esimerkiksi Toyotalle tai Renault'lle, vaan vaihtoehdoiksi jäisivät käytännössä vain Red Bull ja Williams.

Varsinkin ensin mainittu, eli Red Bull-talli, on vahvasti kiinnostunut Alonson palveluksista. Italialaisen La Gazzetta dello Sportin mukaan Red Bull havittelee Alonson lisäksi suurella rahalla myös Ferrarin entistä teknistä johtajaa Ross Brawnia tallin insinööriosaston vahvistukseksi. Yhdistelmä Alonso, Brawn ja Adrian Newey nostaisi Red Bullin hyvin todennäköisesti entistä lähemmäs kärkeä.

IS


Alonso sai kehitettyä Renaultista lähtöruudukon viimeisen auton ja loistelias ura jatkuu. Meriitit vievät Maranelloon, si:

..............

Prost: Alonso tarjoaa jotakin, mitä Kimi ei
07.10.2009 09:33

Nelinkertainen F1-maailmanmestari Alain Prost uskoo tietävänsä, miksi Ferrari päätti korvata Kimi Räikkösen Fernando Alonsolla.

- Hän tuo mukanaan jotakin sellaista, mitä Räikkösellä ei ollut tarjota, nimittäin osallistumista teknisen tiimin toimintaan ja inhimillisyyttä. Räikkönen on fantastinen kuljettaja mutta todella kylmä persoona, jolla on etäinen suhde insinööreihin, Prost arvioi ranskalaiselle Europe 1 -radioasemalle.

- Auton kehittämisessä ja tallin väen motivoinnissa Alonson kaltainen kuljettaja on taatusti poikkeuksellisen hyvä, Prost uskoo.

(MTV3)
 
Viimeksi muokattu:

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Kuten sanottu, surkuhupaisia lausuntoja. Ensin sitä ollaan niin yhtä perhettä ja teamleaderiä. Käyskennellään tehtaalla ja kehityspalavereissa. Nyt yht'äkkiä Alonso ja autonkehitys onkin ihan erilliset funktiot - edes opetellusta italiankielestä ei ole apua. Alonso sanoo, ettei f_ckputkea kannata tehdä, mutta tekninen väki ei vain kuuntele. Alonsolla on ideoita mutta keskusteluyhteyskö ei toimi. Miten se se perheessä voi noin mennä - ja vielä latinoiden kesken.
(MTV3)
Just niin. Missä se on nyt se Alonson muista poikkeava auton kehitystaito? Kyllä Kimillä olisi syytä pieneen kuittiin mutta onneksi hän taida siihen alentua.

Ei riitä sanat kuvailemaan mitä idiootteja Ferrarin johdossa on.

Kuka muuten pystyisi erottamaan Montemolon? Yhtiökokous? Mikään ei muutu niin kauan kuin se pelle saa jatkaa.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Just niin. Missä se on nyt se Alonson muista poikkeava auton kehitystaito? Kyllä Kimillä olisi syytä pieneen kuittiin mutta onneksi hän taida siihen alentua.

Ei riitä sanat kuvailemaan mitä idiootteja Ferrarin johdossa on.

Kuka muuten pystyisi erottamaan Montemolon? Yhtiökokous? Mikään ei muutu niin kauan kuin se pelle saa jatkaa.
Itseasiassa Luca on sukua Andrea Cordero Lanza di Montezemololle, josta tuli kardinaali vuonna 2006. Eli liekö Paavi sitten Lucan takana kun saa tehdä mitä vaan. Tosin kyllähän mafiallakin on kytköksiä Vatikaaniin ja Milanon teollisuuskeskittymiin, joten enpä arvaa mikä voima hänellä lopulta on takana. Angellin sukua edes reittä pitkin hän ei ole.

Vuoden 2010 huhtikuussa Montezemolo jätti Fiatin hallituksen puheenjohtajan paikan jolle tuli paikkaan valmennettu Agnellin siskonpoika. Jäi hallitukseen Ferrarin pääjohtajana ja FIATin kilpailutoimesta vastaavana.

Tuoreen uutisen mukaan, Luca on mukana myös luotijunabusineksessä niitä valmistavan yhtiön hallituksen pj:nä. Lujaahan nekin menee, mutta muuten en tiedä eikä uutisesta selvinnyt toimen taustaa. Olisiko kopioinut jalkakäyttöisen f-ducktin sinnekin.

Monte on kylläkin Ferrarilla varsin ansioitunut, eli vanhoja meriittejä on. Ehkä kyseessä onkin vain ikä ja väsymys, dementia ja muu harmauden tuoma vastaava rajallisuus. Susilauma ympärillä näkee johtajan jolkan laantuvan ja vetää välistä. Monte joutui antamaan Santanderille sormensa ja se haukattiin halusta.
 
Viimeksi muokattu:

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Tuoreen uutisen mukaan, Luca on mukana myös luotijunabusineksessä niitä valmistavan yhtiön hallituksen pj:nä. Lujaahan nekin menee, mutta muuten en tiedä eikä uutisesta selvinnyt toimen taustaa.
No, siihen junaan en kyllä astuisi suurin surminkaan. Sen matka vienee luotisuoraan seinään. :D

Vakavasti ajatellen, Fiatin hallituksen - ainakin periaattessa - luulisi olevan lähinnä se taho, joka voi Montemolon pois potkia.

Ajatus tallin italialaistamisesta on lähtökohtaisesti tuhoon tuomittu. Kansallisuus on aivan yhtä hyvä rekrytointiperuste kuin puolueen jäsenkirja. Ongelmat ovat siis todella syvällä.
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Luca di Montezemolo on tekopyhä rotta. Halaa Kimiä kameroiden kuvatessa, ja sitten näyttää surullisen loukkaantuneelta kun Kimi rimpuilee halauksesta ulos. Mies oli hetki aiemmin kertonut, kuinka Kimi potkitaan ulos koska on sopimaton, vaikka totuus on Santanderin rahat, mutta sitähän ei imagollisesti voi myöntää.
 

Sam the Man

Registered Yes-man
Liittynyt
21.9.2009
Viestit
1351
Luca di Montezemolo on tekopyhä rotta. Halaa Kimiä kameroiden kuvatessa, ja sitten näyttää surullisen loukkaantuneelta kun Kimi rimpuilee halauksesta ulos. Mies oli hetki aiemmin kertonut, kuinka Kimi potkitaan ulos koska on sopimaton, vaikka totuus on Santanderin rahat, mutta sitähän ei imagollisesti voi myöntää.
Väitän, että yksi syy miksi Kimi oli Montemolon mielestä sopimaton Ferrarille oli se, että Kimi ei kumartele kuvia eikä pokkuroi. Monte on sen verran itseään täynnä olevan vanhan kaartin kaveri, että ihan periaatteesta vituttaa kun joku ei heti ole jaloissa pyörimässä häntää heiluttaen kuin koirat. Domi nyt oli Monten sylikoira, jolla ei juuri ollut asiassa sanan valtaa.

Toivottavasti Rellukin pian kisoissa pyyhkii Ferrarilla lattiaa.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Kiinnostavaa luettavaa nämä Turrinin kirjoitukset. Pisteet Nicolelle, kun jaksaa tuoda näitä tekstejä foorumille. :thumbup:
Kyllä, mutta mitä ihmettä tuo kohta 10 taas tarkoittaa? Turrinin tekstejä lukiessa tulee välillä sama fiilis, kuin Renee Zellwegerillä Hankin heittäessä metafoorioitaan.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Lehtori bongattu!

Joo! piti kirjoittaa tänne, kun en malttanut olla samaa mieltä voorumin kanssa siitä, että ihan kotitekoisia ovat nämä Ferrarin ongelmat nykyään! Kiva on seurata, ketä nyt syytetään, kun Kimikin on väärin perustein potkittu pois?

Kuka on nyt syntipukki ja miten tässä nyt näin kävi???

Ihmeellistä sössimistä Ferrarilta!
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Ihmeellistä on myös se, että ALONSON ANNETAAN HAUKKUA FERRARIN AUTOA:nope:

Enzon aikana ja vielä sen jälkeen Ferrarilla oli sääntönä se, ettei autoa haukuta. Potkut tuli, jos kuski erehtyi haukkumaan autoaan pahasti, kuten Prostille kävi 1991:frown:
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Enzon aikana ja vielä sen jälkeen Ferrarilla oli sääntönä se, ettei autoa haukuta.
Tietenkin Ferrari on hommassa mukana brändinsä vuoksi, jotta pröystäilijät ja rikkaat teinit ostavat niitä autoja, ja se vähän viilentää seksikkyysarvoa tuotteessa kun joku Alonso sanoo että hei kamoon, eihän tää rakkile kulje sen paremmin kuin Renault'kaan, gimme a break. Tietty on ihan ok jos kuski toteaa sen minkä kaikki näkee, että pitoa puuttuu ja vauhtia...

Joku täydelllisesti kielensä ilmaiseva (englantilainen) tekninen johtaja sinne tarvittaisiin.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ihmeellistä on myös se, että ALONSON ANNETAAN HAUKKUA FERRARIN AUTOA:nope:

Enzon aikana ja vielä sen jälkeen Ferrarilla oli sääntönä se, ettei autoa haukuta. Potkut tuli, jos kuski erehtyi haukkumaan autoaan pahasti, kuten Prostille kävi 1991:frown:
Huvittavaa tässä on se, että itse jääkylmänä kalikkana tunnetuksi tullut Professori edellisellä sivulla sanoo, että Alonso tuo talliin jotain mitä Kimi ei voinut tarjota. Noh, nykyisen tilanteen perusteella osallistuminen teknisen tiimin toimintaan on jäänyt yrityksen asteelle ja se ainoa konkreettinen juttu, mitä spaniardi on talliin tuonut on julkinen murskakritiikki.

Alonso on pahanlaatuinen syöpäkasvain jokaisessa tallissa, missä on koskaan ajanut. Renaultia haukkui viime vuonna lähtöruudukon huonoimmaksi, kritisoi McLarenia irrelevanteista syistä ja petti työnantajansa miltei sen arvoisesti, että Bruce McLarenin elämäntyö päätyi hautaan ja nyt Ferrarikin saa osansa.
 

JamesHunt

Well-known member
Liittynyt
16.1.2010
Viestit
260
Huvittavaa tässä on se, että itse jääkylmänä kalikkana tunnetuksi tullut Professori edellisellä sivulla sanoo, että Alonso tuo talliin jotain mitä Kimi ei voinut tarjota. Noh, nykyisen tilanteen perusteella osallistuminen teknisen tiimin toimintaan on jäänyt yrityksen asteelle ja se ainoa konkreettinen juttu, mitä spaniardi on talliin tuonut on julkinen murskakritiikki.
Joo, se niinsanottu Alonson tekninen Midasin kosketus on median vuosien varrella luomaa imagoa mikä on äitynyt stereotypiaksi yleisölle. Aivan samalla tavalla kuin tämä Kimin kuiva, tylsä, saamaton, kylmä imago. Kummassakaan ei ole paljoa totuutta. Ja jos Alonso tosiaan antaa parempaa teknistä palautetta, viime vuoden Renault on todiste siitä, että teknikkojen ja suunnittelijoiden luomat ideat on ne, mitkä auton suorituskykyä nostaa. Kuskin ei tarvitse muuta kuin kertoa tuntemuksistaan autossa mahdollisimman tarkkaan, jotta tiimii ymmärtää mitä autolle pitäisi tehdä, jotta se istuisi kuskin ajotyyliin.

Schumin panos oli sikäli suht merkityksellinen, kun hän osasi rinnastaa tuntemuksiaan autossa tekniseen termistöön mekaanikoille. Eli jos Kimi sanoi, että mutkasta ulos tultaessa perä vähän luistaa liikaa, niin siinä olikin tiimillä 10min enemmän mietittävää ratkaisun löytämiseksi, kuin jos Schumi sanoi, että mutkasta ulos tultaessa rear rebound damping on liian pehmeä. Näin kärjistetysti.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Schumin panos oli sikäli suht merkityksellinen, kun hän osasi rinnastaa tuntemuksiaan autossa tekniseen termistöön mekaanikoille. Eli jos Kimi sanoi, että mutkasta ulos tultaessa perä vähän luistaa liikaa, niin siinä olikin tiimillä 10min enemmän mietittävää ratkaisun löytämiseksi, kuin jos Schumi sanoi, että mutkasta ulos tultaessa rear rebound damping on liian pehmeä. Näin kärjistetysti.
Eipäs pidä paikkaansa. McLarenin teknisen väen mukaan ainakaan. Kimi hyvin pienestä pitäen omat pikkukilpurinsa rakentaneena ymmärsi hyvin tekniikan ja ajo-ominaisuuksien lainalaisuuksia joten osasi hyvinkin yksityiskohtaisesti kertoa missä olettaa ongelmien piilevän. Ei Kimi turhaan nukkunut perheen linja-autossa rasvan ja autonosien seassa kun muut rahakkaammat ja sponsatut viettivät kilpailumatkojen yönsä hotelleissa.

Macin teknikoita lainatakseni: Kimi sanoi mitä/mihin halusi muutoksia ja ajoi sen jälkeen nopeammin. Yksinkertaista ja suoraviivaista - edelleen haastattelusta lainattuna.

Tämä ei tietenkään tarkoittanut että olisi neuvonut auton kehitystä kun insinöörit miettivät innovaatioitaan ja suuntaviivoja vauhdin löytämiseksi tai teknisiä yksityiskohtia.

Schumin maine kehittäjänä perustui paljolti valtavaan testimäärään ja myös hänen työnarkomaniaan - joka ei enää ole mahdollista. Silloin Ferrari kiersi rataa loputtomasti ja oli kärjessä ns kantapään kautta. Brawnin perfektionismin myötä jokainen osa tuli samalla myös testattua luotettavuuden osalta ja varmimmaksi vakuudeksi kakkoskuski otti riskiratkaisut vielä ensin käyttöönsä - ennen kuin ne laitettiin Schumille. Schumin maine kehittäjänä lepäsi juurikin työmäärässä, pitkissä istunnoissa joissa dataa analysoitiin ja taas testattiin. Päin vastoin kuin mainitsit - Todtin sanoin Schumin itsetunto oli koko lailla heikko ja hän tarvitsi paljon tukea ja mm km-määriä tuntemuksiensa vahvistukseksi. Iso osa oli myös sillä, että samoilla km -määrillä saatiin renkaat räätälöityä Schumin hieman poikkeavan kulmikkaalle ajotyylille - kiitos rengastoimittajan palvelualttiuden.

Näin ne imagon luojat tekevät harhaisia kuvia joita osa lehdistöstä toitottaa. Samoin on Alonson ja häntä diggaavan toimittajakunnan laita. Toisaalta osa lukijoista haluaa näitä lukeakin.
 
Viimeksi muokattu:

Aqualizer

Hengityksenpidättäjä
Liittynyt
24.2.2005
Viestit
570
Sijainti
In the deep end
Tuli tuossa mieleen kun Katainen oli tänä aamuna TV:ssä huolissaan erityisesti espanjalaispankkien tilanteesta, että jos kyyti käy kylmäksi niin Alonso ja Ferrari ajaa pian roskapankin sponsoroimana, eli sinun ja minun veroeuroilla ;)
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös